Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    CBR600RR
    Inlägg
    557

    Myten om inkörningsperiod - eller?

    Ari Henning vid pennan:

    https://www.motorcyclistonline.com/m...-in-comparison

    Ej empiriskt belagt, litet urval etc., men likväl kort och intressant läsning.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Yamaha FJ1200 -92
    Inlägg
    1 443
    Kopierar det mest intressanta.

    "Was this a scientific and comprehensive test? Hardly. We had a sample size of two and only subjected the engine parts to the most fundamental mechanical analysis."

    Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Yamaha FJ1200 -92
    Inlägg
    1 443


    Kika på den också

    Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 166
    Kör man in en motor hårt går den bättre pga att kolvringen slits in mot cylinder väggen bättre, det blir mindre länkage förbi kolven ned i vevhuset o då kommer mer av energin trycka kolven nedåt istället för att pysa ut via vevhus ventilationen.

    En sådan inkörning gör också att motorn drar mindre olja.

    Sedan delar inte alla denna tanken men jag gör så o har aldrig haft bekymmer med någon Bil, Mc , snöskoter, cross,enduro, 4hjuling, båtmotor, elverk, eller dyligt.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 853
    Gissar att inkörningsmetoden som rekommenderas, tat lugnt, varierande varvtal, ej för höga varvtal under inkörningen
    GRUNDAR SIG PÅ
    Gissningsvis 99 kunder av 100 har ingen möjlighet / kan köra in motorn hårt med drag till maxvarv på alla växlar.

    Tänk efter, hur många bilar / hojar kan köras in hårt ?
    Utan tillgång till bana eller bromsbänk ?

    Självklart måste fordonstillverkaren ge ett inkörningsförslag som köparen kan klara också när hen följer hastighetsbegränsningarna på gata och landsväg.
    Och i övrigt anpassar hastigheten till trafiken.

    Och har nått gått fel vid produktionen.....
    Så är det ju bättre det upptäcks efter 80 mil vid en hastighet av 30km/h.
    Än efter 3 mil vid en hastighet på 280km/h.
    Ren självbevarelse drift hos tillverkarna.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-04-02 klockan 17:05.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    GBG
    Hoj
    790 Duke
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Kör man in en motor hårt går den bättre pga att kolvringen slits in mot cylinder väggen bättre, det blir mindre länkage förbi kolven ned i vevhuset o då kommer mer av energin trycka kolven nedåt istället för att pysa ut via vevhus ventilationen.

    En sådan inkörning gör också att motorn drar mindre olja.

    Sedan delar inte alla denna tanken men jag gör så o har aldrig haft bekymmer med någon Bil, Mc , snöskoter, cross,enduro, 4hjuling, båtmotor, elverk, eller dyligt.
    Bluff och båg alltihopa.

    Följ bruksanvisningen för bäst inkörning av motorn.

  7. #7
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 570
    Citat Ursprungligen postat av GothTownDuke Visa inlägg
    Bluff och båg alltihopa.

    Följ bruksanvisningen för bäst inkörning av motorn.
    Nedu proffessor Baltazar.....
    Rattar hyllan

  8. 2019-04-04, 18:20

  9. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Yamaha FJ1200 -92
    Inlägg
    1 443
    Här lyfts lite argument som även tas upp här.

  10. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    GBG
    Hoj
    790 Duke
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    Nedu proffessor Baltazar.....
    Jodå.
    Det finns tomtar med sin egna lilla häxkonst sen finns det ingenjörer som designat och byggt motorerna.

    Anledningen är egentligen pga av att om kolven går så är det inte så farligt egentligen.
    Medans alla med sin egna lilla häxkonst när det kommer till nya däck förmodligen inte existerar idag.

    Följ instruktionsboken.
    Ingenjörerna vet bättre än tomtarna på ett forum.

  11. #10
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 570
    Dagens motorer har betydligt bättre toleranser från fabrik så det är inte lika viktigt att hålla sig lugn med gasen som på 1700 talet när du blev pensionär.

    Sedan finns det alltid socialdemokrater som bara gör det socialstyrelsen rekomnderar och inte kan tänka själv och utvecklas - sen finns det den smarta eliten

    P.s

    Jag tror du har iq kvot å 74, har släng av downssyndrom,bor på skyddat boende och har förmyndare

    Rattar hyllan

  12. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Yamaha FJ1200 -92
    Inlägg
    1 443
    Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    Dagens motorer har betydligt bättre toleranser från fabrik så det är inte lika viktigt att hålla sig lugn med gasen som på 1700 talet när du blev pensionär.

    Sedan finns det alltid socialdemokrater som bara gör det socialstyrelsen rekomnderar och inte kan tänka själv och utvecklas - sen finns det den smarta eliten

    P.s

    Jag tror du har iq kvot å 74, har släng av downssyndrom,bor på skyddat boende och har förmyndare

    Sen är det ju så att det inte är så att man ska fisköra. Man ska accelerera ordentligt och variera varvtal. Det som sägs är ju bara att man inte ska ge full gas och stanna där en lång tid.

    Tror fortfarande de som designar och bygger motorn har bättre koll

    Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk

  13. #12
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 641
    Alltså, det är ju inte så att motorfabrikanterna inte har koll på vad de håller på med.

    Tror man mer på random fukko än på Yamaha/Honda/BMW etc bör man uppsöka psykakuten.

    Följ rekommendationerna.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  14. #13
    Full rulle Bandit-1200s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Bandit 1200, GSX1300BKA B-King
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av Klockringaren Visa inlägg
    Dagens motorer har betydligt bättre toleranser från fabrik så det är inte lika viktigt att hålla sig lugn med gasen som på 1700 talet när du blev pensionär.

    Sedan finns det alltid socialdemokrater som bara gör det socialstyrelsen rekomnderar och inte kan tänka själv och utvecklas - sen finns det den smarta eliten

    P.s

    Jag tror du har iq kvot å 74, har släng av downssyndrom,bor på skyddat boende och har förmyndare

    Vaknat på fel sida sängen med baksmälla?

  15. #14
    I'm a cowboy, on a steel horse i ride. Hellfireclubs avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Malmö
    Hoj
    KTM Super Duke 1290 GT
    Inlägg
    461
    Alltså, jag tror knappast att horder av tyska och japanska ingenjörer som spenderar all sin vakna tid i karriären att klämma ur ytterligare någon hästkraft ur storleksmässigt begränsade motorer sitter och hittar på. Det finns säkert massor med bra anledningar att det står som det gör i tillverkarens rekommendationer, varav materialvetenskap bara är en av dom. Ett annat kan ju vara ren försiktighet som någon nämnde längre upp. Det kan ju vara så t.ex. att man hinner upptäcka och åtgärda eventuella konstiga slitage och tillverkningsfel vid första service utan att motorn tokrasar. Vilken tillverkare vill bli känd för imploderande motorer inom 100 mil? Det går säkert alldeles utmärkt att brassa lite extra.
    - Recomended by Dr. Suzuki -

    K1300R - When you want a bike that looks like a fucked up Darth Vader

  16. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 853
    Citat Ursprungligen postat av Hellfireclub Visa inlägg
    Alltså, jag tror knappast att horder av tyska och japanska ingenjörer som spenderar all sin vakna tid i karriären att klämma ur ytterligare någon hästkraft ur storleksmässigt begränsade motorer sitter och hittar på. Det finns säkert massor med bra anledningar att det står som det gör i tillverkarens rekommendationer, varav materialvetenskap bara är en av dom. Ett annat kan ju vara ren försiktighet som någon nämnde längre upp. Det kan ju vara så t.ex. att man hinner upptäcka och åtgärda eventuella konstiga slitage och tillverkningsfel vid första service utan att motorn tokrasar. Vilken tillverkare vill bli känd för imploderande motorer inom 100 mil? Det går säkert alldeles utmärkt att brassa lite extra.
    Precis ! Skillnad med racingmotorer (tex en CBR600RR) där man bytt kammar och satt i hårdare ventilfjädrar för högre maxvarv.
    Vilket innebär om jag minns rätt att efter 125mil är det dags riva toppen och byta ventiler och ventilfjädrar.
    Osv efter 125mil.
    För att vid 500mil dessutom byta vevaxel (kugghjulet på vevaxeln som driver kopplingen är utslitet) och se över hela nederdelen av motorn. Gissar på nya vevstakar och kolvar när man ändå rotar runt nertill.
    Då är det angeläget ha motorn inkörd klar för fullgas längs hela rakorna efter ca 10 mil.
    Och då efter inkörningen (ca 10mil !) görs 1a oljebytet.
    Olja som i fortsättningen byts efter varenda dag på banan.
    Alla som förordar hård inkörning som vid racing, ni fortsätter väl också likadant som vid racing.
    Ny olja i motorn varje dag hojen tas ut ?
    Senast redigerat av Comeback den 2019-04-06 klockan 11:35.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  17. #16
    Organisationsutmanad... SwePaces avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Segeltorp
    Hoj
    Husqvarna 701 SM
    Inlägg
    2 578
    Parentes i ämnet:
    Åsså har vi husqvarna som på inkörning av 701sm inte ska överstiga x-tusen varv.

    Hojen saknar varvräknare.

    Slut parentes.

  18. #17
    Glöm inte att fabriken gör en 'snabbinkörning' av motorn innan leverans. Brukar inkludera en snabb uppvarvning till maxvarv på varje växel.
    Det gör att eventuella restspänningar i vevstakar, kugghjul etc löser ut. Den delen är nog alla överens om.
    Sedan återstår att få till slitageytorna. Jag tror personligen på att snabbt lägga på last och sedan låta svalna. Det sistnämnda är viktigt då 'starved lubrication' genererar mycket lokal värme med medföljande yttillväxt i kontaktstället. Genom att gå ner i last så att man hamnar i det hydrodynamiska området så svalnar kontaktstället och 'bulan' sjunker undan. Dock har den nötits ner lite på toppen, så vid nästa belastningstillfälle har marginalen till 'starved lubrication' ökats.
    Huvudsaken är att det blir successivt ökande korta lastcykler. Det är väl därför som de generella råden är att ta det lite lugnt den första tiden. Sedan så ökar man ju på automatiskt.

  19. #18
    Medlem DampKids avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Kunglig huvudstad
    Hoj
    Många Hyndor
    Inlägg
    181
    Kan inte låta bli att tänka att själva myten om inkörningen kanske rent av består i att liiite för många inte har en susning om vad som egentligen står i respektive modellmärkes instruktionsbok? För att nu ta ett exempel: Honda brukar ägna någon rad i användarhandboken med att säga: "Inga fullgasstarter de första 50 milen." Och så var det avklarat. Japanskt lättsinne? Mjae. Yamaha har inte sällan detaljerade förmaningar om varvtal/milintervall. Vilket, precis som SwePace ovan påpekade, leder till stor komik om maskinen saknar varvräknare...

    It's funny, because it's true!

    PunGkt
    A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

  20. #19
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 570
    Citat Ursprungligen postat av Bandit-1200 Visa inlägg
    Vaknat på fel sida sängen med baksmälla?
    Haha mer ett skämt
    Rattar hyllan

  21. #20
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    GBG
    Hoj
    790 Duke
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av SwePace Visa inlägg
    Parentes i ämnet:
    Åsså har vi husqvarna som på inkörning av 701sm inte ska överstiga x-tusen varv.

    Hojen saknar varvräknare.

    Slut parentes.
    Nya SMC-R med samma mätarhus har växel/ max km/h istället för rpm.

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Vad mer har ägaren struntat i...? Har man skippat service under så många mil är man antingen vansinnigt lat, totalt okunnig - eller har en ekonomisk situation som [...]

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här