Stora Grill-tråden

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
För oss som inte har (eller begriper) en sous vide maskin, men ändå vill snacka mat!
Alla har väl en grill? :tummenupp
Grillsäsongen är ju egentligen året runt, men majoriteten av alla börjar väl få fram sina grillar först nu när våren är på ingång.

Här kan vi dela med oss av tips och tricks, recept och allmänt snacka om grillning i alla dess former.
Vad har ni för grillar, är det gasol eller kol (eller, och nu svär jag väl, el?) som gäller?
Har vi några muppar här som grillar med locket av och konstant ska stå och peta på köttet med tången och säga "Njaa, lite till får'en nog ligga va" trots att köttbiten uppenbart är mer än färdig? :huvet
I stort sett alla kan grilla, men det är inte lika vanligt att stöta på någon som verkligen kan grilla.
Jag är lååångt ifrån en mästerkock själv, så därför hade det varit trevligt att kunna utbyta erfarenheter med andra!

Jag bor själv i lägenhet så mitt enda alternativ var att skaffa en elgrill, lite surt tyckte jag först men vi flyttade in i samma veva som Weber släppte sin Pulse och det var inte så mycket att snacka om, köpte den större modellen och har helt klart använt den mer än jag har använt spisen i köket, helnöjd :tummenupp
Grillar själv allt från korv till hela stycken oxfilé på rotisserie, gjort sockerkaka ett par gånger och även kalops, det finns inget man inte kan tillaga på grillen!

Ös på med era egna erfarenheter och tips!


PS. Om någon har funderingar gällande Webers grillar eller tillbehör så fråga på, jag säljer dessa i jobbet så kan mest troligt besvara alla frågetecken. :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kvällens grillning!
Ryggbiff med diverse tillbehör, tror att alla känner igen grejerna på bilderna...
Kan VARMT tipsa om att grilla ölkorv, riktigt gott när den blir sådär härligt frasig!
Noterar även att jag är ingen stjärna på det här med uppläggning.

0faf085dc16744d6c08c8e03421ddc68.jpg

757fdc526ad851f65ea187bc88896ec6.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag är en av de där mupparna :crash

På frågan "Burnt to a crisp or bloody as hell" så väljer jag det förstnämnda. Jag har inte många kompisar i grill-umgänge, är vi borta får jag ta hand om mina egna köttbitar själv. Klagar dock inte, då får jag precis som jag vill ha det med lite mumsig krispig yta :fyllisar
Edit; ska definitivt testa tipset med ölkorvar. Själv brukar jag ha några i frysen som jag hetsar på i micron, men det är klart intressant att prova grilla dem!
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag är en av de där mupparna :crash

På frågan "Burnt to a crisp or bloody as hell" så väljer jag det förstnämnda. Jag har inte många kompisar i grill-umgänge, är vi borta får jag ta hand om mina egna köttbitar själv. Klagar dock inte, då får jag precis som jag vill ha det med lite mumsig krispig yta :fyllisar
Edit; ska definitivt testa tipset med ölkorvar. Själv brukar jag ha några i frysen som jag hetsar på i micron, men det är klart intressant att prova grilla dem!

Jag är inte heller ett jättestort fan av "bloody as hell" heller, föredrar någonstans i mitten.
Huvudsaken är att man får köttet så som man själv vill ha det!
Grillad ölkorv är helt underbart, dom får en riktigt krispig/frasig yta och blir ordentligt saftiga :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag är inte heller ett jättestort fan av "bloody as hell" heller, föredrar någonstans i mitten.
Huvudsaken är att man får köttet så som man själv vill ha det!
Grillad ölkorv är helt underbart, dom får en riktigt krispig/frasig yta och blir ordentligt saftiga :tummenupp
Jag har ingen, verkligen ingen, i min bekantskapskrets som inte tittar på mig som om jag vore ett ärkepucko av sällan skådat mått när de ser mig "förstöra en sån fin köttbit". Men som du säger, det viktigaste är att få det som man själv vill ha det!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Bra tråd.

Går jag i polemik med Sven Svensson om jag säger att färdigamrinaderna på påse(och marinad öht) är överskattade. Salt jävla sås med grillkrydda, som folk dränker sin entrecote i innan de lägger den på grillen.

Kan inte kött få smaka kött?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Bra tråd.

Går jag i polemik med Sven Svensson om jag säger att färdigamrinaderna på påse(och marinad öht) är överskattade. Salt jävla sås med grillkrydda, som folk dränker sin entrecote i innan de lägger den på grillen.

Kan inte kött få smaka kött?
Håller med!
Marinad kan absolut förhöja smaken på en köttbit, men det måste vara med måtta och den ska vara hemmagjord!
Jag brukar blanda en skvätt grillolja (inte någon smaksatt skit med vitlök, honung eller liknande) med soja, dijonsenap, salt, peppar och ibland chili om man känner för att svettas lite.
PENSLAR köttet med ett fint lager och sen slänger jag det i en vakuumburk i cirka en timme i kylen, det räcker.
Får ont i magen när folk lägger köttet i en påse och tömmer ner 2dl marinad och sen ska det marineras i 12h+ för att bli bra tydligen.
Trams!
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag kör pelargrill å utan lock förstås..
Beror på vad som ska grillas så använder jag kol eller briketter..
Grillen tänds me eltändare som ser ut som en doppvärmare..
Kan även tända me papper i pelaren...
Absolut totalt förbjudet att tända grillen me tändvätska.. Luktar å smakar efter de.. Skull förbjudas att säljas då..

Kött bör marineras minst ett dygn innan grillning gärna me färska örter berodde va de är för kött...
Snabb marinad som penslas på precis innan är värdelöst eller blir smaklöst...
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag kör pelargrill å utan lock förstås..
Beror på vad som ska grillas så använder jag kol eller briketter..
Grillen tänds me eltändare som ser ut som en doppvärmare..
Kan även tända me papper i pelaren...
Absolut totalt förbjudet att tända grillen me tändvätska.. Luktar å smakar efter de.. Skull förbjudas att säljas då..

Kött bör marineras minst ett dygn innan grillning gärna me färska örter berodde va de är för kött...
Snabb marinad som penslas på precis innan är värdelöst eller blir smaklöst...

Håller med om att tändvätska borde förbjudas, det är djävulens påfund!
Marinerar du det i vakuum så går det bra mycket fortare, och jag kan LOVA att du känner skillnad i smaken även om du bara ger det någon timme.
Jamie Purviance, som är författaren bakom Webers grillbibel sedan iaf 10 år tillbaka säger följande på hur länge man behöver marinera:
15-30 min: Mindre bitar, som skaldjur, tärnat kött till grillspett, eller grönsaker.
1-3 timmar: Tunna köttstycken utan ben, som kycklingfilé, fiskfilé, fläskfilé, kotletter eller biffar.
2-6 timmar: Större köttstycken med eller utan ben, som lammstek, hel kyckling eller nötstek.
6-12 timmar: Stora eller sega köttstycken, som hel högrev, hel skinka, kotlettrad eller kalkon.
Saxat från senaste upplagan av grillbibeln, som för övrigt är en helt fantastisk bok för alla som gillar att grilla :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
För att tända min kolgrill så använder jag värmepistolen, både värme och luft, grillklart på10 min. Använder bara kol, aldrig briketter.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag upplever det som så att smaken från tändvätskan endast kommer dom gångerna man lägger på köttet för tidigt. Låter man glöden utvecklas och tändvätskan förbrännas tillräckligt innan man lägger på köttet så kan iaf jag ärligt erkänna att jag inte med säkerhet kan avgöra - utifrån en marinadindränkt köttbit med bea - huruvida grillen var tänd med tändvätska eller eltändare.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
För att tända min kolgrill så använder jag värmepistolen, både värme och luft, grillklart på10 min. Använder bara kol, aldrig briketter.

Den var ny för mig!
De få gångerna jag kör klotgrill så använder jag skorstenständare, brukar ta runt 20 min så har man en hel drös briketter (eller kol) alla med jämn glöd.
Med risk för att verka framföra reklam, det är inte min avsikt, så ÄLSKAR jag Webers kol, den består till 20% av äppelträ så den ger lite extra trevlig smak till köttet, finns säkert andra märken som har något liknande om man inte vill betala överpris.
Inget man inte kan uppnå med hjälp av rökspån, men det har ju hänt mer än en gång att man glömt lägga skiten i blöt innan man ska grilla :D
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag upplever det som så att smaken från tändvätskan endast kommer dom gångerna man lägger på köttet för tidigt. Låter man glöden utvecklas och tändvätskan förbrännas tillräckligt innan man lägger på köttet så kan iaf jag ärligt erkänna att jag inte med säkerhet kan avgöra - utifrån en marinadindränkt köttbit med bea - huruvida grillen var tänd med tändvätska eller eltändare.

Fick ett tips från en kund som använde lampolja istället för tändvätska.
Anledningen var att lampoljan är både lukt och rökfri när den antänds, till skillnad från tändvätska.
Han körde även på lampolja för att tända öppna spisen.
Har inte testat det själv så kan inte uttala mig om det funkar eller ej, min grill tänds med en knapp, men det låter logiskt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Doften av tändvätska känns på flera hundra meter när någon granne använder de till att tända grillen...
Kan vara hur bra lukt å smaksinne man har för att kunna känna doften å smaken av föroreningen tändvätska...
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Har en grill-relaterad fråga:
Jag tänder min grill med en grillgaffel (se bild) och undrar om någon kan rekommendera en BRA?
I skrivande stund har jag en från Jula som rödglödgar briketterna skitsnabbt MEN som löser ut min jordfelsbrytare titt som tätt. Köpte då motsvarande från Feltema som inte löser ut jordfelsbrytaren men å andra sidan tar evigheter på sig att bli riktigt varm.
Är det ngn mer som använder grillgaffel? Vilken ska man ha?

a.JPG
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Marinerar köttet själv. Låter ligga ett dygn i marinaden.
Grillar helst med kol, men ibland har man glömt köpa. Då blir det till att rusa omkring och samla grenar och annat man kan lägga på. Extra kul när det regnat och all ved är sur.
Tänder gör man med spillolja blandat med lite bensin.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har en grill-relaterad fråga:
Jag tänder min grill med en grillgaffel (se bild) och undrar om någon kan rekommendera en BRA?
I skrivande stund har jag en från Jula som rödglödgar briketterna skitsnabbt MEN som löser ut min jordfelsbrytare titt som tätt. Köpte då motsvarande från Feltema som inte löser ut jordfelsbrytaren men å andra sidan tar evigheter på sig att bli riktigt varm.
Är det ngn mer som använder grillgaffel? Vilken ska man ha?

Aldrig använt en själv men min far har i 10+ år, han brukade gå igenom ett par stycken varje säsong av samma anledningar du nämner.
Jag tvingade på honom en skorstenständare förra våren och han har inte saknat sin gaffeltändare.
Man får en riktigt jämt fördelad glöd och det går fort, brukar ta 20 min när jag använder Webers briketter och runt 10 min när jag snålköper från Ica...

Svarar väl inte riktigt på din fråga, men jag är tveksam om det finns någon gaffeltändare som kan klassas som BRA.
Vi har en billig (170-200 spänn något) som vi kränger på jobb och drar iväg en bit över 100st per säsong, får kanske tillbaka 5-10% som returer, sen är det garanterat fler som går sönder men man orkar inte släpa tillbaka den och klaga.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
@Knoddas

Kan du länka till den som du/ni säljer via ditt arbete?
Bör väl ändå vara bättre än skräpet från Jula/Feltema (väl?)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
@Knoddas

Kan du länka till den som du/ni säljer via ditt arbete?
Bör väl ändå vara bättre än skräpet från Jula/Feltema (väl?)

Är typ 99.8% säker på att det är denna från ÖoB.
Vi handlar den av samma leverantör som förser dom med majoriteten av sina varor.
Osäkert om vi är SÅ dyra på den som jag skrev tidigare dock :D
https://www.öob.se/tradgard/elda-grilla/grilltillbehor/grillkolstandare-3002084

Den är på 800W, samma som den Jula säljer.
Biltemas är på 500W.
 
Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Är typ 99.8% säker på att det är denna från ÖoB.
Vi handlar den av samma leverantör som förser dom med majoriteten av sina varor.
Osäkert om vi är SÅ dyra på den som jag skrev tidigare dock :D
https://www.öob.se/tradgard/elda-grilla/grilltillbehor/grillkolstandare-3002084

Den är på 800W, samma som den Jula säljer.
Biltemas är på 500W.

En sådan får det bli!
Det är ju faan att man ska ha så långt till närmaste ÖoB.
Nåja, förr eller senare så passerar jag väl ett ÖoB varuhus (förhoppningsvis)

Tack för tipset!
:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top