Uppgradera bromssystem med radial master cylinder?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har läst om folk som uppgraderat sin bromscylinder för att få bättre känsla i bromsen.

Tänkte att om jag kan komma över någon relativt billigt från en annan hoj kunde det vara kul att pröva på min gamla CBR600FS. Ser ut som att cylindern från 929/954 verkar passa någorlunda smärtfritt.

Så jag tänkte höra, är det en vettig uppgradering eller bara placebo?
Någon som själv uppgraderat med gott resultat?

Vad behöver man tänka på? Jag har förstått det som att jag vill ha ungefär samma dimensioner på den nya cylindern som den gamla och att bromsrören ska komma på någorlunda rätt plats.

ps. vad heter radial master cylinder på svenska? Radiell huvudcylinder?
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Bara av ren nyfikenhet, är det inte oket som är "radiellt" monterat? Hur skiljer sig huvudcylindern? Borde inte den mest pumpa lite bromsvätska och skita i hur mottagaren ser ut?

/R
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Bromspump.PNG

Radiell bromscylinder :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Bara av ren nyfikenhet, är det inte oket som är "radiellt" monterat? Hur skiljer sig huvudcylindern? Borde inte den mest pumpa lite bromsvätska och skita i hur mottagaren ser ut?

/R
Både ok och cylinder kan vara radiellt.

Skillnaden på cylindern är hur ditt handtag pumpar cylindern.
Med en axiell bromscylinder pumpar bromshandtaget i samma ledd som styret. Med en radiell pumpas det istället i samma ledd som du drar handtaget.

Bilden postad ovan visar hur en radiell cylinder pumpas och förhandsvisningsbilden till videon nedan visar hur en axiell cylinder pumpas.


I denna videon går de igenom både radiella ok och radiell cylinder.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Diskuterade detta med Acke I.S.R en gång.
Hans åsikt då, var att hur oket sitter fast har inte så stor betydelse, om någon. Sitter det fast och stumt sitter det fast och stumt.
Radiella pumpar hade däremot löst några problem för honom med inställningsmöjligheterna.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
På min gamla nsr 125 från 98 gick bromscylindern sönder (fråga mig inte hur men jag tror att det hade med ett dike att göra :näsblod). Jag hade en gsxr600-bromscylinder liggandes och satte dit den istället. Resultatet: typ exakt samma bromsverkan! Byte av huvudcylinder ger inte mer bromsverkan, men bättre känsla. Många raceputtar byter till t.ex. brembo rcs15 (verkar finnas för 2.5-3k på ebay eller 3.5k ny i sverige).

OT: Min första "stora" hoj var en 600FS och jag älskade den! ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ofantligt mycket större skillnad mellan en osliten modern pump och en 20 år gammal med sunkiga tätningar och ovalt lopp än vad det är mellan radial och icke radialpump.

JA du kommer få mycket bättre känsla om du byter till en modern radialpump. Det viktiga är att ta reda på vad du har för diameter och hävarm på din befintliga pump och välja en med samma eller närliggande. Tex så har en Brembo RCS ex 16mm borrning och justerbar hävarm på 18/20mm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver: Har läst om folk som uppgraderat sin bromscylinder för att få bättre känsla i bromsen.

Vad är bättre känsla ?
Jag tyckte jag hade dåliga bromsar på GSX1300R.
Så jag bytte bromsok från Tokico (original) till Yamaha R6 2006(?) med något mindre kolvdiameter i oken än Tokico.
Resultat: Helt stum broms. Bromshandtaget rör sig knappt när jag trycker till.
Så jag bytte bromsok från Yamaha R6 2006(?) till Brembo M4 med större kolvdiameter än Tokico och nu rör sig bromshandtaget som jag vill när jag trycker till. Ju mer jag trycker, dessto mer rör det sig.
http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_...onobloc-M4-34-Radial-Calipers-108mm-mount.htm

Kolla vilket avstånd det är mellan skruvarna som fäster oket till gaffeln, dessa för 108mm avstånd.
Samt dessutom för Brembo spart vikt på oket kan det behövas distanser, jag behövde 10mm distanser.
brembo radial caliber spacers exempel
https://addictionmotorsport.co.uk/10mm-one-collar

Vitsen med en radiell eftermarknadsbromscylinder på styret är väl att man kan flytta tryckpunkten på bromshandtaget lite fram och tillbaka och på så sätt ändra "utväxlingen" mellan bromscylinder och bromsok
så man får den rörelse i bromshandtaget man vill ha. Eller inte vill ha.

"Justerbar" bromscylinder där man kan ändra utväxlingen till bromshandtaget.
I läge 18mm bör man få ca 23% mer rörelse på bromshandtaget än i läge 20mm. #
http://carpimoto.it/en-RS/31895_110A26310-Radial-Brake-Master-Cylinder-Brembo-19RCS.htm
Och vill man ha ännu mer rörelse 16mm bromscylinder som Boris skriver ovan.

Men det finns en sak till som spelar in. Hur mycket rör sig bromsskivorna axiellt under ett varv.
För det axiella spelet kommer trycka in kolvarna i bromsoken när man släpper bromsen.
Och när man trycker på bromsen så måste först kolvarna röra sig i bromsoken så mycket som det axiella spelet är innan det händer något.
Samma efter ett kraftigt wobbel på styret, kolvarna är utslängda i oken, och det kan ta några pumpningar av bromshandtaget innan det bromsar vid nästa bromsning.

# Om hävarmens längd ändras 23% från 20mm till 18mm.....och det är en 19mm cylinder. Är det så att hävarmens längd ändras från 18mm till 20mm så blir det 10% skillnad....
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu har jag äntligen fått i ordning min andra hoj, så jag skulle kunna göra bromsarbete.


Just nu upplever jag det som att bromsen inte tar något särskilt första halvan och andra halvan är ganska stum.
Tänker att jag kanske kan börja med att göra en renovering och se hur det känns efteråt.

Egentligen är det väl en fråga om kostnad / arbete också. Ingen aning om vad en reparationssats kan kosta eller var man köper dem. Går det att hitta originalsatser eller köper man tredjeparts? Om tredjeparts, vilka märken är pålitliga?

Är det för dyrt kanske det är bättre att bara byta pump och se glad ut.
Skulle den dåliga känslan kvarstå efter det får jag börja titta på ok som comeback säger.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det brukar få att hitta kit på Ebay eller välsorterade reservdelshoppar.
Brembo har så vitt jag vet slutat sälja renoveringskit till gemene man.
Men det brukar vara markant billigare med renoveringskit än ny huvudpump från en namnkunnig tillverkare.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det brukar få att hitta kit på Ebay eller välsorterade reservdelshoppar.
Brembo har så vitt jag vet slutat sälja renoveringskit till gemene man.
Men det brukar vara markant billigare med renoveringskit än ny huvudpump från en namnkunnig tillverkare.

Har också hört det om renoveringskit från Brembo men lyckades få tag på ett förra året efter lite letande. Dock till ett enkelt tvåkolvsok av enduromodell. Kostade inte mycket, ett par hundralappar bara, för originalkit Brembo.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Det brukar få att hitta kit på Ebay eller välsorterade reservdelshoppar.
Brembo har så vitt jag vet slutat sälja renoveringskit till gemene man.
Men det brukar vara markant billigare med renoveringskit än ny huvudpump från en namnkunnig tillverkare.
https://www.davidsilverspares.co.uk/CBR600FS2-SPORT-2002/pattern-parts/part_160471/
Hittade detta, men något märke på satsen nämns inte, så kanske ska titta vidare?

Behöver man även byta denna?
https://www.davidsilverspares.co.uk/CBR600FS2-SPORT-2002/genuine-spares/part_60144/
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Det står ju aftermarket men funkar säkert helt ok. Du behöver inte byta gummimembranet om du inte har läckage från behållaren. Kan ju vara bra att kolla så att det inte har några sprickor eller så, men det brukar hålla är min erfarenhet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det funkar säkert utmärkt. Jag bytte prylarna i en CBR600F2 med ett skitbilligt kit från ebay, och det funkade utmärkt (och bättre än det som satt i).
Var noga med att vända gummiringstätningarna på cylindern åt samma håll som de sitter på originalet, annars funkar inte pumpen sedan.

Om gummimembranet till koppen inte läcker så behöver du inte byta den.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top