Stora Grill-tråden

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Lägg briketterna/kolen utmed insidan av ringen, någon form av flis eller spån också såklart.
Lägg ner 1-2 glödande briketter och sen jobbar den sig sakta runt om under x antal timmar, blir kanon resultat.
Funkar i vilken grill som helst men det blir bättre med en diffuser plate ovanpå som skärmar av värmen.

Vad kör du för briketter?
Jag tycker samtliga jag testat ger en dålig bismak innan de fått upp värmen ordentligt så jag fyller aldrig på med otända briketter och kör då inte heller ovan metod. Kol däremot fyller jag på kallt i mindre mängder men det brinner lite ojämnt så det är svårt att få det att tända på nästa bit med någon tillförlitlighet .
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Grillat är underbart. Grillar ca 1 gång i veckan på lågsesången, då blir de mycket mat så man har till matlådor under veckan. Och ca 3 gånger i veckan under sommarhalvåret.
Kör med weber kolgrill och alltid med deras termometer för perfekt resultat :yoparty
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Vad kör du för briketter?
Jag tycker samtliga jag testat ger en dålig bismak innan de fått upp värmen ordentligt så jag fyller aldrig på med otända briketter och kör då inte heller ovan metod. Kol däremot fyller jag på kallt i mindre mängder men det brinner lite ojämnt så det är svårt att få det att tända på nästa bit med någon tillförlitlighet .
Weber!
Deras briketter pressas med 50 tons tryck, påsen du köper på macken eller Ica pressas med ~12 ton, därför du kan få ut uppåt 3 timmar med användbar glödbädd.
Någon bismak har jag aldrig upplevt, däremot gillar jag deras kol som är 20% äppelträ, ger en härlig smak till köttet! :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Weber!
Deras briketter pressas med 50 tons tryck, påsen du köper på macken eller Ica pressas med ~12 ton, därför du kan få ut uppåt 3 timmar med användbar glödbädd.
Någon bismak har jag aldrig upplevt, däremot gillar jag deras kol som är 20% äppelträ, ger en härlig smak till köttet! :tummenupp

Har nog inte smaktestat webers senaste version av träkolsbriketter, får väl köpa en påse i sommar. Vad det gäller att räcka länge tycker jag Webers kokosbriketter är riktigt svårslagna, får lätt ut 5 timmar BBQ i klotgrillen av en omgång.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Har nog inte smaktestat webers senaste version av träkolsbriketter, får väl köpa en påse i sommar. Vad det gäller att räcka länge tycker jag Webers kokosbriketter är riktigt svårslagna, får lätt ut 5 timmar BBQ i klotgrillen av en omgång.
Sitter med deras produktkatalog för 2019 i handen just nu men kokosbriketterna finns inte med där, bara kolen och deras vanliga briketter.
Om du hittar några så köp på dig ett lager är mitt tips :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Grillat är underbart. Grillar ca 1 gång i veckan på lågsesången, då blir de mycket mat så man har till matlådor under veckan. Och ca 3 gånger i veckan under sommarhalvåret.
Kör med weber kolgrill och alltid med deras termometer för perfekt resultat :yoparty

Kör du med deras vanliga termometer med sticka eller kör du med deras igrill?
Deras vanliga med sticka är grym, direktavläsningen är guld värd då man kan slänga på locket igen asap.
Men deras igrill, helvet vilken pryl!
Om man är lite för glad i prylar, vilket de flesta av oss väl är, så är den ett måste!
Jag hade kunnat tända en grill åt ett stolpskott som aldrig grillat förr, gett honom en igrill och en köttbit och sagt "lös det".
Han hade fixat en riktigt god köttbit utan problem, du får så jäkla bra resultat och det enda du behöver göra är att lyssna på appen. :tummenupp
Kör du deras klassiska master-touch eller deras original kettle?



Kvällens grillning var inte väldigt sexig, jobbade över och kom hem sent så det fick bli en snabbgrillning.
Åkte in om Ica på vägen hem och plockade upp ett paket pepparbiff och ett kilo rostas (mer om den sen), slängde in pommes i ugnen och fixade lite sallad, sen brände jag på biffen och en ölkorv på grillen.
Kommer ALDRIG tröttna på den här synen, det rycker lite extra i baguetten när man vänder en köttbit på grillen :tummenupp

giphy.gif


Imorgon är jag ledig och då ska det grillas på riktigt, först ska det köras hoj dock, sambon som lider av en extrem rädsla för att bromsa hårt ska få lära sig så hon kan fixa uppkörningen i år!
Jag tänkte köra en bit rostas på rotisserie, planen är minst 4 timmar och den kommer att marineras och kryddas ikväll.
Blir en marinad med grillolja, dijonsenap, salt&peppar, BÄRS och en liten liten skvätt soja.
Kommer bli kanon!
 
Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Kör med WEBER Träkolsgrill Performer GBS Ø 57cm. Och använder deras termometer med sticka, den som är trådlös. Har inte misslyckas en gång sen jag köpte den. Lite nörd är man. Har deras tång. Termometer. Gallerborste. Tändare olja mm
Olkorv lät intressant. De får jag prova.
Idag blev de vitlök och chilimarinerade kotletter. Extra stark choritzo korv och baconlindad hallomi
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Kör med WEBER Träkolsgrill Performer GBS Ø 57cm. Och använder deras termometer med sticka, den som är trådlös. Har inte misslyckas en gång sen jag köpte den. Lite nörd är man. Har deras tång. Termometer. Gallerborste. Tändare olja mm
Olkorv lät intressant. De får jag prova.
Idag blev de vitlök och chilimarinerade kotletter. Extra stark choritzo korv och baconlindad hallomi

Performer är grym!!
Farsan har en, brukar åka dit mellan varven bara för att få grilla så som man egentligen ska grilla, med glöd :yoparty
Jag vill inte ens prata om vad jag har i tillbehör, föreslog för min sambo idag att vi skulle investera i en stekhäll till min Pulse och hon började svära och gnälla över att alla skåpen i köket redan är fulla med skiten :D
Dela gärna med dig av recept och liknande, kotletterna lät goda!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kör med WEBER Träkolsgrill Performer GBS Ø 57cm. Och använder deras termometer med sticka, den som är trådlös. Har inte misslyckas en gång sen jag köpte den. Lite nörd är man. Har deras tång. Termometer. Gallerborste. Tändare olja mm
Olkorv lät intressant. De får jag prova.
Idag blev de vitlök och chilimarinerade kotletter. Extra stark choritzo korv och baconlindad hallomi

Finns det något bättre tilltugg till öl än baconlindad halloumi! :Bugar
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Provat baconlindade räkor?
Och inte dom där sorgliga små sketna räkorna man hittar i frysdisken utan rejält stora pjäser från fiskhandlarn, så löjligt gott!! :kär
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Nope, jag äter inte kattmat, människoföda ska det vara! :fakta :fyllisar
Det är inte ofta jag äter fisk (eller skaldjur), än mer sällan jag grillar det.
Men just räkor är så jävla gott, är ofta mitt förstahandsval när jag ska göra en förrätt eller någon form av lättare tilltugg!

Morgondagens rostas är nu marinerad, blev även en skvätt liquid smoke (i princip omöjligt att röka på låg temp i elgrill).
Valet av öl till marinaden föll på en Rodenbach Alexander (11736 på bolaget), en sanslöst god syrlig öl!
Aldrig använt syrlig öl i matlagning så ska bli kul att testa, köper en flaska till imorgon som jag kan använda till glaze, ett måste när man kör grejer på rotisserie under lång tid.
Återkommer under eftermiddagen imorgon med en massa tjafs om varför rotisserie är grymt och varför man bör investera i ett! :tummenupp
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är inte ofta jag äter fisk (eller skaldjur), än mer sällan jag grillar det.
Men just räkor är så jävla gott, är ofta mitt förstahandsval när jag ska göra en förrätt eller någon form av lättare tilltugg!

Morgondagens rostas är nu marinerad, blev även en skvätt liquid smoke (i princip omöjligt att röka på låg temp i elgrill).
Valet av öl till marinaden föll på en Rodenbach Alexander (11736 på bolaget), en sanslöst god syrlig öl!
Aldrig använt syrlig öl i matlagning så ska bli kul att testa, köper en flaska till imorgon som jag kan använda till glaze, ett måste när man kör grejer på rotisserie under lång tid.
Återkommer under eftermiddagen imorgon med en massa tjafs om varför rotisserie är grymt och varför man bör investera i ett! :tummenupp
Ser fram emot update! :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Efter premiärturen med hojen idag (vilket jävla väder vi har i NV Skåne!) så kände jag mig duktigt taggad på att äntligen få dra igång grillen!
Idag står rostas på schemat och den ska grillas på rotisserie för det blir så satans saftigt och gott!
Oftast när jag försöker rekommendera en kund att köpa ett rotisserie ihop med sin nya grill så får jag till svar att "nä, vi gör aldrig hel kyckling", som om det skulle vara det enda man kan göra med ett rotisserie, FAKE NEWS!

Det jag oftast använder mitt till är större bitar kött, spjutade t.ex upp 3kg oxfilé på nyår och lät det snurra på låg temp under 7 timmar, kan lova att det köttet trillade sönder i munnen och du behövde inte någon sås heller, det var så löjligt saftigt!
Det finns ett gäng olika tillsatser till rotisserie, jag har själv bara grillspett, dvs jag kan få upp 6st grillspett som roterar och får en riktigt jämn och fin yta, har räkor och halloumi (tack för tipset n_andersson!) som ska lindas i bacon och få snurra runt på dessa under tiden som min rostas vilar innan jag skär upp den, kommer bilder och ev. något klipp på det under kvällen.
Iaf, det finns finmaskade korgar som man kan köra egentligen allt möjligt i, det normala är väl potatis eller andra rotfrukter men det är egentligen bara fantasin som sätter stopp!
Har även sett lite plattare rektangulära korgar som funkar ungefär som ett halster, är säkert grymt bra om man vill köra fisk eller kyckling.

Så varför tycker jag att alla som gillar att grilla borde investera i ett rotisserie?
När du slänger en vanlig köttbit på grillen så sipprar det ut köttsaft och fett som smälter osv, det rinner rakt ner i din glöd eller på dina flavorizer bars om du har gasol.
Inget konstigt eller dåligt med det då det förångas och ångorna går tillbaka upp och smaksätter det du grillar, men det är ändå vätska som lämnar köttet.
Med ett rotisserie så droppar det också ner lite, men inte alls lika mycket.
Vätskorna åker mest runt på köttet, det öser alltså sig självt vilket ger dig oerhört saftigt kött med minimal ansträngning!
Jag älskar grillspett men avskyr att lägga det på gallret då jag tycker man kan få en ganska ojämn yta, man vill kanske inte ha en bit kyckling på ett spett som blivit helt svart på ena sidan för att just den låg emot gallret.
Det problemet elimineras helt när du kör spetten på rotisserie, dessutom slipper du bry dig om att vända eller ens hålla koll på skiten, det blir riktigt jämnt tillagat utan några svarta ränder alls.
Just för grillspett finns det förvisso en uppsjö av alternativ numera, med hållare som höjer upp spetten från gallret men då får du lik förbannat vända och vakta spetten.

Ska inte snacka mer om det nu, om det finns någon som tycker att jag har fel så fortsätter jag gärna diskutera dock :tummenupp


Köttet låg i rikligt med marinad i cirka 18h, jag band upp och spjutade det och slängde det på grillen vid cirka 16.30.
Jag börjar alltid på låg värme när jag kör rotisserie, det är skillnad om man ska köra en stor köttbit rakt på gallret då man ofta vill bränna på den lite först för att få en yta och "låsa in" vätskorna lite, för att sedan övergå till en lägre temp med indirekt grillning.
Finns ingen anledning att göra det här då vätskorna gärna får titta ut och åka runt och ösa köttet under hela grillningen, bättre att köra en reverse sear och brassa på köttet efter det har svalnat om man vill ha lite mer yta.
Kör min på 150-170 grader (Pulse mäter temp mellan värmeelementen), men med ställningen för spettet som inte sluter helt tätt, och aluformen under köttet så säger min inpluggade tempgivare att jag har cirka 80-90 grader ovanför aluformen och mest troligt lite mer än så lite högre upp där köttet snurrar.
Kommer låta det snurra i någon timme till innan jag börjar pensla på glaze, men fyller på med uppdateringar under kvällen :tummenupp

Om någon vill ha löjligt bra knivar i köket så kan jag rekommendera Robert Welch, använder min santoku dagligen och den är så sjukt bra, lite skarpare vinkel på eggen (?) än många andra använder, skär genom allt som papper :D
DfKFZGO.jpg



Kör alltid en form under, oftast häller jag öl i den men då glazen idag består av syrlig öl så valde jag vatten, fuskade och kokade upp det innan jag hällde ner det för att få igång ångorna lite tidigare.
AlcELCV.jpg


Kvällens hjälte är en flaska Rodenbach Alexander, grymt bra syrlig öl!
IlToah3.jpg


Strax efter första vändan med glaze, börjar få lite yta nu.
giphy.gif



Färdigt!
264IWUU.jpg


Smaken blev riktigt bra, tyvärr var bitar av köttet jävligt segt.
Bitarna som inte var sega var dock himmelskt goda! :tummenupp

Spetten får vänta till imorgon, blev för mätt för att äta mer ikväll...
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Såg riktigt fint ut! :tummenupp
Och tack för en hel kvälls följetong. :)
Köpte inte "snurra" till grillen för den kostade 2500 extra.
Kanske får omvärdera...:rolleyes:
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Såg riktigt fint ut! :tummenupp
Och tack för en hel kvälls följetong. :)
Köpte inte "snurra" till grillen för den kostade 2500 extra.
Kanske får omvärdera...:rolleyes:

Jag var tveksam först också, min kostade 1799 och jag kunde inte ta det via jobb (Pulse sortimentet var enbart för särskila återförsäljare med avtal förra året).
Men jag sänkte ett par bärs, funderade lite och klickade in på deras hemsida igen, skiten hamnade i korgen och jag knappade in siffrorna som stod på mitt kort.
Har aldrig ångrat det, älskar mitt rotisserie och använder det så ofta jag bara kan! :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top