Köpa billigare metallsvarv

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fanns det inte en svarv och frästråd här eller är det jag som inte hittar den?

Inser mer och mer att jag skulle behöva en metallsvarv, har en kompis som har en liten svarv och han brukar svarva grejer åt mig men problemet är som vanligt att få tiden att räcka till så det brukar vara lång väntetid. Han har en sån här svarv http://verktygsstallet.se/sortiment...metallsvarv-cj0618a-350-inkl-tillbehorspaket/ och han har grejat på lite med den och fixat till den och menar att den duger åt honom men inte åt mig utan att jag ska ha en större modell.

Han säger att jag ska köpa modellen större och då blir det ju lite andra priser och då är vi väl i gränslandet på vad jag kan tänka mig lägga på en metallsvarv, verkar finnas lite olika svarvar men de verkar ju se ut likadana.

Verktygsstallet har denna http://verktygsstallet.se/sortiment/svarvning/maskiner/metallsvarv-3-fas-bl250g-700mm/

Dock verkar denna hos Duabhuset mer intressant då den bara är lite dyrare men då följer bänken med underskåp och lite grejer också med plus att det är fraktfritt så i slutändan är nog denna billigare https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=653&category=131

Nån som har erfarenheter av dessa billigare svarvar, nåt större svarv än dessa svarvar får jag sen inte heller in i garaget även om man skulle hitta nåt begagnat.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag tror att du får en mycket bättre svarv om du köper något begagnat från 40 eller 50-talet. Den här sålde jag för 12 tusen för några år sedan. Det är en ÖRN-svarv som hade stått i mobförråd. Jag gav 4 tusen för den men uppgraderade med digitaler, 6-backchuck och Bergstöms verktygsfäste.

För en bit över 20 kan du hitta Köping S8S som har mycket stor kapacitet och hög precision.

Kolla t.ex. Blocket, Linde Auktioner, Tovek m.fl.
 

Bifogat

  • 20170329_155545.jpg
    20170329_155545.jpg
    307.2 KB · Visningar: 288
  • 20180725_192131.jpg
    20180725_192131.jpg
    373.9 KB · Visningar: 751
  • 6 jaw chuck installed (2).jpg
    6 jaw chuck installed (2).jpg
    933.8 KB · Visningar: 242
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Problemet är väl att jag åker på att köpa grisen i säcken då jag misstänker att utbudet av svarvar är ganska snålt här omkring, helt klart är ju en gammal svarv i bra skick säkert ett bättre köp en Kines, ny men en Kines är nog bättre än en beggad som är glapp och inte funkar.

Vilka modeller ska man kolla efter om man har ca 2 m utrymme att ställa den på?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Problemet är väl att jag åker på att köpa grisen i säcken då jag misstänker att utbudet av svarvar är ganska snålt här omkring, helt klart är ju en gammal svarv i bra skick säkert ett bättre köp en Kines, ny men en Kines är nog bättre än en beggad som är glapp och inte funkar.

Vilka modeller ska man kolla efter om man har ca 2 m utrymme att ställa den på?

De flesta lite större svarvar brukar vara lite drygt 2 m. Inom 2 m har du t.ex. Storebro GK 185 och GK 195.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Går du ner på ännu äldre svarvar som t.ex. den här från 1933 så kostar de bara någon eller några tusenlappar. Tror ingen Kines under 50000 kommer i närheten av en sådan heller. Just den här som är en Svensktillverkad Bahco renoverade jag själv.
 

Bifogat

  • svarv.jpg
    svarv.jpg
    124 KB · Visningar: 874

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur brukar det vara med digitalutrustningen på svarvar som den hos verktygsstallet, visst visar dom bara "måttet" digitalt i displayen eller kan man ställa matningen så man kan köra ett visst mått mellan start och stopp?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Hur brukar det vara med digitalutrustningen på svarvar som den hos verktygsstallet, visst visar dom bara "måttet" digitalt i displayen eller kan man ställa matningen så man kan köra ett visst mått mellan start och stopp?


Det brukar finnas gott om funktioner i digitaler till svarvar och fräsar. Man kan t.ex. välja mellan exakt mått eller diameterförändring. Du kan alltid nolla en display så att du har koll sedan på att det avverkar precis så mycket som du vill.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Går du ner på ännu äldre svarvar som t.ex. den här från 1933 så kostar de bara någon eller några tusenlappar. Tror ingen Kines under 50000 kommer i närheten av en sådan heller. Just den här som är en Svensktillverkad Bahco renoverade jag själv.

Var hittar du en sådan för ”någon tusenlapp”? De brukar ju gå på runt tio lakan eller mer när liknande säljs på auktionssiter och liknande?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Var hittar du en sådan för ”någon tusenlapp”? De brukar ju gå på runt tio lakan eller mer när liknande säljs på auktionssiter och liknande?

Den här fanns på Blocket för begärt pris 1000 kr. Då följde massor med tillbehör med som extra stålhållare, roterande dubb, karbid och HSS-skär m.m.

Jag har senare sett ett par till snarlika också för låga priser. Men det är som du skriver att priset för äldre svarvar som t.ex. Blomqvist BS600 kan vara 10000 kr och mer. Större äldre svarvar brukar dock vara billigare genom att många inte har plats för dem.
 

Bifogat

  • Bacho lathe.jpg
    Bacho lathe.jpg
    165.4 KB · Visningar: 199

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Första frågan jag brukar fråga till dom som har tänkt köpa svarv är..... Vad har du tänkt svarva i den??

Andra frågan är..... Hur mycke kan du om svarvning???

Då söker man svarv efter förmåga samt ändamålet...

Liten svarv som i vissa exempel är lämplig till modeller..
Äldre å större svarvar har begränsningar..
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ibland vill man svarva ur en bromstrumma eller ett bakdrev, dubbhöjd kan vara nog så viktigt.
Min Blomquist fixar inte större bakdrev tyvärr.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänker mig främst att ha den till lite mindre grejer som bussningar och sånt men säkert kan det bli lite av varje, har ju traktorer och det är nog därför kompisen säger att jag inte ska köpa en sån svarv som han har.

Det jag kan om svarvning har jag glömt bort ;) Var länge sen jag höll på men typ svarva en bussning brukar gå bra. Man lär ju få läsa på om detta med svarvning om man köper en svarv men det ska nog gå det med.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ibland vill man svarva ur en bromstrumma eller ett bakdrev, dubbhöjd kan vara nog så viktigt.
Min Blomquist fixar inte större bakdrev tyvärr.

Det är väl säkert så att oavsett vad man köper så kommer man att råka ut för att man skulle haft nåt större och bättre, det hör väl till:D Visst vore det fint med en riktigt stor svarv men man ska ju ha plats för den också och.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ett tips är att kolla efter en svarv med gap, dvs att man kan ta bort en del nedanför Chucken så att man får upp saker med större diameter..
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den här fanns på Blocket för begärt pris 1000 kr. Då följde massor med tillbehör med som extra stålhållare, roterande dubb, karbid och HSS-skär m.m.

Jag har senare sett ett par till snarlika också för låga priser. Men det är som du skriver att priset för äldre svarvar som t.ex. Blomqvist BS600 kan vara 10000 kr och mer. Större äldre svarvar brukar dock vara billigare genom att många inte har plats för dem.

Ok, det är kanske högre tryck på dem där jag är, men sån tur har jag inte haft och då har jag kollat ALLT svarvrelaterat här nere (Skåne) ett par månader. Tom. skitsvarvar går för 5000+.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta verkar inte så lätt, så hur man ska göra. Är förkyld och hemma från jobbet så jag har väl tillbringat någon timma med att googla på svarvar ;)

Tycker det verkar väldigt svårt att hitta nåt vettigt beggat i närområdet, den närmaste är ju denna svarv https://www.blocket.se/vasterbotten/Liten_metallsvarv_84591585.htm?ca=11&w=3 men det är drygt 25 mil dit. Mailade och frågade om denna svarv och som jag fattar det hela så har den kvar motorn till längsmatningen (är det X på en svarv?) Tycker att det känns lite så där för man måste ju ha nån form av elstyrning, om jag fattat det hela rätt i mailet så sköts detta via en FRO men en vanlig skruv hade nog känts bättre. Ska visst gå att bygga tillbaka till CNC styrning om man vill men det verkar ju överkurs. Ingen dubb ingår heller till svarven. Rent storleksmässigt med 240 mm dubbhöjd och 850 mm bädd så verkar den ju vara lämplig åt mig för att få plats i garaget, är väl avsaknaden av dubbdockan, motorstyrningen till matningen och avståndet att åka hämta den som gör mig lite tveksam.

Kollar man in nya Kineser så verkar Verkygsbodens svarv ha remdrivning där man ska lägga om remmen för att byta hastighet så den går bort direkt då det känns opraktiskt. Verktysstallet lite dyrare och denna svarv verkar också gå att köpa hos Lövångers Järn och Maskin den undrar om den är lite bättre än Duabhusets Hawk då det kommer till gängningen för förmodar att de två spakarna ner till är till för längsmatningen, sen vet jag inte om det är tvärmatning på Duabhusets svarv? Duabhuset vara lite billigare med tanke på att bänken och lite grejer som följer med plus att den är fraktfri men frågan är om den är enklare och har tvärmatning och är den tjorvigare att ändra hastigheten på längsmatningen? Dock får man väl räkna med minst runt 25000 kr om man ska ha lite verktyg och snabbstålsfäste innan man alls kan böra göra några enklare svarningar.

Detta var inte lätt:va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top