Stora Grill-tråden

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har letat igenom hela tråden (och samtidigt blivit rejält hungrig :) ) för att se om det är någon som skrivit om bullet-smoker.
Bara att inse att röka på gasolgrill inte är perfekt. :(

Tänkte alltså komplettera med en smoker.
Någon som har en Weber Smokey Mountain eller en Napoleon Apollo (egentligen ProQ)?
Eller annan smoker som tar liten plats.
Tänkte mig annars en Apollo AS200K eller Smokey 47.
Eller skall man dra till med största direkt? :va
Inte provat eller ens sett Napoleons så vågar inte säga något om den, mer än att det bara verkar vara två års garanti?
Stod så hos Bagaren och Kocken iaf.

Smokey mountain är grym men jag är övertygad om att du kan få precis lika bra resultat med båda.
Vet att det är minst 5 år på den, ska kolla garantiprogrammet när jag har lunchat klart.
Man får även med ett premiumöverdrag :tummenupp

Edit
1597c55320e04679722641bc916f1c08.jpg
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har letat igenom hela tråden (och samtidigt blivit rejält hungrig :) ) för att se om det är någon som skrivit om bullet-smoker.
Bara att inse att röka på gasolgrill inte är perfekt. :(

Tänkte alltså komplettera med en smoker.
Någon som har en Weber Smokey Mountain eller en Napoleon Apollo (egentligen ProQ)?
Eller annan smoker som tar liten plats.
Tänkte mig annars en Apollo AS200K eller Smokey 47.
Eller skall man dra till med största direkt? :va

Jag har haft en billigare kopia av en WSM. Funkade bra sånär som att den rostade bort på ett par år vilket man slipper med Weber.
Jag tycker dock inte en bullet smoker är speciellt mycket bättre än en klotgrill med höjningsring (vilket jag redan har). Därmed blir det inte en WSM för att ersätta rostburken utan en hembyggd rökbod med någon gammal kamin på utsidan som eldstad. Det plus klotis med ring kommer klara allt från kallrökning till BBQ oavsett om man vill göra stora batcher eller enstaka bitar.
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Jag tänkte bygga en rök när uteköket börjat ta form, den blir nog i sten med en rökgång in i rökhuset, minst chans att rinnande flott från fläsk skapar en jättebrasa, sätter in en stektermometer i rökhuset så man ser temperaturen, rökhuset blir nog i sten nertill och sen trä, eller bara dörren i trä.

Grannen ville ha hjälp att bygga en först så kan man lära sig av misstagen :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tack allihop! :tummenupp

Får nog bli en WSM. :)

Funkar mellanvarianten eller skall man gå på största direkt?
Tänkte att 47'an är lite smidigare men borde ändå räcka för ribs eller bringa.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tack allihop! :tummenupp

Får nog bli en WSM. :)

Funkar mellanvarianten eller skall man gå på största direkt?
Tänkte att 47'an är lite smidigare men borde ändå räcka för ribs eller bringa.
47an räcker länge, men 57an är ju bara liiiite dyrare och då kan du röka hur jäkla mycket som helst på en gång :tummenupp
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
47an räcker länge, men 57an är ju bara liiiite dyrare och då kan du röka hur jäkla mycket som helst på en gång :tummenupp
Jag har inte kollat dessa två men jag märkte att med den lite större grillen jag har köpt från landman :)spy) så krävs det mer kol för att få värme. Hur är det med rökar?

Förväntar mig en utförlig beskrivning då jag själv tänkt investera i en rök!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
47an räcker länge, men 57an är ju bara liiiite dyrare och då kan du röka hur jäkla mycket som helst på en gång :tummenupp

Ja det är ju så. :)

Nu skall jag bara övertala finansdepartementet om hur viktigt detta är. :rolleyes:

Edit:
Tittat på några WSM-videor på tuben och det ser ju bara helt dejligt ut! :kär
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ja det är ju så. :)

Nu skall jag bara övertala finansdepartementet om hur viktigt detta är. :rolleyes:

Edit:
Tittat på några WSM-videor på tuben och det ser ju bara helt dejligt ut! :kär

Tricket är att bara köpa skiten och OM tanten frågar så säger man att det var en utgående modell på kampanj till halva priset :fakta
Jag kom hem med en ny (begagnad) dyklampa för nån månad sen och sambon undrade såklart vad den hade kostat.
Hon kunde inte förstå hur en lampa kunde kosta 3 papp, helt orimligt!
Att jag betalade strax dubbla behöver hon inte veta, jag är glad att vi inte har delad ekonomi än :rofl



Jag har inte kollat dessa två men jag märkte att med den lite större grillen jag har köpt från landman :)spy) så krävs det mer kol för att få värme. Hur är det med rökar?

Förväntar mig en utförlig beskrivning då jag själv tänkt investera i en rök!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Det känns logiskt att det bör vara så även för en rök.
Även om temperaturen oftast är mycket lägre så har du ändå rätt mycket större volym i en 57 rök jämfört med en 47, och all den volymen måste ju värmas upp.
Större volym bör kräva mer glöd tycker jag.

Ett sätt att spara in lite är att använda briketter som är pressade med rejält tryck, gör stor skillnad på glödtid.
Gula säcken man kan köpa på Cirkle K är absolut bra briketter (sålde dessa under ett gäng år) och aldrig haft klagomål, men ska man grilla eller röka någon längre stund så får man fylla på stup i kvarten.
Dom briketterna är pressade med 10-12 tons tryck, Webers pressas med 50 ton.
Osäker om det finns andra som pressar sina stenhårt faktiskt, men det går inte alls åt lika mycket briketter när jag använder deras :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tricket är att bara köpa skiten och OM tanten frågar så säger man att det var en utgående modell på kampanj till halva priset :fakta
Jag kom hem med en ny (begagnad) dyklampa för nån månad sen och sambon undrade såklart vad den hade kostat.
Hon kunde inte förstå hur en lampa kunde kosta 3 papp, helt orimligt!
Att jag betalade strax dubbla behöver hon inte veta, jag är glad att vi inte har delad ekonomi än :rofl





Det känns logiskt att det bör vara så även för en rök.
Även om temperaturen oftast är mycket lägre så har du ändå rätt mycket större volym i en 57 rök jämfört med en 47, och all den volymen måste ju värmas upp.
Större volym bör kräva mer glöd tycker jag.

Ett sätt att spara in lite är att använda briketter som är pressade med rejält tryck, gör stor skillnad på glödtid.
Gula säcken man kan köpa på Cirkle K är absolut bra briketter (sålde dessa under ett gäng år) och aldrig haft klagomål, men ska man grilla eller röka någon längre stund så får man fylla på stup i kvarten.
Dom briketterna är pressade med 10-12 tons tryck, Webers pressas med 50 ton.
Osäker om det finns andra som pressar sina stenhårt faktiskt, men det går inte alls åt lika mycket briketter när jag använder deras :)
Min skitgrill är inte klot (men det kommer nästa vara) och därför krävs det en stor hög med kol/briketter för att få någon värme alls.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Min skitgrill är inte klot (men det kommer nästa vara) och därför krävs det en stor hög med kol/briketter för att få någon värme alls.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Ah, gissar på att du har en avlång "tunna"?
Bara stött på en person som föredragit den varianten över klot, med argumentet "man kan ju för fan inte grilla indirekt i en klotgrill!!"
Samma person bombade på hela fläskytterfiléer i sin tunna på 350-375 grader och avgjorde om köttet var färdigt genom att klämma på det med grilltången... :D
Smaken är som baken dock, vissa föredrar den varianten och vissa föredrar klot.
En sak som alla nog kan enas om är att det är sällan vilken form grillen har som avgör om maten blir bra :fakta

PS.
När du vill byta upp dig så dra ett PM, jag håller till en bit söderut från dig i Båstad och ordnar bra deal åt dig på grill och tillbehör :tummenupp
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ah, gissar på att du har en avlång "tunna"?
Bara stött på en person som föredragit den varianten över klot, med argumentet "man kan ju för fan inte grilla indirekt i en klotgrill!!"
Samma person bombade på hela fläskytterfiléer i sin tunna på 350-375 grader och avgjorde om köttet var färdigt genom att klämma på det med grilltången... :D
Smaken är som baken dock, vissa föredrar den varianten och vissa föredrar klot.
En sak som alla nog kan enas om är att det är sällan vilken form grillen har som avgör om maten blir bra :fakta

PS.
När du vill byta upp dig så dra ett PM, jag håller till en bit söderut från dig i Båstad och ordnar bra deal åt dig på grill och tillbehör :tummenupp
Typ denna (äldre årsmodell). Rostade på en säsong, trots överdrag.
f306fc65a221376fdc4294b424eb07be.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Typ denna (äldre årsmodell). Rostade på en säsong, trots överdrag.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Aha.
Dom är väl inte ens emaljerade?
Minns vi sålde någon billig landmann gasolgrill och du kunde skrapa bort färgen med en slö matkniv om du tog i lite...
Vet inte hur många gånger jag tagit en grillborste och gått lös på våra Weber grillar i butiken, skiten repar inte ens emaljen, därav 10 års garanti på genomrostning :)
Vill man ha en grill som håller länge så är en riktigt bra emalj A och O!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ah, gissar på att du har en avlång "tunna"?
Bara stött på en person som föredragit den varianten över klot, med argumentet "man kan ju för fan inte grilla indirekt i en klotgrill!!"
Samma person bombade på hela fläskytterfiléer i sin tunna på 350-375 grader och avgjorde om köttet var färdigt genom att klämma på det med grilltången... :D
Smaken är som baken dock, vissa föredrar den varianten och vissa föredrar klot.
En sak som alla nog kan enas om är att det är sällan vilken form grillen har som avgör om maten blir bra :fakta

PS.
När du vill byta upp dig så dra ett PM, jag håller till en bit söderut från dig i Båstad och ordnar bra deal åt dig på grill och tillbehör :tummenupp

Nåja,, ända jag motsäger mig är klämmandet med tång, köttet ändrar viskositet med tillagning och det är fan varmt att vara dit med fingrarna.
Hur köttet känns kann tala mycket om vilket stadie av tillagning det är i. Men det är en känslig känsla att ut tyda.
Själv vill jag gärna ha en avlång för indirekt värme, men en del av det beror på terassens utformning, och känsla för vad man håller på med är fortsättningsvis a och o.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nåja,, ända jag motsäger mig är klämmandet med tång, köttet ändrar viskositet med tillagning och det är fan varmt att vara dit med fingrarna.
Hur köttet känns kann tala mycket om vilket stadie av tillagning det är i. Men det är en känslig känsla att ut tyda.
Själv vill jag gärna ha en avlång för indirekt värme, men en del av det beror på terassens utformning, och känsla för vad man håller på med är fortsättningsvis a och o.

Absolut att man kan känna på en köttbit och få en uppfattning om hur det går!
Men en person som grillar en köttbit som har samma dimensioner som reglarna en medelsvensson har i väggarna, på 350+ grader kommer inte få någon feedback oavsett hur man känner på köttbiten...
Utsidan är bränd och genomgrillad medans mitten fortfarande är rå :D
Att indirekt grillning är lite smidigare i en avlång grill håller jag med om, och ytan som är indirekt blir ofta större och jämnare fördelad än en rund om man inte börjar trixa med massa olika utplaceringar av kolen :banana
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag Guga's "life changing" hamburgare.
Nja, tycker våra "vanliga" är bättre men kul att prova.
Majskolvar i hickoryolja och Portobello I vitlöksolja.
Gott gotti-gott gott! :)
P_20190628_191307_1.jpg
P_20190628_194345_1.jpg

Hela Guga's video här.
https://youtu.be/3yX_bpbCmfo
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ser jäkligt gott ut, portobello är fantastiskt!
Weissbier är dock riktigt äckligt, typ enda ölsorten jag inte fixar

Portobello Blev grym!

Haha, jag vet att jag är minoritet var gäller weissbier. :)
Men jag gillar den klara humle, honung, ljung och kanske lite kardemumma-aktiga smaken.
Dricker den iskall i vinglas.
Skål alla grillare! :fyllisar
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Egenlagade hamburgare gjorda på en fin nötfärs och grillade lite rosa, är fasen bland det godaste (och kladdigaste) man kan äta. :drool

 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag har inte kollat dessa två men jag märkte att med den lite större grillen jag har köpt från landman :)spy) så krävs det mer kol för att få värme. Hur är det med rökar?

Förväntar mig en utförlig beskrivning då jag själv tänkt investera i en rök!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Om du inte har investerat i en rök än så kampanjar jag Webers 47cm för 3 papp just nu nere i Båstad :tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har en wsm 47 sen några år tillbaka. Jag är förvånad över hur bra den faktiskt är. Man får vara med när solen flyttar sig så att den hamnar i eller ur solen. Och så får man justera lite luftlöde. På vintern så har vi dels grävt ned den i snön och dels gjort ett vindskydd åt den. Det funkar. Annars är det svårt för den att hålla temp.

Jag hade en Kamado ett tag också, samma tillverkare som sålde till Rusta annan leverantör.
Skitdålig pryl. Glöden var så långt ned från köttet så man fick ingen yta vid grillning och luftintaget i nederkant var så litet så det tjockade igen ganska fort när askan ramlade ner.
Vi provade att röka i den. Den är för värmeeffektiv för det. Det går åt alldeles för lite virke för att man ska få nån röksmak i köttet.

En offset smoker är säkert det bästa. Men wsm:en vinner på sin smidighet. Jag kan ju till o med lasta in den i skåpbilen och ta med den på semester. Om man inte har nåt emot röklukten i bilen. :)

Köp en 47:a om ni är max 4 pers som ska äta. Är ni fler så är det 57 som gäller.
Vi anväder wsm:en mest när vi har kompisgänget på besök. Och den blir överfull. Så jag ska byta ut min.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top