Mobilhållare? Vilka pålitliga finns?

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Söker en pålitlig mobilhållare till cykeln. Är det Ram Mounts X-grip som är enda vettiga alternativet som finns?


/David
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag kikar på RAM mount då mitt gamla kjell och company montering vittrat sönder under vintern, funkade dock bra i två år.

Jag önskar använda det skal jag har och då borde RAM mount funka bra. Med quadlock måste du ha ett lite bulkigare skal och vet inte om jag vill det :)

https://www.monteraallt.nu/ram-b-174-un7-1
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kikar på RAM mount då mitt gamla kjell och company montering vittrat sönder under vintern, funkade dock bra i två år.

Jag önskar använda det skal jag har och då borde RAM mount funka bra. Med quadlock måste du ha ett lite bulkigare skal och vet inte om jag vill det :)

https://www.monteraallt.nu/ram-b-174-un7-1
Och man måste ha en ajFån eller en Samsung, alternativt limma på en klump på baksidan :gnissla

Själv har jag mobilen i tankeväskan, och lägger fokus på körningen istället :rock
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Och man måste ha en ajFån eller en Samsung, alternativt limma på en klump på baksidan :gnissla

Själv har jag mobilen i tankeväskan, och lägger fokus på körningen istället :rock

Sen jag haft min mobil monterad på styret har jag kört massor av nya fina vägar jag kollat upp och lagt rutter för. För mig har det tillfört massor


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sen jag haft min mobil monterad på styret har jag kört massor av nya fina vägar jag kollat upp och lagt rutter för. För mig har det tillfört massor


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo, det är det jag har min GPS till ;) Den är dessutom betydligt enklare att fippla med med handskar, tål mer stryk, man slipper alla mail, meddelanden och annat krafs, och framförallt någon som ringer mitt i navigerandet :fakta
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jo, det är det jag har min GPS till ;) Den är dessutom betydligt enklare att fippla med med handskar, tål mer stryk, man slipper alla mail, meddelanden och annat krafs, och framförallt någon som ringer mitt i navigerandet :fakta

Absolut, men hur lägger du rutter i din GPS? Är det smidigt? Om det finns något smidigt/modernt sätt att fixa detta så skulle jag nog fixa en GPS direkt.

Jag brukar göra rutter via google maps på datorn, sen finns ju de i mobilen sparade och jag kan bara köra efter dem med turn-by-turn navigering. Man brukar dock få dela upp sträckan i delmål för att gps:en inte skall försöka köra en kortare väg :)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Ram X grip med "gummiband" / "spindelnät" på baksidan har jag kört på diverse hojar, funkar utmärkt. Både på och vid sidan av vägen.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Kört med Ram mount på flertal fordon och det är klockrent, dock kan det lätt bli dyrt men somsagt det håller och fungerar bra. Jag har gummiband/spindelnät över helt nya om du är intresserad :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Absolut, men hur lägger du rutter i din GPS? Är det smidigt? Om det finns något smidigt/modernt sätt att fixa detta så skulle jag nog fixa en GPS direkt.

Jag brukar göra rutter via google maps på datorn, sen finns ju de i mobilen sparade och jag kan bara köra efter dem med turn-by-turn navigering. Man brukar dock få dela upp sträckan i delmål för att gps:en inte skall försöka köra en kortare väg :)
Antingen via ett program i datorn eller app i mobilen, tankas över direkt till GPSen. Datorn är smidigare (mus och 2560x1440 i upplösning slår 1080x1920 och pekskärm), men båda funkar. Upplösningen i rutterna är oändligt mycket bättre i, man drabbas inte av ditt problem med flera rutter, utan sätter ut så många punkter du behöver för att få den rutt du vill ha :tummenupp

Sen kan man ju göra rutter direkt i GPSen, inte alls lika smidigt, men det går. Man kan också ange en eller flera punkter och be den ta fram kortaste/snabbaste/roligaste vägen dit :tummenupp

Med tanke på hojen du har så gissar jag att du inte bara åker till Donken ToR, så köp en GPS, det är en grymt bra investering :tummenupp
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Antingen via ett program i datorn eller app i mobilen, tankas över direkt till GPSen. Datorn är smidigare (mus och 2560x1440 i upplösning slår 1080x1920 och pekskärm), men båda funkar. Upplösningen i rutterna är oändligt mycket bättre i, man drabbas inte av ditt problem med flera rutter, utan sätter ut så många punkter du behöver för att få den rutt du vill ha :tummenupp

Sen kan man ju göra rutter direkt i GPSen, inte alls lika smidigt, men det går. Man kan också ange en eller flera punkter och be den ta fram kortaste/snabbaste/roligaste vägen dit :tummenupp

Med tanke på hojen du har så gissar jag att du inte bara åker till Donken ToR, så köp en GPS, det är en grymt bra investering :tummenupp

Vilken GPS har du? :)
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Kröp till korset när jag var i stora staden idag o köpte mej mobilhållare från Ram. Eftersom jag hade en rabattcheck på 15% så kändes det inte lika illa men svinigt pris ändå (699:- innan rabatt). För lite plast o skruvar?!!

Döm av min förvåning när jag hällde ut alla delarna på arbetsbänken och inser att det mesta är av metall (alu tror jag). Ger ett gediget kvalitetsintryck och robust känsla. Vet inte om jag varit dålig på att ta in infon eller om det nämns överhuvudtaget i beskrivningar på nätet. Gick i tron att det var någon kompositplast som med åren skulle bli skört i väder o vind.

Inte hunnit testa den på fältet än men än så länge är jag glatt överraskad av den och den känns bara liiiite för dyr nu jämfört med innan.

Ni som är som jag och tycker att den är löjligt dyr för vad det är, kläm o känn på den om ni har möjlighet. Den är nog värd sina pengar egentligen i förhållande till hur kära våra och dyra mobiler är för oss.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har kört silvertejp med bra resultat, tror inte skiten hade lossnat om jag frontat ett träd ens.
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Jag tänker handla en SP bundle till min. Verkar hur bra som helst och många positiva recensioner. 999kr med skal till din telefon:rock:rock
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag tänker handla en SP bundle till min. Verkar hur bra som helst och många positiva recensioner. 999kr med skal till din telefon:rock:rock

Skulle just säga att det säkert bara funkar till Apple o Samsung men de hade faktiskt till min med (Huawei) men sen var det slut med alternativ för deras universallösning går ju helt bort.

Verkar schysst annars.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Deras stem mount verkar ju vara den som erbjuder vettigast inställningsmöjligheter. Sen var det ju det där med priset då... Urk!
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top