Laddningsystem - fel på regulator eller generator?

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Batteriet har 12.4 v med avstängd motor, på tomgång 13.3v nu till problemet.
När jag ökar varvtalet så minskar volten, vid 4000 RPM har jag 12.2v.
Försökt mäta upp regulatorn i ohm men vet inte om jag mätt rätt.

Någon som varit med om något liknande eller vet vad som är fel?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Regulator eller stator. Mät upp statorn. Är det inte kortis där, så är det troligen regulatorn. Köp en MOS-FET så har du en fin uppgradering till vettig peng.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Hur mäter man upp statorn?

Mät med voltmeter inställd på växelström mellan kablarna som kommer från statorn. Beroende på modell och varvtal borde spänningen vara 20-70 volt.

Men eftersom spänningen stiger till 13,3 volt när motorn går på tomgång så Hade jag skitit i det. Statorn lämnar spänning.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Kan prova när jag ändå håller på, men regulatorn ska inte vara inkopplad när man mäter statorn med motorn igång?

Provat att mäta ohm mellan de tre svarta kablarna från statorn och får 0.6 ohm på alla.
Boken säger 0.24 to 0.36 ohms, ett problem att det är för mycket?

Kollat regulatorn och får ca 0.700 och 0.800 på de jag mätt diode (bör vara mellan 0.350-0.550?)
Om jag mätt exakt rätt vet jag inte men kanske kan vara en ledtråd med resultaten jag fått.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kan prova när jag ändå håller på, men regulatorn ska inte vara inkopplad när man mäter statorn med motorn igång?

Provat att mäta ohm mellan de tre svarta kablarna från statorn och får 0.6 ohm på alla.
Boken säger 0.24 to 0.36 ohms, ett problem att det är för mycket?

Kollat regulatorn och får ca 0.700 och 0.800 på de jag mätt diode (bör vara mellan 0.350-0.550?)
Om jag mätt exakt rätt vet jag inte men kanske kan vara en ledtråd med resultaten jag fått.

Säger boken att du ska mäta på kablarna eller direkt på statorn?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Har du kollat vad bitarna kostar? Om jag inte minns fel så kostade inte statorn många kronor extra när man beställer tillsammans med en mosfet. De går tyvärr åt på gixxrar :)

Annars beställer du en mosfet och klämmer dit för regulatorn kommer gå förr eller senare ändå och då blir du stående längs vägen (egen erfarenhet...)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Kan prova när jag ändå håller på, men regulatorn ska inte vara inkopplad när man mäter statorn med motorn igång?

2) Provat att mäta ohm mellan de tre svarta kablarna från statorn och får 0.6 ohm på alla.
Boken säger 0.24 to 0.36 ohms, ett problem att det är för mycket?

Kollat regulatorn och får ca 0.700 och 0.800 på de jag mätt diode (bör vara mellan 0.350-0.550?)
Om jag mätt exakt rätt vet jag inte men kanske kan vara en ledtråd med resultaten jag fått.

1) Regulatorn ska inte vara inkopplad när man mäter mellan de tre kablarna med motorn igång.
Vid 4000RPM hade jag ca 70 VAC ( Volt växelström) från alla tre paren kablar när regulatorn inte var inkopplad
på SV650S.

2) Det är mycket svårt att mäta så små motstånd så att du fick 0,6 Ohm är inget konstigt.
Du har INTE avbrott i statorlindningarna, BRA !
Då återstår kortslutningskontrollen av statorn, dvs du mäter mellan två skruvar på motorn, ska vara lågt motstånd annars har du isolerande oxider på skruvarna. När du har lågt motstånd mellan två skruvar = bra kontakt
så mäter du mellan en skruv och de tre statorsladdarna. Ska vara mycket högt motstånd gärna över 100 kOhm.
Då har inte statorn brunnit och du har inte kortis mellan stator och motor, BRA !

(1) Har du med motorn igång vid 4000RPM ca 70VAC mellan statorsladdarna, alla 3 paren.
(2) Har du inte kortis mellan statorlindningarna och motorn
så kommer du undan med en ny regulator.
Och välj om möjligt en ny regulator av MOS-FET typ som Lugn skriver.

De äldre regulatorerna kortsluter statorn när batteriet är laddat till ca 14,3 Volt.
Vilket innebär MAX ström genom stator och regulator. Vilken brinner först upp, stator / regulator ?

MOS-FET regulatorerna kopplar bort statorn när batteriet är laddat till ca 14,3 Volt.
Strömmen blir 0 (noll) A , ingen värmeutveckling i vare sig stator eller regulator med laddat batteri. I praktiken kopplar MOSFET regulatorn TILL/FRÅN/TILL/FRÅN... oavbrutet för att hålla batteriet laddat.
Lyse mm dra ju hela tiden ström från batteriet.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Mät med voltmeter inställd på växelström mellan kablarna som kommer från statorn. Beroende på modell och varvtal borde spänningen vara 20-70 volt.

Men eftersom spänningen stiger till 13,3 volt när motorn går på tomgång så Hade jag skitit i det. Statorn lämnar spänning.
Ja, spänning ja, men när effektbehovet ökar, tex mer tändning och mer jobbande soppapump så sjunker spänningen och bland annat batteriet laddas dåligt, hojen tappar effekt osv, P = U*I ;) Min gixxer blev märkbart tröttare när generatorn inte levererade.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Ja, spänning ja, men när effektbehovet ökar, tex mer tändning och mer jobbande soppapump så sjunker spänningen och bland annat batteriet laddas dåligt, hojen tappar effekt osv, P = U*I ;) Min gixxer blev märkbart tröttare när generatorn inte levererade.

Ok. Hur ska man utföra felsökningen för att det ska bli rätt?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag tror på regulatorn i detta fall , du har trefas likriktare med 6 dioder några dioder inne i regulatorn har brunnit upp.

Du har kanske 1 och en halv fas....eller 2 istället för tre faser som levererar.

Sedan skall vilospänningen på batteriet vara 12,7 till 13V med batteriet frånkopplat om det är fullt (lite beroende på batterityp frisyra,agm eller gel.

12,4V är väldigt lågt och nästan tomt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ok. Hur ska man utföra felsökningen för att det ska bli rätt?
Man ska vara metodisk till att börja med. Nu snackar vi SRAD-gixxer, men du ska ha kontakt mellan alla tre sladdarna som kommer ut från generatorn, inga brott alltså. Med motorn på 5000rpm ska det vara över 55V AC mellan alla kablar, mäts parvis dock, typ A-B, A-C och B-C. Det sägs att det ska göras med kall motor, men ibland kan ju saker funka när det är kallt, men sluta när elektroniken blir varm, så ibland kan det ju vara bra att testa både och.

Funkar generatorn, och jordpunkterna är hela, då är det ju högst sannolikt att likriktaren har brunnit.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Man ska vara metodisk till att börja med. Nu snackar vi SRAD-gixxer, men du ska ha kontakt mellan alla tre sladdarna som kommer ut från generatorn, inga brott alltså. Med motorn på 5000rpm ska det vara över 55V AC mellan alla kablar, mäts parvis dock, typ A-B, A-C och B-C. Det sägs att det ska göras med kall motor, men ibland kan ju saker funka när det är kallt, men sluta när elektroniken blir varm, så ibland kan det ju vara bra att testa både och.

Funkar generatorn, och jordpunkterna är hela, då är det ju högst sannolikt att likriktaren har brunnit.

Ovanstående är vi helt överens om men var kommer nedanstående in i felsökningen. Det är ju helt korrekt men är det inte en smula motsägelsefullt?:

Ja, spänning ja, men när effektbehovet ökar, tex mer tändning och mer jobbande soppapump så sjunker spänningen och bland annat batteriet laddas dåligt, hojen tappar effekt osv, P = U*I ;) .
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ovanstående är vi helt överens om men var kommer nedanstående in i felsökningen. Det är ju helt korrekt men är det inte en smula motsägelsefullt?:
Nej, varför skulle det vara det? För att få ut den effekt ur generatorn som behövs så måste den leverera en viss spänning och en viss strömstyrka. Orkar den inte med det så kommer spänningen att sjunka när effektbehovet ökar.

Precis som en hojmotor har en effekt, det räcker inte att den har "effekt", det måste också vara ett visst antal pållar/kW. Ryck två tändstift, och sen kan du ju testa hur fort den går, jämfört med när allt är som det ska. Det är samma sak när generatorn packar ihop, ja, den ger en viss spänning, men orkar inte driva något.

Att hojen tappar effekt när generatorn laddar dåligt (eller något annat gör så att spänningen sjunker i elsystemet, Kirchhoffs lagar du vet) beror på att det blir svårare att tända luftsoppablandningen ju hårdare motorn går, ofta ökas tom spänningen över stiften för att orka skapa en tillräckligt kraftig gnista. Sjunker spänningen in till tändspolarna så blir det betydligt sämre gnista också. Samma sak med soppapumpen, om den inte orkar leverera all soppa som behövs så kommer hojen gå som en kasse nötter en bit upp i registret.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du har kanske bara 1 eller 2 faser om lite dioder brunnit och när tändning och soppapump börjar vilja ha kräm på varv så har du inte effekt nog.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Fick hem nya regulatorn igår och hade då stabilt 13.7v på tomgång och stabilt strax över 14v när jag varvar upp:tummenupp
Laddat batteri fullt och sjönk väldigt snabbt till 12.4v så sätter i ett nytt ikväll så borde allt vara redo:fyllisar
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Nej, varför skulle det vara det? För att få ut den effekt ur generatorn som behövs så måste den leverera en viss spänning och en viss strömstyrka. Orkar den inte med det så kommer spänningen att sjunka när effektbehovet ökar...

Nu blir det tokigt med citaten men det jag menade var motsägelsefullt var att när jag skrev om spänningsmätning så svarade du ”ja, spänning, ja, men..” so om det var oviktigt för att sedan själv skriva om att mäta spänningen.

Nu gick det ju bra för ts som i redan i fösta svaret efter 14 minuter fick ett tips om var felet kunde ligga och många andra har nog läst och lärt sig både ett och annat om laddsystem på motorcyklar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top