Stora Grill-tråden

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Då är det verkligen billigt!
Den med vikbara bordet reade jag ut mina sista i början av året för 2999, av den enkla anledningen att ingen köpte dom till fullpris 4499kr.
Grillen är precis samma som basmodellen av Master Touch men ställningen skiljer ju sig lite.
Sidobordet är trevligt att ha och är smidigt att man kan fälla ner när man inte använder det.
Gallret är dock inte deras rostfria, vill man ha det så får man gå upp till Performer Deluxe eller köpa till ett för 649.
Deras icke rostfria galler funkar dock kanon om man sköter det :tummenupp
Performer GBS heter den iaf, för 3200 är det ett riktigt bra köp!
Hur sköter man det icke rostfria gallret då? :}

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Haha, precis så, man rengör det :D
Borsta det ordentligt varje gång innan du slänger på något, jag brukar även bränna av det efter jag har plockat bort allt från grillen och sen borsta av det efter någon timme på hög temp också.
Borsta aldrig gallret om du har kladdigt skit på det, du kommer bara smeta runt det på gallret och sätta igen din grillborste.
Bränn alltid bort skiten så den stelnar, busenkelt att borsta bort det sen och din borste kommer hålla sjukt mycket längre.
Jag har kört i lite mer än ett år med samma borste nu, Webers med skaft i bambu är så löjligt bra men funkar tyvärr inte så bra till klotgrillarna.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag brukar säga till mina kunder att garantierna är satta med tanke på att en hel del folk skiter i överdrag och låter grillen stå ute året runt utan överdrag, den fixar det i 10 år utan problem.
Deras emalj är så löjligt bra att du inte behöver ett överdrag för att den ska klara 10 år, men om du använder ett och ställer in grillen över vintern så kommer du kunna grilla korv till dina barnbarn på samma grill om 20 år utan problem. :tummenupp

Skruvarna på grillarna håller kanske inte alltid lika länge, även om dom är riktigt bra på Spirit och Genesis.
Om dina skruvar börjar ge med sig så kolla med närmaste återförsäljare om reservdelar, om du är osäker på vad du ska betala så dra ett PM, det luras duktigt med kunder på reservdelar för ingen vet rek priser är...
:tummenupp

Den enda Webern jag sett där emaljen rostat igenom är en 57a som rostade runt slitsarna i bottenventilen vilket gjorde att det inte gick att kontrollera lufttillförseln när hålen blivit för stora. Den hade gått extremt hårt i +10 år utan mer skötsel än rengöring någon gång per år. I bästa fall. Ett överdrag gör varken till eller från för den skadan utan det gäller nog att tvätta bort saltet från botten.

Jag bryr mig inte om hur skruvarna ser ut och om någon måste bytas har jag hyggligt sortiment hemma så jag löser det själv. Kanske kommer det behövas någon bottenventilsats till 67:an så småningom däremot. Den är ju så pass dyr att det gäller att hålla liv i den.

Har du förresten en Go-anywhere brikettis på hyllan?
Jag är ute och campar i södra delarna och lider av en lånad budgetgrill...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Den enda Webern jag sett där emaljen rostat igenom är en 57a som rostade runt slitsarna i bottenventilen vilket gjorde att det inte gick att kontrollera lufttillförseln när hålen blivit för stora. Den hade gått extremt hårt i +10 år utan mer skötsel än rengöring någon gång per år. I bästa fall. Ett överdrag gör varken till eller från för den skadan utan det gäller nog att tvätta bort saltet från botten.

Jag bryr mig inte om hur skruvarna ser ut och om någon måste bytas har jag hyggligt sortiment hemma så jag löser det själv. Kanske kommer det behövas någon bottenventilsats till 67:an så småningom däremot. Den är ju så pass dyr att det gäller att hålla liv i den.

Har du förresten en Go-anywhere brikettis på hyllan?
Jag är ute och campar i södra delarna och lider av en lånad budgetgrill...

Emaljen är grym, men kör man grillen riktigt hårt med minimalt underhåll så kommer det ju ge med sig någonstans förr eller senare.
Vet en kille som har en 57a från sent 80 tal som står ute utan överdrag 7-8 månader om året och den är fortfarande i riktigt fint skick.
Han rengör förvisso den oftare än någon gång per år, men det är ändå imponerande att den står sig fortfarande.

Vi har Go-anywhere, både för kol och gasol.
999 för brikettisen och 1599 för gasolaren, dra ett PM om du vill att jag ska ställa undan en med 10% rabatt... :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Entrecote, Portobello, färskpotatis med gruyère och lite sallad.
900g blev 3 skivor. :brynad
Potatisen täcks med olivolja och flingsalt.
Sedan in i ugnen 30 min i 225 grader.
Sedan ut och "smasha" dem lite och häll på smält smör med några vitlöksklyftor och strö över grovriven gruyère.
In I ugnen igen ca 10-15 minuter = SUPER! :kär
P_20190728_185140_1.jpg
P_20190728_190328_1.jpg
P_20190728_191426_1.jpg
In
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Blev en sån idag :banana

Härligt, gratulerar till ett bra köp!
Om du inte köpte till överdrag så tänk på att det finns 2 olika överdrag för Performer serien, ett till den med vikbart bord som du köpte och ett till modellen med fast bord.
7145 heter det som passar din grill :tummenupp
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Härligt, gratulerar till ett bra köp!
Om du inte köpte till överdrag så tänk på att det finns 2 olika överdrag för Performer serien, ett till den med vikbart bord som du köpte och ett till modellen med fast bord.
7145 heter det som passar din grill :tummenupp

Köpte inget överdrag, jag har börjat fundera på tak till uteköket, grilla i regn är inte kul om man som jag saknar tak för tillfället, men jag ska göra klart uteköket först, jag kommer försöka bygga in grillen så om någon med dåliga avsikter dyker upp så ska de få problem, den kommer låsas fast i en regel och måste lyftas ur.

Men grillat korv till lunch och älgburgare till middag:tummenupp

Tack för hjälpen med all info vi amatörer inte begriper :hej
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Tänkte dela med mig av själva uteköket, det är inte klart, ska antingen läggas plattor eller trall eller både och, jag är i valet och kvalet, dock har jag återvunnit min första weber som jag fick begagnad 2001.

Den fick bli en test på hur bra det är med kol eller ved att värma en 58cm hällmark, är jag missnöjd så blir det gasoltillsats.
DSC_0022 (1).JPG
DSC_0023.JPG
DSC_0024.JPG
DSC_0025.JPG

Varför sista bilden har hamnat 90grader fel vet jag inte
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ser bra ut!
Hur pass nära kanten på grillen ligger pannan?
Tror det är en ganska fin balans mellan för stort mellanrum (glöden bränner upp för fort) eller för litet (den bränner knappt alls).
Gasolbrännarna man använder till dom är ju generellt sett billiga och ger bra tryck, tror vi tar typ 3-400 för en sådan, bara ringen då utan ben.



Hade idag nöjet att sätta ihop en Weber Spirit II S-310 åt en kund, satan så fin grill..
Tre brännare och en sidobrännare och rostfri!
Spirit serien känns inte fullt lika välbyggd som Genesis, det har tummats på lite mindre detaljer här och där men man får en sån här för runt 1500 spänn mindre än en Genesis E-310 vilket gör den jäkligt prisvärd, sett till vad man får så tycker jag den är bättre än en Genesis som en första gasolare vilket är lite vad Spirit serien är.
Personligen så tycker jag det är klokare att köpa emaljerade varianterna än de rostfria (som kostar 1-2k mer) för emaljen är sjukt bra och det ska mycket till för att den ska repas.
Den rostfria repar din femåriga unge med sin action man gubbe utan att ens anstränga sig... :D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tja, vad säger man?
80-talet hade rätt! :)
Så. Jävla. Gott. :tummenupp
Hemgjort mos med gruyère, hemgjord bea, hemgjord rödvinssås och tomat och baconknyten.
Till det Bolla Amarone, kanske bästa Amarone jag testat.
En fantastisk bit entrecote grillad på Napoleon. :Bugar
:kär :kär
P_20190731_191621_1.jpg
P_20190731_193811_1.jpg
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Ser bra ut!
Hur pass nära kanten på grillen ligger pannan?
Tror det är en ganska fin balans mellan för stort mellanrum (glöden bränner upp för fort) eller för litet (den bränner knappt alls).
Gasolbrännarna man använder till dom är ju generellt sett billiga och ger bra tryck, tror vi tar typ 3-400 för en sådan, bara ringen då utan ben.

Det är ungefär 1cm

Jag tänkte prova, men varit inne på gasol för att reglera värmen bättre, en sån brännare för 3-400:- låter intressant, men man lär behöva lite mera än brännringen, vad behövs?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det är ungefär 1cm

Jag tänkte prova, men varit inne på gasol för att reglera värmen bättre, en sån brännare för 3-400:- låter intressant, men man lär behöva lite mera än brännringen, vad behövs?

1cm ska ju lätt vara mer än tillräckligt, räcker ju med 4 hål i locket på 2cm diameter på en vanlig klotgrill för att få bra fart i den, 1cm hela vägen runt borde ju ge dig riktigt bra skjuts i glöden :tummenupp
Brännringen vi säljer är komplett för användning så när som på en regulator och det kan man hitta för strax över en hundring :)
Den vi har är gjord för en 70cm häll och har en yttre ring och en inre (man kan justera ringarna individuellt har jag för mig), vet att det finns med tre ringar också men inte säker på vilka märken eller priser som gäller då.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Gräsänklingen grillar.....
a303586ca7422e2f347d41fac13d25c9.jpg
fa46c37bdfd379c2e7312040747c06e2.jpg
5707219dfc95a2ce62c3e9f0bb5faeda.jpg

Pizza! :kär
Värmer du stenen först eller lägger du på pizzan på kall sten?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top