2011 F800R svag

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Hej!
Ny medlem och nybliven BMW-ägare.
Jag har dock lite frågor jag hoppas kunna få lite tankar och tips om.

Jag har köpt en 2011 F800R av en kompis. Han köpte den förra sommaren på en firma. Då var den strypt och A2 reggad. De återställde den, servade den och A reggade den innan leverans. Han körde 200 mil förra säsongen och nu har jag köpt den. Jag upplever den dock som ganska klen, tycker den saknar vrid på låg och mellanregister. Jag har tidigare haft Honda CB650F och Yamaha MT07, vilka varit märkbart piggare. MT07 har ju lyft framhjulet vid gaspådrag på 2ans växel, men det gör denna F800R inte ens på ettan. Den gör det inte ens med hjälp av kopplingen. (nu är detta testat för att ha lite mer referens)

Nu är mina tankar att firman endera bara reggat om hojen och inte avstrypt den, eller att de missat/glömt något när de gjort det. Kan tillägga att kompisen fick vänta 7 veckor på leverans pga att de skulle avstrypa den och de sa att det var ett komplicerat ingrepp.

Eller kan det rent av bero på något annat?

Känner mig rejält missnöjd och hoppas på hjälp här.

Jag har själv kollat upp gashandtag och spjällhus, men inga strypningar där. Spjällen öppnar helt.
Kan det sitta ett mindre spjällhus?

Kan det vara något med någon programvara?

Tacksam för hjälp och råd.

/Dennis
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kan du inte höra med firman som gjorde jobbet och fråga vad dom gjorde när dom tog bort strypningen.
Försök hitta någon som har eller har haft en likadan och be han prova och jämföra.
Eller om du hittar någon på en firma att provköra.
Kan ju även köra en repa i någon bromsbänk så ser du hur mycket effekt den har.
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Hej,

jag regnade om min f800r och tog a2 kortet för 10år sedan, det du behöver göra när du tagit bort strypningen(det är en bricka som hindrar att man kan vrida gashandtaget fullt ut) super lätt att ta bort. Man behöver programmera om ecu:n vilket man gör genom att vrida om tändningen och sen vrida gashandtaget fullt ut 2ggr och sen stänga av tändningen igen. Sen ska det bara vara att köra, fungerade för mig.

Fick instruktionerna av bavaria så dom borde vara pålitliga.

PS, du känner om den är strypt på gashandtaget(går bara att vrida ett kvarts varv)
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Tack för svaren, jag har lite att kika på nu. =)


Edit: Nu verkar den gå som den ska. gasvajerhållaren på spjällhuset, var till 25kw strypningen, men spjällhuset var original. inga strypningar. Jag shimsade hållaren då den drog vajern snett, den livade inte mot trottelhjulet på spjällhuset. spjällen gick även förbi fullt öppnat läge och började stänga igen. Detta försvann när hållaren shimsats. I övrigt har jag inte gjort något, annat än att programmera om ECU´n enligt sainth´s tips.

Tack för all hjälp.

//Dennis
 
Last edited:

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Tack för svaren, jag har lite att kika på nu. =)


Edit: Nu verkar den gå som den ska. gasvajerhållaren på spjällhuset, var till 25kw strypningen, men spjällhuset var original. inga strypningar. Jag shimsade hållaren då den drog vajern snett, den livade inte mot trottelhjulet på spjällhuset. spjällen gick även förbi fullt öppnat läge och började stänga igen. Detta försvann när hållaren shimsats. I övrigt har jag inte gjort något, annat än att programmera om ECU´n enligt sainth´s tips.

Tack för all hjälp.

//Dennis

Härligt att höra :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top