Limma polypropen, vad fungerar?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kåpa till släpvagn är orimligt dyrt och rangligt många gånger så jag kom på den briljanta idén att bygga en egen av en takbox som inhandlas billigt beg.. Jag är inte helt tappad utan det är ett litet släp men blir ändå kantboll på bredden = såpass bred takbox är fridlyst. Jag skissade vidare och kom fram till att ett stadigt lock är vad jag behöver, lätt och billigt (välj två).

Planen är nu att bygga en ram av kapad alustege och täcka den med golvplattor, ni vet sådana som är populära att använda som garagegolv etc.. Det blir iaf 4-5 ggr billigare än en färdig kåpa och 10 ggr stadigare, vill jag ha extra utrymmet en puckel ger går det att antingen fästa en takbox på eller bygga ihop det med locket men ett senare bekymmer.

Golvplattorna är således gjorda av polypropen vilket har utmärkta egenskaper att varmbockas, att forma kanterna över lämmarna borde m.a.o. gå bra så det blir tätt och fint. Strulet är bara att även de täckta plattorna är gjorda för att släppa igenom vatten mellan springorna och behöver tätas för att inte säga fogas.

Söker man på "limma polypropen" inser man ganska snart att det är svartkonst. Numera finns det specifika lim som kanske fungerar men jag vill ha lite bra egenskaper, också.

  • Håller tätt
  • Väderbeständigt (temp, UV, ev. kemikalier)
  • Starkt och något flexibelt
Finns det något som fungerar tro, typ att någon har erfarenhet av polypropen i ämnet? Att fråga tillverkaren av plattorna om något som är utanför produktens tänkta användningsområde brukar vara ganska lönlöst.

Ingen aning om vad det innebär rent tekniskt men det står "UV-stabiliserad polypropen", om det kanske kunde förbättra eller försämra för lim.

DV_8_6097790_02_4c_SE_20170812152637.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Absolut och därav tråden =) (svartkonst) Tänkte om någon råkat hitta ex. ett konstruktionslim med normal patron som inte behöver 3M hittepåstandard till verktyg eller smältlimpistol avsedd för elefanter.

Finns ganska många patroner att välja mellan och den ena ljuger bättre än den andra men någon kanske fungerar, kanske?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Precis, sitter man inte på utvecklingsavdelningen för produkten och exakt vet dess specifika egenskaper är det bara troende, gissningar och förmodanden som gäller. Företagshemligheter etc. Vilken som helst UV-tålig bygg/sanitets-tätning bör funka tillräcklig. Bauhaus nästa.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mm släpan är inte i hamn ännu, förhoppningsvis nästa vecka så ska se om det går att få/köpa en provplatta att experimentera med.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Någon provbit fanns inte att tillgå så jag köpte ett paket med 4 kantlister för några tior istället. Samma material och kan komma till användning om jag inte yxar sönder allihop i forskningssyfte. Tror jag läste igenom vartenda konstruktionslim på hyllorna och på många står just "ej PE, PP". När det inte står framgår det istället tydligt att produkten inte är tänkt för någon typ av plast.

Funderade på om spraylim kunde ha några fiffiga egenskaper som primer om inte annat, två sorter skulle finnas men jag hitta noll. Slog till på en plastprimer med diffusa egenskaper och något lim som verkade spännande med lite flex. Har någon eller några patroner hemmavid som även ska testas.

Iaf, satt o slösurfa lite och se på fan:

Spraylim används för att ge en effektiv limspridning vid limning av t.ex. mattor, metaller, plast (inklusive polyeten och polypropen), gummi, läder och textil. Ger fogar med hög hållfasthet på t. ex. dekorationslaminat, trä samt lättviktsmaterial som filt, textilier, kartong m.m. Limmar inte polystyrenskum, cellplast/frigolit eller vinylplast. Snabbtorkande. 400 ml.

75 spänn på Blåtema.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jodå, kanske hela PL-serien men den primern hade jag dock inte koll på. Hur som helst, det står uttryckligen:

"– Rekommenderas inte. Detta är en regel för material såsom polyeten,
polypropen, silikon, butylgummi, neopren, EPDM, bitumen och tjära."

Alltså oavsett primer eller ej.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jodå, kanske hela PL-serien men den primern hade jag dock inte koll på. Hur som helst, det står uttryckligen:

"– Rekommenderas inte. Detta är en regel för material såsom polyeten,
polypropen, silikon, butylgummi, neopren, EPDM, bitumen och tjära."

Alltså oavsett primer eller ej.

Miss av mig. Tittade på polystyren och inte polypropen som du frågade om.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?236098-Svetsa-plast
Gammal sida här som kan vara till nytta kanske...

https://www.pmplast.se

Dom här har jag gjort massa jobb till förut å dom jobbar i PP... Både svetsar å limmar i PP.. Eller har gjort då, är typ mer än 10 år sen sist jag var i kontakt me dom...

Där stod det en del matnyttigt men lite för styva operationer för mig, flex is key.. tror jag. Svetsa, korrekt utfört, är säkert toppen men känns som att jag kommer få svårt att få resultat sådär lite snabbt och smidigt.. när jag väl kommer till skott :)

Det jag ska testa nu är att yxa till några provbitar och limma:

  • Ej kapad mot ej kapad yta
  • Kapad mot kapad yta
Lim jag kommer använda är Roxolid X-Repair och Tec7 MS-polymerlim

Enl. ovan som referens och:

  • Rengjort med isopropanol
  • Isopropanol + plastprimer
  • Isopropanol + spraylim
  • Isopropanol + plastprimer + spraylim
Jag kanske testar enbart spraylim också men det kommer förmodligen inte duga, sist jag meka med Nelson täta jag med just Tec7:

20190330-071937.jpg
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Har du sett denna?
http://www.loctiteproducts.com/p/sg_plstc/overview/Loctite-Plastics-Bonding-System.htm
Loctite® Plastics Bonding System is a two-part cyanoacrylate adhesive that sets in seconds and develops tremendous strength with just one drop. The activator primes hard-to-bond surfaces such as polypropylene and polyethylene. Loctite® Super Glue Plastics Bonding System dries clear and sets without clamping. It is resistant to water, most chemicals and freezing temperatures.


Intradesting:
https://www.youtube.com/watch?v=Ac4iQR5e6aM
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nog ingen dum idé, fogskum brukar fastna på banne mig allt.. särskilt där man inte vill ha det. Slitagemässigt är det nog inte toppen, inte för att jag tänkte hoppa på locket men det kommer vara i rörelse, säkert ligga prylar på ibland o.s.v..

Edit:

Felpost? :) Ja det där ser ut att fungera, frågan är hur dyrt det blir med Loctite som brukar ta betalt. Sen är strulet att jag inte ska limma under press i den bemärkelsen. Avståndet mellan plattorna är vad det är och det ska fyllas igen, detta är avsett att läggas på varmt och snabbt under press så frågan är hur flexibelt det blir som fog.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kanske inte helt kliniskt men om ca 12 timmar får vi se ifall det blir något resultat, förstår att ni knappt kan bärga er.

Detta har hänt:

Höftade till med hur många bitar jag behövde

20190405-003707.jpg


Biltema har en liknande produkt som Tec7 för strax under halva pengen, värt ett försök

20190404-214759.jpg


Referensbitar = obehandlade

20190405-003247.jpg


  1. Referens Tec7
  2. Referens Multibond Rapid
  3. Referens X-Repair
  4. Isopropanol (IPA) Tec7
  5. IPA Multibond Rapid
  6. IPA X-Repair
  7. IPA + Plastprimer Tec7
  8. IPA + Plastprimer Multibond Rapid
  9. IPA + Plastprimer X-Repair
  10. IPA + Plastprimer + Spraylim Tec7
  11. IPA + Plastprimer + Spraylim Multibond Rapid
  12. IPA + Plastprimer + Spraylim X-Repair
  13. Sågad Polypropen (PP) Tec7
  14. Sågad PP Multibond Rapid
  15. Sågad PP X-Repair
  16. Sågad PP + Spraylim Tec7
  17. Sågad PP + Spraylim Multibond Rapid
  18. Sågad PP + Spraylim X-Repair
  19. Sågad PP + Plastprimer Tec7
  20. Sågad PP + Plastprimer Multibond Rapid
  21. Sågad PP + Plastprimer X-Repair
20190405-003117.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Så det blev väl 24 timmar istället då jag åkte på att skruva svärödlans bil på min lediga dag = svetsa bakvagn, byta ett bromsrör, en styrled, torkarblad(!!1) och sminka höger framskärm :smasha

FrayedFarflungChinchilla-size_restricted.gif

Kan slå ett slag för detta underbara verktyg, parallelltång :tummenupp Tre av tre nipplar kom loss, fuskade lite med papegoja på sista men det var segt att snurra av röret.. men bytas skulle det prompt :va Nu väntar jag bara att denna nyare version även ska komma i övriga storlekar men det verkar dröja, finns f.ö. fler tillverkare med samma koncept.

20190405-195948.jpg


20190405-185744.jpg


20190406-013223.jpg

On topic:

  1. Bröt isär väldigt lätt - Av
  2. Drogs isär lätt - Av
  3. Drogs isär, ingen flex - Släppte
  4. Drogs isär lätt, lite flex - Släppte
  5. Drogs isär lätt, nästan ingen flex - Släppte
  6. Drogs isär medium lätt, lite flex - Släppte
  7. Drogs isär medium lätt, medium flex - Av
  8. Drogs isär medium hård, lite flex - Släppte
  9. Drogs isär medium hård, ingen flex - Släppte
  10. Drogs isär lätt, medium flex - Släppte
  11. Drogs isär lätt, medium flex - Släppte
  12. Drogs isär hårt, lite flex - Släppte
  13. Drogs isär lätt, medium flex - Släppte
  14. Drogs isär medium lätt, lite flex - Släppte
  15. Drogs isär lätt, lite flex - Släppte
  16. Drogs isär lätt men segt, medium flex - Av
  17. Drogs isär medium lätt inte lika segt, lite flex - Av
  18. Drogs isär hårt, lite flex - Släppte
  19. Drogs isär medium, medium flex, Av
  20. Drogs isär hårt, lite flex - Av
  21. Drogs isär lätt, lite flex - Av

Jag tänker att när fogen går Av är bättre/tillförlitligare än att den Släpper, just nu lutar det åt alt. 19 eller 20. Skulle vara skönt att slippa slipa kanterna men är det bäst.. får jag väl hyra in någon ;)

20190406-003705.jpg

Av
20190406-022703.jpg

Släppt
20190406-022652.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
A sign on the..

20190409-215713.jpg

Hoppas inte mitt låg..

20190409-170238.jpg

..underst

20190409-170321.jpg

Försökte få med en båt på köpet men det verkade svårt

20190409-212913.jpg

Det här är inte trovärdigt..

20190409-213016.jpg

Hellre före än efter (dom satt)

20190409-213001.jpg

Svängde runt på en femöring när jag upptäckte att GPS'n inte var kalibrerad

20190409-213034.jpg

Denna shitbox med tveksamma hjulvinklar kom farandes längs en lång påfart - högerfil - vänsterfil - fladdra ut i väggrenen så det yrde och tillbaka i högerfilen, kursstabil minsann.. vi stekte den direKt - Ganska säker på att vår fördelaktiga aerodynamik var avgörande :mattias

20190409-214214.jpg

Övar backa bakåt i dike, gäller att träna på sånt man tror det kan bli mycket av

20190409-213112.jpg

Cutting it close

20190409-213149.jpg

Premiär i drajjven

20190409-213219.jpg

Giftig kurva som ni ser, ganska säker på att de i Kian bet naglarna när de smög upp bakom

20190409-213304.jpg

Trevligt med ballonger på min ära när vi utövade släpparkering

20190409-213404.jpg

Gick som ett strykjärn även under jord

20190409-174343.jpg
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Haha underbart!

Skaffa instagram och du kommer bli större influencer än Bianca Ingrosso.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Googla lite och någon kemist med examen skrev, på min födelsedag:

20190410-210545.jpg

.. jag fick det till ett; nej.

Haha underbart!

Skaffa instagram och du kommer bli större influencer än Bianca Ingrosso.

Vad är Bianca Ingrosso och vem är Instagram, är det den där Ica-reklamen nu igen?
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Går framåt, kommer få till något mer komplett i slutändan men blev en rockad ang. gångjärnen:

20190412-200828.jpg

Det vi tittar på är den främre övre lämmen liggandes med delarna för två st gångjärn ovanpå. Gångjärnen i sig förstår vem som helst som vet vad ett gångjärn är, jag bestämde mig för M8 till alltihop. Hade funderingar på att bygga av rostfritt men det blev galvaniserat tillslut, sista utposten för rf var de utvändiga kupolmuttrarna men när just precis de breda M8 brickorna var slut i rostfritt gav jag upp på det.

Uppställningen nu är som följer:

Gångjärn enl. bild ovan, M8 skruvar till både läm och lock, någon platta samt brickor under kupolmutter utvändigt. Polyamidbrickor mellan skruv och mutter motramen/alu.stegen.

Det enda som inte är med på bild är mellanlägg/packning mellan gångjärn och aluminiumramen och genomföringsgummi till aluminiumramen. Jag ska ha en EPDM-duk (gummi) som jag köpte billigt från Kuntze till båten vilket lär fungera, genomföringarna jag har är ganska stela vill jag minnas så det blir att experimentera lite med storleken på hålen för att de ska blir bra för just M8.

När jag hade gått och plockat ihop detta kit snubblade jag över justerbara stolpskor vilka erbjuder en del av vad jag efterfrågade till en början. Med det sagt så är de inte kompletta för ändamålet och en bit dyrare än exempelvis gångjärnen jag valt. Jag bestämde mig således för att fortsätta enl. ovan, tror det kommer bli bra och kostnaden för två gångjärn med tillbehör blev 246.30:-. Det som saknas är som sagt EPDM och genomföring vilket jag redan har... någonstans.

Animation (låter mer spännande än ett bildspel ritat med fingernoggranhet på luren..)


1. Övre delen av lämmen i profil, orange = 0.7-1mm
2. Bricka - blått
3-4. Första blundern var att jag mätte 30x50 men fyrkantsröret jag ska förstärka med får naturligtvis max vara 30x30
5-6. Lämmens skiva är bockad plåt och inte sammanfogad = den lilla expansionen som behövs för fyrkantsröret är möjlig
7. Något plattjärn för att stärka upp då
8-9. Gångjärnets platta stärker upp från insidan
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top