REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Strömsund
    Hoj
    Yamaha MT 07 Akra -16
    Inlägg
    55

    2011 F800R svag

    Hej!
    Ny medlem och nybliven BMW-ägare.
    Jag har dock lite frågor jag hoppas kunna få lite tankar och tips om.

    Jag har köpt en 2011 F800R av en kompis. Han köpte den förra sommaren på en firma. Då var den strypt och A2 reggad. De återställde den, servade den och A reggade den innan leverans. Han körde 200 mil förra säsongen och nu har jag köpt den. Jag upplever den dock som ganska klen, tycker den saknar vrid på låg och mellanregister. Jag har tidigare haft Honda CB650F och Yamaha MT07, vilka varit märkbart piggare. MT07 har ju lyft framhjulet vid gaspådrag på 2ans växel, men det gör denna F800R inte ens på ettan. Den gör det inte ens med hjälp av kopplingen. (nu är detta testat för att ha lite mer referens)

    Nu är mina tankar att firman endera bara reggat om hojen och inte avstrypt den, eller att de missat/glömt något när de gjort det. Kan tillägga att kompisen fick vänta 7 veckor på leverans pga att de skulle avstrypa den och de sa att det var ett komplicerat ingrepp.

    Eller kan det rent av bero på något annat?

    Känner mig rejält missnöjd och hoppas på hjälp här.

    Jag har själv kollat upp gashandtag och spjällhus, men inga strypningar där. Spjällen öppnar helt.
    Kan det sitta ett mindre spjällhus?

    Kan det vara något med någon programvara?

    Tacksam för hjälp och råd.

    /Dennis
    //Dennis

  2. #2
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 179
    Enligt https://mc-kompaniet.se/app/uploads/2018/02/35kw.pdf så ska det ju vara "throttle kit", men vad det exakt innebär står ju inte, det kan ju också vara så att det är just deras variant, men att det finns andra sorter också.

    Testa att ringa BMW Sverige, dom brukar kunna vara väldigt behjälpliga.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  3. #3
    fleece fleeces avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    nybro
    Hoj
    Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
    Inlägg
    369
    Kan du inte höra med firman som gjorde jobbet och fråga vad dom gjorde när dom tog bort strypningen.
    Försök hitta någon som har eller har haft en likadan och be han prova och jämföra.
    Eller om du hittar någon på en firma att provköra.
    Kan ju även köra en repa i någon bromsbänk så ser du hur mycket effekt den har.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sundbyberg
    Hoj
    KTM-1290 superduke GT
    Inlägg
    314
    Hej,

    jag regnade om min f800r och tog a2 kortet för 10år sedan, det du behöver göra när du tagit bort strypningen(det är en bricka som hindrar att man kan vrida gashandtaget fullt ut) super lätt att ta bort. Man behöver programmera om ecu:n vilket man gör genom att vrida om tändningen och sen vrida gashandtaget fullt ut 2ggr och sen stänga av tändningen igen. Sen ska det bara vara att köra, fungerade för mig.

    Fick instruktionerna av bavaria så dom borde vara pålitliga.

    PS, du känner om den är strypt på gashandtaget(går bara att vrida ett kvarts varv)

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Strömsund
    Hoj
    Yamaha MT 07 Akra -16
    Inlägg
    55
    Tack för svaren, jag har lite att kika på nu. =)


    Edit: Nu verkar den gå som den ska. gasvajerhållaren på spjällhuset, var till 25kw strypningen, men spjällhuset var original. inga strypningar. Jag shimsade hållaren då den drog vajern snett, den livade inte mot trottelhjulet på spjällhuset. spjällen gick även förbi fullt öppnat läge och började stänga igen. Detta försvann när hållaren shimsats. I övrigt har jag inte gjort något, annat än att programmera om ECU´n enligt sainth´s tips.

    Tack för all hjälp.

    //Dennis
    Senast redigerat av Dhenniz den 2019-04-02 klockan 12:16.
    //Dennis

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Sundbyberg
    Hoj
    KTM-1290 superduke GT
    Inlägg
    314
    Citat Ursprungligen postat av Dhenniz Visa inlägg
    Tack för svaren, jag har lite att kika på nu. =)


    Edit: Nu verkar den gå som den ska. gasvajerhållaren på spjällhuset, var till 25kw strypningen, men spjällhuset var original. inga strypningar. Jag shimsade hållaren då den drog vajern snett, den livade inte mot trottelhjulet på spjällhuset. spjällen gick även förbi fullt öppnat läge och började stänga igen. Detta försvann när hållaren shimsats. I övrigt har jag inte gjort något, annat än att programmera om ECU´n enligt sainth´s tips.

    Tack för all hjälp.

    //Dennis
    Härligt att höra

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Vad mer har ägaren struntat i...? Har man skippat service under så många mil är man antingen vansinnigt lat, totalt okunnig - eller har en ekonomisk situation som [...]

notrightrider
Vill du annonsera ovan? Klicka här