Stora Grill-tråden

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Körde lite spett idag, blev skitbra.
Baconlindad halloumi var ju underbart, kommer absolut att göras om!


DSC_0057.jpg
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Trots att jag nyss ätit så vattnas det i munnen! :)
Baconlindad halloumi och en kall bärs :tummenupp

Sitter spetten i rotisseriet på nåt sätt?
Det fick klart godkänt :tummenupp
Ute till vänster på bilden så ser du en platta som spetten sitter i.
Finns en på varje sida som man spänner fast i det stora roterande spettet, sen hänger man i dom små spetten i plattorna och startar.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Dagens lunch på jobb, tillagat på min trogna Weber Q1000, riktigt trevlig gasolare!

DSC_0066.jpg
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Googlade lite.. https://www.byggmax.se/rotisseri-ru...mVOaduHDerrl-CpFHCQfnvpKC5dd5MfBoCHawQAvD_BwE

Jag var tveksam först också, min kostade 1799 och jag kunde inte ta det via jobb (Pulse sortimentet var enbart för särskila återförsäljare med avtal förra året).
Men jag sänkte ett par bärs, funderade lite och klickade in på deras hemsida igen, skiten hamnade i korgen och jag knappade in siffrorna som stod på mitt kort.
Har aldrig ångrat det, älskar mitt rotisserie och använder det så ofta jag bara kan! :banana
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Problemet är att ett rotisserie för en 57cm klotgrill inte passar till en Pulse 2000.
Det är bara Weber som säljer rotisserie till den och förra året var det bara utvalda återförsäljare med särskilt avtal som fick sälja Pulse sortimentet, så inga pressade priser direkt.. :(

Men hade jag haft en klotgrill så hade jag nog köpt Weber ändå trots att det kostar 2 papp, deras emalj är oslagbar och jag kan garantera att det från byggmax har röstat sönder och samman redan efter några år :tummenupp
 
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Det var mer ett tips till allmänheten.
Har nog haft min Weber i 17-18 år och den är fortfarande hel och fin.
Oslagbar emalj!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det var mer ett tips till allmänheten.
Har nog haft min Weber i 17-18 år och den är fortfarande hel och fin.
Oslagbar emalj!

Vill man bara testa på rotisserie eller vet med sig att man inte kommer använda det särskilt ofta så funkar dom billigare varianterna bra, är man duktig och städar av det efter varje användning så får man bra valuta för pengarna!

Angående Webers emalj...
När kunder står och velar och undrar varför dom ska betala 3k+ för en klotgrill när det står en annan no-name variant för 800 spänn i andra hörnan av avdelningen så brukar jag plocka en grillborste från hyllan och be dom gå lös på locket på valfri grill det står Weber på.
Sällan någon som faktiskt vågar, men när jag gör det och det inte blir ens ett märke på locket så är det ytterst sällan kunden ändå väljer den billiga skiten, den får dom INTE prova borsten på för "emaljen" hade släppt direCkt!1!1
Hade en kund inne häromveckan, han funderade på att uppgradera för han hade ju haft sin Weber ganska länge.
Vi snackade lite och han visade en bild på sin grill, visade sig att han hade haft den sen -96 och den såg fortfarande fräsch ut, helt sjukt :D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så där ja. Kejsar Napoleon är hemma, hopskruvad och premiärgrillad. :)
P_20190411_192210.jpg

Det blev lite kotlett av gårdsgris med torr-rubb av Marockans barbecue-krydda.
Grisen var lite "tuggig" men god.
Till det lite grillad olivoljedoppad paprika.
P_20190411_193720.jpg

Tyckte min polare var knäpp då han köpte en rostfri Weber för 15 papp för 12-15 år sedan. :3freak
Jag hade fel.
Inne på min fjärde sen dess men hoppas denna håller minst 15-20 år! :kär

OBS! Eftersom det var ljust ute slog jag inte på belysningen...;)

Någon som vet om det är lagligt att ha gasoltuben Inne i skåpet?
Knappast va?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nice!!
Gick det att vända på gallret för att få spetsiga sidan neråt och platta uppåt?
Angående gasolflaskan i skåpet..
Som jag har förstått och fått det förklarat för mig så skiljer det från tillverkare till tillverkare och även från grill till grill.
Anledningen att man inte vill ha flaskan under i skåpet är ju om det skulle uppstå en fettbrand, något som i 99 fall av 100 uppstår för att man inte underhåller sin grill och städar av den så ofta som man bör.
Men OM det väl händer så vill man inte ha en flaska full med gasol mitt i branden som uppstår.
Weber har valt att sätta hållaren på sidan av alla sina grillar, dom har även monterat en hylla i skåpet så att det blir omöjligt att få in flaskan där hur gärna man än vill.
DanGrill som vi också säljer har fått OK att ha flaskan i skåpet på vissa modeller, detta pga av man har skärmat av skåpet från den övre delen där eventuell fettbrand kan uppstå.
Men oavsett vad jag har skrivit här ovan så har jag inte hört något om att det skulle vara olagligt att ha den i skåpet, att det däremot är ganska korkat är ju en annan femma :tummenupp

På jobb så måste vi förvara alla brandfarliga grejer i brandrum eller i brandskåp.
Men jag kan köpa hem en hel låda med 12 små gasolflaskor och ställa dom i vardagsrummet om jag vill, finns ingen lag som styr hur jag förvarar den skiten hemma som privatperson.
Nu har du ju lagt en hel del kulor på din nya fina grill och jag förutsätter att du kommer ta väl hand om den och städa bort all skit ur den regelbundet, och om du gör det så är det helt riskfritt att ha flaskan i skåpet.
Fettbrand är ett typiskt symptom på att man är en klåpare utan koll :tummenupp

Jag bränner av min grill efter VARJE grillning, kör upp den till 300+ grader och låter den gå tills det slutar ryka ur den.
Då vet jag att allt som runnit ner under grillningen är helt uppbränt och risken för att något skulle ta eld nästa gång jag drar igång den är 0.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nice!!
Gick det att vända på gallret för att få spetsiga sidan neråt och platta uppåt?
Angående gasolflaskan i skåpet..
Som jag har förstått och fått det förklarat för mig så skiljer det från tillverkare till tillverkare och även från grill till grill.
Anledningen att man inte vill ha flaskan under i skåpet är ju om det skulle uppstå en fettbrand, något som i 99 fall av 100 uppstår för att man inte underhåller sin grill och städar av den så ofta som man bör.
Men OM det väl händer så vill man inte ha en flaska full med gasol mitt i branden som uppstår.
Weber har valt att sätta hållaren på sidan av alla sina grillar, dom har även monterat en hylla i skåpet så att det blir omöjligt att få in flaskan där hur gärna man än vill.
DanGrill som vi också säljer har fått OK att ha flaskan i skåpet på vissa modeller, detta pga av man har skärmat av skåpet från den övre delen där eventuell fettbrand kan uppstå.
Men oavsett vad jag har skrivit här ovan så har jag inte hört något om att det skulle vara olagligt att ha den i skåpet, att det däremot är ganska korkat är ju en annan femma :tummenupp

På jobb så måste vi förvara alla brandfarliga grejer i brandrum eller i brandskåp.
Men jag kan köpa hem en hel låda med 12 små gasolflaskor och ställa dom i vardagsrummet om jag vill, finns ingen lag som styr hur jag förvarar den skiten hemma som privatperson.
Nu har du ju lagt en hel del kulor på din nya fina grill och jag förutsätter att du kommer ta väl hand om den och städa bort all skit ur den regelbundet, och om du gör det så är det helt riskfritt att ha flaskan i skåpet.
Fettbrand är ett typiskt symptom på att man är en klåpare utan koll :tummenupp

Jag bränner av min grill efter VARJE grillning, kör upp den till 300+ grader och låter den gå tills det slutar ryka ur den.
Då vet jag att allt som runnit ner under grillningen är helt uppbränt och risken för att något skulle ta eld nästa gång jag drar igång den är 0.

Tack för svaret! :tummenupp

Gallret gick att vända på... men det är V-format. :3freak
Så det blir nog ingen mer grillayta sas.
Måste testa iaf det kanske blir tuffa mönster. ;)
Nattvy:
P_20190412_011813.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rätt ett ikväll: hickorymarinerad majskolv.
Himmelskt om ni inte provat det! :kär
IMG_20190412_180952_01_01.jpg
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Grillar ofta majskolv men aldrig testat att slänga in rök i mixen!
Kärringarna som bor ovanför mig kan gnälla bara jag grillar på vanligt vis, slänger jag in röklådan så är det tveksamt om jag hade överlevt :glömdet
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Grillar ofta majskolv men aldrig testat att slänga in rök i mixen!
Kärringarna som bor ovanför mig kan gnälla bara jag grillar på vanligt vis, slänger jag in röklådan så är det tveksamt om jag hade överlevt :glömdet

Haha. Alla har vi våra lass att bära. :)
Pensla kolvarna med lite hickory-glace innan grillning bara.
Lite smör och salt=supergott!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Haha. Alla har vi våra lass att bära. :)
Pensla kolvarna med lite hickory-glace innan grillning bara.
Lite smör och salt=supergott!

Köpte en flaska liquid smoke som jag har använt sparsamt med gott resultat, det är lite fusk men det kan jag leva med om det innebär att jag slipper få klagomål hos min hyresvärd :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Köpte en flaska liquid smoke som jag har använt sparsamt med gott resultat, det är lite fusk men det kan jag leva med om det innebär att jag slipper få klagomål hos min hyresvärd :tummenupp

Jag gillar liquid smoke men familjen är lite tveksam.
Min är slut men jag brukade alltid ha det i burgar-färsen jag berättade om i Sous Vide tråden.
I rätt mängd ger det en perfekt touch tycker jag. :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rätt två: Barbecuerubbad och lite pressad vitlök på biff med kappa.
Helgrillad halloumi, bakad sötpotatis, vitlökscremefraiche och sallad.
Före grillning, efter grillning och på tallrik.
Den lilla Chimay'en funkade också bra. :)
P_20190412_190407.jpg
P_20190412_190943.jpg
P_20190412_191446.jpg

Kan bara säga: vilket j@vla grill!!! :kär
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Sambon gillar inte heller liquid smoke, hon är åas lika petig med maten som en treåring..
Dina bifogade bilder funkar inte :va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Sambon gillar inte heller liquid smoke, hon är åas lika petig med maten som en treåring..
Dina bifogade bilder funkar inte :va

Nä, ser det. Mysko.
Kan du klicka på dem?
Det funkar för mig iaf.

Edit: Sparade om via telefon.
 
Last edited:

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Wow en härlig tråd, grillen rullade fram ur vinterdvalan, fast dvalan är gjord att grilla under vintern men det händer inte så ofta, provade texas longhorn marinad helt ok, nu har jag piffat till den lite med whiskey och vitlök så får vi se vad kvällens grillning kan ge, då ska jag terrorisera er med nån bild också om jag nu kommer ihåg att ta någon.

Grillar på webergrill kvaliten är enorm, jag har två den första har faktiskt benen gett upp på så den ska sänkas ner i en stenskiva på uteköket som jag börjat med och då menar jag börjat det kan bli klart i år, grävmaskinen har gjort en första insats och där står jag nu.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top