REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662

    Uppgradera bromssystem med radial master cylinder?

    Har läst om folk som uppgraderat sin bromscylinder för att få bättre känsla i bromsen.

    Tänkte att om jag kan komma över någon relativt billigt från en annan hoj kunde det vara kul att pröva på min gamla CBR600FS. Ser ut som att cylindern från 929/954 verkar passa någorlunda smärtfritt.

    Så jag tänkte höra, är det en vettig uppgradering eller bara placebo?
    Någon som själv uppgraderat med gott resultat?

    Vad behöver man tänka på? Jag har förstått det som att jag vill ha ungefär samma dimensioner på den nya cylindern som den gamla och att bromsrören ska komma på någorlunda rätt plats.

    ps. vad heter radial master cylinder på svenska? Radiell huvudcylinder?
    Senast redigerat av Sniglom den 2019-04-03 klockan 13:05.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    375
    Bara av ren nyfikenhet, är det inte oket som är "radiellt" monterat? Hur skiljer sig huvudcylindern? Borde inte den mest pumpa lite bromsvätska och skita i hur mottagaren ser ut?

    /R

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Växjö
    Hoj
    VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
    Inlägg
    21
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Bromspump.PNG
Visningar:	31
Storlek:	150,3 KB
Id:	448479

    Radiell bromscylinder

  4. #4
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av RN Visa inlägg
    Bara av ren nyfikenhet, är det inte oket som är "radiellt" monterat? Hur skiljer sig huvudcylindern? Borde inte den mest pumpa lite bromsvätska och skita i hur mottagaren ser ut?

    /R
    Både ok och cylinder kan vara radiellt.

    Skillnaden på cylindern är hur ditt handtag pumpar cylindern.
    Med en axiell bromscylinder pumpar bromshandtaget i samma ledd som styret. Med en radiell pumpas det istället i samma ledd som du drar handtaget.

    Bilden postad ovan visar hur en radiell cylinder pumpas och förhandsvisningsbilden till videon nedan visar hur en axiell cylinder pumpas.



    I denna videon går de igenom både radiella ok och radiell cylinder.

  5. #5
    F.d Hybridpilot farmerlips avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    2 röda och en gul
    Inlägg
    1 135
    Diskuterade detta med Acke I.S.R en gång.
    Hans åsikt då, var att hur oket sitter fast har inte så stor betydelse, om någon. Sitter det fast och stumt sitter det fast och stumt.
    Radiella pumpar hade däremot löst några problem för honom med inställningsmöjligheterna.

  6. #6
    P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09
    Inlägg
    964
    På min gamla nsr 125 från 98 gick bromscylindern sönder (fråga mig inte hur men jag tror att det hade med ett dike att göra ). Jag hade en gsxr600-bromscylinder liggandes och satte dit den istället. Resultatet: typ exakt samma bromsverkan! Byte av huvudcylinder ger inte mer bromsverkan, men bättre känsla. Många raceputtar byter till t.ex. brembo rcs15 (verkar finnas för 2.5-3k på ebay eller 3.5k ny i sverige).

    OT: Min första "stora" hoj var en 600FS och jag älskade den!

  7. #7
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 337
    Det är ofantligt mycket större skillnad mellan en osliten modern pump och en 20 år gammal med sunkiga tätningar och ovalt lopp än vad det är mellan radial och icke radialpump.

    JA du kommer få mycket bättre känsla om du byter till en modern radialpump. Det viktiga är att ta reda på vad du har för diameter och hävarm på din befintliga pump och välja en med samma eller närliggande. Tex så har en Brembo RCS ex 16mm borrning och justerbar hävarm på 18/20mm.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 036
    TS skriver: Har läst om folk som uppgraderat sin bromscylinder för att få bättre känsla i bromsen.

    Vad är bättre känsla ?
    Jag tyckte jag hade dåliga bromsar på GSX1300R.
    Så jag bytte bromsok från Tokico (original) till Yamaha R6 2006(?) med något mindre kolvdiameter i oken än Tokico.
    Resultat: Helt stum broms. Bromshandtaget rör sig knappt när jag trycker till.
    Så jag bytte bromsok från Yamaha R6 2006(?) till Brembo M4 med större kolvdiameter än Tokico och nu rör sig bromshandtaget som jag vill när jag trycker till. Ju mer jag trycker, dessto mer rör det sig.
    http://www.carpimoto.it/en-SE/Bike_S...08mm-mount.htm

    Kolla vilket avstånd det är mellan skruvarna som fäster oket till gaffeln, dessa för 108mm avstånd.
    Samt dessutom för Brembo spart vikt på oket kan det behövas distanser, jag behövde 10mm distanser.
    brembo radial caliber spacers exempel
    https://addictionmotorsport.co.uk/10mm-one-collar

    Vitsen med en radiell eftermarknadsbromscylinder på styret är väl att man kan flytta tryckpunkten på bromshandtaget lite fram och tillbaka och på så sätt ändra "utväxlingen" mellan bromscylinder och bromsok
    så man får den rörelse i bromshandtaget man vill ha. Eller inte vill ha.

    "Justerbar" bromscylinder där man kan ändra utväxlingen till bromshandtaget.
    I läge 18mm bör man få ca 23% mer rörelse på bromshandtaget än i läge 20mm. #
    http://carpimoto.it/en-RS/31895_110A...embo-19RCS.htm
    Och vill man ha ännu mer rörelse 16mm bromscylinder som Boris skriver ovan.

    Men det finns en sak till som spelar in. Hur mycket rör sig bromsskivorna axiellt under ett varv.
    För det axiella spelet kommer trycka in kolvarna i bromsoken när man släpper bromsen.
    Och när man trycker på bromsen så måste först kolvarna röra sig i bromsoken så mycket som det axiella spelet är innan det händer något.
    Samma efter ett kraftigt wobbel på styret, kolvarna är utslängda i oken, och det kan ta några pumpningar av bromshandtaget innan det bromsar vid nästa bromsning.

    # Om hävarmens längd ändras 23% från 20mm till 18mm.....och det är en 19mm cylinder. Är det så att hävarmens längd ändras från 18mm till 20mm så blir det 10% skillnad....
    Senast redigerat av Comeback den 2019-04-05 klockan 09:56.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  9. #9
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662
    Nu har jag äntligen fått i ordning min andra hoj, så jag skulle kunna göra bromsarbete.


    Just nu upplever jag det som att bromsen inte tar något särskilt första halvan och andra halvan är ganska stum.
    Tänker att jag kanske kan börja med att göra en renovering och se hur det känns efteråt.

    Egentligen är det väl en fråga om kostnad / arbete också. Ingen aning om vad en reparationssats kan kosta eller var man köper dem. Går det att hitta originalsatser eller köper man tredjeparts? Om tredjeparts, vilka märken är pålitliga?

    Är det för dyrt kanske det är bättre att bara byta pump och se glad ut.
    Skulle den dåliga känslan kvarstå efter det får jag börja titta på ok som comeback säger.

  10. #10
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 546
    Blogginlägg
    37
    Det brukar få att hitta kit på Ebay eller välsorterade reservdelshoppar.
    Brembo har så vitt jag vet slutat sälja renoveringskit till gemene man.
    Men det brukar vara markant billigare med renoveringskit än ny huvudpump från en namnkunnig tillverkare.

  11. #11
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 778
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Det brukar få att hitta kit på Ebay eller välsorterade reservdelshoppar.
    Brembo har så vitt jag vet slutat sälja renoveringskit till gemene man.
    Men det brukar vara markant billigare med renoveringskit än ny huvudpump från en namnkunnig tillverkare.
    Har också hört det om renoveringskit från Brembo men lyckades få tag på ett förra året efter lite letande. Dock till ett enkelt tvåkolvsok av enduromodell. Kostade inte mycket, ett par hundralappar bara, för originalkit Brembo.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  12. #12
    Medlem Snigloms avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    S1000RR -11, CBR600FS -02, Såld: ER6F -09
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Ulvhamne Visa inlägg
    Det brukar få att hitta kit på Ebay eller välsorterade reservdelshoppar.
    Brembo har så vitt jag vet slutat sälja renoveringskit till gemene man.
    Men det brukar vara markant billigare med renoveringskit än ny huvudpump från en namnkunnig tillverkare.
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...s/part_160471/
    Hittade detta, men något märke på satsen nämns inte, så kanske ska titta vidare?

    Behöver man även byta denna?
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...es/part_60144/
    Senast redigerat av Sniglom den 2019-07-11 klockan 02:48.

  13. #13
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    Ducati SuperSport 939S -17, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 778
    Citat Ursprungligen postat av Sniglom Visa inlägg
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...s/part_160471/
    Hittade detta, men något märke på satsen nämns inte, så kanske ska titta vidare?

    Behöver man även byta denna?
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...es/part_60144/
    Det står ju aftermarket men funkar säkert helt ok. Du behöver inte byta gummimembranet om du inte har läckage från behållaren. Kan ju vara bra att kolla så att det inte har några sprickor eller så, men det brukar hålla är min erfarenhet.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  14. #14
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Skoogen
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Inlägg
    16 546
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Sniglom Visa inlägg
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...s/part_160471/
    Hittade detta, men något märke på satsen nämns inte, så kanske ska titta vidare?

    Behöver man även byta denna?
    https://www.davidsilverspares.co.uk/...es/part_60144/
    Det funkar säkert utmärkt. Jag bytte prylarna i en CBR600F2 med ett skitbilligt kit från ebay, och det funkade utmärkt (och bättre än det som satt i).
    Var noga med att vända gummiringstätningarna på cylindern åt samma håll som de sitter på originalet, annars funkar inte pumpen sedan.

    Om gummimembranet till koppen inte läcker så behöver du inte byta den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Skickat från min iPhone med Tapatalk

checkster
Vill du annonsera ovan? Klicka här