Montera actioncam på hjälm. Funderingar.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Tänkte montera fäste för min GoPro-klon. Det flesta verkar montera den på hjälmens hakparti. Det kan inte jag för mitt visir går hela vägen ner till kanten (Icon Airflite). Då är ju på sidan och uppe på de två ställena som finns kvar. Vilket stör minst? Blir det jobbiga vindfång på sidan eller uppe på?

Har aldrig haft nån action-cam monterad innan och jag skulle vilja ha lite input från er som testat.


/Dave
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag gillar att ha min monterad på bröstet. Ger mest naturlig rörelse i filmen. Kräver iofs att man sitter lite mera rätt upp än på en ren sporthoj.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Ja det gör man.
Beror naturligtvis på hur fort man kör, men eftersom det är en "actioncam" ska det ju gå fort annars kan det ju kvitta.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fråga Michael Schumacher om det är ok med kamera på hjälmen. ...
Förvisso hade han en skidhjälm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fråga Michael Schumacher om det är ok med kamera på hjälmen. ...
Förvisso hade han en skidhjälm.

Precis ! Men han lär inte svara. Vad jag kan förstå.
Han hade GoPron på sidan av hjälmen och när han slog i huvudet från sidan i en sten så gick kvalitetskameran inte sönder utan in genom sidan på hjälmen.
Vad jag förstått. Och det blev inte bra....

Jag hade satt kameran ovanpå hjälmen.
Enda delen på min X-Lite 602 som inte varit i asfalten.
Men bröstet eller någonstans på hojen är ännu bättre. Säkrare.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bara som information så är det en ny hjälmlag på gång. Förslaget som är framtaget hittar man här:

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_94.pdf

Det kommer alltså att bli olagligt med saker som påverkar hjälmens egenskaper såsom dekaler och "utskjutande föremål"...dvs kameror och om man ska hårddra det även intercom som sitter på utsidan...

OBS! Det är bara ett förslag än så länge men eftersom sådana här saker inte direkt kommer på Aftonbladets förstasida så kommer det förmodligen att bli en lag...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade satt kameran ovanpå hjälmen.
Enda delen på min X-Lite 602 som inte varit i asfalten.
Du kör alltså runt med en hjälm som har varit i backen och slagit i runt om? :va

Det kommer alltså att bli olagligt med saker som påverkar hjälmens egenskaper såsom dekaler och "utskjutande föremål"...dvs kameror och om man ska hårddra det även intercom som sitter på utsidan...
Det kommer bli spännande då för alla körskolor, och framförallt på uppkörningarna, när den som ska köra upp får en intercom-radio fastspänd på hjälmen...

Jag har gjort ett litet diskret fäste som sitter på hojen, längst fram, så man slipper mystiska brytningar i kåpglas mm. Att ha kameran på sig själv funkar säkert för dom som sitter som stelopererade skyltdockor mitt på hojen, men är man lite mer aktiv, och kanske tom ser sig omkring lite i trafiken, så kommer ju kameravinkeln bli allt mellan helt ok och väldigt mystisk, med en blandning av filmning rakt fram, vägren och tank :gnissla
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det kommer bli spännande då för alla körskolor, och framförallt på uppkörningarna, när den som ska köra upp får en intercom-radio fastspänd på hjälmen...

Jag har gjort ett litet diskret fäste som sitter på hojen, längst fram, så man slipper mystiska brytningar i kåpglas mm. Att ha kameran på sig själv funkar säkert för dom som sitter som stelopererade skyltdockor mitt på hojen, men är man lite mer aktiv, och kanske tom ser sig omkring lite i trafiken, så kommer ju kameravinkeln bli allt mellan helt ok och väldigt mystisk, med en blandning av filmning rakt fram, vägren och tank :gnissla

Har inte körskolorna en mottagare som de hänger runt halsen bara, med hörsnäckor? Eller är jag bara jääääättegammal... :)

Det blir mycket mer liv i en hjälmkamerafilm, man ser vad föraren ser och det blir inte lika skakigt. Vill man ha action så ska kameran fästas långt ner på hojen, det blir så fräna vinklar då :)

https://www.youtube.com/watch?v=cx9XmuAa8Uc
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Bara som information så är det en ny hjälmlag på gång. Förslaget som är framtaget hittar man här:

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_94.pdf

Det kommer alltså att bli olagligt med saker som påverkar hjälmens egenskaper såsom dekaler och "utskjutande föremål"...dvs kameror och om man ska hårddra det även intercom som sitter på utsidan...

OBS! Det är bara ett förslag än så länge men eftersom sådana här saker inte direkt kommer på Aftonbladets förstasida så kommer det förmodligen att bli en lag...

Såvitt jag förstår trädde den författningen i kraft 1 dec 2017 :va
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Såvitt jag förstår trädde den författningen i kraft 1 dec 2017 :va

Är det inte bara råd och inte en lag?

"..samt beslutar följande allmänna råd."

EDIT: citerade fel person men jaja..

EDIT2: eller alltså en författning är väll något som kan bli en lag om den blir antagen av riksdagen?
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du kör alltså runt med en hjälm som har varit i backen och slagit i runt om? :va

Nej jag kör inte med den. Jag har den kvar som bra varnande exempel.
Kom till två slutsatser:
1) Min X-Lite 602 hade gjort ett bra jobb för även om 602 ser ut som skit, typ körd i bandslip, så var mitt huvud OK.
2) Jag skulle ha en ny X-Lite. X-Lite hade ju gjort sitt jobb bra vid kraschen. Så det blev en X-Lite 802R.
https://sharp.dft.gov.uk/helmets/x-lite-802r/
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top