Stora Grill-tråden

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
@Knoddas - Weber Pulsen. Är den värd pengarna?
Funkar det bra med zonindelningen?

Allmän fråga sen. Har folket några tankar om högtemperatursgrillar?
Vi pratar 500+ grader eller sådär.
Nyfiken på om någon har en.

Jag tycker absolut den är värd pengarna.
Jag bor på fjärde våningen så får bara ha elgrill, men jag kan lova att jag hade använt min pulse 9 gånger av 10 även om jag flyttat till hus och haft en gasol och kolgrill, den är verkligen grym.
Inbyggda iGrill systemet med uttag för 4 tempgivare gör det tråkigt enkelt att ge sig på precis vad som helst.
Min kollega köpte nyligen en iGrill och han sa samma sak, det blir så lätt att få kanon resultat varje gång att det nästan blir tråkigt att grilla.

Zonindelningen funkar skitbra, elementen täcker typ 45% av gallerytan var.
Allra längst ut på gallret blir inte riktigt lika varmt, men gallret är mycket tjockare där och vi snackar typ yttersta 2cm på gallret som i princip är oanvändbart ändå.

Vad gäller grillar som klarar 500 grader så vet fan, skulle tro att du behöver en rejäl brasa för det.
Vi säljer DanGrill på jobb och jag vet att dom har en produkt som dom kallar Power Burner.
Det är typ en slags gasoldriven grill.

11074288943134.jpg

Brännaren sitter upptill vilket egentligen är skitdålig design, inga köttsafter som träffar den och ångas upp i köttet igen.
MEN, den träffar köttet med temperaturer på 800+ grader, vilket är jävligt varmt och perfekt om man vill bränna till en bra yta på köttbiten utan att höja innertempen i köttet så dramatiskt tummenupp
 
Last edited:

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Vad gäller grillar som klarar 500 grader så vet fan, skulle tro att du behöver en rejäl brasa för det.
Vi säljer DanGrill på jobb och jag vet att dom har en produkt som dom kallar Power Burner.
Det är typ en slags gasoldriven grill.

View attachment 448811

Brännaren sitter upptill vilket egentligen är skitdålig design, inga köttsafter som träffar den och ångas upp i köttet igen.
MEN, den träffar köttet med temperaturer på 800+ grader, vilket är jävligt varmt och perfekt om man vill bränna till en bra yta på köttbiten utan att höja innertempen i köttet så dramatiskt tummenupp

Den typen av grillar är nog vad nästa trend inom grillandet kommer att vara, gissningsvis.
Det blir lite som en köttmicro, men de stora leverantörerna lär ju dyka upp med varianter nästa säsong.
Allt vad marinader och sådant heter faller bort, men för den som uppskattar kött för hur kött smakar så är det ett riktigt intressant koncept.
Aldi har sålt en variant i Tyskland som gått grönjäkligt för 170 Euro där folk väntat i butikerna på leveranser.

Problemet i Sverige är att alla leverantörer vill lägga sig över 5000 spänn, vilket gör att det är helt kört att få folk som att prova. Man får ju en rätt schysst grill för 5000 spänn som är mycket mer mångsidig.

Ni verkar ha stort sortiment av grillar och leverantörer där du jobbar i allafall. Men har du en uppfattning om FCC som marknadsförs av Nordic Season?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Spännande, alltid kul med nya grejer!
Har också ett revbensspjällställ (hur underbart är inte det ordet?!) som jag tyvärr använder för sällan, tjejen gillar inte revben...
De flesta kycklinghållare är utformade så att man kan hälla ner ölen i "hållaren" om du förstår vad jag menar.
Personligen så har jag aldrig gjort traditionell beer can chicken med en ölburk då jag inte tror att det är hälsosamt att elda på all färgen som sitter tryckt på burken, men jag har säkert fel :D
Och ryms det verkligen en burk i det hålet, tycker det ser ganska litet ut?
Har termometern direktavläsning? Det är en så underbar funktion att ha i sin termometer! :tummenupp

P_20190427_221520_1.jpg
Jorå, det ryms en burk.
Rejält revbensspjällställ. :)

Vet inte vad direktavläsning är men man stoppar in nålen så "bläddrar" den upp till tempen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Den typen av grillar är nog vad nästa trend inom grillandet kommer att vara, gissningsvis.
Det blir lite som en köttmicro, men de stora leverantörerna lär ju dyka upp med varianter nästa säsong.
Allt vad marinader och sådant heter faller bort, men för den som uppskattar kött för hur kött smakar så är det ett riktigt intressant koncept.
Aldi har sålt en variant i Tyskland som gått grönjäkligt för 170 Euro där folk väntat i butikerna på leveranser.

Problemet i Sverige är att alla leverantörer vill lägga sig över 5000 spänn, vilket gör att det är helt kört att få folk som att prova. Man får ju en rätt schysst grill för 5000 spänn som är mycket mer mångsidig.

Ni verkar ha stort sortiment av grillar och leverantörer där du jobbar i allafall. Men har du en uppfattning om FCC som marknadsförs av Nordic Season?
Jag har mycket svårt att tro att den sortens grill kommer slå igenom och ta över.
Det är ett bra komplement om man vill kunna bränna yta på sitt kött snabbt, men om du vill ha en riktigt bra saftig och mör köttbit så krävs det lite lägre temp och lite längre tid än vad en sådan erbjuder.
Jag ska kolla min prislista imorgon för jag tycker 5k+ låter orimligt mycket om inte minnet sviker mig.

Min enda erfarenhet av Nordic Season är att sambons föräldrar köpte en förra året och den är redan mer orange än USAs president trots att den har levt under ett överdrag och spenderat vintern i ett förråd.

View attachment 448813
Jorå, det ryms en burk.
Rejält revbensspjällställ. :)

Vet inte vad direktavläsning är men man stoppar in nålen så "bläddrar" den upp till tempen.


Det var större än det såg ut på bilden alltså :tummenupp
Med direktavläsning menar jag att du får fram tempen på cirka en sekund, du minimerar tiden du har locket av vilket alltid är en bonus :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var större än det såg ut på bilden alltså :tummenupp
Med direktavläsning menar jag att du får fram tempen på cirka en sekund, du minimerar tiden du har locket av vilket alltid är en bonus :)

Nä, det kändes nog som det tog en 4-5 sec iaf.
Jag provade köttet efter sous viden.
Nåt är fel för den visade bara 51,8 trots att sous viden var inställd på 52...;)
Får komplettera med en iGrill3 så småningom. :tummenupp
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Ingen grill utan kol o riktig eld. Annars kan man lika gärna använda ugnen o de e inte grill för mig Iaf ??
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag har mycket svårt att tro att den sortens grill kommer slå igenom och ta över.
Det är ett bra komplement om man vill kunna bränna yta på sitt kött snabbt, men om du vill ha en riktigt bra saftig och mör köttbit så krävs det lite lägre temp och lite längre tid än vad en sådan erbjuder.
Jag ska kolla min prislista imorgon för jag tycker 5k+ låter orimligt mycket om inte minnet sviker mig.

Min enda erfarenhet av Nordic Season är att sambons föräldrar köpte en förra året och den är redan mer orange än USAs president trots att den har levt under ett överdrag och spenderat vintern i ett förråd.

Det kommer aldrig att bli någon form av dominerande grilltyp. Men, det kommer att gå som nästa trend skulle jag tro. Kommer väl att få sina olika förespråkare men mest som en kul grej. Jag har haft en högtemp på test här och har inte fastnat själv.
Om du jämför Power Burner på Garden Store och vad den kostar i Danmark så kommer du se en rätt stor skillnad.

Mitt nästa grillinköp blir ju lätt en Weber Pulse 2000, eftersom det kanske kan tänkas få in frun på grillspåret. Men så var det ju det där med pengarna :banana
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det kommer aldrig att bli någon form av dominerande grilltyp. Men, det kommer att gå som nästa trend skulle jag tro. Kommer väl att få sina olika förespråkare men mest som en kul grej. Jag har haft en högtemp på test här och har inte fastnat själv.
Om du jämför Power Burner på Garden Store och vad den kostar i Danmark så kommer du se en rätt stor skillnad.

Mitt nästa grillinköp blir ju lätt en Weber Pulse 2000, eftersom det kanske kan tänkas få in frun på grillspåret. Men så var det ju det där med pengarna :banana

Är på jobb nu och kollade precis upp Power Burnern....
Butikerna som tar 5k+ här i Sverige rö***ullar sina kunder stenhårt, oavsett vilken modell.
Hade max satt den stora modellen i 3999 och ändå haft ganska bra marginal över.

Du kommer bli skitnöjd om du köper en Pulse, och det kommer din fru mest troligt också.
Tricket är att inte berätta vad den kostar, bara boka en och hämta upp den en dag när hon är iväg på jobb.
Använd den direkt när du kommer hem, kör typ burgare eller något annat som slabbar ordentligt i grillen så kan du inte lämna tillbaka den sen :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ingen grill utan kol o riktig eld. Annars kan man lika gärna använda ugnen o de e inte grill för mig Iaf ??
Håller helt med dig, inte grill om man inte får smaken av träkol, men det är nog en lite för involverad process för gemene ihjälstressad svensk att stapla kol, fukta upp och tända på, stå och blåsa när det tar sig dåligt och få frän tändvätskerök i ansiktet när man bara kan klick klick grilla
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Håller helt med dig, inte grill om man inte får smaken av träkol, men det är nog en lite för involverad process för gemene ihjälstressad svensk att stapla kol, fukta upp och tända på, stå och blåsa när det tar sig dåligt och få frän tändvätskerök i ansiktet när man bara kan klick klick grilla

Doften av t-gul och träkol är ju, tillsammans med tvåtaktsrök de äkta nasala vårtecknen, man blir som helt mysig inombords.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då väntar man en stund på sin första beer-can-chicken. :)
Tog Caj-P's hickoryolja och en tesked Gochujang och oljade in fågeln med.
Sedan gjorde jag en rubb på vitlökssalt, vit&svart-peppar, barbecue-krydda och stark paprika.
P_20190504_170921_1.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kycklingen blev väldigt bra!
Skinnet blev krispigt och kryddigt. :kär
Nedan halvklar och klar.
P_20190504_175523_1.jpg
P_20190504_184049_1.jpg
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hel kyckling är en favorit på grillen!
Jag kör alltid min på rotisserie och har en aluform under med öl i.
Blir löjligt saftigt kött och skinnet får så sjukt bra och jämn yta.
Trist att tjErringen inte gillar mat där man behöver tugga loss kött från ben bara, för det är sååå gott!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hel kyckling är en favorit på grillen!
Jag kör alltid min på rotisserie och har en aluform under med öl i.
Blir löjligt saftigt kött och skinnet får så sjukt bra och jämn yta.
Trist att tjErringen inte gillar mat där man behöver tugga loss kött från ben bara, för det är sååå gott!

Jag är förvånad över hur krispigt skinnet verkligen blev med indirekt värme.
Trots att den också blev riktigt saftig så gör min fru en 3-timmarskyckling som är snäppet bättre ändå. :rodnar
Men skinnet på den här var absolut top notch! :kär
Kommer absolut att göra det igen! :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tonfisk filé igår kväll på grilln'.
Länge sedan, och gick lite kallt och snålt kryddat. :/ Blev ok, men inget rekord. :/
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ooouuu, vafan skulle jag in här och kolla för, grillad tonfisk är så satans gott men tyvärr så gör man det alldeles för sällan.. :(

Ska ge mig på att köra pizza i grillen idag, med tortillabröd som botten istället för vanlig deg.
Blir spännande, haft min pizzasten (som egentligen är gjutjärn) liggandes i ett skåp här i oöppnad i över ett år så tyckte det var dags att damma av den och provköra :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ooouuu, vafan skulle jag in här och kolla för, grillad tonfisk är så satans gott men tyvärr så gör man det alldeles för sällan.. :(

Ska ge mig på att köra pizza i grillen idag, med tortillabröd som botten istället för vanlig deg.
Blir spännande, haft min pizzasten (som egentligen är gjutjärn) liggandes i ett skåp här i oöppnad i över ett år så tyckte det var dags att damma av den och provköra :tummenupp

Det är makalöst när det blir rätt.
Oerhört lätt att misslyckas med dock. Gäller att svedda ytan fort som möjligt och låta den bli klar igenom på eftervärme.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det är makalöst när det blir rätt.
Oerhört lätt att misslyckas med dock. Gäller att svedda ytan fort som möjligt och låta den bli klar igenom på eftervärme.
Oh ja, tricket är att plocka biten vid exakt rätt tillfälle vilket inte är helt lätt alltid.


Hade planer på att grilla 4 pizzor ikväll men efter 2 så var jag mätt som en gris, men jäklar vad gott det blev!

Första körde jag Barilla pastasås med örter (istället för tomatsås), skinka, västerbottensost, serrano, ruccola och vitlökssås.
Sköljdes ner med en Mariestads Old Ox.
DSCPDC_0002_BURST20190511191334383_COVER.jpg
DSC_0100.jpg

Andra gjordes med samma grund, men soltorkade tomater istället för ruccola.
Sköljdes ner med en favorit från ett lokalt bryggeri, This Ale Is Irish Red från Skelderwikens Bryggeri.
DSC_0101.jpg

Lite ånger över att jag inte testat pizzastenen innan, blev riktigt jäkla bra.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Oh ja, tricket är att plocka biten vid exakt rätt tillfälle vilket inte är helt lätt alltid.


Hade planer på att grilla 4 pizzor ikväll men efter 2 så var jag mätt som en gris, men jäklar vad gott det blev!

Första körde jag Barilla pastasås med örter (istället för tomatsås), skinka, västerbottensost, serrano, ruccola och vitlökssås.
Sköljdes ner med en Mariestads Old Ox.
View attachment 448997
View attachment 448998

Andra gjordes med samma grund, men soltorkade tomater istället för ruccola.
Sköljdes ner med en favorit från ett lokalt bryggeri, This Ale Is Irish Red från Skelderwikens Bryggeri.
View attachment 448999

Lite ånger över att jag inte testat pizzastenen innan, blev riktigt jäkla bra.

Har faktiskt använt den jag köpte på Lidl ett antal ggr och det blir riktigt bra!
Old Ox är riktigt god till pizza (eller bara för sig). :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top