Ktm 300 exc 1991

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Jag har precis köpt en KTM 300 EXC 1991 och undrar vad det ska vara för oljeblandning i tanken och vilken olja som skulle rekomenderas. Om någon har en instruktionsbok eller kan hitta en på internet så skulle det uppskattas!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
2-takts olja från biltema funkar kanon å typ 1,6% blandning..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du enbart kör enduro kan 2% ja även 1,6% duga men om du drar ur den då o då på grusvägar eller kör crossbana med den så kör på 3%. Ju mer olja du kör på desto längre håller ramlager vevlager och kolv helt enkelt.
Erkänt bra tvåtaktsolja är utan inbördes ordning.

Aspen den för landbaserade maskiner.
Payback Challenger och snopro
Yamalube
Torco maxxima
Polaris ves gold


Torco maxxima och Aspen ryker minst.
 

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Jag gasar ur mycket på grusvägarna runt här hemma och i skogen men kommer ju fega lite tills jag lärt känna henne. så 3% olja. Tror du att biltemas egna 2 takts olja funkar bra eller bör det vara av något högkvalitetsmärke?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag gasar ur mycket på grusvägarna runt här hemma och i skogen men kommer ju fega lite tills jag lärt känna henne. så 3% olja. Tror du att biltemas egna 2 takts olja funkar bra eller bör det vara av något högkvalitetsmärke?

Då skulle jag köra 3% de tjänar du in genom att slippa renovera så ofta. Men ha i åtanke att om du ska köra enbart enduro så duger 1,5-2% så du kan gå ner till den inblandningen vid ren enduroåka. Mång kör Biltema olja men jag håller mig till välkända märken typ de jag rek ovan. Biltema köper in billigast möjliga olja därav att jag inte kör den. Om du kan tänka dig köpa 20l dunk så kommer du ner i pris som slår Biltem med hästlängder. Kolla in OK/q8 deras Sprint tvåtaktsolja som ex. Den kan köpa/beställa på närmsta Ok mack och de blir gratis frakt. Riktpris finns på den oljan finns på Swedol. De sprintoljan har flera på snowmobile forumet kört under flera år på sportskotrar och den tycks skydda motorn bra. En sportskoter har högre trimgrad än en cross och går hela tiden tungt så de ställs högre krav på olja till dem. Sprinoljan ryker dock en hel del och luktar pest men de kan de va värt då den är bra o billig :). De blir ca 38krl på 20l dunk de är ju så billigt att du kan köra 4% om du vill.
Räkna med liknade pris från OK men utan frakt.
https://www.swedol.se/tvtaktsolja-sprintpg-1004420.html

Om du vill ha en värstingolja så kör jag ok/q8 Rs extream den är helsyntetisk och klarar höga varvtal samt att den ger en enormt fet yta inne i motorn man behöver inte oroa sig för rost i motorn. Den kan kosta 1500-1900kr 20l dunk. Men då kör jag en tokvässad Arctic cat Thundercat 1000 med 9000+ varvtal den måsta ha 4% oljebland för att skydda från den höga kolvhastighet den har. De är kolvhastigheten som bestämmer hur bra olja man måste köra och inbland procent så jag tycker inte du behöver köpa denna olja den är over5kill för dig. De duger med OK sprint oljan för en 250-300cc endurohoj har rel låg kolvhastighet.

https://www.okq8.se/webbshop/bilprodukter/olja/q8-rs-extreme/
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top