Stora Grill-tråden

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fredag!



Kör en fläsk ytter som jag glazeat mig tokig på.
Så kallt som möjligt, självklart, för bästa resultat.



Lagar rök med öldränkta spån och lite enbär, hade bara tillgång till torkde så får fukta dem lite på vägen.



:näsblod
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mmm, ett par flådiga antrekåtar.



Tisdagslyx. :drool

Kan bara säga att resultatet blev fantastiskt. Fint när man får fetter att som smälta in i köttet men ändå hålla det rosa. Gott om grovt salt och peppar på det så är det fan inte tokigt för en 20 min insats inklusive potatis och att värma grilln. :drool :banana
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kan bara säga att resultatet blev fantastiskt. Fint när man får fetter att som smälta in i köttet men ändå hålla det rosa. Gott om grovt salt och peppar på det så är det fan inte tokigt för en 20 min insats inklusive potatis och att värma grilln. :drool :banana

Kul att tunnan funkar bra!
Antrekåt är så helvetes gott när man får tag på en bra bit och den grillas rätt :tummenupp
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Provkörde köket förra helgenDSC_0045.JPG

7kg vildsvin 30 majskolvar, ville steka hallomi och champinjoner men efter en liten fadäs med hög värme och olja så skedde den av sambon inne i stekpanna och inget mixtrande och allt som gick under prov o försök var fel, så jag sa att det här har jag gjort förr om resten, hällen fick agera varmhållning av kött, fick bara på drygt 4kg i taget, dock så lärde jag mig en sak, mer briketter, den tappade lite värme, när marinad rann ner.

Men det funkade bra och jag är nöjd, nästa steg får bli en rök :fyllisar
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Provkörde köket förra helgenView attachment 450348

7kg vildsvin 30 majskolvar, ville steka hallomi och champinjoner men efter en liten fadäs med hög värme och olja så skedde den av sambon inne i stekpanna och inget mixtrande och allt som gick under prov o försök var fel, så jag sa att det här har jag gjort förr om resten, hällen fick agera varmhållning av kött, fick bara på drygt 4kg i taget, dock så lärde jag mig en sak, mer briketter, den tappade lite värme, när marinad rann ner.

Men det funkade bra och jag är nöjd, nästa steg får bli en rök :fyllisar

Om det rinner ner marinad från hällen så skulle jag spontant säga att du har alldeles för mycket marinad, ser ut att vara relativt hög kant på den.
Om du menade att det rinner ner marinad i vanliga grillen så bortse från ovanstående, det är fullt normalt :D
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Det här var ju en trevlig tråd.
Jag passade på att bygga mig en UDS under semestern och i går körde jag en brisket för första gången.
Gick helt ok, möjligen skulle den legat på ett par grader till men ingen klagade på maten.
Tyvärr inga bilder på maten men ni kan få titta på UDSen.uds.JPG

Har dessutom fått en stålring utskuren till webern så man kan göra smash burgare lite lättare, ska baar steka in den så blir det provkörning av den också.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Visste att jag skulle få nytta av lyset i grillen! :)
Provat lite nytt igen.
Nu Philly Cheese steak.
Lök, lök+entrecote+ost, grillad sub med Dijon, klart. :)
P_20190906_200907_1.jpg
P_20190906_202313_1.jpg
P_20190906_202318_1.jpg
P_20190906_202519_1.jpg
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Provkörde min smash burger plåt i helgen, gick fint. Men det gäller att allt annat är klart när man börjar grilla burgarna för det går riktigt fort!
Penslade bröden med lite smält smör innan jag slängde dom på grillen.1.JPG
2.JPG
3.JPG
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Om det rinner ner marinad från hällen så skulle jag spontant säga att du har alldeles för mycket marinad, ser ut att vara relativt hög kant på den.
Om du menade att det rinner ner marinad i vanliga grillen så bortse från ovanstående, det är fullt normalt :D

Jo kanske lite för mycket marinad, men inte så jävligt, webers briketttändare är för liten eller så är jag för van att gå på värme, ikväll körde jag nått kilo och då funkade det, kör jag nästa gång en storladding så blir det mer drag i brasan
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Igår blev det en brisket och lite ribs.
Sjukt gott även om maten blev en och en halv timme sen! :crash

Pysslet med ribsen och den ökade köttvikten drog ut på tillagningstiden. Det var värt väntan när man väl fick hugga in.
Passade på att röka lite tomatsalsa när jag ändå hade smokern igång, sjukt gott och det blev så mycket så hälften hamnade i frysen till en annan gång.
11.JPG

Tomatsalsa och ribs, håller på att slå in dom på bilden, brisketen ligger på gallret under.
12.JPG

Sista bilden blev lite mörk men fokus låg på att äta...
Det är creamed corn och vegetariska pitbeans på tallriken.
13.JPG
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Provkörde min smash burger plåt i helgen, gick fint. Men det gäller att allt annat är klart när man börjar grilla burgarna för det går riktigt fort!
Penslade bröden med lite smält smör innan jag slängde dom på grillen.View attachment 450586

Burgaren ser sanslöst god ut och mycket bra val av öl, fantastiskt bra :tummenupp
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Kalkon på grillen ? Har många såna i frysen då vi har kalkoner själva men tycker dom blir torra och ”tråkiga” på grillen så tips tas gärna emot då vi bara helsteker i ugn annars
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kalkon på grillen ? Har många såna i frysen då vi har kalkoner själva men tycker dom blir torra och ”tråkiga” på grillen så tips tas gärna emot då vi bara helsteker i ugn annars

Nån variant på beer-can-chicken kanske. Men helgrilla en kalkon måste ju ta ett par timmar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Kalkon på grillen ? Har många såna i frysen då vi har kalkoner själva men tycker dom blir torra och ”tråkiga” på grillen så tips tas gärna emot då vi bara helsteker i ugn annars

Det svåra är att hålla en låg och jämn temperatur vid tillagningen. Annars gäller det bara att använda termometer för att undvika att köttet blir torrt.
Helstekt ser trevligt ut men styckar man upp kalkonen blir det större mängd kött med lämplig innertemperatur.

Amazing ribs är alltid din vän när det gäller detaljerna kring tillagningen även om jag föredrar mindre socker i de flesta kryddblandningar:
https://amazingribs.com/tested-recipes/turkey-recipes/bbq-and-grilled-turkey-recipe
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
en fråga från en amatörgrillare med en enkel vanlig klotgrill... grilla med locket på och ventilationsspjäll (i lock och under glöd) öppna elelr grilla utan locket på???.
finns säkert olika synpunkter på detta.men har testat både varianterna och märker ingen skillnad direkt, eventuellt att det som grillas blir lite saftigare med lock på.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top