REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 78910111213
Resultat 241 till 250 av 250
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Impact Visa inlägg
    Jag har inte kollat dessa två men jag märkte att med den lite större grillen jag har köpt från landman (:spy) så krävs det mer kol för att få värme. Hur är det med rökar?

Förväntar mig en utförlig beskrivning då jag själv tänkt investera i en rök!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
    Om du inte har investerat i en rök än så kampanjar jag Webers 47cm för 3 papp just nu nere i Båstad

Medlem Rickens avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Hoj
    KTM 450 SMR
    Jag har en wsm 47 sen några år tillbaka. Jag är förvånad över hur bra den faktiskt är. Man får vara med när solen flyttar sig så att den hamnar i eller ur solen. Och så får man justera lite luftlöde. På vintern så har vi dels grävt ned den i snön och dels gjort ett vindskydd åt den. Det funkar. Annars är det svårt för den att hålla temp.

Jag hade en Kamado ett tag också, samma tillverkare som sålde till Rusta annan leverantör.
    Skitdålig pryl. Glöden var så långt ned från köttet så man fick ingen yta vid grillning och luftintaget i nederkant var så litet så det tjockade igen ganska fort när askan ramlade ner.
    Vi provade att röka i den. Den är för värmeeffektiv för det. Det går åt alldeles för lite virke för att man ska få nån röksmak i köttet.

En offset smoker är säkert det bästa. Men wsm:en vinner på sin smidighet. Jag kan ju till o med lasta in den i skåpbilen och ta med den på semester. Om man inte har nåt emot röklukten i bilen.

Köp en 47:a om ni är max 4 pers som ska äta. Är ni fler så är det 57 som gäller.
    Vi anväder wsm:en mest när vi har kompisgänget på besök. Och den blir överfull. Så jag ska byta ut min.

P.i.t.A Impacts avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    990SMT -09 + GSX-R600 -09

Edit:
    Jag och lillgrabben ska äta några korvar. Så lite kol hade aldrig funkat i Landmann'en. Klot is the shit.

Senast redigerat av Impact den 2019-07-09 klockan 19:26.

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Citat Ursprungligen postat av Impact Visa inlägg

Edit:
    Jag och lillgrabben ska äta några korvar. Så lite kol hade aldrig funkat i Landmann'en. Klot is the shit.

Ser ut som när jag å frun grillar.
    Grillkorv till henne och något liknande dina korta korvar till mig.
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Idag åkte fru och barn ut till landet medan jag stannar hemma och jobbar en vecka till. I min värld betyder det bara en sak: Gräsänklingsbiff!

Jag åkte som seden bjuder till min lokala kötthandlare för inspiration och trots att det helt klart är mycket av en gimmick landade valet på en fin Tomahawk. Den kostade 299kr/kg och vägde 1,3kg. Relativt dyr bit eftersom det blev 300g ben kvar efter måltiden men motsvarande biff/kotte i samma klass utan ben låg på 399kr/kg och jag gillade hur denna såg ut:

Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Hade det varit biff på 6,5-7cm hade jag kört den sous vide för att få en jämn stekgrad och enkel tillagning men när det gäller entrecote vill jag att fettet ska smälta så mycket som möjligt och då blir det grillen direkt.
    Kol i en hög efter kanten för att kunna få till bra indirekt grillning men även kunna bättra på ytan med lite direkt värme. Här är Webers 67cm guld värd då det inte blir trångt ens med en 50cm stek!
    En bit av mitt gamla körsbärsträd fick mysa bland kolen och steken fick gå på direkt värme några minuter för att få igång fettdroppandet. Smaken fett på kolen ger hör till entrecote tycker jag. Biff föredras med mer ren vedrök.
    Senast redigerat av Josef den 2019-07-10 klockan 20:59.

Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Steken fick sedan gå på indirekt värme med öppna spjäll i ca 20 min. Locktermometern maxades och det var nog närmare 350C där uppe. En så här tjock stek fortsätter att stiga i temp en god kvart efter man plockat av den så när den var uppe i 45C i kärnan bättrade jag på ytan en aning och tog av den. Gick direkt på med peppar och lite milt vitlökssmör och lät vila till tempen vände. Jag siktade på 55-57C och den vände på 56,5C så det blev perfekt!

Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Mycket jobb för att få äta en köttbit i sin ensamhet men det var det väl värt för en sådan enastående måltid!

Medlem Kratozs avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    Mycket jobb för att få äta en köttbit i sin ensamhet men det var det väl värt för en sådan enastående måltid!
    KÖTTFEST!
    Ser enastående ut!
    Marc Marquez! You had me at Valencia 2012! :)

AKA qwertyuiopå SJPs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    Sucka surfemti & vansinnesgrön plastmisil
    Dagens, för att fira sista semesterdagen, helgrillad fläskfilé över hickoryspån. Mest för att prova spån på grillen, brukar röka i murad rök annars.

Blöta spån och massiv bit fläsk kyler ner min lilla minigrill lite väl, man tager vad man haver för att få in lite extra syre.

//Stefan

Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 78910111213

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ingen fara, jag är i hjärtat en viddernas man. Jag har jobbat i Riksgränsen t.o.m Men nu sitter jag i en av Stockholms halvbättre förorter med en medioker villa [...]

Chronic
Vill du annonsera ovan? Klicka här