REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 170
    Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A
    Vilket lod använder man för aluminium och mässing då? Jag har gängtejp och klister redan.

Jävla engångsprylar..
    If it ain't broke, try harder

Man lär sig så länge man gör fel
    Det är fattigt att ha bråttom

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Brute Force Visa inlägg
    Vilket lod använder man för aluminium och mässing då? Jag har gängtejp och klister redan.

Jävla engångsprylar..
    Byt ut skiten!
    Skruva inte åt så jäkla hårt nästa gång, bara precis så att det inte läcker.
    Och köp dyra prylar där du får garanti
    Har aldrig under mina 10 år på jobb fått tillbaka en regulator till gasolgrill, hur starka nypor har du?

Farbror morbror Brute Forces avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    RD07A
    Verkar inte bättre än att dom frontar även dessa, grävde i lådan och fick fram en från 2018 iaf. Funderade på att takmontera tuben för transport men någon sa att det kunde smälla bra om man har dåligt lokalsinne

If it ain't broke, try harder

Man lär sig så länge man gör fel
    Det är fattigt att ha bråttom

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Ikväll grillar vi fläskfilé!
    En underbar bit av grisen som man sällan blir bjuden på, när jag pratar med våra kunder så får jag ofta höra att "fläskfilé blir alltid så torrt och tråkigt", FAKE NEWS!
    Fläskfilé är underbart gott och saftigt om du plockar den från grillen vid rätt temp.
    Jag brukar plocka bort den vid 60-62 grader innertemp och har aldrig varit med om att den har blivit torr.
    Just idag kör vi en fläskfilé lindad i bacon, tekniken vi använder för att tillaga den kallas för reverse sear, vilket innebär att vi kör den på lite lägre temp först upp till cirka 50 grader.
    Sen tar vi bort den och låter den vila i cirka 10 min, passar samtidigt på att pensla den med en glaze av grillolja, flytande honung, brunt farinsocker och en skvätt öl för att tunna ut glazen lite.
    Under tiden vi gör detta så får grillen jobba sig upp till 270-280 grader och sen slänger vi på köttet igen och eventuella tillbehör.
    Glazen ger dig en trevlig karamelliserad yta på fläsket som är löjligt god!
    När innertempen når 60-62 så plockar du bort köttet, låter det vila i 5 min och sen är det bara att skära upp och kränga!

Efter första vändan, innertempen cirka 50.

Uppskuret och färdigt, plockades vid 62 grader och steg till 68 som högst när den fick vila ett tag efter.

Kvällens tallrik!
    Köttet, gratängen och squashen är ganska basic.
    Körsbärstomaterna körde jag packade i folie med salt, olivolja, vinäger och lite torkad birds eye chili, bränner lagom bra!

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Brute Force Visa inlägg
    Verkar inte bättre än att dom frontar även dessa, grävde i lådan och fick fram en från 2018 iaf. Funderade på att takmontera tuben för transport men någon sa att det kunde smälla bra om man har dåligt lokalsinne

Mitt tips är (samma som det ALLTID är när kunder är missnöjda med produkter) köp Weber eller liknande.
    Du får ut MINST 5 års användande av deras slangar, ett kit med regulator kostar 400 spänn.
    Det är en liten investering när du slår ut den över hur många år den kommer klara sig

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Bra trådstart TS!
    Grilla är ett av mina favorit-nöjen!
    För mig oftast utfört på sommaren.

Kommer bli extra bra i år då jag tror Sous Vide'n kommer höja grillningen till nya nivåer!

Jag gillar mitt kött "bleu" som dom säger i Frankrike, dvs väldigt rött.
    Naturligtvis då bara om det är bra bitar av oxe eller lamm.

Kör fn en Landmann gasolgrill som inte blir varm nog.
    Skall byta och har tittat på Weber E-410.
    Är lite i valet och kvalet då man får liknande spec för halva pengen på andra fabrikat.
    Men vet att Weber oftast vinner varmast resp min gasol för att komma dit tester.

Någon som har ett annat fabrikat de är nöjda med?
    Landmann, Broil King, BlueGaz etc.

EDIT:
    Den här tex (Nashville):
    https://outl1.se/gasolgrill-rostfri
    Senast redigerat av Kratoz den 2019-04-03 klockan 09:00.
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

Och då är jag glad ! Täppass avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Hoj
    Ducati
    Landmann Triton PTS 4.1 Stainless Steel
    Min gamla weber med 2 gaslågor gav upp förr förra säsongen, då blev det en sån här för lite större maskin men rimligare pris.
    Jag var nöjd med webern och är lika nöjd med denna.
    De stod/står utomhus året runt utan tak men under kapell.
    Min landman blir het och bra.
    Jo men så att...ehh..

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Kratoz Visa inlägg
    Bra trådstart TS!
    Grilla är ett av mina favorit-nöjen!
    För mig oftast utfört på sommaren.

Kommer bli extra bra i år då jag tror Sous Vide'n kommer höja grillningen till nya nivåer!

Jag gillar mitt kött "bleu" som dom säger i Frankrike, dvs väldigt rött.
    Naturligtvis då bara om det är bra bitar av oxe eller lamm.

Kör fn en Landmann gasolgrill som inte blir varm nog.
    Skall byta och har tittat på Weber E-410.
    Är lite i valet och kvalet då man får liknande spec för halva pengen på andra fabrikat.
    Men vet att Weber oftast vinner varmast resp min gasol för att komma dit tester.

Någon som har ett annat fabrikat de är nöjda med?
    Landmann, Broil King, BlueGaz etc.

EDIT:
    Den här tex (Nashville):
    https://outl1.se/gasolgrill-rostfri
    Har sålt Landmann förr och det är bra prisvärda grillar i mittsegmentet, tveklöst.
    Det som talar för Weber är ju garantierna.
    Deras Genesis II grillar har 10 år på alla delar, dvs brännare, flavorizer bars, rubb och stubb.
    Bäst i test enligt Testfakta för andra året på rad.
    Om du köper en Genesis II av valfri modell och registrerar den hos Weber innan 23e April så skickar dom en iGrill 3 termometer till dig helt gratis, kostar 1200 annars.
    Ett helt fantastiskt redskap, jag använder min ofta och den hjälper mig få kanon resultat varje gång oavsett vad jag grillar.

Glöm inte att du ofta kan pruta, kanske inte på grillen (värt ett försök ändå för det finns utrymme för det, säger dom annat så är det skitsnack) men att få iaf 10% på alla tillbehör ser jag som en självklarhet när man köper en grill för närmare 10 loppor, jag erbjuder alltid våra kunder det i sådana lägen.

Lycka till med ditt val, och återkom gärna i tråden med resultatet!

edit: Här är en länk där du kan se alla garantier som gäller för Webers gasolgrillar i serierna Spirit och Genesis.
    https://i.imgur.com/4mC2TwN.png

edit2: Om du inte tvunget måste ha grillytan på deras 410 så kan jag rekommendera dig att titta på EP-335 istället.
    Det är samma pris (+/- något lite beroende på handlare) och du får stängt skåp med luckor istället för öppet, du får en sidobrännare samt även en extra "sear station", en extra brännare mellan brännare 2 och 3, precis under där GBS gallret sitter.
    Extrabrännaren är grym när man behöver få på riktigt hög temp om man ska seara skiten ur en köttbit eller om man kör pizza t.ex, då man ofta vill ha upp tempen en bra bit över 300.
    Gallret till 410 är för övrigt av korkad konstruktion i år, det blir ett litet "glapp" mellan gallret och väggen på grillen ute i ena kanten, cirka 3-4 centimeter.
    Dvs du kommer ha en del av gallret (har för mig det är i 3 delar) som kan glida i sidled en bit, kan vara ganska irriterande, kan även lösas med en distans om man är lite händig.
    Värt att kolla på!
    Senast redigerat av Knoddas den 2019-04-03 klockan 11:49.

Har två Aprilior! blacktriples avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Hoj
    Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
    Jag har en Napoleon Rogue gasolgrill.

Har inte ägt någon annan gasolgrill så jag har dåligt med jämförelsematerial. Dock är jag mycket nöjd.
    Har även en Weber klotgrill som varit med i ganska många år samt en Weber fyrkantig campinggrill.

Hemma har jag inte använt kolgrill överhuvudtaget sedan jag köpte gasolgrillen.

https://napoleongrillar.se/index.php
    Sist till McDonalds är en rutten sill...

F.d Hybridpilot farmerlips avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2 röda och en gul
    Kör med en Weber 57:a, alltid med lock.
    Slänger ofta in lite äppelkvistar som får pyra lite.
    Kyckling på ölburk är en favorit och hel laxsida!!
    En Smokey Mountain står på önskelistan.
    Köpte Biltemas variant bara för att testa och den fungerar riktigt bra.
    Lite för lite så klart men jag har rökt en hel del i den. Egen kassler blir fantastisk.
    För att inte tala om revbensspjäll som får gosa sig några timmar i rökig värme :-)

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av farmerlip Visa inlägg
    Lite för lite så klart men jag har rökt en hel del i den. Egen kassler blir fantastisk.
    För att inte tala om revbensspjäll som får gosa sig några timmar i rökig värme :-)
    Hade jag inte bott i lägenhet och varit begränsad till balkong så hade jag lätt haft en Smokey Mountain, underbar pjäs är det!
    57orna fick en rejäl uppdatering till i år, den vassaste modellen (E-5770/5775, 75an får du ett GBS sear grate för 200 extra, lätt värt!) är framtagen för att man ska kunna röka smidigt i den också, och det är verkligen smidigt.
    Perfekt om man vill/har plats till både en grill och en rök!
    Riktigt maxad klotgrill och det skiljer inte särskilt mycket i pris på den och deras klassiska Master-Touch 57 (numera E-5750) men man får ganska mycket mer för pengarna.
    Beer can chicken är en tidlös klassiker och favorit, jag kör dock aldrig med burk utan häller över ölen i en kycklinghållare istället och trycker dit fjäderfä't över.
    Intalar mig att färgen på burkarna kombinerat med hög värme inte är en jättebra kombo, sen om det faktiskt är så eller inte har jag ingen aning om
    Rotisserie är kanon till kyckling också, ölen häller man i en form under kycklingen istället.
    Funderar på att plocka fram mitt i helgen, har några idéer med en stor bit rostas och ett par timmars snurrande på grillen...

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2 röda och en gul
    Citat Ursprungligen postat av Knoddas Visa inlägg
    Hade jag inte bott i lägenhet och varit begränsad till balkong så hade jag lätt haft en Smokey Mountain, underbar pjäs är det!
    57orna fick en rejäl uppdatering till i år, den vassaste modellen (E-5770/5775, 75an får du ett GBS sear grate för 200 extra, lätt värt!) är framtagen för att man ska kunna röka smidigt i den också, och det är verkligen smidigt.
    Perfekt om man vill/har plats till både en grill och en rök!
    Riktigt maxad klotgrill och det skiljer inte särskilt mycket i pris på den och deras klassiska Master-Touch 57 (numera E-5750) men man får ganska mycket mer för pengarna.
    Beer can chicken är en tidlös klassiker och favorit, jag kör dock aldrig med burk utan häller över ölen i en kycklinghållare istället och trycker dit fjäderfä't över.
    Intalar mig att färgen på burkarna kombinerat med hög värme inte är en jättebra kombo, sen om det faktiskt är så eller inte har jag ingen aning om
    Rotisserie är kanon till kyckling också, ölen häller man i en form under kycklingen istället.
    Funderar på att plocka fram mitt i helgen, har några idéer med en stor bit rostas och ett par timmars snurrande på grillen...
    Självklart har jag Webers kycklinghållare :-)

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Har också kört Biltemas tunna men jag tycker den är marginellt bättre än en 57:a med någon form av höjningsring. Lite mer plats i tunnan men sämre kontroll på värmen. Och rostar som satan förstås.
    En rejäl ring till 67:an vore fint men tyngdpunkten kanske skulle bli en aning hög.

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2 röda och en gul
    Det fanns nån firma tidigare som gjorde ringen och lite prylar till 57:an för att nästan få till en Smokey Mountain.
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    Har också kört Biltemas tunna men jag tycker den är marginellt bättre än en 57:a med någon form av höjningsring. Lite mer plats i tunnan men sämre kontroll på värmen. Och rostar som satan förstås.
    En rejäl ring till 67:an vore fint men tyngdpunkten kanske skulle bli en aning hög.

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Det fanns nån firma tidigare som gjorde ringen och lite prylar till 57:an för att nästan få till en Smokey Mountain.
    Jag har ett rotisserie så jag kör den ringen. Det räcker långt.
    Behöver jag hänga något i röken har jag dessutom en liten ring med genomgående grillspett som går att använda ovanpå. Kan behövas lite alufolie för att täta onödiga hål.

Och en Smokenator förstås!

Det funkar annars rätt bra med eldfast tegel för att avgränsa kolen.
    Senast redigerat av Josef den 2019-04-04 klockan 15:04.

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Såhär ser Webers lösning ut.
    Lägg briketterna/kolen utmed insidan av ringen, någon form av flis eller spån också såklart.
    Lägg ner 1-2 glödande briketter och sen jobbar den sig sakta runt om under x antal timmar, blir kanon resultat.
    Funkar i vilken grill som helst men det blir bättre med en diffuser plate ovanpå som skärmar av värmen.
    Man får en schysst sådan till men jag glömde ta bild på den...

Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC_0045.jpg
Visningar:	35
Storlek:	101,3 KB
Id:	448490

Edit: hittade bilden
    Senast redigerat av Knoddas den 2019-04-04 klockan 16:47.

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Tack för tips Knoddas, Täppas och blacktriple!

Det blev tillslut en sån här med överdrag och stekplatta:
    https://www.grillkung.se/produkter/v.../napoleon-le-3
    Hemma i början på nästa vecka hoppas jag.

Det föll alltså på en i rostfritt, ett antal tusen i rabatt och en keramisk infravärmare i sidobordet som borde bli perfekt för att skapa grillyta på Sous Vide köttet.

Att den sedan har "ishink" på en sida där ölen håller sig kalla är ju också lite plus...
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2 röda och en gul
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    Jag har ett rotisserie så jag kör den ringen. Det räcker långt.
    Behöver jag hänga något i röken har jag dessutom en liten ring med genomgående grillspett som går att använda ovanpå. Kan behövas lite alufolie för att täta onödiga hål.

Och en Smokenator förstås!

Det funkar annars rätt bra med eldfast tegel för att avgränsa kolen.
    Typ så här
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	grill.jpg
Visningar:	24
Storlek:	109,7 KB
Id:	448491

Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja

Det föll alltså på en i rostfritt, ett antal tusen i rabatt och en keramisk infravärmare i sidobordet som borde bli perfekt för att skapa grillyta på Sous Vide köttet.

Att den sedan har "ishink" på en sida där ölen håller sig kalla är ju också lite plus...
    Härligt, och jäkla bra pris med rabatten också, tror du kommer bli nöjd!
    Är plattan på sidan bara en IR brännare eller kan du få eld där också om du skulle vilja köra en gryta eller stekjärn t.ex?
    Kan vara bilderna som är otydliga men jag förstår verkligen inte tillverkare som gör "ribborna" på gallret i trekantsform, med den platta sidan neråt...?
    Det normala borde vara platta sidan uppåt för mer kontaktyta med köttet, och eftersom den smalnar av neråt så fastnar inte fett/köttsafter på undersidan av gallret utan det droppar ner och förångas uppåt för att smaksätta köttet, eller?
    Har en variant från DanGrill på jobb som har samma design, begriper det icke men jag kanske är trög

Och då är jag glad ! Täppass avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Hoj
    Ducati

Shit vilken maskin !!!
    Ishink och infravärmare... blir lite avundsjuk, hoppas du blir nöjd.
    Jo men så att...ehh..

Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja, just detta är skitviktigt! Lär känna DIN hoj, det är ju den du kör... En bra start är RTFM... (Read the f-cking manual...)

Niklasinorr
Vill du annonsera ovan? Klicka här