Gummi på fotpinnarna?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Skulle vilja ha gummibeklädda fotpinnar vilket jag inte har idag. Hur gör jag då? Nåt kit att dra över? Kan man ta nåt ifrån andra Kawasaki:s? Har de likadana fästen?


(Är inte rädd för o bygga/modda lite själv. Helst i fotpinnen o inte hojen då.)


/David
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Vibrationer/komfort. Läste nånstans om en som gjort det på likadan cykel och märkte av dem en hel del mindre. Skall lite fram i år ut på några långfärder och tror det kan bli gött o bli av med dem i den mån det går.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vibrationer/komfort. Läste nånstans om en som gjort det på likadan cykel och märkte av dem en hel del mindre. Skall lite fram i år ut på några långfärder och tror det kan bli gött o bli av med dem i den mån det går.
Cyklar har ju inga motorer som vibrerar :rolleyes: :7peta

Visst, lite vibrationer är det ju alltid, men kolla så att allt är krytt, balanserade däck, friskt drivpaket osv innan du börjar ta bort symptomen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
er6 vibrerar, det går inte att komma från.

Vet inte om gummit gör så stor skillnad om du har kängor med ordentlig sula. Personligen har jag aldrig märkt någon större skillnad mellan hojar som haft gummerade pinnar och inte, o andra sidan har jag just kängor med tjock gummisula.

Då tråden ändå handlar om vibrationer tycker jag du ska gå över motorbultarna samt grenröret med en momentnyckel och se att allt är draget som det ska. Det kan nämligen också påverka hur mycket vibrationer som går ut i ramen.

Innan du ger dig på att köpa nya pinnar kan det vara värt att pröva att bara dra fast något och se om du faktiskt känner skillnad.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Ah!

Ni tror jag skojar?
Inte!

Det är faktiskt rörskålar man klär fotpinnarna med när man vintertourar - om man har ont av att helmetallpegsen leder över kyla genom sulorna.

Jag har kört med det flera gånger och det är en enkel och billig lösning.

Prova, TS! Prova om du märker någon skillnad.
Mjuka rörskålar filtrerar även bort vibrationer.
Märker du ingen skillnad har du förlorat en kvart och 50 spänn. Vill du komma billigare undan så kan du slakta ett gammalt liggunderlag - bara för att känna om du är på rätt spår.

Sedan kan du gå ut på den därna worldwidewebben och handla något som är snyggt också.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Ah!

Ni tror jag skojar?
Inte!

Det är faktiskt rörskålar man klär fotpinnarna med när man vintertourar - om man har ont av att helmetallpegsen leder över kyla genom sulorna.

Jag har kört med det flera gånger och det är en enkel och billig lösning.

Prova, TS! Prova om du märker någon skillnad.
Mjuka rörskålar filtrerar även bort vibrationer.
Märker du ingen skillnad har du förlorat en kvart och 50 spänn. Vill du komma billigare undan så kan du slakta ett gammalt liggunderlag - bara för att känna om du är på rätt spår.

Sedan kan du gå ut på den därna worldwidewebben och handla något som är snyggt också.

Jag trodde faktiskt du gjorde dej lustig. Skall prova. Jag e tuff nog! :yoparty
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Kör en ER6f och var på långtur i somras, vibrationer i fotpinnar var inget jag reagerade på. Kör med originalpinnarna.
Nu har jag en 10a så vet inte om det skiljer sig från 08an :confused:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Även på min Ktm sm 990 sitter de tjocka gummikuddar invändigt crossfotpinnarna som sitter på sm/smr/ 990 och Adventure 990. Kolla in nr 41 och 47 på sprängskissen så ser ni både fotpinnen och gummisudden som passar i fotpinnen. De är bara dra rakt upp ur fotpinnen om man ska in i skogen o bröta. De tar bort mycket vibbar vs utan gummi som ni förstår ,,rejält bra!
Men Hd och Buell fotpinnar är bet bättre för de är gjorda av tjockare och mjukare gummi men då får man en något äcklig känsla de är nästan för mjuka.
https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1526&c=8998#partslist
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top