Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 74 av 74
  1. #61
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av Dalton Sleeper Visa inlägg
    Lågfartsbanan skulle köras i max 4 km/h enligt min lärare, i princip helt stilla.

    Lågfartsbanan var den svåraste, men om jag hade förstått tekniken så kunde jag nog ha skippat många lektioner. Kör en hastighet man behärskar först, typ tomgång, för att inte tappa balansen, lär dig att vrida på kroppen och sätt blicken typ 90 grader eller mer åt det hållet du skall svänga, är inte kurvan så skarp kan man göra så först och sedan släppa efter. Olika hojar har olika svängradie vilken påverkar balansen när det går sakta. Ett tips när det skall gå sakta är att ge duttar med kopplingen och rulla en bit, sedan dutta igen, tomgång är alldeles för snabbt.

    Högfarten satte jag på första försöket, rev endast konor när man var slut efter långa pass, fingrar och handled efter timmar av krypkörning. Man ska ju inte spänna på sig, men det är lätt hänt när man är nybörjare.

    På motorstation fick vi köra banan med en hand bakom ryggen, först då tyckte jag man lärde sig tekniken. Motstyrning för att svänga samt hålla fast sig med benen och inte belasta gashanden alls. Man var i princip tvungen att titta dit man skulle köra och inte bara följa med i kurvorna, annars gick det lätt utför.
    Testade lågfartsbanan med min egna hoj för första gånge idag. Problemet är isf hastigheten, då jag kommer upp i km/h när jag släpper kopplingen och bara rular.

    Jag behärskade det någorlunda, kunde göra det 2-3 gånger i rad på tomgång. Så nästa steg är väll att försöka dutta med kopplingen som du skriver.

    En fråga, övningskörde ute i trafiken med min kompis och då fick jag typ kramp i högerhand, håller jag för hårt eller är det en vanesak?

  2. #62
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 288
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av sthlm88 Visa inlägg
    Testade lågfartsbanan med min egna hoj för första gånge idag. Problemet är isf hastigheten, då jag kommer upp i km/h när jag släpper kopplingen och bara rular.

    Jag behärskade det någorlunda, kunde göra det 2-3 gånger i rad på tomgång. Så nästa steg är väll att försöka dutta med kopplingen som du skriver.

    En fråga, övningskörde ute i trafiken med min kompis och då fick jag typ kramp i högerhand, håller jag för hårt eller är det en vanesak?
    Du håller för hårt. Man behöver inte mer än lägga händerna på styret.

    Och om du kör lågfarten och slirar koppling, ta en vända i lite fart runtom för att låta både din kropp och kopplingen få vila lite.

  3. #63
    Alltid retar det nån zoddris avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    uume
    Hoj
    Honda VFR1200F -10
    Inlägg
    665
    Man har en tendens att hålla för hårt i styret i början. Tog nån månad innan jag fick bort det.
    Kolla också så du har handskar som sitter bra, om de klämmer på fel ställen blir det väldigt obekvämt i längden.
    Citat Ursprungligen postat av ozeo
    den stora frågan är vem som kom på o borra i foppatoffeln :brynad

  4. #64
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Du håller för hårt. Man behöver inte mer än lägga händerna på styret.

    Och om du kör lågfarten och slirar koppling, ta en vända i lite fart runtom för att låta både din kropp och kopplingen få vila lite.
    Jaha ok, ska tänka på det.

    Will do, bra tips!

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av zoddri Visa inlägg
    Man har en tendens att hålla för hårt i styret i början. Tog nån månad innan jag fick bort det.
    Kolla också så du har handskar som sitter bra, om de klämmer på fel ställen blir det väldigt obekvämt i längden.
    Märker det, började krampa och kännas jobbigt hehe. Inväntar mina mc handskar, använde vanliga skinnhandskar.

  5. #65
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 641
    Kläm åt tanken som f*n med knäna - hela tiden.

    Bieffekt: du blir mjuk i armarna...
    Buy quality, cry once.

  6. #66
    Medlem Berget80s avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Dalarna
    Hoj
    KTM 1190 Adventure R -13
    Inlägg
    102
    Mitt problem under hela körkortsutbildningen var vart jag hade blicken.
    Som tidigare sagt, titta inte på konerna titta dit du är på väg.
    Och rensa skallen från alla tips du har fått så du inte bara fokuserar på dom.
    Ha dom med dig i bakhuvudet och kör så lugnt du kan, kontroll är det viktigaste inte km/h.

  7. #67
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Kläm åt tanken som f*n med knäna - hela tiden.

    Bieffekt: du blir mjuk i armarna...
    Härligt, det är superskönt när jag gör det. Ibland glömmer jag det tyvärr. Men ska träna hårt på det!

    - - - - - - - automatiskt ihopslaget inlägg - - - - - - -

    Citat Ursprungligen postat av Berget80 Visa inlägg
    Mitt problem under hela körkortsutbildningen var vart jag hade blicken.
    Som tidigare sagt, titta inte på konerna titta dit du är på väg.
    Och rensa skallen från alla tips du har fått så du inte bara fokuserar på dom.
    Ha dom med dig i bakhuvudet och kör så lugnt du kan, kontroll är det viktigaste inte km/h.
    Samma! Jag kollar neråt för mycket!!
    Jag förstörde alltid på tredje konen när jag var på väg tillbaka. Vi kom på att det var för att jag kikade på hastigheten runt där. Så fort jag skippade det gick det bra.

  8. #68
    here i come stylengrace-fzxs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    gbg
    Hoj
    1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
    Inlägg
    901
    Det gick snabbt vad jag minns. Men då har jag alltid suttit på scooter och typ trick cyklat mtb. Förhoppningsvis har du en motorcykel att öva på tills det sitter. Om jag minns rätt blir det rätt snurrigt i huvet om man skall trixa med kopplingen och bak bromsen samtidigt. Utan jag lade nog an bak bromsenförsiktigt o höll den mer eller mindre på samma nivå o justerade balansen med kopplingen. Som också vart lätt inkopplad. Vet inte om detta är rätt men kanske värt att testa
    Det är inte målet som är det viktiga, utan att äta mycket pizza o ha sex

  9. #69
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av stylengrace-fzx Visa inlägg
    Det gick snabbt vad jag minns. Men då har jag alltid suttit på scooter och typ trick cyklat mtb. Förhoppningsvis har du en motorcykel att öva på tills det sitter. Om jag minns rätt blir det rätt snurrigt i huvet om man skall trixa med kopplingen och bak bromsen samtidigt. Utan jag lade nog an bak bromsenförsiktigt o höll den mer eller mindre på samma nivå o justerade balansen med kopplingen. Som också vart lätt inkopplad. Vet inte om detta är rätt men kanske värt att testa
    I see.
    Får man köra i 7km/h på krypkörningen?

  10. #70
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure 2016
    Inlägg
    17
    Gammal och grå så aldrig kört upp på mc. MEN mina "elever" har lärt mig tekniken och försett mig med tips. Bl.a youtube clips för att få in rätta snitsen. Efter det är det lätt som en plätt för mig att fixa manöverbanan med i princip vilken tung eller lätt hoj som helst (utom custom, aldrig provat).
    Viktigast är gas/koppling kontroll, balans/kroppskontroll, blick och att ta ut svängarna maximalt.
    lite tjötig men bara att spola fram till vesäntligheterna
    du kan ta ut svängarna ännu mer än vad han gör

    Lycka till

  11. #71
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    944
    Den där lågfartsbanan är ju snorenkel jämfört med den gamla

  12. #72
    Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    på jobbet
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Inlägg
    4 913
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Den där lågfartsbanan är ju snorenkel jämfört med den gamla
    Eller hur?! När jag körde upp syntes inte konerna över snön. Tidningspapper i gummistövlarna och ekorrskinn över pannan så man inte frös ihjäl...

  13. #73
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Inland
    Hoj
    Beror på väder....
    Inlägg
    3
    En sak att göra för att öva är att ta sig till en parkeringsplats i närheten om du har någon. Gärna en där det kanske inte är så viktigt om man råkar köra ensam utan att lappen riktigt är ordnad.

    Jag tog parkeringsrutor och saxade mellan.
    Ytterkant - innerkant - Ytterkant osv. Lite snävare än lågfarten, men bättre att öva svårare med tanke på allt som dyker upp när det är uppkörningsdags.
    Är väl 260 cm förflyttning i sidled på sisådär 5m som ska göras, så det är ju lite mer styrutslag.

    Själva lågfartsbanan gjorde jag nog 20 gånger, i övningsform men parkeringsvändor minst 100.
    Lyft blicken bara så kommer det sen.

    Lycka till.

  14. #74
    Rookie
    Reg.datum
    apr 2019
    Ort
    stockholm
    Hoj
    Kawasaki Z650 Performance -17
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av h11maj Visa inlägg
    En sak att göra för att öva är att ta sig till en parkeringsplats i närheten om du har någon. Gärna en där det kanske inte är så viktigt om man råkar köra ensam utan att lappen riktigt är ordnad.

    Jag tog parkeringsrutor och saxade mellan.
    Ytterkant - innerkant - Ytterkant osv. Lite snävare än lågfarten, men bättre att öva svårare med tanke på allt som dyker upp när det är uppkörningsdags.
    Är väl 260 cm förflyttning i sidled på sisådär 5m som ska göras, så det är ju lite mer styrutslag.

    Själva lågfartsbanan gjorde jag nog 20 gånger, i övningsform men parkeringsvändor minst 100.
    Lyft blicken bara så kommer det sen.

    Lycka till.
    Tack för tipset. Ska färsöka rulla hojen till en parkering idag.

Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Vad mer har ägaren struntat i...? Har man skippat service under så många mil är man antingen vansinnigt lat, totalt okunnig - eller har en ekonomisk situation som [...]

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här