Stora Grill-tråden

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vilket lod använder man för aluminium och mässing då? Jag har gängtejp och klister redan.

20190401-170045.jpg

Jävla engångsprylar..
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vilket lod använder man för aluminium och mässing då? Jag har gängtejp och klister redan.

Jävla engångsprylar..

Byt ut skiten!
Skruva inte åt så jäkla hårt nästa gång, bara precis så att det inte läcker.
Och köp dyra prylar där du får garanti :tummenupp
Har aldrig under mina 10 år på jobb fått tillbaka en regulator till gasolgrill, hur starka nypor har du? :D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Verkar inte bättre än att dom frontar även dessa, grävde i lådan och fick fram en från 2018 iaf. Funderade på att takmontera tuben för transport men någon sa att det kunde smälla bra om man har dåligt lokalsinne :va

20190401-192345.jpg
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ikväll grillar vi fläskfilé!
En underbar bit av grisen som man sällan blir bjuden på, när jag pratar med våra kunder så får jag ofta höra att "fläskfilé blir alltid så torrt och tråkigt", FAKE NEWS!
Fläskfilé är underbart gott och saftigt om du plockar den från grillen vid rätt temp.
Jag brukar plocka bort den vid 60-62 grader innertemp och har aldrig varit med om att den har blivit torr.
Just idag kör vi en fläskfilé lindad i bacon, tekniken vi använder för att tillaga den kallas för reverse sear, vilket innebär att vi kör den på lite lägre temp först upp till cirka 50 grader.
Sen tar vi bort den och låter den vila i cirka 10 min, passar samtidigt på att pensla den med en glaze av grillolja, flytande honung, brunt farinsocker och en skvätt öl för att tunna ut glazen lite.
Under tiden vi gör detta så får grillen jobba sig upp till 270-280 grader och sen slänger vi på köttet igen och eventuella tillbehör.
Glazen ger dig en trevlig karamelliserad yta på fläsket som är löjligt god!
När innertempen når 60-62 så plockar du bort köttet, låter det vila i 5 min och sen är det bara att skära upp och kränga!


Efter första vändan, innertempen cirka 50.
ae9393484d6d46a68da25476b919e8fd.jpg


Uppskuret och färdigt, plockades vid 62 grader och steg till 68 som högst när den fick vila ett tag efter.
ef3165225252cd9e4db4e0d6cb94eb95.jpg


Kvällens tallrik!
Köttet, gratängen och squashen är ganska basic.
Körsbärstomaterna körde jag packade i folie med salt, olivolja, vinäger och lite torkad birds eye chili, bränner lagom bra!
0a22c910de52d715a97589940b863712.jpg
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Verkar inte bättre än att dom frontar även dessa, grävde i lådan och fick fram en från 2018 iaf. Funderade på att takmontera tuben för transport men någon sa att det kunde smälla bra om man har dåligt lokalsinne :va

20190401-192345.jpg

Mitt tips är (samma som det ALLTID är när kunder är missnöjda med produkter) köp Weber eller liknande.
Du får ut MINST 5 års användande av deras slangar, ett kit med regulator kostar 400 spänn.
Det är en liten investering när du slår ut den över hur många år den kommer klara sig :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bra trådstart TS! :tummenupp
Grilla är ett av mina favorit-nöjen!
För mig oftast utfört på sommaren.

Kommer bli extra bra i år då jag tror Sous Vide'n kommer höja grillningen till nya nivåer! :banana

Jag gillar mitt kött "bleu" som dom säger i Frankrike, dvs väldigt rött. :)
Naturligtvis då bara om det är bra bitar av oxe eller lamm.

Kör fn en Landmann gasolgrill som inte blir varm nog. :gnissla
Skall byta och har tittat på Weber E-410.
Är lite i valet och kvalet då man får liknande spec för halva pengen på andra fabrikat.
Men vet att Weber oftast vinner varmast resp min gasol för att komma dit tester.

Någon som har ett annat fabrikat de är nöjda med?
Landmann, Broil King, BlueGaz etc.

EDIT:
Den här tex (Nashville):
https://outl1.se/gasolgrill-rostfri
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Bra trådstart TS! :tummenupp
Grilla är ett av mina favorit-nöjen!
För mig oftast utfört på sommaren.

Kommer bli extra bra i år då jag tror Sous Vide'n kommer höja grillningen till nya nivåer! :banana

Jag gillar mitt kött "bleu" som dom säger i Frankrike, dvs väldigt rött. :)
Naturligtvis då bara om det är bra bitar av oxe eller lamm.

Kör fn en Landmann gasolgrill som inte blir varm nog. :gnissla
Skall byta och har tittat på Weber E-410.
Är lite i valet och kvalet då man får liknande spec för halva pengen på andra fabrikat.
Men vet att Weber oftast vinner varmast resp min gasol för att komma dit tester.

Någon som har ett annat fabrikat de är nöjda med?
Landmann, Broil King, BlueGaz etc.

EDIT:
Den här tex (Nashville):
https://outl1.se/gasolgrill-rostfri
Har sålt Landmann förr och det är bra prisvärda grillar i mittsegmentet, tveklöst.
Det som talar för Weber är ju garantierna.
Deras Genesis II grillar har 10 år på alla delar, dvs brännare, flavorizer bars, rubb och stubb.
Bäst i test enligt Testfakta för andra året på rad.
Om du köper en Genesis II av valfri modell och registrerar den hos Weber innan 23e April så skickar dom en iGrill 3 termometer till dig helt gratis, kostar 1200 annars.
Ett helt fantastiskt redskap, jag använder min ofta och den hjälper mig få kanon resultat varje gång oavsett vad jag grillar.

Glöm inte att du ofta kan pruta, kanske inte på grillen (värt ett försök ändå för det finns utrymme för det, säger dom annat så är det skitsnack) men att få iaf 10% på alla tillbehör ser jag som en självklarhet när man köper en grill för närmare 10 loppor, jag erbjuder alltid våra kunder det i sådana lägen.

Lycka till med ditt val, och återkom gärna i tråden med resultatet! :)

edit: Här är en länk där du kan se alla garantier som gäller för Webers gasolgrillar i serierna Spirit och Genesis.
https://i.imgur.com/4mC2TwN.png

edit2: Om du inte tvunget måste ha grillytan på deras 410 så kan jag rekommendera dig att titta på EP-335 istället.
Det är samma pris (+/- något lite beroende på handlare) och du får stängt skåp med luckor istället för öppet, du får en sidobrännare samt även en extra "sear station", en extra brännare mellan brännare 2 och 3, precis under där GBS gallret sitter.
Extrabrännaren är grym när man behöver få på riktigt hög temp om man ska seara skiten ur en köttbit eller om man kör pizza t.ex, då man ofta vill ha upp tempen en bra bit över 300.
Gallret till 410 är för övrigt av korkad konstruktion i år, det blir ett litet "glapp" mellan gallret och väggen på grillen ute i ena kanten, cirka 3-4 centimeter.
Dvs du kommer ha en del av gallret (har för mig det är i 3 delar) som kan glida i sidled en bit, kan vara ganska irriterande, kan även lösas med en distans om man är lite händig.
Värt att kolla på!
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag har en Napoleon Rogue gasolgrill.

Har inte ägt någon annan gasolgrill så jag har dåligt med jämförelsematerial. Dock är jag mycket nöjd.
Har även en Weber klotgrill som varit med i ganska många år samt en Weber fyrkantig campinggrill.

Hemma har jag inte använt kolgrill överhuvudtaget sedan jag köpte gasolgrillen.

https://napoleongrillar.se/index.php
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Kör med en Weber 57:a, alltid med lock.
Slänger ofta in lite äppelkvistar som får pyra lite.
Kyckling på ölburk är en favorit och hel laxsida!!
En Smokey Mountain står på önskelistan.
Köpte Biltemas variant bara för att testa och den fungerar riktigt bra.
Lite för lite så klart men jag har rökt en hel del i den. Egen kassler blir fantastisk.
För att inte tala om revbensspjäll som får gosa sig några timmar i rökig värme :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kör med en Weber 57:a, alltid med lock.
Slänger ofta in lite äppelkvistar som får pyra lite.
Kyckling på ölburk är en favorit och hel laxsida!!
En Smokey Mountain står på önskelistan.
Köpte Biltemas variant bara för att testa och den fungerar riktigt bra.
Lite för lite så klart men jag har rökt en hel del i den. Egen kassler blir fantastisk.
För att inte tala om revbensspjäll som får gosa sig några timmar i rökig värme :)

Hade jag inte bott i lägenhet och varit begränsad till balkong så hade jag lätt haft en Smokey Mountain, underbar pjäs är det!
57orna fick en rejäl uppdatering till i år, den vassaste modellen (E-5770/5775, 75an får du ett GBS sear grate för 200 extra, lätt värt!) är framtagen för att man ska kunna röka smidigt i den också, och det är verkligen smidigt.
Perfekt om man vill/har plats till både en grill och en rök!
Riktigt maxad klotgrill och det skiljer inte särskilt mycket i pris på den och deras klassiska Master-Touch 57 (numera E-5750) men man får ganska mycket mer för pengarna.
Beer can chicken är en tidlös klassiker och favorit, jag kör dock aldrig med burk utan häller över ölen i en kycklinghållare istället och trycker dit fjäderfä't över.
Intalar mig att färgen på burkarna kombinerat med hög värme inte är en jättebra kombo, sen om det faktiskt är så eller inte har jag ingen aning om :D
Rotisserie är kanon till kyckling också, ölen häller man i en form under kycklingen istället.
Funderar på att plocka fram mitt i helgen, har några idéer med en stor bit rostas och ett par timmars snurrande på grillen...
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Hade jag inte bott i lägenhet och varit begränsad till balkong så hade jag lätt haft en Smokey Mountain, underbar pjäs är det!
57orna fick en rejäl uppdatering till i år, den vassaste modellen (E-5770/5775, 75an får du ett GBS sear grate för 200 extra, lätt värt!) är framtagen för att man ska kunna röka smidigt i den också, och det är verkligen smidigt.
Perfekt om man vill/har plats till både en grill och en rök!
Riktigt maxad klotgrill och det skiljer inte särskilt mycket i pris på den och deras klassiska Master-Touch 57 (numera E-5750) men man får ganska mycket mer för pengarna.
Beer can chicken är en tidlös klassiker och favorit, jag kör dock aldrig med burk utan häller över ölen i en kycklinghållare istället och trycker dit fjäderfä't över.
Intalar mig att färgen på burkarna kombinerat med hög värme inte är en jättebra kombo, sen om det faktiskt är så eller inte har jag ingen aning om :D
Rotisserie är kanon till kyckling också, ölen häller man i en form under kycklingen istället.
Funderar på att plocka fram mitt i helgen, har några idéer med en stor bit rostas och ett par timmars snurrande på grillen...

Självklart har jag Webers kycklinghållare :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Kör med en Weber 57:a, alltid med lock.
Slänger ofta in lite äppelkvistar som får pyra lite.
Kyckling på ölburk är en favorit och hel laxsida!!
En Smokey Mountain står på önskelistan.
Köpte Biltemas variant bara för att testa och den fungerar riktigt bra.
Lite för lite så klart men jag har rökt en hel del i den. Egen kassler blir fantastisk.
För att inte tala om revbensspjäll som får gosa sig några timmar i rökig värme :)

Har också kört Biltemas tunna men jag tycker den är marginellt bättre än en 57:a med någon form av höjningsring. Lite mer plats i tunnan men sämre kontroll på värmen. Och rostar som satan förstås.
En rejäl ring till 67:an vore fint men tyngdpunkten kanske skulle bli en aning hög.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Det fanns nån firma tidigare som gjorde ringen och lite prylar till 57:an för att nästan få till en Smokey Mountain.
Har också kört Biltemas tunna men jag tycker den är marginellt bättre än en 57:a med någon form av höjningsring. Lite mer plats i tunnan men sämre kontroll på värmen. Och rostar som satan förstås.
En rejäl ring till 67:an vore fint men tyngdpunkten kanske skulle bli en aning hög.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det fanns nån firma tidigare som gjorde ringen och lite prylar till 57:an för att nästan få till en Smokey Mountain.

Jag har ett rotisserie så jag kör den ringen. Det räcker långt.
Behöver jag hänga något i röken har jag dessutom en liten ring med genomgående grillspett som går att använda ovanpå. Kan behövas lite alufolie för att täta onödiga hål.
8466_1.jpg


Och en Smokenator förstås!
Smokenator1000_2_Zoom.jpg

Det funkar annars rätt bra med eldfast tegel för att avgränsa kolen.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Såhär ser Webers lösning ut.
Lägg briketterna/kolen utmed insidan av ringen, någon form av flis eller spån också såklart.
Lägg ner 1-2 glödande briketter och sen jobbar den sig sakta runt om under x antal timmar, blir kanon resultat.
Funkar i vilken grill som helst men det blir bättre med en diffuser plate ovanpå som skärmar av värmen.
Man får en schysst sådan till men jag glömde ta bild på den...

DSC_0045.jpg

Edit: hittade bilden
636e47787a3c4db59bab1612831834d4.jpg
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tack för tips Knoddas, Täppas och blacktriple! :tummenupp

Det blev tillslut en sån här med överdrag och stekplatta:
https://www.grillkung.se/produkter/visa/gasolgrillar/broil-king/napoleon/napoleon-le-3
Hemma i början på nästa vecka hoppas jag.

Det föll alltså på en i rostfritt, ett antal tusen i rabatt och en keramisk infravärmare i sidobordet som borde bli perfekt för att skapa grillyta på Sous Vide köttet. :kär

Att den sedan har "ishink" på en sida där ölen håller sig kalla är ju också lite plus...:fyllisar
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag har ett rotisserie så jag kör den ringen. Det räcker långt.
Behöver jag hänga något i röken har jag dessutom en liten ring med genomgående grillspett som går att använda ovanpå. Kan behövas lite alufolie för att täta onödiga hål.
8466_1.jpg


Och en Smokenator förstås!
Smokenator1000_2_Zoom.jpg

Det funkar annars rätt bra med eldfast tegel för att avgränsa kolen.

Typ så här
grill.jpg
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tack för tips Knoddas, Täppas och blacktriple! :tummenupp

Det blev tillslut en sån här med överdrag och stekplatta:
https://www.grillkung.se/produkter/visa/gasolgrillar/broil-king/napoleon/napoleon-le-3
Hemma i början på nästa vecka hoppas jag.

Det föll alltså på en i rostfritt, ett antal tusen i rabatt och en keramisk infravärmare i sidobordet som borde bli perfekt för att skapa grillyta på Sous Vide köttet. :kär

Att den sedan har "ishink" på en sida där ölen håller sig kalla är ju också lite plus...:fyllisar

Härligt, och jäkla bra pris med rabatten också, tror du kommer bli nöjd! :tummenupp
Är plattan på sidan bara en IR brännare eller kan du få eld där också om du skulle vilja köra en gryta eller stekjärn t.ex?
Kan vara bilderna som är otydliga men jag förstår verkligen inte tillverkare som gör "ribborna" på gallret i trekantsform, med den platta sidan neråt...?
Det normala borde vara platta sidan uppåt för mer kontaktyta med köttet, och eftersom den smalnar av neråt så fastnar inte fett/köttsafter på undersidan av gallret utan det droppar ner och förångas uppåt för att smaksätta köttet, eller?
Har en variant från DanGrill på jobb som har samma design, begriper det icke men jag kanske är trög :fakta
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Härligt, och jäkla bra pris med rabatten också, tror du kommer bli nöjd! :tummenupp
Är plattan på sidan bara en IR brännare eller kan du få eld där också om du skulle vilja köra en gryta eller stekjärn t.ex?
Kan vara bilderna som är otydliga men jag förstår verkligen inte tillverkare som gör "ribborna" på gallret i trekantsform, med den platta sidan neråt...?
Det normala borde vara platta sidan uppåt för mer kontaktyta med köttet, och eftersom den smalnar av neråt så fastnar inte fett/köttsafter på undersidan av gallret utan det droppar ner och förångas uppåt för att smaksätta köttet, eller?
Har en variant från DanGrill på jobb som har samma design, begriper det icke men jag kanske är trög :fakta

Förstår inte heller varför? :va
Men jag hoppas jag bara kan vända på gallret som jag gjorde på min förra landmann.
Tror bara det är ir på sidan men det skall tydligen funka för kastruller också.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Förstår inte heller varför? :va
Men jag hoppas jag bara kan vända på gallret som jag gjorde på min förra landmann.
Tror bara det är ir på sidan men det skall tydligen funka för kastruller också.

Grillen vi har på jobb från DanGrill har deras motsvarighet till Webers GBS system så man kan bara ha gallret på ett håll, annars trillar "insatsen" ur.
Finns ju ingen sådan på Napoleon så det borde absolut gå att vända på, rekommenderar det starkt isåfall för det gör skillnad.
Blir ju även mindre skit som bränner fast på undersidan av gallret vilket är en bonus.
Kollade lite snabbt på youtube klippet på deras sida och såg något om 900+ grader från IR brännaren på sidan, bör tveklöst kunna elda på en kastrull :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top