Akut behov av köprådshjälp!

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Tjena alla glada!

Då jag nyligen sålde min 1290 superduke i förmån för något mer äventyrligt och mer touringvänligt(försäkringsfråga) så har jag länge varit sugen på en 1090/1190 adventure.
Man är rätt KTM frälst så att säga. Men en Aprilia tuono har också stått högt upp på önskelistan ett tag. Ännu mer idag då jag var in och pratade med en kompis på den lokala handlaren om en Tuono RR -18 dom har inne. Vilket var sista exemplaret som jag skulle få till ett pangpris med slipon, tailtidy och rsv4 bakdelen till.

Nu är jag så kluven så jag har svårt att fokusera på vardagen. Till att ha varit helt inställd på en adventure från att totalvända till en tuono bara för att priset är någorlunda billigare än nypris med massa godis på.
Hur ser ni på era hojval? Nyköp eller begagnat?
Ska man kosta på sig en ny hoj och få alla garantier och allt vad det innebär eller leta reda på en färdigkittad Adventure till ett lämpligare pris.

Jag vet egentligen inte vad jag vill få ut av den här tråden men gärna lite konstruktiv kritik om nyköp/begagnatköp. Finansiering eller privatlån. Jag har en tendens att byta hojar rätt ofta men det känns som att med ett nyköp så kommer man vilja ha kvar den och verkligen lägga mil på hojen.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Jag är en snål typ som inte köper nytt, har också bara positiva erfarenheter av att köpa välservade hojar som är några år och gått några tusen mil. Slipper man besvär med ev. garantiärenden, typfel och barnsjukdomar. + att man sparar rätt många tusenlappar som åtminstone jag hellre lägger på att faktiskt använda hojen;)

Men, jag skulle kunna överväga att köpa nytt om det var en hoj jag visste att jag skulle behålla och köra många tusen mil med, i ett sånt läge blir inköpspriset en lite mindre faktor i sammanhanget.

Men jag inser också att jag inte är typisk i mitt hojåkande då jag nog snittar avsevärt fler mil/år än de flesta och "nyhojskänslan" inte är alls viktig för mig. Köper hellre en lätt begagnad men "dyrare" hoj än ny och billigare och gillar heller inte att låna pengar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Egentligen är jag inte rätt person och komma med goda råd. Har väl haft cirka 25 hojar, varav 2 köpta nya.
Om du vaknar en morgon och tänker att i dag ska jag ut och lufta hojen, vilken typ av hoj passar bäst för den tur du ska göra? Egentligen är det skit samma hur hojen ser ut, det viktiga är om den känns rätt att köra.
Behov av att kitta en hoj borde enligt mig egentligen bara handla om att anpassa hojen till den typ av körning du gör.
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Egentligen är jag inte rätt person och komma med goda råd. Har väl haft cirka 25 hojar, varav 2 köpta nya.
Om du vaknar en morgon och tänker att i dag ska jag ut och lufta hojen, vilken typ av hoj passar bäst för den tur du ska göra? Egentligen är det skit samma hur hojen ser ut, det viktiga är om den känns rätt att köra.
Behov av att kitta en hoj borde enligt mig egentligen bara handla om att anpassa hojen till den typ av körning du gör.

Hehe jag förstår. Jag är dock bara 23 men har redan hunnit med att haft de flesta typer av hojar, hunnit med HD nightrod, rsv4, smc-r och en 1290r. Dock har inte min hojåkning varit riktigt "fulländad" då jag framförallt bara åkt kortare turer runt om. I sommar är det dock norgeresor och bankurs inplanerade.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Min åsikt är att det är bortkastade pengar att köpa nytt. Direkt när du skriver på kontraktet så har hojen tappat minst 15% i värde, och den smällen kan man ju låta någon annan ta istället. Jag skulle rekommendera att köpa en lågmilare, 600-700 mil eller lägre av årsmodell inom senaste 3-4 åren. Då får du en nästan ny hoj till bra pris.

Med det sagt låter det inte som att du måste ha just en äventyrshoj. Satsa på en hoj du sitter bekvämt på och som du kan lägga många mil i stöten på.
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Min åsikt är att det är bortkastade pengar att köpa nytt. Direkt när du skriver på kontraktet så har hojen tappat minst 15% i värde, och den smällen kan man ju låta någon annan ta istället. Jag skulle rekommendera att köpa en lågmilare, 600-700 mil eller lägre av årsmodell inom senaste 3-4 åren. Då får du en nästan ny hoj till bra pris.

Med det sagt låter det inte som att du måste ha just en äventyrshoj. Satsa på en hoj du sitter bekvämt på och som du kan lägga många mil i stöten på.

Så är det ju absolut. Dock får jag den här ca 15.000:- billigare än den nu ligger ute på blocket för och blev såld för idag till en annan kund. Plus får med grejer som annars kostar ca 12k extra att köpa
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Så är det ju absolut. Dock får jag den här ca 15.000:- billigare än den nu ligger ute på blocket för och blev såld för idag till en annan kund. Plus får med grejer som annars kostar ca 12k extra att köpa

I slutändan är det ju bara du som kan bestämma åt dig. Jag hade dock inte köpt en hoj bara för att priset är bra, det ska vara rätt känsla också. Frågan är alltså om du tror att Tuonon är rätt för det användningsområde du listar i första inlägget och om det känns bra i magen. Om ja, köp. Om nej, leta vidare.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vet inte med försäkring men trivdes du med Superduken så har du ju GT-varianten att slänga ett öga på.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Vad har du planerat att göra i framtiden? En ny hoj som du säljer igen efter 1-2 år är enligt mig bortkastade pengar. En Tuono får grymt bra kritik men kolla på områdena den får så bra kritik på. Det är ett fullblod. En nedtrimmad, upprätad rsv4 men ändå ett fullblod. Gasen är lite av/på och du känner dig som en gud på den. Tro mig jag har provat en. :hihi

Kan du toura längre resor på en sån? Absolut kan man det. Man kan köra långt på de flesta hojar. Det som spelar in är hur pass viktigt komfort är för en själv på en sån resa. Att mala 50 mil motorväg om dagen i flera dagar på en streethoj med halvtaskig knävinkel är inget kul. Även om Tuonon har en mindre kåpa fram så är det inget att jämföra med en ordentlig äventyrshoj eller t.ex. superduke gt som är en best med kåpor.

Som andra sagt så tänk på vad du främst kommer ha den till. Vilka vägar du ska köra på under dina dagsutflykter och eventuella långresor. Kolla på de större sporttourerna först, då främst 1290 gt och multistrada 1200/1260. Sen se till att provköra flera modeller innan du bestämmer dig. Finns fler Tuonos på marknaden :tummenupp
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle valt 1290 Adventure.. Sen om de blir en R , S eller T beror på färg, fälgar eller tank volym..
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag har en 1190 Adventure, min närmsta vän hade en tuono. Vi åkte båda ner till italien förra sommaren, ca 500 mil på 10 dagar. Han hade inga problem att toura på den. Båda hojarna är kanon, de är olika. Ta den du gillar bäst :)

Jag själv är lite sugen på en SD1290 GT :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hehe jag förstår. Jag är dock bara 23 men har redan hunnit med att haft de flesta typer av hojar, hunnit med HD nightrod, rsv4, smc-r och en 1290r. Dock har inte min hojåkning varit riktigt "fulländad" då jag framförallt bara åkt kortare turer runt om. I sommar är det dock norgeresor och bankurs inplanerade.

Du kommer inte hitta en hoj som är bäst på både långresor och banåkning, så du måste nog känna efter lite var du tror att du kommer lägga mest tid.

Jag körde tidigare en SMR 990 och bytte den mot en Tuono V4, men den bytte jag bort redan efter några månader eftersom jag insåg att jag gör 90% av årets mil på långresor och då är det vettigare att ha en hoj anpassad för ändamålet. Därför slog jag till på en 1290 Super Adventure och jag har inte ångrat mig en sekund, speciellt inte på förra vårens långresa i Norge. I en perfekt värld hade jag haft både en Tuono och en 1290 Adv. i garaget, men så ser det inte ut just nu.

Tuonon är dock jävligt grym och jag har varit vansinnigt nöjd med alla mina tidigare Apor, så det finns risk att det kompletteras med en sådan längre fram.
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Vet inte med försäkring men trivdes du med Superduken så har du ju GT-varianten att slänga ett öga på.

Superduken trivdes jag jättebra med. Dock en försäkringsfråga på GTn också. Jag får dyrare försäkring på en sån än en tuono. Ca 5000 mer om år.
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Vad har du planerat att göra i framtiden? En ny hoj som du säljer igen efter 1-2 år är enligt mig bortkastade pengar. En Tuono får grymt bra kritik men kolla på områdena den får så bra kritik på. Det är ett fullblod. En nedtrimmad, upprätad rsv4 men ändå ett fullblod. Gasen är lite av/på och du känner dig som en gud på den. Tro mig jag har provat en. :hihi

Kan du toura längre resor på en sån? Absolut kan man det. Man kan köra långt på de flesta hojar. Det som spelar in är hur pass viktigt komfort är för en själv på en sån resa. Att mala 50 mil motorväg om dagen i flera dagar på en streethoj med halvtaskig knävinkel är inget kul. Även om Tuonon har en mindre kåpa fram så är det inget att jämföra med en ordentlig äventyrshoj eller t.ex. superduke gt som är en best med kåpor.

Som andra sagt så tänk på vad du främst kommer ha den till. Vilka vägar du ska köra på under dina dagsutflykter och eventuella långresor. Kolla på de större sporttourerna först, då främst 1290 gt och multistrada 1200/1260. Sen se till att provköra flera modeller innan du bestämmer dig. Finns fler Tuonos på marknaden :tummenupp

Har nog provkört det mesta som handlarna kan erbjuda. Ducati har jag aldrig gillat av någon konstig anledning. En 1290gt är ju såklart en trevlig hoj men då är det försäkringen som sätter stopp.. Och lite väl dyra att köpa. Ska man köpa tuono så läre man göra det av firma för att få märkesförsäkringen :smasha
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Jag har tyvärr köpt en ny hoj i mitt liv och gör aldrig någonsin om det. Det är groteskt dyrt med alla servicar som du "måste" göra för att få alla möjliga garantier och kunna sälja vidare hojen för en rimlig peng.

Självklart är det så. Det är tråkiga pengar att lägga ut. Men å andra sidan så kan jag kanske tycka att det är skönt att veta att man har fått det gjort riktigt och att man har dom där garantierna. Vad vet jag, har aldrig köpt en ny hoj. Men är rätt sugen :brynad
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Självklart är det så. Det är tråkiga pengar att lägga ut. Men å andra sidan så kan jag kanske tycka att det är skönt att veta att man har fått det gjort riktigt och att man har dom där garantierna. Vad vet jag, har aldrig köpt en ny hoj. Men är rätt sugen :brynad

Det är grymt tillfredsställande att vara första ägare på en hoj. Vissa av oss tycker att det är värt det, andra tycker det inte.

Om du får loss Tuonon till ett bra pris (vilket du verkar få) så skulle jag inte tänka så mycket på ekonomin. Du får ju rabatter som nästan motsvarar ordinarie värdetapp på första året, så jag skulle säga att det handlar mer om ifall det är rätt typ av hoj för dig. Skulle du bestämma dig för att slå till på Tuonon kan du försöka se till att de även bjussar på första servicen vid 100 mil.

Lev idag, i morgon kan det vara för sent. :yoparty
 

jlinde1

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
hudiksvall
Hoj
Aprilia Tuono 1100 rr - 18 yamaha dragstar 650 bobber(såld) Aprilia Rsv4r(såld) Harley Nightrod (såld) Ktm 690 smc-r (såld) Ktm superduke 1290r -16(såld)
Antar att du provkört hojen?

Givetvis. Flera gånger sedan 2016. Och idag köpte jag den :D:banana

- - - Updated - - -

Det är grymt tillfredsställande att vara första ägare på en hoj. Vissa av oss tycker att det är värt det, andra tycker det inte.

Om du får loss Tuonon till ett bra pris (vilket du verkar få) så skulle jag inte tänka så mycket på ekonomin. Du får ju rabatter som nästan motsvarar ordinarie värdetapp på första året, så jag skulle säga att det handlar mer om ifall det är rätt typ av hoj för dig. Skulle du bestämma dig för att slå till på Tuonon kan du försöka se till att de även bjussar på första servicen vid 100 mil.

Lev idag, i morgon kan det vara för sent. :yoparty

Det är sant som du säger. En riktigt mäktig känsla. Jag köpte den idag. Imorgon hämtar jag ut den med slipon och godsaker på. Kanske kostar på mig kraschpuckar och nån tankväska när jag ändå är igång. Det är kul att handla grejer :lol:lol
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Om du gillar sport, men vill ha bekvämligheten, och ska åka långt hade jag absolut valt en Ducati Multistrada. Långresor, check. Lättare grus, check. Power, check. Bana, check:https://www.youtube.com/watch?v=OES6yvdzREQ&
Hehe jag förstår. Jag är dock bara 23 men har redan hunnit med att haft de flesta typer av hojar, hunnit med HD nightrod, rsv4, smc-r och en 1290r. Dock har inte min hojåkning varit riktigt "fulländad" då jag framförallt bara åkt kortare turer runt om. I sommar är det dock norgeresor och bankurs inplanerade.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top