Hur många timmar innan ni satte lågfarten?

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Hej!
Har tagit 3st lektioner nu (3h).
Tycker fortfarande att det är svårt att krypköra utan att det ska gå för snabbt, det blir lite hackigt för mig, och gasar för mycket samtidigt som jag är för okänslig med kopplingen.

När började det släppa för er.
OBS! Noll erfarenhet av MC tidigare, men har dock B körkort sedan 10 år tillbaka.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Fråga 2. Behöver man vara uppkörningsklar för att klara Risktvåan?
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Jag hade kört 5mil innan jag gjorde risk2an. De såg detta ganska snabbt att jag inte hade full koll i kurvorna. Men godkänd blir man ändå. Ha kört 2-5ggr på skola eller typ ca 30mil privat först så får du mer ut från den...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag tror jag körde i runda slängar 10-12h innan jag fick koll på lågfarten. Det var lite blandat med högfart iofs men jag tror det var 3-4 lektioner.
De slängde in mig på risk2 för det fanns en plats över, tror inte jag hade kört någon trafik då men det funkade för mig tycker jag. Jag vet inte om det beror på att man alltid började med lite uppvärmning på en liten go-cartbana vilket är mer körlikt än låg/högfart iaf även om det inte är någon trafik eller liknande.
Körde iofs bara två lektioner trafik innan uppkörning så... Vet inte om det hade gjort någon skillnad.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Nej.
Inlägget som du har skrivit är för kort. Var vänlig och utöka ditt inlägg till minst 5 tecken.

OK för i tullinges mejl stod det så. Men en kompis som gjorde det sa samma sak som dig.
Jag har tagit 3st lektioner nu. Räcker det tror du ?

Edit: Vi har bara kört på parkering. D.v.s. ingenting i trafik. Kört fram och tillbaka, lärt mig lite växlingsteknik, manövrering, krypkörning och idag på dubbellektionen krypkörning runt koner (svårast enligt mig) (en 8:a) och halva tiden bromsteknik.
D.v.s. inbromsningar vid 30-50km/h med kort sträcka.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Fixa en handledare och träna krypkörning med din Kawa, lättare hoj att krypa med får man leta efter!
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Jag hade kört 5mil innan jag gjorde risk2an. De såg detta ganska snabbt att jag inte hade full koll i kurvorna. Men godkänd blir man ändå. Ha kört 2-5ggr på skola eller typ ca 30mil privat först så får du mer ut från den...

Skönt! Hoppas de är lika snälla i Tullinge då. Jag har inte full koll, och det är inte omöjligt att jag får bensinstopp vid krypkörning eller när jag ska iväg. Beror på om jag får köra MT07 eller inte på torsdag.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Fixa en handledare och träna krypkörning med din Kawa, lättare hoj att krypa med får man leta efter!

Har 2 handledare, den ena tycker det är för kallt att ta ut hojen och har egentligen inte så mycket tid. Den andra har ingen hoj just nu. Men letar på blocket.

:/
Synd att man inte vart i Hyllinge, Skåne där hade jag kunnat krypköra ensam på en parkering. Ingen som bryr sig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Körde ca 350 mil (varav ca 50 mil grus och skogsstig/mjuka underlag) på min egenrenoverade R100RS innan uppkörning.

Övade på konbana kanske 5-6 timmar på egen hand kvällstid och intensivtränade låg- och högfartsbana dagen innan ca 3 timmar med tips av körskollärare.

Allt bygger på att du har tillgång till bana eller yta att bygga den själv.

Men tänk på att det inte är ”konbana” som skall klaras, det är balans, blick och samspel gas/koppling/broms som skall klaras.
När du känner dig avslappnad på hojen är du på rätt väg. Öva öva öva
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har för mig jag körde 3x8h på manöverbana, då var det både hög och låg fart blandat. Sen klarade jag uppkörning.

Då övningskörde jag privat också men endast "gatkörning" ingen träning på låg och högfart.
 
Last edited:

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Jag bor mitt i stan, så har ingen bana eller något att träna på; på egen hand. Handledarna har tyvärr inte så mycket tid.
Jag har nu kört 3st lektioner. 1 intro lektion igår och 2st dubbellektioner idag. Imorgon har jag 2st dubbellektioner och riskettan och på torsdag har jag risktvåan.

Så på torsdag när jag kör risktvåan, har jag iaf kört på Älvsjömässans parkering med Jarla trafikskola i 5h. Räcker det för risktvåan tycker ni?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hade svårt för lågfarten i början. Sen bytte jag instruktör och vips satt det direkt. Rätt information om var jag skulle titta vid rätt tidpunkt var melodin för mig. Den första gubben hade nog inte lika bra koll på vart jag höll blicken.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Har för mig jag körde 3x8h på manöverbana, då var det både hög och låg fart blandat. Sen klarade jag uppkörning.

Då övningskörde jag privat också men endast "gatkörning" ingen träning på låg och högfart.

Körde du 8h i sträck 3 ggr? Wow? Bra uthållighet! :) Iofs är det nog roligare att köra när det är varmare, idag var det ISKALLT.

- - - Updated - - -

Jag hade svårt för lågfarten i början. Sen bytte jag instruktör och vips satt det direkt. Rätt information om var jag skulle titta vid rätt tidpunkt var melodin för mig. Den första gubben hade nog inte lika bra koll på vart jag höll blicken.

Allright, idag sade han till mig att sluta titta på instr. brädan hela tiden och fästa blicken vid punkterna jag ska köra till för att hålla balansen. Blev lite bättre. Tycker dock fortfarande det är svårt att inte gasa för mycket och ha själva känslan för att köra så sakta och bra som instruktören.
Det är max 7km/h, inte sant?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Körde du 8h i sträck 3 ggr? Wow? Bra uthållighet! :) Iofs är det nog roligare att köra när det är varmare, idag var det ISKALLT.

- - - Updated - - -



Allright, idag sade han till mig att sluta titta på instr. brädan hela tiden och fästa blicken vid punkterna jag ska köra till för att hålla balansen. Blev lite bättre. Tycker dock fortfarande det är svårt att inte gasa för mycket och ha själva känslan för att köra så sakta och bra som instruktören.
Det är max 7km/h, inte sant?


Det var ju blandat hög och lågfart samt paus för lunch, men ja en hel dag 3ggr :p
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Har du tänkt på vad du gör med kroppen när du svänger runt?
Du kanske bara spänner dig och försöker hålla balansen?
Om du svänger runt höger tex, skjut höften ut åt vänster och hojen hålls upprätt. Det var inte förrän jag förstod detta som jag kunde svänga runt riktigt sakta med fullt styrutslag.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Trodde TS menade lågfartsbestyckningen på en 2T motor :) Det kan också vara knepigt att få till, speciellt med stora förgasare...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
OK för i tullinges mejl stod det så. Men en kompis som gjorde det sa samma sak som dig.
Jag har tagit 3st lektioner nu. Räcker det tror du ?

Edit: Vi har bara kört på parkering. D.v.s. ingenting i trafik. Kört fram och tillbaka, lärt mig lite växlingsteknik, manövrering, krypkörning och idag på dubbellektionen krypkörning runt koner (svårast enligt mig) (en 8:a) och halva tiden bromsteknik.
D.v.s. inbromsningar vid 30-50km/h med kort sträcka.

Har du hyfsad koll på körteknik så du inte behöver tänka efter vilket som är växla upp och växla ner, vilken hand som är koppling och vilken som är broms och känner du dig bekväm med att svänga och gasa samtidigt?
Risk2an är svår att få icke godkänd på, man måste i princip komma dit full eller tok-krascha hela tiden för att inte få godkänt. Men det ger mer om du har grundläggande körteknik. Själva dagen handlar mest om att du ska få lära dig lite viktiga läxor om körandet och gränser under säkra former. Om det rent mekaniska med att köra MC kommer ivägen kan du missa några bra lärdomar, men i övrigt så är det inget direkt problem.
När jag körde risktvåan för en drös med år sedan var det ett par som lade hojen på kursen men blev godkända ändå.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top