Magnet+lämpligt fastsättnings medel.

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Söker stark magnet i storlek ca 25*45mm,alternativt rund som en gammal 5krona i storlek, för att sätta i oljesumpen, för att hjälpa till att rädda, vid eventuella ras.
Tipps på lämplig fastsättnings gucka mottagits gärna också. Har magnet oljeplugg, men vill ha lite större yta, efter sista raset.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad ska en magnet i sumpen skydda mot?

Samlar på sig metallspån från drev och andra saker som slits, sparar på oljepump och filter.
Sätter man fast en magnet i sumpen så måste man skruva loss tråget för att rensa, bättre att skruva fast på trågets undersida/sida och när man ska tömma oljan så tar man bort magneten så följer spånen med i oljeflödet ut.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Samlar på sig metallspån från drev och andra saker som slits, sparar på oljepump och filter.
Sätter man fast en magnet i sumpen så måste man skruva loss tråget för att rensa, bättre att skruva fast på trågets undersida/sida och när man ska tömma oljan så tar man bort magneten så följer spånen med i oljeflödet ut.

Så man byter filtret mer sällan när man kör med magnet?
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Till bilar finns det oljepluggar med magnet inbyggd. Inget sånt till hojar då?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Till bilar finns det oljepluggar med magnet inbyggd. Inget sånt till hojar då?

Samma plugg passar i både bilar och hojar. Om det är samma gänga i oljetråget.
Exempel:
https://www.speeding.nu/advanced_search_result.php?search_in_description=1&keywords=oljeplugg
Gissar att Mekonomen också kan ha oljeplugg med magnet.

Tänk på att kontrollera hur långt in den nya Oljepluggen går att skruva in med fingrarna
utan bricka.
Går den skruva kloss med oljetråget duger vilken bricka som helst.
Går det inte att skruva in den kloss mot oljetråget (för oljepluggen inte är gängad hela vägen som på Sprint RS)
så kommer krav på minimitjocklek på brickan, på Sprint RS ska brickan bytas till ny
2mm tjock aluminiumpackning vid varje oljebyte.
Själv löser jag "2mm kravet" med två Tredoringar / Gummistålbrickor som packning på Triumphs Oljeplugg.
Tredoring / Gummistålbricka
https://www.swedol.se/quicksearch/result/?q=+gummistålbricka
https://www.swedol.se/quicksearch/result/?q=tredoring
 

Bifogat

  • Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    39.3 KB · Visningar: 341
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Nej
Men vissa vill safa mer än andra beroende på tidigare erfarenheter.

Det låter som vidskepelse eller något sånt. Vad jag vet ska oljefiltret fånga extremt små partiklar. Ska magnet i sumpen eller på oljefiltret lösa något känns det som man har andra problem.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter som vidskepelse eller något sånt. Vad jag vet ska oljefiltret fånga extremt små partiklar. Ska magnet i sumpen eller på oljefiltret lösa något känns det som man har andra problem.
Små partiklar påverkar inte oljepump mm, det gör delar av drev. Dessutom är det rätt trevligt att se vad som har lossnat, det gör man inte så lätt i filtret.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det låter som vidskepelse eller något sånt. Vad jag vet ska oljefiltret fånga extremt små partiklar. Ska magnet i sumpen eller på oljefiltret lösa något känns det som man har andra problem.
Eller en bit från en växelkugg kan ju vara skön att ha på en magnet istf att den hoppar omkring i tråget och riskera att den fastnar på olämpligt ställe. De motorer med magnet i oljepluggen brukar ha en del gegg på sig som är skönt att slippa i oljesystemet.
I många fall kanske onödigt men skönt att ha. Inte ofta man vurpar men man har ändå skydd mot ev olyckor varje repa.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ett par tankar dyker upp som ni kanske kan ge mig klarhet i. Jag är absolut inte någon som har jättemycket erfarenhet eller koll utan vill bara se om det ligger något i det här.

Om någon större bit från en kugg ramlar ner i sumpen, hur tar den sig därifrån? Det finns väl pickup som brukar ha ett nät? En större bit kugg kommer väga några hundra gram säkerligen, inget som bara kommer flyga runt och leta sig upp igen via något hål tänker jag. Det kommer som mest rulla runt lite i botten och förhoppningsvis fastna på magneten då.

Har ni sett från era ras att en magnet hade varit räddningen?

Är det inte bättre att ha ett flertal magnet fördelade över sumpen då? Magneter är ganska billiga och man borde öka chansen att fånga delar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ett par tankar dyker upp som ni kanske kan ge mig klarhet i. Jag är absolut inte någon som har jättemycket erfarenhet eller koll utan vill bara se om det ligger något i det här.

Om någon större bit från en kugg ramlar ner i sumpen, hur tar den sig därifrån? Det finns väl pickup som brukar ha ett nät? En större bit kugg kommer väga några hundra gram säkerligen, inget som bara kommer flyga runt och leta sig upp igen via något hål tänker jag. Det kommer som mest rulla runt lite i botten och förhoppningsvis fastna på magneten då.

Har ni sett från era ras att en magnet hade varit räddningen?

Är det inte bättre att ha ett flertal magnet fördelade över sumpen då? Magneter är ganska billiga och man borde öka chansen att fånga delar.
Om en del som väger flera hekto lossnar så kommer du att märka det ändå, och medan du sitter och väntar på skjuts hem kan du ju grubbla på om du ska köpa ny motor eller ny hoj :fakta

Det som lossnar är tex delar av kuggar och lagerbanor, och det vill man upptäcka det innan man får ett ras.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Om en del som väger flera hekto lossnar så kommer du att märka det ändå, och medan du sitter och väntar på skjuts hem kan du ju grubbla på om du ska köpa ny motor eller ny hoj :fakta

Det som lossnar är tex delar av kuggar och lagerbanor, och det vill man upptäcka det innan man får ett ras.

Är lagerbanorna gjorda av material som fastnar i en magnet?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Claes Ohlsson har magneter som är så starka att det ligger i en lapp i burken att dessa magneter kan påverka dna. Finns i dom storlekarna du beskriver limmas med
jb-weld på utsida. Har själv detta på mina motarder.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är lagerbanorna gjorda av material som fastnar i en magnet?

Lagerhalvorna är gjorda av stål med babbitt-film. När det gått så långt att de silvriga strimmorna (babbitt) som kan synas vid ett oljebyte övergår till magnetiskt metallspån är det nog för sent att rädda vevaxeln.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tanken med magnetplugg är att stålpartiklar som är små nog att passera grovfiltret (nätet) innan oljepumpen ska fångas upp. För att inte oljepumpen ska slitas. Filtret sitter ju efter pumpen. I alla fall på dom motorer jag meckar med. På en 2-taktare som i allmänhet inte har nån oljepump kan en magnetplugg fånga upp metalldelar i växellådan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top