Första Hoj Er6, Z650, XJ6 eller liknande?

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Hej!
Läst tråden om förstahoj och gått igenom alla de trådarna, men de var väldigt gamla och utdaterade.

1. Vad tycker ni man ska börja med för hoj?

Tänkte mig någon av följande:

Kawasaki ER-6N
https://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Er_6n_84530151.htm?aw=1

Kawasaki Z650
https://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Z650_ABS_84445047.htm?aw=1

Yamaha XJ6
https://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_xj6_84510142.htm?aw=1

2. Eller har ni andra tips?

3. I andra tråder var det vissa som tyckte att man ledsnar för snabbt med en sådan hoj och att man bör hoppa på en starkare hoj direkt. Vad tycker ni andra? Vill iaf åka med den en hel säsong eller två.
 

apanihuset

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2018
Ort
Stockholm
Hoj
2005 Triumph Speedmaster
Jag tycker att de hojar du valt är bra nybörjarhojar, kör på XJ6 om du vill ha lite roligare ljud ;)

Jag skulle inte köpa något med högre effekt tills du känner dig trygg och har begått de "misstag" som man oftast gör som ny åkare. Varför? Jo:

Jag körde en gammal "custom-hoj" för 30k hela förra säsongen som första hoj. Det var minst två tillfällen där jag är ganska så säker på att det hade smällt om jag hade suttit på en +100hk hoj: Ena gången när jag skulle köra om en kille som låg bakom en EPA-traktor på en väg ut mot Ekerö, precis när jag drar på så väljer killen framför mig självklart också att göra en extremt våldsam omkörning, hade jag haft mer effekt hade jag suttit i bakrutan på honom.

En annan gång var när jag körde norr om Täby och skulle korsa en korsning när en bil som hade väjningsplikt (som förmodligen inte såg mig) bara körde rakt ut framför mig. Hade jag åkt 10km/h snabbare (vilket man oftare gör på hojar med bra effekt, tro mig) så hade jag garanterat åkt rakt in i sidan på honom och det hade kunnat sluta riktigt illa.

Bara några tips.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Jag tycker att de hojar du valt är bra nybörjarhojar, kör på XJ6 om du vill ha lite roligare ljud ;)

Jag skulle inte köpa något med högre effekt tills du känner dig trygg och har begått de "misstag" som man oftast gör som ny åkare. Varför? Jo:

Jag körde en gammal "custom-hoj" för 30k hela förra säsongen som första hoj. Det var minst två tillfällen där jag är ganska så säker på att det hade smällt om jag hade suttit på en +100hk hoj: Ena gången när jag skulle köra om en kille som låg bakom en EPA-traktor på en väg ut mot Ekerö, precis när jag drar på så väljer killen framför mig självklart också att göra en extremt våldsam omkörning, hade jag haft mer effekt hade jag suttit i bakrutan på honom.

En annan gång var när jag körde norr om Täby och skulle korsa en korsning när en bil som hade väjningsplikt (som förmodligen inte såg mig) bara körde rakt ut framför mig. Hade jag åkt 10km/h snabbare (vilket man oftare gör på hojar med bra effekt, tro mig) så hade jag garanterat åkt rakt in i sidan på honom och det hade kunnat sluta riktigt illa.

Bara några tips.

Stort tack för tipset. Får bli en z650 eller mt07. På något sätt tilltalar z650 mig mer. Ska kika på de två imorgon :D

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha MT 07 - välskött med mycket utrustning
Nedan är mt 07an som jag ska kika på.
https://www.blocket.se/vi/84544550.htm
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Gäller det A eller A2? För en xj6:a är ganska tråkig att köra på A2...

Tycker du valt kanon-hojar.

MT07 är säkert en trevlig hoj som du kommer få roligt med om du nu köper den.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Pja, nog ingendera på din lista...? Kul och prisvärda mellanklassare finns det nästan tretton på dussinet. Den här kunde väl vara en lite coolare start på hojlivet...?

https://www.blocket.se/stockholm/Honda_CB600F_Hornet_ABS_84547997.htm?ca=11&w=3

Jag är kanske lite tråkig och kör lite fegt men jag känner inte direkt någon skillnad på Hornet och ER6 :)
Tyckte båda var helt ok, körde hornet i skolan och köpte en er6, inspektören vid uppkörningen tyckte jag skulle köpa en tenere...
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Z650 och mt07 är snyggare än xj6 men jag hade tagit xj6 pga rad4an ljudet är viktigt
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Jag är kanske lite tråkig och kör lite fegt men jag känner inte direkt någon skillnad på Hornet och ER6 :)
Tyckte båda var helt ok, körde hornet i skolan och köpte en er6, inspektören vid uppkörningen tyckte jag skulle köpa en tenere...



Jo, Horneten hade väl i runda slängar 30 hästar mer än ER-6N, vägde mindre och hade väl egentligen heller inget av det där massiva lågbudgetbygget över sig. Det var ju väsentligen hela grejen med ER-6:an då den kom att den kostade en spottstyver mot vad dåtidens bästa mellanklassare gjorde.

Men det går inte att komma ifrån att det också var en radfyra med en väldigt toppig effektkurva. Kul på alldeles riktigt blev lill-Hornet väl först vid 9-10 000 rpm...
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag vet inget om Kawasakin men jag har kört kopmisens XSR700 (samma motor som MT07) och motorn är rolig och passar bra i en förstahoj. Ljudet med öppet system är brutalt! :D En toppenmotor för att skapa ljud och inget annat :arsele
Stort tack!
Ja det är mellan Z650 och mt07:an nu. Ska kika på Z650 om en halvtimme.
https://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Z650_ABS_84445047.htm?aw=1

Såg dock att de säljer nya för 63000kr nu.
Ska dock köpa beg...
https://www.blocket.se/vi/79863071.htm
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Är det jag som är gammal, eller har populariteten ökat för småhojar?

"När jag var ny" var det Hornet 600 och 900 som gällde, alternativt Bandit i liknande storlekar. Visst har den nya generationen ABS och grejer... Min första hoj med nytaget kort var en GSX1400, inte körde jag ihjäl mig på grund av det. Hade det inte blivit den så hade det blivit en Kawa Z1000, Blackbird eller annat rejält. Det finns gott om stora hojar som är lätta att köra.

Jag tror att till och med en literklubba med närmar 200hk fungerar som förstahoj (kanske jobbigt på lågfartsbanan) så länge man kör med insidan av pannbenet.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Är det jag som är gammal, eller har populariteten ökat för småhojar?

"När jag var ny" var det Hornet 600 och 900 som gällde, alternativt Bandit i liknande storlekar. Visst har den nya generationen ABS och grejer... Min första hoj med nytaget kort var en GSX1400, inte körde jag ihjäl mig på grund av det. Hade det inte blivit den så hade det blivit en Kawa Z1000, Blackbird eller annat rejält. Det finns gott om stora hojar som är lätta att köra.

Jag tror att till och med en literklubba med närmar 200hk fungerar som förstahoj (kanske jobbigt på lågfartsbanan) så länge man kör med insidan av pannbenet.

Inte konstigare än att det har blivit så förbannat dyrt med stor hoj. Småhojarna är dessutom rätt trevliga att köra. Z650n som TS ska titta på idag funkar bra för en nybörjare att puttra runt på tycker jag, ser helt ok ut också.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Småhojarna har blivit så mycket bättre - och skillnaden på en 600 - 700 cc hoj jämfört med sportig literklubba är i daglig (nöjes och vanlig) körning inte så himla stor längre. Däremot skiljer priset massor, både i inköp (Street Triple 125k, Fireblade 210k) och i drift/försäkring osv.

Min Street Triple har knappt 130 hk - jag kommer ihåg när det var helt galen vansinnig monstereffekt. Min första hoj, en ZZR1100 hade knappt 150 hk, men vägde runt 70 kg mer än lill-Trajjan.

200 hk+ som det är i värstinghojarna idag är ju naturligtvis gött som fan - men är det värt det? Inte för mig när jag räknar på försäkring och inköpspris. Hänger jag med sådana hojar? Ja - så länge dom inte kör full jalle hela tiden, och det gör dom flesta inte. På bandagar med SMC blir jag omkörd på rakan, men är i kapp och förbi i svängarna då och då (är ingen raceputte).
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Z650 och mt07 är snyggare än xj6 men jag hade tagit xj6 pga rad4an ljudet är viktigt
En twin mullrar, en radfyra är mer som en sur tjErring, skriker mest :fakta
För övrigt så låter min Z650 som en symaskin, riktigt trist men så låter alla hojarna i det segmentet tills man byter ut röret...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Är det jag som är gammal, eller har populariteten ökat för småhojar?

"När jag var ny" var det Hornet 600 och 900 som gällde, alternativt Bandit i liknande storlekar. Visst har den nya generationen ABS och grejer... Min första hoj med nytaget kort var en GSX1400, inte körde jag ihjäl mig på grund av det. Hade det inte blivit den så hade det blivit en Kawa Z1000, Blackbird eller annat rejält. Det finns gott om stora hojar som är lätta att köra.

Jag tror att till och med en literklubba med närmar 200hk fungerar som förstahoj (kanske jobbigt på lågfartsbanan) så länge man kör med insidan av pannbenet.

Visst funkar det kanske, men varför..? Man kan säkert köra en Koenigsegg på 1000hk med nytaget körkort också. Det blir ju liksom inte roligare för det.
Som en roadracingförare uttryckte saken angående hästkraftsraseriet: "Det finns kanske en handfull förare som kan utnyttja dessa resurser, och då på bana".
Varför köra runt med 200hk, när man bara använder 50..?
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Gott folk, tack för alla tips. Köpte denna idag.
8986117147.jpg
Så jävla glad! Nu blir det att putsa på den tills jag börjar övningsköra.
:D Tack för all hjälp!
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Grattis! Nu har du några olidligt sega veckor framför dig i väntan på övningskörningen.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Grattis! Blev det ingen sänkt och swingförlängd turbobusa?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top