Punktering, hur har slangen skadats?

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
Hej har en fråga angående en punktering som jag fått i knät att fixa.

Skadan är i nästan exakt 90 graders vinkel åt sidan, slangen hade inga kända skador vid monteringen och rullade 1½ säsong innan punkteringen, däcket har idag inga skador på insidan som kan kännas med fingrarna.
Däcket är slanglöst continental contigo på ekerfälg, slangstorleken matchar däckets storlek och lufttrycket har legat runt 2.5-2.8bar, fordonet har rullat kanske 10 meter utan luft i däcket.
Läcker enbart ur ett mindre hål som syns i övre högra hörnet.

Vad kan orsaka denna typen av skada? skräp som legat mellan däck o slang och skavt?
Mvh Hatarvinter

http://i64.tinypic.com/2m5igy0.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det beror ju lite på vars hojen har gått, men ibland kan vassa saker tryckas in i sidan av däcket också. Men som du är inne på, det kan ju vara skräp som har legat och nött också.

Slangen ser ju dock lite... nött ut? Vad är det för lång reva mitt i bilden tex?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det beror ju lite på vars hojen har gått, men ibland kan vassa saker tryckas in i sidan av däcket också. Men som du är inne på, det kan ju vara skräp som har legat och nött också.

Slangen ser ju dock lite... nött ut? Vad är det för lång reva mitt i bilden tex?

Oförklarlig skada på slangen med lång reva.
Alt 1. Tillverkningsfel på slangen
Alt 2. Slangen är en aning för stor så efter pumpning så ligger den med veck i däcket.
Alt 3. Ekrarna är inte tillräckligt skyddade med tejp/liknande utan eker har skadat däcket.
Alt 4. Kord på däcket som sticker in och skadar slangen, När man kör. Dvs kass däck.
Alt 5. Slarv vid montering som lämnat skräp mellan däck och slang
Dags att städa lokalen, dammsugning. Jag hade bytt däckmontör.

Den enkla lösningen är en lapp över läckan. Räcker det så räcker det och räcker det inte, inga problem, gott om tid gillar laga punkteringar.

Ont om tid: Ny slang (kanske en storlek mindre?), Nytt däck, Slipa av alla ur nipplarna utstickande ekrar och ny skyddstejp över. Och kolla fälgen efter vasst.
Och städa lokalen innan montage av nytt däck och ny slang.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
10 meters rull utan luft är mer än tillräckligt för denna skada, har den dessutom stått utan luft ett längre tag så får du ett "vikbrott".



Tips vid slangmontage är att använda talk så minskar du risken för nötskador på slangen = längre livslängd.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
10 meters rull utan luft är mer än tillräckligt för denna skada, har den dessutom stått utan luft ett längre tag så får du ett "vikbrott".



Tips vid slangmontage är att använda talk så minskar du risken för nötskador på slangen = längre livslängd.

" Vikbrott " tycker jag ser rimligt ut: så kan det se ut om cykeln stått stilla några månader med tomt däck*.

Byt slang, känn igenom insidan av däcket efter skador.

Är det sedan svårt att få däcket till att bli runt även med tryck så har även däcket tagit skada av att stå tomt och behöver bytas det med.


Edit

* kombinerat med påläggningsskada, ser det nästan ut som. Skarpa grader på däckjärnet, kanske?

Hur som helst - byt slang. Den där är försvagad på flera ställen och kommer bara skapa problem.
 
Last edited:

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
Det beror ju lite på vars hojen har gått,
Stadstrafik.

Vad är det för lång reva mitt i bilden tex?
Det undrar jag med, inte sett någon liknande skada tidigare på slang.

Alt 2. Slangen är en aning för stor så efter pumpning så ligger den med veck i däcket.
Både däck och slang har samma specificerade storlek.

Alt 3. Ekrarna är inte tillräckligt skyddade med tejp/liknande utan eker har skadat däcket.
Skadan är nästan rakt åt sidan, min erfarenhet är att ekerskador är i mitten på insidan.


Alt 4. Kord på däcket som sticker in och skadar slangen, När man kör. Dvs kass däck.
Kan inte känna några skador eller vassa kanter med fingrarna.

10 meters rull utan luft är mer än tillräckligt för denna skada, har den dessutom stått utan luft ett längre tag så får du ett "vikbrott".
Monterat på hojen har däcket stått max 1 dag utan luft sen skruvades det loss och ställdes i uppvärmt källarförråd över vintern.

Är det sedan svårt att få däcket till att bli runt även med tryck så har även däcket tagit skada av att stå tomt och behöver bytas det med.
Däcket är vad jag kan se helt runt och inga synliga skador på utsidan, däcket har tillräckligt med styrka för att hålla formen när hjulet står fritt på golvet utan belastning.


Hur som helst - byt slang. Den där är försvagad på flera ställen och kommer bara skapa problem.
Slangen ska definitivt bytas
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Skadan på längden har inte nötts utan "skurits" vid ett/fåtal tillfällen.
Skadan på tvärsen har nötts troligen genom vikning eller annan klämning.

Skadan på längden bör då ha uppkommit vid montering eller av att däcket roterat på fälgen vid körning (kombinerat med ett litet gruskorn/vass punkt i däcket eller liknande).
Skadan på tvärsen bör kunna ha uppkommit av antingen att slangen blivit vikt vid monteringen eller av att däcket roterat på fälgen.

Min gissning blir då att däcket roterat en aning på fälgen när det kördes utan luft. Det är lätt hänt och förödande vid slangmontage.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top