Skinnställ pungkross?

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Börjar fundera på om man köpt grisen i säcken. Är helt ny inom mc så letade ett skinnställ och åkte till Lelles MC i uppsala och testa en jäkla massa ställ och till sist hitta vi ett som sitter grymt bra förutom i grenen!! Den gör fruktansvärt ont i (ursäkta uttrycket) Pungen , vill man bli steril så ska man nog ha detta ställ. Blir ännu trängre när jag har ryggskyddet på. Stället är laguna seca 52 long 104 och han sa att de är de största dom har. Det blir lite bättre när jag sitter på hojen men så fort jag står rakt så är det som dem åker upp i halsgropen! Är detta normal eller är stället för litet? jag är ny inom mc så vet inte riktigt om det är normalt att lida såhär när man står raklång.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Varför tror du att alla knuttar med vassa skinnställ går som om de skitit på sig hela tiden?
Skämt åsido. Jättebekvämt att stå helt upprätt i alla skinnställ kanske det inte är, men att få regelrätt ont i pungen är fel. Byt ställ innan du blir av med reproduktionsmöjligheterna.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Undra om den är felsydd då, eller dam modell kanske du fick prova...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lång överkropp ?
Låter som ett klart fall för byte till något ställ som har några cm till mellan gren och axlar.
Kolla på MotoGP proffsen, Inte går dom omkring ihopkrupna.
Kanske behöver du ett måttbeställt skinnställ ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag brukar lägga pungen på ena sidan om sömmen i grenen, och kewken på andra sidan, så gör det inte så värst ont. :hihi
Men nej, det ska inte göra ont att ha stället på sig. Det är ju bara att fundera lite på vad som händer om du highsidar lite snyggt, och landar pladask så du sträcker ut kroppen heltt lite våldamt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Mitt satt gött senast jag åkte, troligen inte nu dock.
Man köper ett för stort och äter upp sg till perfekt passform.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Kolla på ett Motard ställ så slipper du "Ballettpung" :tummenupp, dom är gjorda för ett upprätt körande så du kan stå rak i ryggen.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Mitt gamla skinnställ är för kort också, man får stuva ner "junket" mot ena benet och så får man supersnygg moose knuckle. Tydligen skall tjejerna gilla det.. :fakta
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Tjena

Min erfarenhet av skinnställ är att dom töjer sig. Tar något år så sitter det bättre. Bästa/bekvämaste stället jag har idag är över 30 bast. Tog bra länge innan det satt skönt både "här och där". Så ge tiden an :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du har köpt ett för litet stäli, köp ett större.

Testa fram en modell som passar din kropp bäst, alpinestars verkar ha lång överkropp så ett sådant kan du testa, hur lång/tung är du?
Jag är 183/70 och passar bra i 52, lite för lång överkropp på alpinestarsstället men en mindre storlek funkar inte på ben/armar så det sitter "ledigt" men jag kan röra mig, berik när de fanns passade perfekt på min kropp i 52.

Måttsytt kanske är något om inget annat passar men det finns rätt många modeller och storlekar så det brukar gå att hitta något som passar, 2-delat är annorlunda sytt och känns större om det är ett alternativ.

Gå nu inte på den gamla myten att ett ställ ska sitta som ett andra skinn och du ska vara tvungen att duscha in det för att kunna använda det när det är nytt, det enda man gör med den inställningen är att sträcka ut strechpartierna till de inte funkar längre och när skinnet sen blir mjukt och formar sig efter kroppen så sitter det slappt jämfört med hur det var nytt och man "måste köpa nytt för det är för stort"...
2-delat är en annan sak då det inte har lika mycket strechpartier, det kan man låta sitta lite tightare nytt.

Skydden ska sitta på rätt ställen och du ska kunna röra dig i det, om man inte kan röra sig obehindrat så är snart stället anledningen till att man ligger där och sprattlar..
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Tack för alla svar. Jag tar stället och åker tillbaka till affären i morgon och ser om jag hittar annan modell som passar juvelerna bättre :)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Tack för alla svar. Jag tar stället och åker tillbaka till affären i morgon och ser om jag hittar annan modell som passar juvelerna bättre :)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Hur gick det i butiken ?
Hade dom något som passade ?

- - - Updated - - -

Tack för alla svar. Jag tar stället och åker tillbaka till affären i morgon och ser om jag hittar annan modell som passar juvelerna bättre :)

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Hur gick det i butiken ?
Hade dom något som passade ?
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Hur gick det i butiken ?
Hade dom något som passade ?

- - - Updated - - -



Hur gick det i butiken ?
Hade dom något som passade ?
Det blev ett jäkla åkande fram och tillbaka till dem. Åkte som sagt tillbaka och bytte ut helställ mot tvådelat Alpinestars som var väldigt kort varpå jag också ifrågasätt detta men personen i fråga som hjälpte mig sa att det satt bra. Åkte hem med detta och dagen efter skulle köra med skola som bara skratta åt mig och sa att jag blivit lurad haha det var som sagt för kort!!

Fick alltså åka tillbaka till Uppsala en tredje gång och prata med en annan som verkligen höll med om att det var för kort så vi leta och leta, testa och testa för att nästan ge upp ett ställ och ta textil istället men så hitta han ett tvådelat Dainese D2 storlek 104 som är för länge personer och det satt bra! Efter lite tjat fick jag även lite rabatt för allt strul och 55 mil åkande!

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Det blev ett jäkla åkande fram och tillbaka till dem. Åkte som sagt tillbaka och bytte ut helställ mot tvådelat Alpinestars som var väldigt kort varpå jag också ifrågasätt detta men personen i fråga som hjälpte mig sa att det satt bra. Åkte hem med detta och dagen efter skulle köra med skola som bara skratta åt mig och sa att jag blivit lurad haha det var som sagt för kort!!

Fick alltså åka tillbaka till Uppsala en tredje gång och prata med en annan som verkligen höll med om att det var för kort så vi leta och leta, testa och testa för att nästan ge upp ett ställ och ta textil istället men så hitta han ett tvådelat Dainese D2 storlek 104 som är för länge personer och det satt bra! Efter lite tjat fick jag även lite rabatt för allt strul och 55 mil åkande!

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Kul att göra att du nu har ett skinnställ som passar.
Kompetensen hos personalen kan man ifrågasätta, riktigt dåligt att stå på sig när en kund har rätt i sitt tyckande.

Hoppas att du får många goa mil i ditt nya skinnställ.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Kul att göra att du nu har ett skinnställ som passar.
Kompetensen hos personalen kan man ifrågasätta, riktigt dåligt att stå på sig när en kund har rätt i sitt tyckande.

Hoppas att du får många goa mil i ditt nya skinnställ.

aa verkligen! men den personen kanske mest tänkte på dagens intjänade summa mer än kund i fokus :p
Tack för dina vänliga ord. Vi ses på vägarna hehe.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Lite sent med tanke på att du hittat ett ställ men om du är sugen på ett bra helställ med god ventilation så har jag hört i många reviews att Spidis ställ är längre i torson och har mer plats för att man ska få en mer upprätt hållning dvs inte gå som ett S. Det kanske kan vara något att kolla på i framtiden. Då spar du kanske kulorna smärta :hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top