Köpa billigare metallsvarv

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där med bromsskivor borde man kunna konstruera nåt för att svarva dem på plats. Men och andra sidan är nya skivor jäkligt billiga till de flesta bilar idag om man bara hoppar över de svenska bildelsnasarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det där med bromsskivor borde man kunna konstruera nåt för att svarva dem på plats. Men och andra sidan är nya skivor jäkligt billiga till de flesta bilar idag om man bara hoppar över de svenska bildelsnasarna.

Har för mig att det finns nåt sånt,? Jag jobbade en gång i tiden med en kille som hade bilverkstad och han surrade om att köpa nån sån grej som man kunde svarva skivorna på plats, detta tror jag var 2006. Har dock ingen aning om vad det var för pengar det rörde sig om då.

Har inte kommit till skott än med att köpa svarv men jag ska försöka ta tag med det nu.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Väcker lite vinterliv i en gammal tråd.
Blev det någon svarv @bosse-l ?

Den här var ju uppe från start:

Anledningen är att jag behöver tillverka lite mindre bussningar, mest nylon, men kanske lite metall någongång.
Brist på reservdelar, och bättre med tid, gör att jag kanske skulle lösa det genom att skaffa en näpen liten svarv?
En annan brist är faktiskt utrymme, så jag tänker åt det minimalistiska hållet, utan att för den skull köpa "skit", om ni förstår vad jag menar.
Så en gedigen svarv i "flerahundra-klassen" är inte av intresse, utan en kompakt sak är det jag letar.

Hittade även den här:

Är det någon som har bra tips/erfarenheter så kasta gärna in dom :)
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Väcker lite vinterliv i en gammal tråd.
Blev det någon svarv @bosse-l ?

Den här var ju uppe från start:

Anledningen är att jag behöver tillverka lite mindre bussningar, mest nylon, men kanske lite metall någongång.
Brist på reservdelar, och bättre med tid, gör att jag kanske skulle lösa det genom att skaffa en näpen liten svarv?
En annan brist är faktiskt utrymme, så jag tänker åt det minimalistiska hållet, utan att för den skull köpa "skit", om ni förstår vad jag menar.
Så en gedigen svarv i "flerahundra-klassen" är inte av intresse, utan en kompakt sak är det jag letar.

Hittade även den här:

Är det någon som har bra tips/erfarenheter så kasta gärna in dom :)
Har jobbat mig igenom ett antal svarvar - även en kinesisk "minisvarv" (samma som Verktygsstallet)som näst sista maskin.
Den funkar för bussningar i de flesta material. Går även att köra stål i den, men inte så bra med hårdmetallskär.
Hårdmetallskär har den egenheten att de behöver mer ingrepp i arbetsstycket och det orkar svarven inte med att driva. Däremot kan du använda s.k. sparskär, dvs skär där du slipar till formen själv - då krävs a) att du vet hur ett stål skall slipas (form o vinklar) b) att du har en bänkslip med en fin slipsten eller diamantskiva (Tormek funkar)
Det finns hårdmetallskär för aluminium som inte kräver så mycket ingrepp, men de slits snabbare o kostar en del
Hårdmetallskär är inte så bra för mjuka material som ex. nylon - även där är sparskär bättre.
Sammantaget - minisvarv funkar nog för ditt ändamål, men köp på dig sparskär o slipmaskin också i så fall.
Kinamaskiner är OK, tyska maskiner är bättre men kostar en del. Kinamaskiner har blivit ini h-e dyra på sistone, jag köpte min för lite mer än hälften av vad de kostar idag, sedan kom pandemin o båten på tvären i Suez o. skickade upp transportkostnaden, nu lär det bli värre igen med strulet i mellanöstern.
Det finns en firma i England som har en massa uppgraderingar (bättre lager osv) till Kinamaskiner.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har jobbat mig igenom ett antal svarvar - även en kinesisk "minisvarv" (samma som Verktygsstallet)som näst sista maskin.
Den funkar för bussningar i de flesta material. Går även att köra stål i den, men inte så bra med hårdmetallskär.
Hårdmetallskär har den egenheten att de behöver mer ingrepp i arbetsstycket och det orkar svarven inte med att driva. Däremot kan du använda s.k. sparskär, dvs skär där du slipar till formen själv - då krävs a) att du vet hur ett stål skall slipas (form o vinklar) b) att du har en bänkslip med en fin slipsten eller diamantskiva (Tormek funkar)
Det finns hårdmetallskär för aluminium som inte kräver så mycket ingrepp, men de slits snabbare o kostar en del
Hårdmetallskär är inte så bra för mjuka material som ex. nylon - även där är sparskär bättre.
Sammantaget - minisvarv funkar nog för ditt ändamål, men köp på dig sparskär o slipmaskin också i så fall.
Kinamaskiner är OK, tyska maskiner är bättre men kostar en del. Kinamaskiner har blivit ini h-e dyra på sistone, jag köpte min för lite mer än hälften av vad de kostar idag, sedan kom pandemin o båten på tvären i Suez o. skickade upp transportkostnaden, nu lär det bli värre igen med strulet i mellanöstern.
Det finns en firma i England som har en massa uppgraderingar (bättre lager osv) till Kinamaskiner.
Tack för tipsen!
Har du något bra exempel på en schysst "Kina-maskin", eller ska man gå på en Tysk produkt direkt?
Priset spelar egentligen inte så stor roll, det viktiga är att det inte racklar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Den lilla kinamaskinen som Verktygsstallet har är troligen samma som alla andra du hittar. Färg, strömbrytare o lite annat kan variera men titta på Verktygsstallet, Verktygsboden, DUAB, Lövångers maskin, Koneita.com (Finland).
Proxxon - snäppet bättre
Wabeco - tysk - tror jag är bra, men det baserar jag inte på egen erfarenhet utan vad som skrivs om den i ex. Model Engineers Workshop - kostar skjortan
Optimum tu2004V - också tysk www.stuermer-machines.com, men jag får en stark känsla att det är samma som kinamaskiner vi hittar i Sverige

Om du prenumererar på Readly-appen så finns ett antal hobbytidningar på engelska o tyska som handlar om metallbearbetning.
Engelsmännen är totalt insnöade på en gammal svarv som heter Myford (tillverkas inte längre)
Har för mig att allas vår Allen Millyard har en sådan

Blev du klokare - tror inte det, men nu är det bara att börja leta. Efter svarven tillkommer alla stål, en bra stålhållare, slipmaskinen jag nämnt, indikatorklocka, evt. spännylsor, backskiva för excentrisk svarvning, brotschar??
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har kollat en del på hobbysvarbare på youtube, och där var det någon som gick igenom dom olika kinasvarvarna, jag tror det var Blondiehacks, men den informationen börjar nog vara för gammal nu.

Det finns säkert nyare och bättre filmer om man söker
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om du inte har plats för nån större maskin kan du jämföra med en liten från tyska Optimum.
Visserligen byggd i Kina men efter tyska krav.
Är väl fortfarande så att kineserna kan bygga bättre maskiner om dom får bättre betalt.
Eller kolla på Sieg som inte är nån av dom sämre kineserna.
En nackdel med Proxxon kan vara att tillbehören är ganska dyra och modellspecifika.
Min erfarenhet är att tillbehören till en hobbymaskin kostar lika mycket som maskinen.
Finns hur mycket filmer på Youtube som helst. Sök "mini lathe". Somliga är bra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Väcker lite vinterliv i en gammal tråd.
Blev det någon svarv @bosse-l ?

Den här var ju uppe från start:

Anledningen är att jag behöver tillverka lite mindre bussningar, mest nylon, men kanske lite metall någongång.
Brist på reservdelar, och bättre med tid, gör att jag kanske skulle lösa det genom att skaffa en näpen liten svarv?
En annan brist är faktiskt utrymme, så jag tänker åt det minimalistiska hållet, utan att för den skull köpa "skit", om ni förstår vad jag menar.
Så en gedigen svarv i "flerahundra-klassen" är inte av intresse, utan en kompakt sak är det jag letar.

Hittade även den här:

Är det någon som har bra tips/erfarenheter så kasta gärna in dom :)

Japp det blev en svarv från Lövångers Järn, en sån här https://www.lovangersmaskin.se/product.html/metallsvarv-bl250g?category_id=274

Jag kan säga att jag inte förstår hur jag klarat mig utan svarv, använder svarven nästa varje vecka till nåt och då man har den så hittar man hela tiden på nya saker att göra, senaste grejen var delningen till avgassystemet till turbo Hondan men det har svarvats bussningar till allt mellan himmel och jord, bla grävaggregatet och Polaris startmotor utöver hojarna, det har gängats bösspipor och en massa annat.

En kompis som samtidigt köpte en likadan svarv som mig har den lilla svarven från från Verktygsstallet som han har talat om att sälja. Den är modifierad med en hel del uppgraderingar och finns måttligt långt från dig, kan kolla med honom om du vill.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Japp det blev en svarv från Lövångers Järn, en sån här https://www.lovangersmaskin.se/product.html/metallsvarv-bl250g?category_id=274

Jag kan säga att jag inte förstår hur jag klarat mig utan svarv, använder svarven nästa varje vecka till nåt och då man har den så hittar man hela tiden på nya saker att göra, senaste grejen var delningen till avgassystemet till turbo Hondan men det har svarvats bussningar till allt mellan himmel och jord, bla grävaggregatet och Polaris startmotor utöver hojarna, det har gängats bösspipor och en massa annat.

En kompis som samtidigt köpte en likadan svarv som mig har den lilla svarven från från Verktygsstallet som han har talat om att sälja. Den är modifierad med en hel del uppgraderingar och finns måttligt långt från dig, kan kolla med honom om du vill.
Låter mycket intressant, speciellt eftersom den dessutom verkar vara mindre än fem "Tammer" bort ?
Kolla gärna!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Väcker lite vinterliv i en gammal tråd.
Blev det någon svarv @bosse-l ?

Den här var ju uppe från start:

Anledningen är att jag behöver tillverka lite mindre bussningar, mest nylon, men kanske lite metall någongång.
Brist på reservdelar, och bättre med tid, gör att jag kanske skulle lösa det genom att skaffa en näpen liten svarv?
En annan brist är faktiskt utrymme, så jag tänker åt det minimalistiska hållet, utan att för den skull köpa "skit", om ni förstår vad jag menar.
Så en gedigen svarv i "flerahundra-klassen" är inte av intresse, utan en kompakt sak är det jag letar.

Hittade även den här:

Är det någon som har bra tips/erfarenheter så kasta gärna in dom :)

Synd å kalla den svarven för precisionssvarv... Bättre me den Bosse rekomendera då... Enklast å billigast är att någon gör dina bussningar åt dig istället.. Annars så kan jag svarva dina nylon bussningar.. Skicka måtten å en retur adress så fixar jag de..
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ska man snacka om små precisionssvarvar är det Schaublin 70 som gäller.
Jobbade en del i en för många år sen.
Finns en begagnad med mycket tillbehör för sketna 20000 Euro.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tillägger bara att Schaublin är en precisionssvarv, inte dom andra som nämst ovan..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Just när det kommer till svarv så förstår jag inte hur man kunna leva ett liv utan svarv. Jag är förvånad med vilke precision man kan svarav på en sån "billig svarv" som jag har.

Troligtvis så hade jag kunnat köpa mycket svarvade grejer för de ca 30000 kr som min svarv kostat, svarven kostade "bara" 19000 kr då jag köpte den men är lur på att jag köpt till grejer för minst 10000 kr eller troligen mer. Mem friheten att kunna göra saker själv just här och nu tycker jag är värt mycket och man kan ångra sig och ändra sig på ett helt annat sätt då man kan göra saker själv, tex då jag upptäckte att en tapp i traktor håller på att gå av och då kunna svarva till en ny tapp en söndagsmorgon innan man måste snöröja.

Just svarv men även TIG svets är två saker som verkligen ångrar att jag inte köpt tidigare.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Just när det kommer till svarv så förstår jag inte hur man kunna leva ett liv utan svarv. Jag är förvånad med vilke precision man kan svarav på en sån "billig svarv" som jag har.
Stämmer precis - sålde alla mina maskiner (svarv/fräs/kallsåg) när vi flyttade från gården. Höll ut i ett år o sedan blev det en minisvarv, den stod jag ut med ett halvår och sedan blev det en likadan som du har. Använder den ganska ofta (o även fräsen jag köpte samtidigt). Användning hittar man på allteftersom, både projekt o underhåll.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Synd å kalla den svarven för precisionssvarv... Bättre me den Bosse rekomendera då... Enklast å billigast är att någon gör dina bussningar åt dig istället.. Annars så kan jag svarva dina nylon bussningar.. Skicka måtten å en retur adress så fixar jag de..
Ja, det är säkert så.
Ett problem jag har är utrymmet, jag har begränsad yta.
Så en mindre svarv, som man rentav kan flyttas runt är det jag egentligen letar, men det kanske bara är att glömma?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, det är säkert så.
Ett problem jag har är utrymmet, jag har begränsad yta.
Så en mindre svarv, som man rentav kan flyttas runt är det jag egentligen letar, men det kanske bara är att glömma?
Som jag skrev tidigare - det finns små svarvar, funkar för små jobb - inte för stora. Precisionen blir bättre ju mer de kostar.
Frågorna du måste ställa dig själv är hur stora jobb du kommer göra, i vilka material och med vilken precision.
Men tänk på att - utvecklingen av maskiner med hög precision, har gått via tillverkning med hjälp av maskiner med lägre precision men med yrkesmän som haft tålamod o skicklighet att få ut det absolut yttersta av sina maskiner. Så det går att göra bra jobb med enklare maskiner, man måste bara veta hur de uppför sig när man jobbar med dem.

Får du inte in mer än en mikrosvarv pga platsbrist så kan du inte heller göra större jobb än vad som får plats i den - det säger sig själv. Bussningar, glidlager, axlar o dyl. men vid diametrar större än 50 går det oftast ganska tungt o tar tid att bearbeta
Har du råd så är nog Wabeco den bästa hobbysvarven du kan hitta, men då börjar det kosta.
Finns ännu finare, små svarvar som oftast är gjorda för specialändamål som urmakeri o optik, men de är rysligt mycket dyrare. Schaublin som nämnts är tillverkad i Schweiz och har nog delvis sitt ursprung i urmakeritraditionen (glöm den om du inte vill byta in flera av hojarna, o då får du väl mer plats :) )

BTW - inte bra att flytta runt för mycket. En svarv får sin bästa precision om den kan stå fixerad vid ett o samma ställe. Finns en video av Blondiehacks om hur man justerar in bädden - titta på den så förstår du vad jag menar. Titta även (som sagts tidigare) på hennes videos så ser du vad som kan göra med en liten svarv
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har sen länge en 6" svarv å den tar c:a 2 kvm golv yta.. En billig mini svar tar typ halva ytan... Skulle satsa alla dar I veckan på en lite större..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top