Kort tjej. MC lowering kit, modell, shave seat? Hittar ingen lösning...

NicklasVince

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Nyköping
Hoj
MT10
Hej!
Min sambo vill ta MC kort. Nedan beskrivs förutsättningar samt vad vi kommit fram till än så länge.
Tjej, 152cm, liten och svag.
Vi söker efter en MC klass A eller A2, vad som helst egentligen som hon kan övningsköra med, och då självklart köra upp med, då hon inte kan byta till något högre okörbart vid uppkörningen. Hon provade att köra Kawasaki z750 på körskolan som skulle vara sänkt till 790mm, denna nådde hon inte ned på och resulterade i hon välte vid stopp. Körskolan sa nu att hon måste köpa en egen och komma tillbaka.

Lägsta seat height vi hittat är Yamaha MT-03 ink lowering kit ner till 750mm. (standardhöjd 780mm). Denna vore klockren om inte problemet här är att den är 300cc och kravet vid uppkörning är 399cc..

Har någon tips eller idéer? Värt att modifiera om sätet själv? Kan någon professionell göra det? Hon vill gärna köra något åt "naked" hållet.

Snart ger sambon upp hoppet om att kunna köra mc. Tack snälla på förhand gott folk och tack för att man fick gå med i Sporthoj!! (håller själv på ta MC kort!)
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Har inte koll på säteshöjder på millimetern men vet att många kromslädar är låga dessutom har de låg tyngdpunkt med.. en klar fördel vid klenhet????
Kolla Honda Shadow el. liknande, var vanlig förr på körskolorna.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Vad har ni för budget? Det finns en Yamaha XV950 i Kalmar på blocket för 56 000. (inte min, var sugen på att köpa den själv) bör va nog låg sitthöjd, ingen sporthoj men låg och helt ok att köra. Annars skulle ni fått fara och provsitta en sänkt MT07, finns några såna på blocket också.

//Dennis
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har ni kollat på Kawasaki vulcan den tror jag är bra sitthöjd på.
Även er6 är många som börjar att köra på.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min tjej är 155cm och kör en sänkt er6. (sänkt både fram och bak. Sänkningsfjäder bak och gaffelben justerade uppåt i kronan.)

Når ner med främre trampdyna på ömse sidor.

Tänk på att bredden också spelar in. Inte bara höjden. Ju fler cylindrar i rad tenderar till större bredd.
 

Octa

Medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Strömsund
Hoj
R1 2006
Provade en Virago 535, kändes som en leksak och förbannat låg. Kanske kan vara något?
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Finns egentligen bara ett alternativ;

BILD

Förlängd turbo-busa. Bäst sänkningskit på marknaden:fakta. Går bra också.

VÄLKOMMEN TILL SPORTHOJ.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
På cycle-ergo.com kan Ni hitta sitthöjd på många vanliga hojar. Kanske kan börja med några alternativ där och sedan kolla om sänkningssatser finns tillgängliga?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En polares pyttelilla flickvän övningskörde med mig på en Virago 535 just för att hon är så liten och inte vågade något som hon inte nådde ner med båda fötterna på. Hojen är inte det mest optimala rent tekniskt, bromsarna är kassa, fjädringen är kass, väggreppet är kasst, men åas så pressar inte en nybörjare vid övningskörning inte gränserna alls, utan det handlar ju mest om att de ska bli bekväma och bygga förtroende med hojåkat, och då är ju viragon alldeles förträffligt oskrämmande. Man kan ge full mutter precis när man vill utan att det händer något läskigt alls. :hihi

När hon sedan byggt upp förtroende så är det egentligen inget som hindrar någon av hennes längd att köra vilken hoj hon vill, utom ren teknik och förtroende.
https://www.youtube.com/watch?v=6foabj3fh3g
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Med lite övning så ska det nog gå med en låg hoj som är lite sänkt, att vicka som nybörjare är inte ett fenomen som bara drabbar korta.
finns ju många som lärt sig cykla på föräldrarnas 28"
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Som tidigare nämnt är cycle-ergo väldigt bra, men tyvärr kan man inte sortera efter hojar som är låga. Jag drog iväg ett mail och frågade om det är möjligt att sortera eller få en lista. Återkommer om de svarar.

När hon sedan byggt upp förtroende så är det egentligen inget som hindrar någon av hennes längd att köra vilken hoj hon vill, utom ren teknik och förtroende.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Kanske en KTM 390 Duke?

Provsatt på en sån och jag upplevde den som låg och då är jag inte direkt nån bjässe (176cm)

Lite snabb info som jag hittade:

Seat height 800 mm (31 in)

Weight 139 kg (306 lb) (claimed) (dry)
154.0 kg (339.5 lb) (claimed)
153 kg (338 lb)[3] (wet)

Power 32 kW (43 hp) @ 9,500 rpm (claimed)
30.04 kW (40.29 hp) @ 9,600 rpm

Torque 35 N?m (26 ft?lb) @ 7250 rpm (claimed)
32.92 N?m (24.28 ft?lb) @ 7,000 rpm

Engine 373.2 cc (22.77 cu in) 4-stroke, liquid-cooled single
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Yamaha Tricker - om du lyckas hitta ngn.
Grymt lättkörd o lättsvängd mc som dessutom ALLA når ner på då den är så låg!

:fakta


edit: Missade kravet på 399cc... TS kan således bortse från detta inlägg
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Er6n som nämndes tidigare skulle nog kunna vara ett bra val. Hade en själv och kommer ihåg att den är smal över tanken och sitsen vilket underlättar om man är kort. Kan du då även få till sänkning i fjädring och sits så blir den nog så bra det kan bli. är ju även en naked som ni sökte =)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vill man ha en hyfsat låg och lätt hoj med lite mer sporthojkaraktär är nog Kawasaki Ninja 400 den enda jag kan tänka mig. 168kg, 785 sadelhöjd. 399cc klarar precis gränsen. Ganska smal sadel i framkant så hasar man fram är det inte så långt till backen. Kanske passar en sänksats -40mm till Ninja 300?
Har jämfört KTM 390, Kawa ER6 och Ninja 300. Lillninjan definitivt lättast att nå ner till backen på.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top