Stora Grill-tråden

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nä, ser det. Mysko.
Kan du klicka på dem?
Det funkar för mig iaf.

Edit: Sparade om via telefon.

Nu funkar det!
Ser förjävla gott ut :tummenupp


Wow en härlig tråd, grillen rullade fram ur vinterdvalan, fast dvalan är gjord att grilla under vintern men det händer inte så ofta, provade texas longhorn marinad helt ok, nu har jag piffat till den lite med whiskey och vitlök så får vi se vad kvällens grillning kan ge, då ska jag terrorisera er med nån bild också om jag nu kommer ihåg att ta någon.

Grillar på webergrill kvaliten är enorm, jag har två den första har faktiskt benen gett upp på så den ska sänkas ner i en stenskiva på uteköket som jag börjat med och då menar jag börjat det kan bli klart i år, grävmaskinen har gjort en första insats och där står jag nu.

Kul att du har hittat hit!
Starksprit är riktigt trevligt att ha i sina marinader, tyvärr är folk ofta för snåla (eller alkade) för att göra det :D
Har själv gjort tjocka revben som fick ligga och bada ett dygn i captain morgan och sen 7h på grillen, saaatan vad gott det blev.
Släng gärna upp bilder på uteköket efterhand som det färdigställs, låter spännande! :tummenupp
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
sida.JPG
Fläsksida från egen gris, ja, jag testade att ha 2 grisar förra sommaren.
Den har gått i Biltemas variant av smokey mountain c:a 8 timmar med äppelträd och gran.
Blev riktigt bra. Grisarna hade det lite för bra så det är lite för mycket fett.
Jag ska testa att skiva och steka på så smälter lite mer fett.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Provade grillens sizzle-zon idag.
Efter 6 timmar i sous vide bad på 56 grader brände jag av den på grillen!
Sous vide + sizzle-zon = :kär
Fick lov att grilla kors-mönster på ens sidan. :)
P_20190413_191814.jpg
P_20190413_192921.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hmmm,

Grillar allt på en 30x45 cm (ca, ur huvudet), landman typ kappsäck kolgrill. Fin produkt, spöar många billiga större bollgrillar, men tappar lätt temperatur om man lägger på för mycket pga storlek. Fin som attan att ta med sig i båten, och hur tät som helst färdigladdad med kol osv med spjäll stängda.
Egentligen känns prylgalenhet med grillning som just det, gimmickporr.
Är man duktig så lagar man en jäkla måltid på en 200kr grill. Använder min landman året om och grillar böff i snödrivorna med några öl på kylning i snön. Svårt som tusan att se varför man skulle köpa en 15000kr gasgrill för, men när jag lagar för mer än fyra pers kunde det vara skoj med något större, kol/ved dock alla gånger.

Långsamt kok gör jag i röken, har en murad av cementringar med en 1x1m röklåda i fanér på, lagade 4kg fläsk i den till julen, 15 timmar i 80 grader, fakking mumma. :drool
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hmmm,

Grillar allt på en 30x45 cm (ca, ur huvudet), landman typ kappsäck kolgrill. Fin produkt, spöar många billiga större bollgrillar, men tappar lätt temperatur om man lägger på för mycket pga storlek. Fin som attan att ta med sig i båten, och hur tät som helst färdigladdad med kol osv med spjäll stängda.
Egentligen känns prylgalenhet med grillning som just det, gimmickporr.
Är man duktig så lagar man en jäkla måltid på en 200kr grill. Använder min landman året om och grillar böff i snödrivorna med några öl på kylning i snön. Svårt som tusan att se varför man skulle köpa en 15000kr gasgrill för, men när jag lagar för mer än fyra pers kunde det vara skoj med något större, kol/ved dock alla gånger.

Långsamt kok gör jag i röken, har en murad av cementringar med en 1x1m röklåda i fanér på, lagade 4kg fläsk i den till julen, 15 timmar i 80 grader, fakking mumma. :drool

Huvudsaken det blir gott! :tummenupp

Sen det där med "kan inte förstå hur någon...".
Jag ser det så här.
Jag har skitkul på min CB650 men jag har också kul på min 1290 adventure.
Skulle kunna säga att min KTM är en massa prylgalenhet men det är ju så kul! :)
Olika kul, men viktigast att man HAR kul.
Samma med grill
Olika grillar i olika priser ger olika typer av grillning men huvudsaken är ändå att det blir gott. :)
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hmmm,

Grillar allt på en 30x45 cm (ca, ur huvudet), landman typ kappsäck kolgrill. Fin produkt, spöar många billiga större bollgrillar, men tappar lätt temperatur om man lägger på för mycket pga storlek. Fin som attan att ta med sig i båten, och hur tät som helst färdigladdad med kol osv med spjäll stängda.
Egentligen känns prylgalenhet med grillning som just det, gimmickporr.
Är man duktig så lagar man en jäkla måltid på en 200kr grill. Använder min landman året om och grillar böff i snödrivorna med några öl på kylning i snön. Svårt som tusan att se varför man skulle köpa en 15000kr gasgrill för, men när jag lagar för mer än fyra pers kunde det vara skoj med något större, kol/ved dock alla gånger.

Långsamt kok gör jag i röken, har en murad av cementringar med en 1x1m röklåda i fanér på, lagade 4kg fläsk i den till julen, 15 timmar i 80 grader, fakking mumma. :drool

Just vad gäller att grilla med kol/briketter så är det helt klart skit samma vad man kör för något, förutsatt att du har ett lock till den så kan du få lika bra resultat med en ÖoB grill för 199 som med en Weber för 2999.
Skillnaden är i kvalitén, du vet att din Weber håller i MINST 10 år, och bra mycket längre om du använder överdrag och tar in den på vintern.
När du köper en Weber så köper du inte bara en grill, du köper en livsstil.
Majoriteten av mina kunder som har en Weber hemma vill inte ens titta på tillbehör om det inte står Weber någonstans på dom, det är inte intressant öht för deras del.
Även om jag kan erbjuda en stekspade för 99 spänn som är identisk med Webers för 249 så är det helt ointressant, det måste vara samma märke som grillen av någon anledning :D
Jag är likadan själv, har nog bara 2 tillbehör som det inte står Weber på och det är en tång och en stekspade.
Tången har jag inte rört sen jag köpte hem en Weber för den är outstanding, en spade är en spade så där skiter jag i vilket, däremot älskar jag Webers breda spade när jag kör lax eller annan fisk då man får plats med hela biten på spaden så man slipper att den bryts av när man lyfter den.

Jag kan enkelt motivera varför en kund ska lägga 13-15k på en grill när du får 10 års garanti på ALLA delar.
Kunden kommer ha grillen i 15-20 år, slå ut kostnaden per år och den blir inte särskilt stor när du jämför den med billigare varianter som du måste ersätta efter ett par år.
Och även om något skulle gå åt helvet efter garantier gått ut så finns det reservdelar att tillgå, grillar man mycket så är det inte en stor investering när man tänker långsiktigt.
Men som jag inledde inlägget med, du kan få lika bra resultat i en billig skitgrill som i en snordyr, frågan är om du vill köpa en ny stup i kvarten eller köra med en hållbar trotjänare från dag ett. :tummenupp

Huvudsaken är att man själv är nöjd med sin grill, vad man har lagt på den är egentligen ointressant då grillning iaf för mig är ett intresse/en hobby och jag hade inga problem med att lägga 8k på en grill som fick min baguette att rycka lite extra varje gång jag använde den.
Det finns alltid en ekonomisk väg ut, men det är inte alltid den vägen ger dig mest lycka för pengarna.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Huvudsaken det blir gott! :tummenupp

Sen det där med "kan inte förstå hur någon...".
Jag ser det så här.
Jag har skitkul på min CB650 men jag har också kul på min 1290 adventure.
Skulle kunna säga att min KTM är en massa prylgalenhet men det är ju så kul! :)
Olika kul, men viktigast att man HAR kul.
Samma med grill
Olika grillar i olika priser ger olika typer av grillning men huvudsaken är ändå att det blir gott. :)

Nå, det var inte så jag skrev, och absolut inte det jag menade, låt mig omformulera mig, jag upplever inget behov i att spendera de pengarna på en gasgrill när kolen ger en del av smaken jag vill ha, och jag kan åstadkomma resultat utan att göra det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nå, det var inte så jag skrev, och absolut inte det jag menade, låt mig omformulera mig, jag upplever inget behov i att spendera de pengarna på en gasgrill när kolen ger en del av smaken jag vill ha, och jag kan åstadkomma resultat utan att göra det.

Helt OK.
Som sagt: huvudsaken det blir gott! :)
Men tro inte för ett ögonblick att biffen igår eller flanksteken idag blev dålig för att den grillades på gasolgrill! ;)
Hade det blivit bättre på koll?
Vi får väl sammgrilla nån dag och jämföra. ;)
Jag står för öl! :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Just vad gäller att grilla med kol/briketter så är det helt klart skit samma vad man kör för något, förutsatt att du har ett lock till den så kan du få lika bra resultat med en ÖoB grill för 199 som med en Weber för 2999.
Skillnaden är i kvalitén, du vet att din Weber håller i MINST 10 år, och bra mycket längre om du använder överdrag och tar in den på vintern.
När du köper en Weber så köper du inte bara en grill, du köper en livsstil.

Nåja, osäker på om jag håller med där.
Jag sysslar med att sälja kvalitetsgrillar (inte Landman, jag bara har en) bland annat, allt från muttrar till tak och grillar till badkar samt cement till panelbräden de facto, och ansvarar för reklamationer av dessa. Och även om det finns en skillnad på en 200kr grill och en 15000kr grill rent tekniskt och i fråga om kvalitet, så stavas den största faktorn i hur länge du har glädje av den "U-N-D-E-R-H-Å-L-L". Och ja, jag håller med, de som köper en weber, eller Beefeater, Napoleon, etc, köper i huvudsak en livsstil, något att definiera sig själv med, grilleni sig står nog inte för mer än 50% av kostnaden,... Inte för att det är något fel med det nödvändigtvis, men min rätt informerade åsikt är att det är fakta.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Helt OK.
Som sagt: huvudsaken det blir gott! :)
Men tro inte för ett ögonblick att biffen igår eller flanksteken idag blev dålig för att den grillades på gasolgrill! ;)
Hade det blivit bättre på koll?
Vi får väl sammgrilla nån dag och jämföra. ;)
Jag står för öl! :tummenupp

Går bra, jag har terass. :banana
Kontentan av det jag säger är att det är bakom spakarna det avgörs! :yoparty
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nå, det var inte så jag skrev, och absolut inte det jag menade, låt mig omformulera mig, jag upplever inget behov i att spendera de pengarna på en gasgrill när kolen ger en del av smaken jag vill ha, och jag kan åstadkomma resultat utan att göra det.

Fanatikern i mig kan inte hålla käften här, men att det skulle smaka mer grillat när man använder kol/briketter är inte sant.
Har deltagit i blindtester hos Weber där gasol vunnit överlägset mot kol/briketter.
Nästa gång du har igång grillen och din glödbädd verkligen är redo för att slänga på köttet så lukta gärna på grillen, din glöd luktar inte något öht om den faktiskt är redo för grillning.
Den är i princip bara ett element som värmer vad det nu är du lägger på gallret ovanpå.
Det som faktiskt smaksätter det du grillar är köttsafterna som lämnar köttet och åker ner i din glöd/flavorizer bars och förångas för att sedan gå upp och smaksätta köttet.
En gasolgrill har flavorizer bars som är helt underbara för detta ändamålet, utöver dessa så värms hela "baljan" i grillen upp och allt som hamnar där förångas också och smaksätter köttet.
Det är rent skitsnack att det smakar mer "grillat" när man använder kol/briketter jämfört med gasol, undantaget är när man använder rökspån i glöden men det kan du göra i en gasolgrill också.
Detta är den tveklöst vanligaste diskussionen jag har med kunder och det är ytterst sällan folk tror på vad jag säger, det finns en korkad tro på att glöd från kol/briketter är mycket bättre än gasol och det retar mig så oerhört mycket.
Jag hade själv samma inställning i majoriteten av mitt liv men efter att ha deltagit i blindtester där köttbitar från samma stycke tillagats i olika grillar på samma sätt till samma temp så kommer jag aldrig sluta lacka när folk säger att det smakar bättre om det tillagas över glöd, det är inte helt enkelt inte sant.

Absolut inget personligt, bara allmänt lack över hur ofta jag har den här diskussionen med kunder :D
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nåja, osäker på om jag håller med där.
Jag sysslar med att sälja kvalitetsgrillar (inte Landman, jag bara har en) bland annat, allt från muttrar till tak och grillar till badkar samt cement till panelbräden de facto, och ansvarar för reklamationer av dessa. Och även om det finns en skillnad på en 200kr grill och en 15000kr grill rent tekniskt och i fråga om kvalitet, så stavas den största faktorn i hur länge du har glädje av den "U-N-D-E-R-H-Å-L-L". Och ja, jag håller med, de som köper en weber, eller Beefeater, Napoleon, etc, köper i huvudsak en livsstil, något att definiera sig själv med, grilleni sig står nog inte för mer än 50% av kostnaden,... Inte för att det är något fel med det nödvändigtvis, men min rätt informerade åsikt är att det är fakta.

Sålt Weber i många år, även sålt Landmann (som jag inte sätter i samma kategori).
Mina kunder har glädje av sin Weber i över 10 år, samma gäller säkert för folk som köper Napoleon osv.
Har ALDRIG haft en reklamation, och Weber tar reklamationer på extremt allvar, så pass att det nästan är jobbigt för kunden att reklamera varan.
Det är så ovanligt att dom får en reklamation att dom går way out of their way för att hantera det och granskar verkligen det på en autistisk nivå, just för att deras produkter är så jäkla bra.
Klart att det finns måndagsexemplar hos alla tillverkare, men vi har aldrig sett ett sådant från Weber.
Har haft kunder som i princip misshandlat sina grillar från Weber, låtit dom stå ute utan överdrag året runt, skiten håller fortfarande i 10+ år.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Känner att jag dödade tråden lite med min butthurt bitterhet, försöker blåsa lite liv i den igen nu lagom tills folk är lediga och har ordentligt med tid att grilla!

Ikväll blev det kycklingspett, 3st med vanlig Caj P honey marinad (sambon gillar den) och ett spett som fick bada i en special marinad.
Slängde ner 2msk av Chili Klaus trinidad scorpion (1,4 miljoner scoville) rub i en skvätt grillolja och gnuggade in kycklingen i det och sen fick den vila ett par timmar i kylen.
Blev riktigt bra!
Lagom starkt men inte för påtagligt, kommer garanterat att göra om!
Chili Klaus rub innehåller typ 0,5% chili så den är relativt mild även om chilin är tokstark.
Har 3 burkar från honom också med torkad chili i spannet 1,2-1,5 miljoner scoville som jag har lite planer för, ska bara hitta rätt köttstycke...

DSC_0069.jpg
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ska bli lite smoking idag med den här.
a32664800d426f167343de32e1082af4.jpg
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Har rengjort den nu. Men följande kött ska på. Sousvid, vakuum. Någon som kan gissa kött?
f2bf342fb45c6b23634ef92e013e70dd.jpg
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top