Kamkedjespännaren på KTM

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Österrikare är duktiga på att bygga motorcyklar men kamkedjespännare är inte något de borde få nobelpris för. Den här designen är allt annat än vattentät... Den högra spännaren fungerar och den vänstra är trasig, allt pga att det högra går att tycka ner ungefär en mm mer än den vänstra innan den trycket släpper och fjädern inuti trycker ut kalaset. Tanken är att båda ska gå att trycka lika djupt som den högra och sedan ska man trycka uppifrån för att ge fjädern tillräckligt med tryck att åka ut. ...Men kommer man inte hela vägen in blir trycket för lågt.

Vad kostar en sådan här ny då? Jo 1200kr :död

Finns manuella men jag undrar hur gott om plats det är för att komma åt en sådan. Fast man kanske inte behöver justera mer än varje service?

Tänkte plocka isär den som är trasig och se hur den är uppbyggd. Har en redig verkstad så kan kanske göra en ny. Någon som vet om någon har demonterat den här typen av anordningar förr?

IMG_20190326_205259.jpg
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
575:- för en ny på KTM-shop i vilket fall.Finns dirttricks också med bättre mekanisk spärr.Du ska trycka den i bott för att den ska fjädra ut igen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
575:- för en ny på KTM-shop i vilket fall.Finns dirttricks också med bättre mekanisk spärr.Du ska trycka den i bott för att den ska fjädra ut igen.

Nix 1195kr https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1615&c=14568#partslist

Man ska inte trycka den i botten när den ska monteras, då ska den tryckas in så den stannar 2mm över botten. Men min ena stannar sista gången 3,5mm över botten och då trycks den inte ut när man monterat den.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det står ju 575:- på sidan du länkar till också...
Den för 1200:- är eftermarknads och antagligen Dirttricks då Emx knappast tagit fram något eget.Sträckarna fjädrar inte ut själv när du monterar vare sig de stannar 2 eller 3,5mm från botten,de måste tryckas helt i bott när du skruvat dit dem på motorn.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det står ju 575:- på sidan du länkar till också...
Den för 1200:- är eftermarknads och antagligen Dirttricks då Emx knappast tagit fram något eget.Sträckarna fjädrar inte ut själv när du monterar vare sig de stannar 2 eller 3,5mm från botten,de måste tryckas helt i bott när du skruvat dit dem på motorn.
Det är inte sant. När man trycker ner dem till 2mm så blir trycket stort nog för kolven som sitter på ovansidan att utlösa fjädern inuti i fastspänt läge, får man däremot bara ner den 3,5mm så räcker inte det för att utlösa trycket i fjädern. Får man bara ner den 3,5mm så bottnar nämligen kolven.


Däremot har jag missat att det fanns en billigare variant, ska ringa min lokala handlare på måndag och kolla om de har en. :)
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Om du tar dina sträckare som på bilden och trycker ihop dom fullt,fjädrar dom ut eller inte?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Om du tar dina sträckare som på bilden och trycker ihop dom fullt,fjädrar dom ut eller inte?
"Sträckarna fjädrar inte ut själv när du monterar vare sig de stannar 2 eller 3,5mm från botten,de måste tryckas helt i bott när du skruvat dit dem på motorn." De går inte att trycka dem i bott när de sitter på motorn däremot kan man släppa på fjädern om de är ihopklämda till 2mm från botten. Fjädern släpps dock inte om de bara är ihopklämda 3-3,5mm.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
"Sträckarna fjädrar inte ut själv när du monterar vare sig de stannar 2 eller 3,5mm från botten,de måste tryckas helt i bott när du skruvat dit dem på motorn." De går inte att trycka dem i bott när de sitter på motorn däremot kan man släppa på fjädern om de är ihopklämda till 2mm från botten. Fjädern släpps dock inte om de bara är ihopklämda 3-3,5mm.

Jo det går och det är enda sättet att "aktivera" sträckarna eller vad man nu ska kalla det.På de flesta motorerna med den här typen av sträckare sitter en plugg(#1 på reservdelslistan du länkade till)och där sticker man in en dorn,skruv eller vad fan som helst som får plats och trycker ihop sträckaren det sista.Om du fortfarande inte fattar hur det går till får du väl ta hjälp av någon som kan eller leta efter how to-videos på Youtube...
Edit.
Klarnar det inte efter den här filmen så....
https://www.youtube.com/watch?v=zQRDXprsjr0&t=98s
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jo det går och det är enda sättet att "aktivera" sträckarna eller vad man nu ska kalla det.På de flesta motorerna med den här typen av sträckare sitter en plugg(#1 på reservdelslistan du länkade till)och där sticker man in en dorn,skruv eller vad fan som helst som får plats och trycker ihop sträckaren det sista.Om du fortfarande inte fattar hur det går till får du väl ta hjälp av någon som kan eller leta efter how to-videos på Youtube...
Du vill inte inse att du har fel va? Finns inte en YouTube film som visar det du säger för det är inte vad som händer. Efter att man har 2mm kvar till botten och trycker på kolven på ovansidan så trycks fjädern inuti spännaren ihop (inte spännaren i sig) vilket resulterar i att fjädern åker ut. Om spännaren stod på 2mm så åkte den aldrig längre in. Står den däremot på 3,5mm så får man inte tillräckligt med tryck på kolven för att släppa lös fjädern. Så är det och om du inte tror på mig så kan du googla/kolla YouTube
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag har inte fel(nu heller),det är inte jag i den här tråden som misslyckas med att montera kamkedjesträckare...
Titta på filmen jag var så vänlig att länka till,där är det förklarat så att alla(ev utom en)förstår.
Med trycka i bott menar jag resterande mm till ytterdelen är flush med den inre men det ger ju sig själv oavsett om det är kamkedjesläpan eller något annat man trycker den mot.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu blir jag orolig att jag gjort fel då jag bytte sträckare på min ktm 990. Jag mins inte om jag tryckte ihop dem till 3mm eller inte? Men jag fick ju dit dem utan problem med att gänga på plugg muttern så jag antar att de är ok. Jag menar har man bara fått dit dem utan att dra gängpaj i muttern så funkar de väl som de ska?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har inte fel(nu heller),det är inte jag i den här tråden som misslyckas med att montera kamkedjesträckare...
Titta på filmen jag var så vänlig att länka till,där är det förklarat så att alla(ev utom en)förstår.
Med trycka i bott menar jag resterande mm till ytterdelen är flush med den inre men det ger ju sig själv oavsett om det är kamkedjesläpan eller något annat man trycker den mot.
Så vad du menar med att trycka i bott är inte att trycka i bott? Snacka om otydligt.

Trodde inte jag skulle behöva dela med mig av mina paint-skills...
Namnlös.png

När kolv D är intryckt ca 3-2mm (olika videos säger olika, mina funkar inte vid 3mm) så låser den. När man sedan trycker in kolv B så blir fjädern A komprimerad tillräckligt för att Kolven D ska åka ut ur hylsan C. Kommer man däremot inte in till 3-2mm så blir inte fjädern A tillräckligt komprimerad för att trycka ut kolven D ur hylsan C.

Du har hela den här tråden hävdat att när man trycker på kolv B så åker kolv D in och fjädrar ut det är en stor lögn både för dig själv och alla andra som ser det. Ring KTM och fråga om du inte tror mig. Nu ska jag fräsa ner min ena spännare som inte vill poppa ut och kolla hur den är konstruerad inuti.
 

Bifogat

  • Namnlös.png
    Namnlös.png
    12 KB · Visningar: 26

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu blir jag orolig att jag gjort fel då jag bytte sträckare på min ktm 990. Jag mins inte om jag tryckte ihop dem till 3mm eller inte? Men jag fick ju dit dem utan problem med att gänga på plugg muttern så jag antar att de är ok. Jag menar har man bara fått dit dem utan att dra gängpaj i muttern så funkar de väl som de ska?

Låsmekanismen inuti är lite speciell. Du måste poppa ut dem efter du har monterat dem och det kan du inte göra om du inte kommer ner med kolv D tillräckligt mycket. Dvs man kan få fast dem men det är inte säkert att de gör sitt jobb.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Så vad du menar med att trycka i bott är inte att trycka i bott? Snacka om otydligt.

Trodde inte jag skulle behöva dela med mig av mina paint-skills...
View attachment 448459

När kolv D är intryckt ca 3-2mm (olika videos säger olika, mina funkar inte vid 3mm) så låser den. När man sedan trycker in kolv B så blir fjädern A komprimerad tillräckligt för att Kolven D ska åka ut ur hylsan C. Kommer man däremot inte in till 3-2mm så blir inte fjädern A tillräckligt komprimerad för att trycka ut kolven D ur hylsan C.

Du har hela den här tråden hävdat att när man trycker på kolv B så åker kolv D in och fjädrar ut det är en stor lögn både för dig själv och alla andra som ser det. Ring KTM och fråga om du inte tror mig. Nu ska jag fräsa ner min ena spännare som inte vill poppa ut och kolla hur den är konstruerad inuti.

Det är exakt som jag skrivit.När man trycker kolv B till kolv D sticker ut ca 3mm låser den och det är monteringsläget.När man sedan komprimerar resterande mm till B och D är i samma nivå släpper spärren och den fjädrar ut,sedan sköter oljetrycket resten.Jag kallade det för att trycka den i bott eftersom det av förklarliga skäl tar stopp där.Finns beskrivet i KTM:s manualer också...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nu blir jag orolig att jag gjort fel då jag bytte sträckare på min ktm 990. Jag mins inte om jag tryckte ihop dem till 3mm eller inte? Men jag fick ju dit dem utan problem med att gänga på plugg muttern så jag antar att de är ok. Jag menar har man bara fått dit dem utan att dra gängpaj i muttern så funkar de väl som de ska?

Det kan givetvis funka att den fjädrar ihop när du drar åt hylsan likväl som den gör det när man ska ha den till monteringsläget men skulle spärren haka fast innan så blir det ungefär lika bra som att justera en manuell sträckare med mutterdragare.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är exakt som jag skrivit.När man trycker kolv B till kolv D sticker ut ca 3mm låser den och det är monteringsläget.När man sedan komprimerar resterande mm till B och D är i samma nivå släpper spärren och den fjädrar ut,sedan sköter oljetrycket resten.Jag kallade det för att trycka den i bott eftersom det av förklarliga skäl tar stopp där.Finns beskrivet i KTM:s manualer också...
Fine då är vi i samma båt trots allt, borde kanske förklarat med en bild från början.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Så vad du menar med att trycka i bott är inte att trycka i bott? Snacka om otydligt.

Trodde inte jag skulle behöva dela med mig av mina paint-skills...
View attachment 448459

När kolv D är intryckt ca 3-2mm (olika videos säger olika, mina funkar inte vid 3mm) så låser den. När man sedan trycker in kolv B så blir fjädern A komprimerad tillräckligt för att Kolven D ska åka ut ur hylsan C. Kommer man däremot inte in till 3-2mm så blir inte fjädern A tillräckligt komprimerad för att trycka ut kolven D ur hylsan C.

Du har hela den här tråden hävdat att när man trycker på kolv B så åker kolv D in och fjädrar ut det är en stor lögn både för dig själv och alla andra som ser det. Ring KTM och fråga om du inte tror mig. Nu ska jag fräsa ner min ena spännare som inte vill poppa ut och kolla hur den är konstruerad inuti.

Jag tror jag förstår hur man ställer in spännaren men bokstaven B förvirrar mig lite. Man ska väl inte trycka in något i lilla hålet som är märkt B på denna ritning?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag tror jag förstår hur man ställer in spännaren men bokstaven B förvirrar mig lite. Man ska väl inte trycka in något i lilla hålet som är märkt B på denna ritning?
Jo, när du tycker till B så poppar spännaren ut annars lär du köra ospännt.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Jo, när du tycker till B så poppar spännaren ut annars lär du köra ospännt.
Hmm.. jag är också frågande. När jag poppade ut min spännare tog jag ett dorn med diameter större hålets diameter och tryckte således på den stora ytan. Rätt eller fel?
Videon som länkas upptill i tråden beskriver det så som jag gjorde och verktyget som används går inte in i hålet.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hmm.. jag är också frågande. När jag poppade ut min spännare tog jag ett dorn med diameter större hålets diameter och tryckte således på den stora ytan. Rätt eller fel?
Videon som länkas upptill i tråden beskriver det så som jag gjorde och verktyget som används går inte in i hålet.

Ska kolla upp detta
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top