Stora Grill-tråden

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Var hittar man den till ett hyggligt pris och snabb leverans?
3500 billigast på prisjakt. Uppåt 4000 får du nog ge i butik.

För 1900 kr får gångjärnet till locket och koluppsamlaren (kanske något mer, har inte läst). Jag köpte en standard 57cm på Ica (rea) för 1600 kr. Jag ska lägga till en lockhållare som locket glider ner i. Inte riktigt lika smidigt och kanske dumsnålt. Tiden får visa!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Var hittar man den till ett hyggligt pris och snabb leverans?

Lindarn.se för 3690kr med fri frakt.
Gardenstore tar 3499 men verkar vara slut i lager där just nu.

Kolla noga så du får rätt överdrag till den bara, det vanliga till den klassiska 57an passar inte då gångjärnet bygger ut en bit extra.
Överdraget du behöver heter 7186, du ska INTE ha 7143.

3500 billigast på prisjakt. Uppåt 4000 får du nog ge i butik.

För 1900 kr får gångjärnet till locket och koluppsamlaren (kanske något mer, har inte läst). Jag köpte en standard 57cm på Ica (rea) för 1600 kr. Jag ska lägga till en lockhållare som locket glider ner i. Inte riktigt lika smidigt och kanske dumsnålt. Tiden får visa!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Tycker deras slide-aside lockhållare som man köper till funkar kanon, satt som standard på deras 47cm Kettle Plus grill och tyckte inte det kändes som en dumsnål lösning alls.
Kanske inte fullt lika bra som lockhållarna på deras Master Touch grillar där man "rullar" av/ner locket i hållaren men klart lättjobbat.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har beslutsångest med inköpt av ny grill. Weber master touch E-5775 eller Landmann kepler 600????
Fördelar /nackdelar, någon som provat?
Tipps mottages tacksamt. :fyllisar

Såg just att granngården sänkt Kepler 600 till 1800 kr.
Eftersom du frågade om just den fick jag lov att skriva när jag såg reklamen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Såg just att granngården sänkt Kepler 600 till 1800 kr.
Eftersom du frågade om just den fick jag lov att skriva när jag såg reklamen.

När vi snackar halva priset så är det givet att man bör överväga Landmannen, helt klart.
Jag ställer mig fortfarande tveksam till att den kommer stå pall för 10+ år som garantin utlovar, (sidospårar lite) precis som jag ställer mig extremt tveksam till Gardenas slangar med 10-20+ års garanti, det är inte en jävel som kommer ihåg eller har sparat kvittot redan efter 5 år ändå så garantin kommer i princip aldrig behöva uppfyllas.

Sålde Landmann för några år sen och två pers jag känner i närområdet köpte varsin Landmann Rexon gasolgrill för 4 papp.
2 år senare precis när vi börjar sälja Weber kom båda tillbaka och var missnöjda över att det börjat rosta precis överallt på skiten och bad mig beställa hem varsin Spirit II från Weber, 10 års garanti på alla delar är svårslaget...
Du behöver inte ens spara kvittot, räcker med serienumret på grillen så vet dom precis vem som har sålt grillen till dig och kan bekräfta att du är berättigad garanti.
Vi har runt 200 leverantörer och har jobbat med åtskilliga fler genom åren, finns ingen som är i närheten så seriös med att hantera reklamationer som Weber är.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När vi snackar halva priset så är det givet att man bör överväga Landmannen, helt klart.
Jag ställer mig fortfarande tveksam till att den kommer stå pall för 10+ år som garantin utlovar, (sidospårar lite) precis som jag ställer mig extremt tveksam till Gardenas slangar med 10-20+ års garanti, det är inte en jävel som kommer ihåg eller har sparat kvittot redan efter 5 år ändå så garantin kommer i princip aldrig behöva uppfyllas.

Sålde Landmann för några år sen och två pers jag känner i närområdet köpte varsin Landmann Rexon gasolgrill för 4 papp.
2 år senare precis när vi börjar sälja Weber kom båda tillbaka och var missnöjda över att det börjat rosta precis överallt på skiten och bad mig beställa hem varsin Spirit II från Weber, 10 års garanti på alla delar är svårslaget...
Du behöver inte ens spara kvittot, räcker med serienumret på grillen så vet dom precis vem som har sålt grillen till dig och kan bekräfta att du är berättigad garanti.
Vi har runt 200 leverantörer och har jobbat med åtskilliga fler genom åren, finns ingen som är i närheten så seriös med att hantera reklamationer som Weber är.

Jag håller med.
Tror som jag skrev att kvalitet, garantier och resultat är bättre på Weber.
Men eftersom det var precis denna Landmann som efterfrågades så fick jag lov att skriva. :rodnar
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag håller med.
Tror som jag skrev att kvalitet, garantier och resultat är bättre på Weber.
Men eftersom det var precis denna Landmann som efterfrågades så fick jag lov att skriva. :rodnar

1800 är mycket grill för pengarna helt klart!
Men jag är övertygad om att dubbla pengarna ger mer än dubbelt så mycket grill i långa loppet :tummenupp
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Det blev en Weber 5775,från lindar'n, men tänkte inte på överdraget, kanske inte behöver ha något då den kommer stå på altanen större delen av tiden?Hoppas, hoppas att post nord nu kan lyckas för en gångs skull, men varför skulle dom det?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det blev en Weber 5775,från lindar'n, men tänkte inte på överdraget, kanske inte behöver ha något då den kommer stå på altanen större delen av tiden?Hoppas, hoppas att post nord nu kan lyckas för en gångs skull, men varför skulle dom det?

Grattis till ett klokt val!
Man behöver inte ett överdrag men jag ser det som en klok grej, man lagar trots allt mat i grillen och att hålla den någorlunda skyddad från vind & väder (& fågelskit, pollen osv osv) så är ett överdrag en rätt klok investering som kommer öka livslängden på grillen.

En sak att tänka på när du skruvar ihop den är gångjärnet, dra inte åt skruvarna direkt utan gör det i efterhand när du justerat in det så att det hamnar rätt när man stänger det.
Jag hade liiite för bråttom när jag skruvade ihop den så gick inte att stänga locket helt först, fick gå tillbaka och justera om det och det var inte kul.
Svårt att komma åt muttrarna och man fick dra utav bara fan för att spänna/lossa dom ordentligt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det blev en Weber 5775,från lindar'n, men tänkte inte på överdraget, kanske inte behöver ha något då den kommer stå på altanen större delen av tiden?Hoppas, hoppas att post nord nu kan lyckas för en gångs skull, men varför skulle dom det?

Jag har en Weber som står med och en som står utan överdrag under bar himmel året runt. Efter 3år ser plasten och emaljen på den som stått med överdrag något bättre ut men ytrost på skruvar är samma. Skulle tro att livslängden blir likartad men utseendet skiljer.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag har en Weber som står med och en som står utan överdrag under bar himmel året runt. Efter 3år ser plasten och emaljen på den som stått med överdrag något bättre ut men ytrost på skruvar är samma. Skulle tro att livslängden blir likartad men utseendet skiljer.

Jag brukar säga till mina kunder att garantierna är satta med tanke på att en hel del folk skiter i överdrag och låter grillen stå ute året runt utan överdrag, den fixar det i 10 år utan problem.
Deras emalj är så löjligt bra att du inte behöver ett överdrag för att den ska klara 10 år, men om du använder ett och ställer in grillen över vintern så kommer du kunna grilla korv till dina barnbarn på samma grill om 20 år utan problem. :tummenupp

Skruvarna på grillarna håller kanske inte alltid lika länge, även om dom är riktigt bra på Spirit och Genesis.
Om dina skruvar börjar ge med sig så kolla med närmaste återförsäljare om reservdelar, om du är osäker på vad du ska betala så dra ett PM, det luras duktigt med kunder på reservdelar för ingen vet rek priser är...
:tummenupp
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tänkte tipsa om Granngårdens grill-rea.
Minst 50% på ordinarie, om det finns nåt kvar...
Köpte ett ribs-ställ för 50 och en blåtandstermometer med dubbla prober för 350.
Ingen iGrill men ändå. :)
P_20190724_103917_1.jpg
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Tänkte göra en skiva för två st 47cm weber men igår när jag gjorde beercan chicken så upplevde jag 47:an som lite liten, nu börjar då tanken på att ha en 47 o en 57, det jäkliga är att jag har redan 2st 47:eek:r

Kvalitén går det inte klaga på den ena fick jag begagnad 2001, den skulle kastas och hade då stått ute i minst 5-10år

Ni som gjort beercan chicken oftare än mig räcker det med en 47:a, det blev lite väl mycket bricketter igår:fakta
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag fläskkarré.
Delade en tvåkilos bit i två, körde på lite Guga-rubb, ner i sous viden 8h I 60 grader.
Sedan på grillen i ca 1h till 70 grader.
Glaze av bbq-sås, honung, vitlöksklyfta och ingefäramarmelade.
Till det färskpotatis, sallad och aromsmör.
GOTT! :kär
P_20190724_114917_1.jpg
P_20190724_193634_1.jpg
P_20190724_200234_1_1.jpg
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Nu är det grillar i huvudet :va

Ica här har rea en 57cm weber kostar ordinarie 2499:- säljs för 2000:- jag glömde kolla modell nummer och jag tycker alla ser likadana ut, det är någon bytta under för aska, vad är det för skillnad på den här för 2000:- och en för 4000:-
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nu är det grillar i huvudet :va

Ica här har rea en 57cm weber kostar ordinarie 2499:- säljs för 2000:- jag glömde kolla modell nummer och jag tycker alla ser likadana ut, det är någon bytta under för aska, vad är det för skillnad på den här för 2000:- och en för 4000:-

Rätt övertygad om att det är deras Original Kettle.
Ica har kört den ganska billigt ett par somrar nu och många tror att det är en Master Touch, så jävla många kunder som börjat gaffla om att grillen vi tar 3+ papp för finns minsann på Ica mycket billigare...
Det som skiljer är gallret, det är ett vanligt kromat galler utan GBS insats, deras Master Touch E-5755 och uppåt har rostfritt galler med GBS insatsen.
På E-5770/5775 så får du ju även gångjärnet till locket som är jäkligt schysst, om du ska bygga in grillen så kommer du inte kunna använda den vanliga lockhållaren som sitter på så kan vara värt att tänka på.
Beror så klart på hur du bygger in den.
Original Kettle har inte ens en lockhållare monterad, där sitter en liten krok i locket så man kan hänga av det på sidan av grillen.
Original Kettle har inte deras One Touch askuppsamlare som är jäkligt smidig, undantaget är E-5730 men jag tvivlar på att det är den dom kampanjar.
Om du kan få fram en bild på den så vet jag vilken modell det är :tummenupp
E-5770/5775 är det klokaste valet tveklöst, den kostar lite mer men det är en riktigt jäkla grym grill!
 
Last edited:

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Rätt övertygad om att det är deras Original Kettle.
Ica har kört den ganska billigt ett par somrar nu och många tror att det är en Master Touch, så jävla många kunder som börjat gaffla om att grillen vi tar 3+ papp för finns minsann på Ica mycket billigare...
Det som skiljer är gallret, det är ett vanligt kromat galler utan GBS insats, deras Master Touch E-5755 och uppåt har rostfritt galler med GBS insatsen.
På E-5770/5775 så får du ju även gångjärnet till locket som är jäkligt schysst, om du ska bygga in grillen så kommer du inte kunna använda den vanliga lockhållaren som sitter på så kan vara värt att tänka på.
Beror så klart på hur du bygger in den.
Original Kettle har inte ens en lockhållare monterad, där sitter en liten krok i locket så man kan hänga av det på sidan av grillen.
Original Kettle har inte deras One Touch askuppsamlare som är jäkligt smidig, undantaget är E-5730 men jag tvivlar på att det är den dom kampanjar.
Om du kan få fram en bild på den så vet jag vilken modell det är :tummenupp
E-5770/5775 är det klokaste valet tveklöst, den kostar lite mer men det är en riktigt jäkla grym grill!

Tack:tummenupp
Den har den här askuppsamlaren, men jag svänger förbi och checkar läget om det är en 5730 eller vad den nu heter, svar före lunch imorgon:)

Den med gångjärn i locket såg jag på K-rauta, den var väldigt smidig, men återkommer!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tack:tummenupp
Den har den här askuppsamlaren, men jag svänger förbi och checkar läget om det är en 5730 eller vad den nu heter, svar före lunch imorgon:)

Den med gångjärn i locket såg jag på K-rauta, den var väldigt smidig, men återkommer!

Grillen på bilden här nedanför är en E-5730 med One Touch uppsamlaren.
Om dom kör den för 2 papp så är det jävligt bra pris och Ica går minus på varje såld grill, rek pris är 2799.
Om det är den så bör du överväga att slå till, även om jag tycker funktionerna på E-5770/5775 är grymt bra och värda lite extra stålar så är det inte alla som behöver funktionerna.
Men om du har för avsikt att bygga in grillen så kommer gångjärnet till locket att vara guld värt, du kommer tröttna på att behöva lägga locket åt sidan varje gång du ska lyfta på det. :)
En annan fördel med Master Touch grillarna är att numera så är ventilationshålen i botten P formade, det gör det sjukt enkelt att begränsa luftflödet till väldigt snålt som är grymt när man vill köra längre grillningar på låg temp, typ pulled pork eller revben.
Detta är nytt för i år och jag är faktiskt inte säker på om det är något som tillämpats på alla klotgrillarna eller om det bara är Master Touch/ E serierna, ska kolla närmare på det imorgon när jag är på jobb.

14201004AB.png
 
Last edited:

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Ica säljer just den där för 2499 minus 20%, jag sladdade in och kollade, sen har de en till som jag skickar bild på. 20% på den där ger 3200:-, men vilken weber det är överlåter jag åt någon som kan

weber 1.JPG
weber2.JPG
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ica säljer just den där för 2499 minus 20%, jag sladdade in och kollade, sen har de en till som jag skickar bild på. 20% på den där ger 3200:-, men vilken weber det är överlåter jag åt någon som kan

View attachment 449981
View attachment 449982

Då är det verkligen billigt!
Den med vikbara bordet reade jag ut mina sista i början av året för 2999, av den enkla anledningen att ingen köpte dom till fullpris 4499kr.
Grillen är precis samma som basmodellen av Master Touch men ställningen skiljer ju sig lite.
Sidobordet är trevligt att ha och är smidigt att man kan fälla ner när man inte använder det.
Gallret är dock inte deras rostfria, vill man ha det så får man gå upp till Performer Deluxe eller köpa till ett för 649.
Deras icke rostfria galler funkar dock kanon om man sköter det :tummenupp
Performer GBS heter den iaf, för 3200 är det ett riktigt bra köp!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top