Stora Grill-tråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Förmodligen så gillar han flintastek.. ¯\_(°-°)_/¯

Jag gör det inte, men smaken är som baken.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ta en "naturell" flinta, smörj in den med ett fint lager dijon-senap och pudra på generöst med en god rubb.
Förslagsvis Guga-rubb. :)
Grilla dit en fin yta och ta av vid 70 grader.
Ät med en bra bearnaisesås (gärna hemslagen) , potatisklyftor och en sallad.
Vem vet, du kanske ändrar dig? ;)
(Funkar även med tex karré.)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu vart det om möjligt SÄMRE!
Flintastek, hur tänkte du där?

Förmodligen så gillar han flintastek.. ¯\_(°-°)_/¯

Jag gör det inte, men smaken är som baken.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Nåja, sisådär.
Grillar man 4-5 gånger i veckan under sommarhalvåret, så får man variera sig lite. Flinta är väl knappast favoriten, men det är billigt och helt ok som variation med lite bea.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Majs, ofta populär på grillen.

Men för er som inte provat annat än den förkokta inplastade grillfärdiga majorn kommer här ett tips;

Köp hel majskolv, färsk. Sådan där blasten eller vad man ska kalla det, sitter kvar och täcker allting.

Lägg i välsaltat vatten 15min eller så innan det ska grillas. Lägg majskolvar i sin helhet (fortfarande blasten kvar) på indirekt grillning medans allt annat tillagas. Kan ligga 30-60min, inte så känsligt.
Blir riktigt bra, enkelt.


Ikväll blir det en stor kolgrillad oxfilé ihop med hemmaslagen bearnaisesås. :yoparty
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Majs, ofta populär på grillen.

Men för er som inte provat annat än den förkokta inplastade grillfärdiga majorn kommer här ett tips;

Köp hel majskolv, färsk. Sådan där blasten eller vad man ska kalla det, sitter kvar och täcker allting.

Lägg i välsaltat vatten 15min eller så innan det ska grillas. Lägg majskolvar i sin helhet (fortfarande blasten kvar) på indirekt grillning medans allt annat tillagas. Kan ligga 30-60min, inte så känsligt.
Blir riktigt bra, enkelt.


Ikväll blir det en stor kolgrillad oxfilé ihop med hemmaslagen bearnaisesås. :yoparty

Will do! :tummenupp
Grillar ofta majs men har inte provat det du skriver. :)

Pictures från ikväll or it didn't happen. ;)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Majs, ofta populär på grillen.

Men för er som inte provat annat än den förkokta inplastade grillfärdiga majorn kommer här ett tips;

Köp hel majskolv, färsk. Sådan där blasten eller vad man ska kalla det, sitter kvar och täcker allting.

Lägg i välsaltat vatten 15min eller så innan det ska grillas. Lägg majskolvar i sin helhet (fortfarande blasten kvar) på indirekt grillning medans allt annat tillagas. Kan ligga 30-60min, inte så känsligt.
Blir riktigt bra, enkelt.


Ikväll blir det en stor kolgrillad oxfilé ihop med hemmaslagen bearnaisesås. :yoparty

Plusmeny på den är att lätta på blasten och bre på en stor mängd smör. Vik sen tillbaka blasten och fullfölj enligt ovan. :)
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Nåja, sisådär.
Grillar man 4-5 gånger i veckan under sommarhalvåret, så får man variera sig lite. Flinta är väl knappast favoriten, men det är billigt och helt ok som variation med lite bea.

Ja, variationsdelen är fanimej knepig i längden.
Revben, Oxfile, Entrecote, hamburgare, kyckling, korvar sen får man börja om och variera med hjälp av tillbehören och marinader.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, variationsdelen är fanimej knepig i längden.
Revben, Oxfile, Entrecote, hamburgare, kyckling, korvar sen får man börja om och variera med hjälp av tillbehören och marinader.

Picanha och flankstek! :mattias

Den här marinaden blir vansinnigt god med flank och Picanha.
https://www.thecookingguy.com/cookbook/carne-asada-fries-jwl5c?rq=carne asada tacos
(Vi tar lite mindre spiskummin.)
Kommer från denna youtube-video.
https://www.youtube.com/watch?v=SIViZkJDEmM
 
Last edited:

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vette 17 vart dom styckdelarna sitter!
Karta?

Flank sitter undertill framför bakbenen.
Picanha sitter vid svansroten och kallad på svenska rostlock med kappa.
Både är långfibriga men väldigt smakrika.
Brukar ligga på 120-150 kr kilot så mycket smak för pengarna.
Flank brukar jag grilla hel och sedan skiva tunt mot fibrerna.
Picanha brukar jag stycka i 3-4 cm tjocka skivor med fibrerna, grilla och sedan skiva 3-4mm mot fibrerna.
Det kan bli väldigt sega/tuggiga annars.
Båda funkar att bada i en sous vide först om man har en.
Jag brukar göra det på vintern men har grillat den direkt nu på sommaren.

Flank ca 1kg
20200820_124639.jpg
Picanha ca 1,4kg
20200820_124706.jpg
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ja, variationsdelen är fanimej knepig i längden.
Revben, Oxfile, Entrecote, hamburgare, kyckling, korvar sen får man börja om och variera med hjälp av tillbehören och marinader.
Tjejen gjorde någon "kalkonkebab" (typ som jerpar) som var svingoda! De skulle egentligen sitta på spett och grillas men vi stekte de. Det kan man variera med...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tjejen gjorde någon "kalkonkebab" (typ som jerpar) som var svingoda! De skulle egentligen sitta på spett och grillas men vi stekte de. Det kan man variera med...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Har hon recept/kryddning kvar så tas det tacksamt emot! :tummenupp
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Har hon recept/kryddning kvar så tas det tacksamt emot! :tummenupp
Går det att se tro?
Det tog mig evigheter att hitta den "lilla kartongen" med 500g kalkonfärs i på CG.. Men den kostade bara en krona mer per kilo än deras egna nötfärs..
6fea10286e2c8f024991ae24379d6d46.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Går det att se tro?
Det tog mig evigheter att hitta den "lilla kartongen" med 500g kalkonfärs i på CG.. Men den kostade bara en krona mer per kilo än deras egna nötfärs..
6fea10286e2c8f024991ae24379d6d46.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Tackar! :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tänkte bara påminna om att grill-säsongen inte är över. :)
Idag grillad flankstek med bakad sötpotatis, hemvispad bea och tomat&lök sallad.
20200916_194546.jpg
20200916_194527.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kom på igår att det ju är grill-säsong. :)
Hittade lite svensk karré at hickory-marinera.
20200917_195603.jpg
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har snöat in mig stenhårt på iberico griskött under denna sommaren, vill knappt köpa "vanligt" fläskkött i disken på Ica längre.
Favoriten är tveklöst secreto iberico, platt köttbit som har rejält med insprängt fett som blir vansinnigt gott efter en snabb direktgrillning på hög värme.
Lagarto är också en skitgod detalj som grillas på nolltid, långsmala strimlor som är perfekta att köra på spett.
Sist men inte minst så är ju pluma en kanon detalj också!
Använder nästan aldrig marinad längre, gått all in på rub istället för fläsk/nöt :kär

Nedan från senaste grillningen av secreto, blev sjukt saftigt inuti med en härligt knaprig utsida.
Den gör sig bättre på farsans klotgrill med rökflis (äpple!) än på min egen Pulse elgrill, men man får vakta köttet nonstop när man grillar över glöd om man inte vill servera en kolsvart köttbit :D

EPxEyM9.jpg
oWcVIAe.jpg
8MxRJdo.jpg
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Blev drygt 2 kilo kycklingfiléer
grillade idag, då har man några matlådor till veckan med. Grillat är alltid godast och sesången håller på året runt som sagt :tummenupp
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Har snöat in mig stenhårt på iberico griskött under denna sommaren, vill knappt köpa "vanligt" fläskkött i disken på Ica längre.
Favoriten är tveklöst secreto iberico, platt köttbit som har rejält med insprängt fett som blir vansinnigt gott efter en snabb direktgrillning på hög värme.
Lagarto är också en skitgod detalj som grillas på nolltid, långsmala strimlor som är perfekta att köra på spett.
Sist men inte minst så är ju pluma en kanon detalj också!
Använder nästan aldrig marinad längre, gått all in på rub istället för fläsk/nöt :kär

Nedan från senaste grillningen av secreto, blev sjukt saftigt inuti med en härligt knaprig utsida.
Den gör sig bättre på farsans klotgrill med rökflis (äpple!) än på min egen Pulse elgrill, men man får vakta köttet nonstop när man grillar över glöd om man inte vill servera en kolsvart köttbit :D

View attachment 456335
View attachment 456336
View attachment 456337
Var hittar jag det enklast med bra kvalité? Har bara ätit det en gång på restaurang men blev inte imponerad. De failade nog.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top