Köpa billigare metallsvarv

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om jag skulle välja vilket favoritmätverktyg jag har så blir det utan tvekan ett Mitutoyo
För min del helt vanligt Mitutoyo analogt skjutmått som bor i tumstocksfickan på byxorna. Konstigt nog visar det rätt på tiondelen efter trettio års misshandel. Jo, jag har bättre mätvertyg som vårdas ömt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ger inte mycket för billiga no-name mätverktyg. När jag har kollat med passbitar så brukar det inte hålla någon vidare noggrannhet och känns raspiga att använda. Sedan beror det lite på vad man tänker använda grejorna till. Jag justerar t.ex. nya kolvar till önskat spel och justerar lagerlägen på vevaxlar för rätt lagerpassningar m.m. Om du i första hand tänker svarva bussningar och liknande duger nog vilket skjutmått och mikrometer som helst och då är det bortkastat att dyra märkesmätverktyg.

ODTOOLS brukar köra kampanj på Mitutoyo och köper man nytt räcker det livet ut. Men som sagt det kan vara overkill för enkla jobb. Det är ju inte fel heller att börja med budgetgrejor och sedan köpa bättre grejor efterhand det krävs genom att det skiljer så mycket i pris.

https://shop.otdtools.se/category/kampanj-mitutoyo

Jag har några billigare skjutmått och det är inte värt besparingen av några tior, inte om man ska ha det som sitt enda skjutmått i alla fall.
Jag tog ju för givet att dessa ändå mätte med tiondels noggrannhet men efter en tid har jag märkt att det gör dom inte alltid. Och det kan kosta mycket tid att mäta en eller två tiondelar fel.

Nu har jag ju inte slängt dom billiga utan har dom utspritt lite här och där där jag kan behöva och när jag använder dom räknar jag bara med att jag är på rätt 0.5 mm, och det räcker ju i många sammanhang, men inte vid svarven.

Så om man bara ska äga ett skjutmått, låt det bli ett Mitutoyo. Analogt, inget digitalt skit som är utan batterier eller rent av trasigt när man behöver det.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Så om man bara ska äga ett skjutmått, låt det bli ett Mitutoyo. Analogt, inget digitalt skit som är utan batterier eller rent av trasigt när man behöver det.

Mitutoyos digitala skjutmått är hur bra som helst om man väljer ett som är IP-klassat och har automatisk på- och avstängning. Mycket enklare att se och läsa av än de analoga och noggrannheten är minst lika hög. Här är ett som inte är dyrt om man ser till vad man får.
https://shop.otdtools.se/product/digitalt-skjutmatt-0-150-mm-mitutoyo-ip67
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett digitalt Mitutoyo skjutmått för 55 kronor...? Yeah right...

Vill du ha originalet så finns den svenske distributören i Upplands Väsby.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man får ju passa sig idag, lätt att köpa kopior inom många områden men många gånger är ju priset alldeles för bra för att vara sant.

Har mailat lite med verktygsstallet, digitalerna kan man säga kostar lite drygt 4000 kr än utan om man räknar med de grejerna som ingår i snabbfästet. Sen måste man göra nån moddning för att få dit snabbfästet på svarven utan digitaler. Hamnar då på drygt 30000 kr med stöddockor, dubb och borrchuck och frakt.

Ska fundera lite och räkna pengar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man får ju passa sig idag, lätt att köpa kopior inom många områden men många gånger är ju priset alldeles för bra för att vara sant.

Har mailat lite med verktygsstallet, digitalerna kan man säga kostar lite drygt 4000 kr än utan om man räknar med de grejerna som ingår i snabbfästet. Sen måste man göra nån moddning för att få dit snabbfästet på svarven utan digitaler. Hamnar då på drygt 30000 kr med stöddockor, dubb och borrchuck och frakt.

Ska fundera lite och räkna pengar.

Behöver du digitala skalor för lite hemmasvarvning? Rattarna har väl skalor även på billiga kinessvarvar hoppas jag?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle lägga pengarna på andra saker än digital till svarv...
Digital till fräs är klart mer användbart. ..
Kört alla år utan digital till svarv, känner själv inte behov av de...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om jag behöver digitaler vete fasen, man får ju lite verktyg och stål för 4000 kr. Frågan är vad som behöver moddas för att få dit snabbfästet på svarven utan digitaler?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kunde inte låta bli att vara lite elak. Fy på mig.
Lyxkänslan att jobba med digitaler på svarven, slår med hästlängder känslan av att köra en CB250 med kompressor.
Seriöst, ångrar definitivt inte att jag satte det på min, bättre resultat på kortare tid.
Borde inte vara särskilt besvärligt att få dit ett snabbfäste. Visserligen har jag ett annat snabbfäste, men det var inte mer än nån timmes jobb att svarva till nån bit för att passa ihop det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kunde inte låta bli att vara lite elak. Fy på mig.
Lyxkänslan att jobba med digitaler på svarven, slår med hästlängder känslan av att köra en CB250 med kompressor.
Seriöst, ångrar definitivt inte att jag satte det på min, bättre resultat på kortare tid.
Borde inte vara särskilt besvärligt att få dit ett snabbfäste. Visserligen har jag ett annat snabbfäste, men det var inte mer än nån timmes jobb att svarva till nån bit för att passa ihop det.

Ha ha, du säger det ;) Jag har inte testat nåt av det än, men en svarv med eller utan digitaler skulle säkert påskynda att få testköra en kompressormatad CB250.

Mailade och frågade vad som behöver göras för att montera snabbfästet på svarven utan digitaler och fick ett väldigt diffust svar, är det för att få sälja den dyrare svarven där fästet sitter på?

Du får byta ut, befintlig bult på toppsliden, där fästet sitter, lite uppfinningsrikedom och klurande behövs, olika kunder gör på olika vis så man får klura lite på det.

Du som har svarven med digitaler är det rena mät instrument eller kan man ställa in tex ett stoppvärde? Att man nollar digitalen och sen kan mata säg 15 mm plus eller minus?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ha ha, du säger det ;) Jag har inte testat nåt av det än, men en svarv med eller utan digitaler skulle säkert påskynda att få testköra en kompressormatad CB250.

Mailade och frågade vad som behöver göras för att montera snabbfästet på svarven utan digitaler och fick ett väldigt diffust svar, är det för att få sälja den dyrare svarven där fästet sitter på?

Du får byta ut, befintlig bult på toppsliden, där fästet sitter, lite uppfinningsrikedom och klurande behövs, olika kunder gör på olika vis så man får klura lite på det.

Du som har svarven med digitaler är det rena mät instrument eller kan man ställa in tex ett stoppvärde? Att man nollar digitalen och sen kan mata säg 15 mm plus eller minus?

Jag har digitala skalor, det är rent av inbyggt i min svarv och visst är dom najs när man är nere på hundradels millimetrar och men inte fan skulle jag kosta på så många tusenlappar för digitala skalor på en hobbymaskin.
Skulle hellre lägga de tusenlapparna på att köpa en stadigare svarv istället. Eller i sparbössan till en fräs.

Ja, du kan nolla den var du vill och sedan mata dina 15mm i valfri riktning. Men det gäller även skalorna på rattarna, du kan vrida dom också till nollan oavsett var du står och sen hittar du dina 15 mm genom att titta på veven när du matar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är lite så jag känner med digitaler att det känns nog lite som överkurs för mig även om det säkert är jätte fint att ha.

Frågan är hur tjorvigt det är att få dit snabbfästet på svarven utan digitaler, skulle tro att man får borra ett nytt hål i toppsliden och och gänga detta men man skulle ju vill som veta lite bättre vad man måste göra.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har inte försäljaren själv gjort det så svarade han så ärligt han kunde, han tjänar nog lika bra vilken han än säljer.
Men med tanke på hur 250 bygget blev tror jag nog att du grejar det. Du verkar ju att va bra på att ställa okunniga frågor och få svar på dom, i stället för att fortsätta att vara okunnig.:tummenupp
På en mätskala kan du ställa 0-punkt var du vill. Sen visar den position relativt den 0-punkten. Om du sätter upp ett ämne i chucken och planar av änden, nollar du där på Z (längdaxeln). Ska du sen sticka av vevar du tills du kommer till du kommer till önskad längd + bredden på stickstålet. Ska du svarva till en viss diameter, så tar du ett litet skär, mäter diametern och slår in diametern på X-axeln i displayen. Sen är det bara att svarva ner biten till rätt diameter på displayen.
På den digital jag har kan man spara olika verktyg så att när man byter verktyg i snabbfästet visar den var verktygsspetsen är.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har inte försäljaren själv gjort det så svarade han så ärligt han kunde, han tjänar nog lika bra vilken han än säljer.
Men med tanke på hur 250 bygget blev tror jag nog att du grejar det. Du verkar ju att va bra på att ställa okunniga frågor och få svar på dom, i stället för att fortsätta att vara okunnig.:tummenupp
På en mätskala kan du ställa 0-punkt var du vill. Sen visar den position relativt den 0-punkten. Om du sätter upp ett ämne i chucken och planar av änden, nollar du där på Z (längdaxeln). Ska du sen sticka av vevar du tills du kommer till du kommer till önskad längd + bredden på stickstålet. Ska du svarva till en viss diameter, så tar du ett litet skär, mäter diametern och slår in diametern på X-axeln i displayen. Sen är det bara att svarva ner biten till rätt diameter på displayen.
På den digital jag har kan man spara olika verktyg så att när man byter verktyg i snabbfästet visar den var verktygsspetsen är.

Japp jag kan säkert vara lite frågvis men precis som du säger annars får man ju inte veta nåt ;):D

Fortsatte "trakasera" säljaren och fick detta svar så du har nog rätt att han inte visste.

Vet inte exkt, men en del kunder har gäng ner en ny bult som snabbstålsfästet sitter på.

Så lite gängande behövs nog.


Ska fundera lite och kolla hur jag ligger till ekonomiskt, men jag är jäkligt sugen och tror att jag skulle ha en del användning för denna svarv även till de "tråkiga" jobb till traktorerna. Dock känns det ut lite överkurs med digitalerna men har man sparade verktyg så underlättar det säkert en hel del om man snabbt ska göra nåt. Ska man sen då börja med att modda en helt ny svarv för att få dit snabbfästet så kan man väl säga att det kan vara "värt en del" att snabbfästet redan sitter där på en gång vid köpet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tyvärr vet jag ju inte hur deras snabbfäste ser ut, men på svarven sitter en skruv, instucken underifrån i toppsliden.
Fick göra en "svamp" där hatten passar i försänkningen i toppsliden och där foten passar in i snabbfästet. Sen en distans ovanpå snabbfästet eftersom skruven var lite lång.
Toppslid.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tyvärr vet jag ju inte hur deras snabbfäste ser ut, men på svarven sitter en skruv, instucken underifrån i toppsliden.
Fick göra en "svamp" där hatten passar i försänkningen i toppsliden och där foten passar in i snabbfästet. Sen en distans ovanpå snabbfästet eftersom skruven var lite lång.
View attachment 448571

Följde inte snabbfästet med din svarv? Nu blir man ju lite osäker om det bara är så att snabbfästet följer med men sen får man modda och mixtra dit det i vilket fall som helst? Detta snabbfäste följer http://verktygsstallet.se/sortiment...nabbfaste-typ-malcus/snabbstalsfaste-250-100/ med och 4 eller 5 st sidohållare.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Skrev tidigare att jag flyttade över snabbfästet från förra mindre svarven till den här.:tungan
Så köper du svarv och snabbfäste var för sig så får du fixa anpassningen själv.
Till skillnad från om du köper en med monterat snabbfäste.
Tror jag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick svar på mailen att snabbfästet ska vara färdigt monterat på svarven med digitaler.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top