Stora Grill-tråden

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
]

Mycket skitkastning på Landmann i denna tråden. Jag har dock varit nöjd med min Landmann. Kanske inte Webers rostskydd, men inte webers prissättning heller.
Har sneglat på en offsettare ett tag nu, och billigare namnlösa finns och känns rackliga, denna ger ett gedignare och funktionellare intryck. Lilla lådan är kanske i minsta laget. Visst är det relativt tunn plåt jämfört med amerikanska skrytbyggen man kunnat vända sig till, men de är också i en helt annat prisklass.

Återkommer med rapport när den är hårdtestad. :banana
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
]

Mycket skitkastning på Landmann i denna tråden. Jag har dock varit nöjd med min Landmann. Kanske inte Webers rostskydd, men inte webers prissättning heller.
Har sneglat på en offsettare ett tag nu, och billigare namnlösa finns och känns rackliga, denna ger ett gedignare och funktionellare intryck. Lilla lådan är kanske i minsta laget. Visst är det relativt tunn plåt jämfört med amerikanska skrytbyggen man kunnat vända sig till, men de är också i en helt annat prisklass.

Återkommer med rapport när den är hårdtestad. :banana

Ser fram emot fler grillbilder! :tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)


Första eldningen. :brynad
Ända jag kan säga så långt är att det blir glöd fruktansvärt fort i lilla lådan, men det går åt en väldig massa kol om det ska bli något i stora tunnan.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Schysst tunna!
Jag är verkligen inte ett fan av Landmann men man får mycket för pengarna om man köper en sån tunna helt klart, borde hålla några år om man vårdar den väl :tummenupp
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Schysst tunna!
Jag är verkligen inte ett fan av Landmann men man får mycket för pengarna om man köper en sån tunna helt klart, borde hålla några år om man vårdar den väl :tummenupp
Min stod ute, men under överdrag. Vi bor ca en km från havet. Ställde den i garaget på hösten och den hade börjat rosta när jag plockade fram den på våren.

Jag märkte också att det behövdes mycket mer kol i en icke-klotgrill.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Eldprov!

Kör två ett kilos tomahawks, reverse sear med glöd och öldränkta hickoryspån i lilla tunnan.

Får se vad detta blir. :näsblod





:drool
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag medelhavsinspirerade köttfärsdolmar.
Tillsammans med potatisklyftor, sallad och zatziki blev det riktigt gott. :)
P_20190805_182953_1.jpg
P_20190805_183651_1.jpg
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Provkörde uteköket igår, värmen på stekhällen blev liiiiteee för bra och svårreglerad:huvet det får bli gasol, jag ska prova någon gång till med mindre värme under, snålheten att peta in ett par vedträn blev inte helt lyckat, oljan på stekhällen stänkte runt, träramen ser för jävlig ut och blev lite bränd, min handled fick sig ett par ordentliga stänk av oljan och det som hamnade på stekhällen blev bränt och var väl inget man bjuder på, champinjoner i olivolja och vitlök, halloumin fastnade. Det gick inte plocka bort stekhällen utan grytlappar, som tur var så kunde jag hiva skiten över kanten, utan att få bränd olja på uteplatsen mer än vad som redan stänkt, grillen skötte sig så grillbitar av vildsvin gick att äta
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan tipsa om att fixa ett vindskydd till stekhällen om ni inte har det.
Brorsan skulle laga käk till över 40 pers, och det vägrade bli varmt på hällen för vinden tog gasol-lågan. Vi var duktigt hungriga när vi fick käk en timme sent :brynad
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kan tipsa om att fixa ett vindskydd till stekhällen om ni inte har det.
Brorsan skulle laga käk till över 40 pers, och det vägrade bli varmt på hällen för vinden tog gasol-lågan. Vi var duktigt hungriga när vi fick käk en timme sent :brynad

Precis samma problem som de flesta (alla?) sidobrännare på gasolgrillarna lider av, minsta lilla vind och all värmen går i sidled istället för upp i pannan/grytan...
Billiga elgrillar av "bordsmodell" är samma skit, kör man en sån på balkongen så bör det vara vindstilla om du inte vill ha mat sent som fan.
Kratoz har någon super high tech sci-fi sidobrännare på sin, verkar inte lida på samma sätt :D
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Stekhällen del 2

Nu hade vi bara kol o briketter, det rykte inte så mycket, det blev inte så där sönderbränt varmt, helt ok.

Vildsvins cheesburgare blev rätt bra, men just det här att kunna reglera värmen i mera realtid det är ju rätt najs.

Knoddas vad har du för värmare på jobbet?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Precis samma problem som de flesta (alla?) sidobrännare på gasolgrillarna lider av, minsta lilla vind och all värmen går i sidled istället för upp i pannan/grytan...
Billiga elgrillar av "bordsmodell" är samma skit, kör man en sån på balkongen så bör det vara vindstilla om du inte vill ha mat sent som fan.
Kratoz har någon super high tech sci-fi sidobrännare på sin, verkar inte lida på samma sätt :D

Yupp, Samma som på Starship Enterprise. ;)
Får ändå används detta ypperliga tillbehör. :lol
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolkok/vindskydd-for-gasolkok-2000033140
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Stekhällen del 2

Nu hade vi bara kol o briketter, det rykte inte så mycket, det blev inte så där sönderbränt varmt, helt ok.

Vildsvins cheesburgare blev rätt bra, men just det här att kunna reglera värmen i mera realtid det är ju rätt najs.

Knoddas vad har du för värmare på jobbet?

Den vi säljer heter Mustang.
https://www.mustang-grill.eu/en/grills/gas-grills/
Längst ner på sidan finns 3 varianter, vi har den som är 50cm och den funkar kalas till 70cm häll.
Osäker på vilka fler som säljer märket i Sverige, importören är ett finskt företag som främst jobbar med kunder lite längre uppåt landet.
Googlat runt lite på nätet och liknande brännare verkar ju gå för 1500+...? Sjukt!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad göra när man är solo hemma? :va
Grilla förstås! :lol
Guga's smash-burgers, som är galet enkelt och gott, och fräscha tillbehör. :tummenupp
P_20190807_191230_1.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Märker du skillnad mot det traditionella viset?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ja, absolut.
Jag gillar vanliga burgare också men detta blir en helt annan grej.
Mycket mer stekyta per burgare iom att de är så tunna.
Konsten är att värma plattan till max, trycka burgarna riktigt platta och låta dem få stekytan.
Att sedan låta osten smälta ner och lägga två burgare på varann blir ruskigt gott.
Rekommenderas! :tummenupp
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top