Stora Grill-tråden

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
en fråga från en amatörgrillare med en enkel vanlig klotgrill... grilla med locket på och ventilationsspjäll (i lock och under glöd) öppna elelr grilla utan locket på???.
finns säkert olika synpunkter på detta.men har testat både varianterna och märker ingen skillnad direkt, eventuellt att det som grillas blir lite saftigare med lock på.

Tunn skiva nötkött som ska grillas snabbt=högsta möjliga värme direkt underifrån=locket av.
Hel bit som ska gå +30min=indirekt värme (typ ugn)=locket på.

Sen finns det ju allt däremellan där man kan välja mer men generellt kan du få mer yta utan lock och jämnare tillagning med.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nån variant på beer-can-chicken kanske. Men helgrilla en kalkon måste ju ta ett par timmar.

:D 6.5kg beercanchicken vore ju nåt , styckade isär och körde till 70 grader i temp men tyckte det blev torrt och lägre vete fasen om man ska gå i temp :va
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det svåra är att hålla en låg och jämn temperatur vid tillagningen. Annars gäller det bara att använda termometer för att undvika att köttet blir torrt.
Helstekt ser trevligt ut men styckar man upp kalkonen blir det större mängd kött med lämplig innertemperatur.

Amazing ribs är alltid din vän när det gäller detaljerna kring tillagningen även om jag föredrar mindre socker i de flesta kryddblandningar:
https://amazingribs.com/tested-recipes/turkey-recipes/bbq-and-grilled-turkey-recipe

Ska provas framöver , var otydlig förut men styckar isär och körde till 70 grader i temp men torrt som tusan blev det
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
en fråga från en amatörgrillare med en enkel vanlig klotgrill... grilla med locket på och ventilationsspjäll (i lock och under glöd) öppna elelr grilla utan locket på???.
finns säkert olika synpunkter på detta.men har testat både varianterna och märker ingen skillnad direkt, eventuellt att det som grillas blir lite saftigare med lock på.

Locket ska alltid vara på!!
Weber hade enormt svårt att slå igenom på nordiska marknaden under 90-talet på grund av just det, folk förstod inte varför man skulle betala massor med pengar för en grill med ett lock?!
Att ha locket på ger en hel del fördelar!
Du får en jämnare fördelad temp i grillen, utan locket så får du en riktigt bra skjuts nerifrån glöden men från ovansidan så har du noll värme, med locket på så värmer det på bra även ovanifrån.
Du stänger inne ångorna och röken vilket ger dig ett saftigare och mer smakrikt resultat.
Du slipper att glöden drar iväg på 130% och ytterligare ökar skillnaden i temp mellan ovansidan och undersidan på det du grillar.

Det enda jag grillar med locket öppet är lövbiff, och då är grillen på 300+ grader och köttbitarna är i princip bara nere och vänder på gallret.

ALLTID locket på!!

Klassiskt undantag är om du ska grilla korv med bröd, då är det ingen som bryr sig.



Angående att köra en hel kalkon, rotisserie är svaret om du vill ha det riktigt bra, annars kommer du få passa grillen och ösa fågelfan nonstop tills den är klar.
Och självklart är det låg temp och lång tid som gäller, som någon nämnde innan.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta

Weber kommer med en ny grill till nästa säsong...
Smokefire heter den, kommer i två storlekar och går på pellets!
Man ställer in tempen och sen matar grillen fram pellets så den håller din bestämda temp, går att koppla upp telefonen mot den via wifi (blåtand har funkat sådär i deras igrill termometrar, så även där kommer en ny uppdaterad modell med wifi) och höja/sänka tempen utan att ens lämna soffan... :fyllisar
Borde vara en grym grill om man gillar köra low and slow utan att behöva fylla på med briketter/kol hela tiden, och du får schysst röksmak ändå.
Det enda negativa är väl att dom bara garanterar att den funkar med sina egna (givetvis inte svinbilliga) pellets, men hittar du andra som har precis samma dimensioner så ska det ju funka också.
Vill minnas att dom skulle landa på 12/14k, eller så var det 13/15.
Oavsett vilket så kommer den säljas för 1-1.5k under rek pris inom ett halvår hos en del handlare..

Har inte sett den in action än men ska iväg i slutet Januari och kolla igenom 2020 sortimentet, ska bli riktigt kul att se hur bra den funkar! :tummenupp
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Weber kommer med en ny grill till nästa säsong...
Smokefire heter den, kommer i två storlekar och går på pellets!
Man ställer in tempen och sen matar grillen fram pellets så den håller din bestämda temp, går att koppla upp telefonen mot den via wifi (blåtand har funkat sådär i deras igrill termometrar, så även där kommer en ny uppdaterad modell med wifi) och höja/sänka tempen utan att ens lämna soffan... :fyllisar
Borde vara en grym grill om man gillar köra low and slow utan att behöva fylla på med briketter/kol hela tiden, och du får schysst röksmak ändå.
Det enda negativa är väl att dom bara garanterar att den funkar med sina egna (givetvis inte svinbilliga) pellets, men hittar du andra som har precis samma dimensioner så ska det ju funka också.
Vill minnas att dom skulle landa på 12/14k, eller så var det 13/15.
Oavsett vilket så kommer den säljas för 1-1.5k under rek pris inom ett halvår hos en del handlare..

Har inte sett den in action än men ska iväg i slutet Januari och kolla igenom 2020 sortimentet, ska bli riktigt kul att se hur bra den funkar! :tummenupp

Traeger kopia. :näsblod
Cool pryl för den inbitna, men jag vet inte. 99% av befolkningen har mer glädje av något simplare.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Traeger kopia. :näsblod
Cool pryl för den inbitna, men jag vet inte. 99% av befolkningen har mer glädje av något simplare.

Självklart har det tittats på andra, kan ju inte låta någon annan äga marknaden för en produkt :hihi
Jag har också mycket svårt att se detta som en storsäljare, det är precis som du säger något för den riktigt inbitna, eller för prylbögen som bara måste ha allt :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
det är precis som du säger något för den riktigt inbitna, eller för prylbögen som bara måste ha allt :)
Jag tillhör båda kategorierna och en pelletsrök som är så pass rostbeständig och funkar så smidigt som alla Webrar brukar göra låter klart intressant!

Jag gillar dock inte smaken av briketter som läggs på otända så frågan är om pellets ger samma bittra röksmak vid riktigt långa sessioner eller om det funkar bra. Någon som testat?

Jag har mig veterligen aldrig ätit något som tillagats på pellets.:va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Weber kommer med en ny grill till nästa säsong...
Smokefire heter den, kommer i två storlekar och går på pellets!
Man ställer in tempen och sen matar grillen fram pellets så den håller din bestämda temp, går att koppla upp telefonen mot den via wifi (blåtand har funkat sådär i deras igrill termometrar, så även där kommer en ny uppdaterad modell med wifi) och höja/sänka tempen utan att ens lämna soffan... :fyllisar
Borde vara en grym grill om man gillar köra low and slow utan att behöva fylla på med briketter/kol hela tiden, och du får schysst röksmak ändå.
Det enda negativa är väl att dom bara garanterar att den funkar med sina egna (givetvis inte svinbilliga) pellets, men hittar du andra som har precis samma dimensioner så ska det ju funka också.
Vill minnas att dom skulle landa på 12/14k, eller så var det 13/15.
Oavsett vilket så kommer den säljas för 1-1.5k under rek pris inom ett halvår hos en del handlare..

Har inte sett den in action än men ska iväg i slutet Januari och kolla igenom 2020 sortimentet, ska bli riktigt kul att se hur bra den funkar! :tummenupp

HIttatde den då jag slö-grill-surfade på youtube. :)
Ser riktigt intressant ut.
Hade hoppats på lite lägre pris då jag isf hade kompletterat gasolgrillen med en.
Borde ju inte vara så svårt att göra samma funktion på en gasol-grill?
Isf har Weber en köpare här! :banana
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Justera temperaturen via telefon. :)

Skillnaden är väl att deras Smokefire är elektriskt styrd, medans en gasolgrill inte är det.
Åas så är min Pulse också elektrisk och jag måste likväl gå ut och vrida för hand om jag vill ändra temp :huvet
Borde inte vara så svårt för den händige att montera in servon som vrider på rattarna :tummenupp

Jag tillhör båda kategorierna och en pelletsrök som är så pass rostbeständig och funkar så smidigt som alla Webrar brukar göra låter klart intressant!

Jag gillar dock inte smaken av briketter som läggs på otända så frågan är om pellets ger samma bittra röksmak vid riktigt långa sessioner eller om det funkar bra. Någon som testat?

Jag har mig veterligen aldrig ätit något som tillagats på pellets.:va

Har inte heller ätit något som tillagats på pellets faktiskt, får förhoppningsvis chansen i slutet av Januari!
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Är väl inte direkt grillsäsong nu, men väl röksäsong.
Blir en laxfilé idag.

Färsk ur saltlagen med örter och malda enbär.
ub0nftupukj2g0sdeg6ojand


Elda sig lite. :)

y0qnlozpkwmlkynn0pg2nlf5


Kasta in....

qshxep0fk1pxz2nb4lqejjs1


Und öl, självfallet. :öl

3gilwt2shomtoqo2spj8zwo1


Genrep för rökningen av den traditionella julgrisen, nästa helg. :banana
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Locket ska alltid vara på!!
Weber hade enormt svårt att slå igenom på nordiska marknaden under 90-talet på grund av just det, folk förstod inte varför man skulle betala massor med pengar för en grill med ett lock?!
Att ha locket på ger en hel del fördelar!

Jag har varit klotgrillsmotståndare och alltid haft öppna grillar, jag gillar den manuella kontrollen man får av att ständigt flytta runt bitarna, grillytan man får och smaken som blir på en öppen grill.

Det visar sig att största anledningen till att jag har ogillat klotgrillar beror på dom som använder dom.

Laddar man sin svindyra klotgrill med pressat koldamm från rumänien så smakar maten skit.

Sonen är inbiten grillare, han började liksom jag med öppen grill, men nu har han en Weber.

Vi laddar alltid grillen med Vindelnkol, det gör en enorm skillnad i smak, och ALDRIG med pressat koldamm.

Nu fick jag en Weber av mina barn, då min gamla öppna grill (Swedols rostrfria 10-15 år gammal) blåste sönder i en storm (går att svetsa, så jag har inte kastat den än...)

Jag kommer att försöka mig på att konvertera till klotgrillare, tidigare har jag oftast skivat allt kött (jag gillar grillyta), nu kommer jag att köra hela stekar och fileér oftare, eftersom en klotgrill funkar bättre på sånt (det blir ju i princip ugnsbakat samtidigt)
Men jag kommer alltid att hävda att öppen grill funkar ypperligt, med en kunnig grillare bakom tången...

PS, glöm inte att provklicka grilltången minst två gånger varje gång du tar i den, det gör alla proffs...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Klart man klickar med tången.
Webers briketter är faktiskt riktigt bra, de enda som orkar hålla uppe värmen i min grill länge nog.
Provade några koksbriketter förra året och de var hyfsade men jag inbillade mig att jag kände en annan smak på maten.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag körde Beef short ribs i UDSen i helgen
Blev förbaskat gott.
Rubbade med salt och peppar och körde den i cirka 8 timmar på 105-115grader.

Blev bara en skitdålig bild på resultatet.
beef ribs.JPG
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top