Stora Grill-tråden

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Var hittar jag det enklast med bra kvalité? Har bara ätit det en gång på restaurang men blev inte imponerad. De failade nog.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Jag köper hos BBQ Monster som ligger precis vid Väla utanför Helsingborg.
Nämndes här i tråden för en tid sedan, det var så jag hittade denna fantastiska butik, trots att jag bott i närområdet i 25+ år...
Deras rubs är riktigt bra också!

https://bbqmonster.se/
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Körde en hel ryggbiff och lite kamben på min Pulse idag, blev riktigt bra bark på biffen.
Badade kambenen i captain morgan och cola (50/50, och rejält med salt) mellan torsdag och fredag och drog på en rub som fick ligga och dra från fredag till lördag.
I samma veva i fredags så rubbades ryggbiffen.
7h i ~100 grader och sen en väldigt snabb tur upp till 250 grader innan de plockades från grillen.
Blev kanon.

DSCPDC_0000_BURST20201017133535411.jpg
Snapchat-300138635.jpg

Sent from my G8441 using Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Grillat är godast! :)
Julmat i all ära men grillat är grillat.
Picanha, potatisgratäng, vitlökssmör, pepparsås å tomat&lök-sallad.
Åsså en El Esteco Malbec att skölja ner mer med.
Fiffan, inte illa. :D
20201225_224118.jpg
20201225_224133.jpg
20201225_224057.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Grillat är godast! :)
Julmat i all ära men grillat är grillat.

När jag bodde i hyreshus stegade jag ut en smällkall nyårsafton och tände grillen, vi grillade kotletter eller något, precis då jag började vara klar kom en granne ut och frågade om dom fick ta över glöden, så jag fyllde på mera kol och lämnade säcken ute.

Vi grillade middagen vid 18 snåret, nästa granne tog över, sedan fortsatte det, vid midnatt stod en annan granne och grillade nattkäk åt deras sällskap... (min kolsäck var tom vid det laget men han och någon annan hade grävt fram eget kol ur förrådet)

Ingen hade ens tänkt tanken på att grilla vintertid innan jag började, sedan blev det en ganska naturlig grej i kvarteret...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När jag bodde i hyreshus stegade jag ut en smällkall nyårsafton och tände grillen, vi grillade kotletter eller något, precis då jag började vara klar kom en granne ut och frågade om dom fick ta över glöden, så jag fyllde på mera kol och lämnade säcken ute.

Vi grillade middagen vid 18 snåret, nästa granne tog över, sedan fortsatte det, vid midnatt stod en annan granne och grillade nattkäk åt deras sällskap... (min kolsäck var tom vid det laget men han och någon annan hade grävt fram eget kol ur förrådet)

Ingen hade ens tänkt tanken på att grilla vintertid innan jag började, sedan blev det en ganska naturlig grej i kvarteret...

Jag kommer vagt ihåg en tid då man kunde dela sådan glädje med sina grannar. ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kommer vagt ihåg en tid då man kunde dela sådan glädje med sina grannar. ;)

Jag måste tillstå att just den gården var speciell, det var tre hyreshus med allt emellan små ettor till femrummare, folket som bodde där varierade i åldrar från 18-85. samt barn i alla åldrar till dessa boende.

Det var så bra sammanhållning på gården att någon bostadstidning kom dit och bjöd på gårdskalas och skrev en artikel om sammanhållningen, dom flesta hade bott i mer än en lägenhet på samma gård (vi bodde i två olika lägenheter, först en trea sedan en fyra)

Husen var dock totalt skit, vi hade en spricka bakom elementet i sovrummet där man såg dagsljust utifrån, tills vaktmästaren kom förbi med en kittspruta och tätade det.

Det var sprickor runt alla fönster och dörrar i hela fasaden, det var skitgammal låg standard på allt.

För 10 år sedan dömdes husen ut och revs.

Men folket som bodde där minns ändå husen där med glädje.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag måste tillstå att just den gården var speciell, det var tre hyreshus med allt emellan små ettor till femrummare, folket som bodde där varierade i åldrar från 18-85. samt barn i alla åldrar till dessa boende.

Det var så bra sammanhållning på gården att någon bostadstidning kom dit och bjöd på gårdskalas och skrev en artikel om sammanhållningen, dom flesta hade bott i mer än en lägenhet på samma gård (vi bodde i två olika lägenheter, först en trea sedan en fyra)

Husen var dock totalt skit, vi hade en spricka bakom elementet i sovrummet där man såg dagsljust utifrån, tills vaktmästaren kom förbi med en kittspruta och tätade det.

Det var sprickor runt alla fönster och dörrar i hela fasaden, det var skitgammal låg standard på allt.

För 10 år sedan dömdes husen ut och revs.

Men folket som bodde där minns ändå husen där med glädje.

Vilka härliga minnen! :tummenupp
Efter det här eländiga 2020 hoppas jag , iaf från sommaren och framåt, att 2021 blir likt en grillfest på er gård! :)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Går det att se tro?
Det tog mig evigheter att hitta den "lilla kartongen" med 500g kalkonfärs i på CG.. Men den kostade bara en krona mer per kilo än deras egna nötfärs..
6fea10286e2c8f024991ae24379d6d46.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Den tackar vi för , har i landsbekymret att ha för mycket kalkon i frysen just nu ;)
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Lite bilder på resultatet ,vart ett gäng burgare på kalkonfärs också med spiskummin/paprika/vitlök gott efter all julmaten
Gick inte helt plötsligt lägga upp bilder
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lite bilder på resultatet ,vart ett gäng burgare på kalkonfärs också med spiskummin/paprika/vitlök gott efter all julmaten
Gick inte helt plötsligt lägga upp bilder

Om du tog bilder med telefonen så prova att redigera ner storleken.
Jag justerar ner mina till 60% för att kunna lägga upp dom.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Om du tog bilder med telefonen så prova att redigera ner storleken.
Jag justerar ner mina till 60% för att kunna lägga upp dom.

Minskat till minsta formatet är nog mer sporthoj och iPhone som kolliderar på nåt vis som det verkat nu , har funkat bra förr men nu står ogiltig fil :glömdet går med Tapatalk så det är märkligt det inte funkar vanligt
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Minskat till minsta formatet är nog mer sporthoj och iPhone som kolliderar på nåt vis som det verkat nu , har funkat bra förr men nu står ogiltig fil :glömdet

Skit också. :(
Både jag och Impact ville se bilderna.
Jag tycker nån moderator kan åka och hämta bilderna och lägga in.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Även jag lät Napoleon jobba på årets sista dag.
2kg Oxfilén var dålig då vi öppnade den men Mathem böt den utan krångel mot 3,7kg(!) Entrecote.
Eloge för det Mathem. :tummenupp
Nåväl, jag valde att ta både picanha och entrecote för att jämföra.
Körde picanha 3h i 55 grader och entrecoten i 2h.
4 av 5 valde picanha som godast.
Först gratinerad hummer med en amerikansk ekad chardonnay, Kendall-Jackson! :kär
Sedan hasselbackspotatis, pepparsås, rödvinssås, tomat i ugn samt en Black Stallion Cabernet Sauvignon. Mumma. :)
Skärbrädan på bilderna är ca 40x30cm.
20201231_224922.jpg
20201231_225029.jpg
20201231_224851.jpg
20201231_224950.jpg
20201231_225045.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top