Airbagväst för gata

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tjena,

Jag funderar på att införskaffa en airbag. Kör mest gata med ett klim goretex ställ men även ibland med skinnställ med en "liten" puckel.

Finns lite olika alternativ. Finns det någon här som sitter på erfarenhet av någon av de olika tillverkarna?

Helite finns här, verkar finnas både turtle och standard? Som jag fattat det passar inte turtle med puckel på skinnställ.
https://www.mc-boden.se/skydd-ryggskydd/mc-airbag/

Spidi har en väst full dps, verkar ge väldigt bra skydd på filmer. Verkar dock inte gå att få tag på i flera storlekar.
https://lellesmcklader.se/spidi-air...ZpkH_NZPKOBXjFZKGjJ4AQGR7ceBRj9MaAnXVEALw_wcB

Någon som kan komma med input? Finns det fler tillverkare man bör kika på?

/ Dan
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kör med Helite Turtle - funkar fint med raceställ ( puckel ).:tummenupp
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Har också turtle. Kolla ditt skinnställ, på mitt finns möjlighet att plocka ut skumgummit i puckeln om man plockar bort fodret. Har dock inte provkraschat så kan inte uttala mig om kvaliteten på västen.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Struntar ni i traditionellt ryggskydd under era turtle västar?

Min puckel är ju som sagt väldigt liten så då kanske det är lugnt. Får åka och prova en väst. Hur är det med snodden man fäster på hojen, läst att det repar tanken? Har ni hittat på något klurig lösning på det problemet?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Kör med Helite GP Pro 2. Inga problem med puckeln. Framdelen är väldigt robust, så man kan skippa bröstplattan.
Patronen sitter framtill så strappen har jag fäst framtill under sadeln. Bra att lätt kunna se om man anslutit den eller ej. Har inte haft några problem med att den repat tanken.
För övrigt tror jag att turtleprincipen skyddar bättre än många andra västar, speciellt vid kontakt mot styrändar och andra utstickande objekt.
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Dainese har visst vunnit över Alpinestars Tech-Air™ i tysk patentdomstol, så Alpinestars airbag kommer att försvinna på sikt.. :huvet:huvet:huvet.
Så jag är själv nyfiken på denna universala airbag: Ixon IX-Airbag U03
 

Twinduc

Medlem
Gick med
1 Aug 2010
Ort
Visby
Hoj
Diverse
Kolla in Hit-Air.
Finns airbagvästar i olika utföranden. Dessutom en jacka med inbyggd airbag i ett Goretex-liknande material.

Svensk återförsäljare är joytime.se
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kör på en rs-1 från joytime. Har den både på gata och bana.

Hade för några timmar sedan det tveksamma nöjet att testa den skarpt. Lowsider i ganska låg hastighet. Den fungerade som den skulle, blixtsnabbt satt huvet fixerat och innan jag visste ordet av låg jag still och vid hyfsat gott mod.

Huruvida jag hade skadat mig utan västen vet jag inte. Skulle minst ha behövt en ny hjälm iaf. Litet ont i skinkan har jag men det är allt.

Den var lätt att packa om och bestycka med ny patron.

Imorgon kör jag igen på gelleråsen. :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Skönt att höra att det gick bra!

Hur ör det med batteritiden på dessa? Slog nästan till på Misano 2, men fick veta att batteritiden är 8 hr. Inte gräjjt om man ska på långkörning...
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Struntar ni i traditionellt ryggskydd under era turtle västar?

Min puckel är ju som sagt väldigt liten så då kanske det är lugnt. Får åka och prova en väst. Hur är det med snodden man fäster på hojen, läst att det repar tanken? Har ni hittat på något klurig lösning på det problemet?

När jag körde bana med min Turtle första gången så repade jag tanken tyvärr.....
Anslutningen till utlösningen ( i hårdplast ) sitter ju höger fram, och tog i tanken då jag hängde av under nerlägg. Kunde man ju räknat ut innan iofs....kanske?
Nu har jag vadderat detta på västen med lite skumplast och en lös tygflärp med kardborre.
Jag kör även med vanligt ryggskydd och bröstplatta under stället.

Västen sitter väl inte helt 100 på mitt raceställ med puckel ( lite ryggsäcksvarning ), men det känns ändå ok. Huvudsaken att den är väl åtspänd mot kroppen.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top