Tips på billig pendlingshoj som ändå funkar på bana

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag tror du behöver en KTM 990 SMT eller SMR.
Du kan säkert hitta en och bara spräcka budgeten med omkring 80-120%, men det betyder bara att budgeten var felaktig från början.

Du har såklart helt rätt....utöver den lilla detaljen med budgeten. Tvärstopp just nu:huvet
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Så varför vill du köra bana med offroaden när du har en Ducce???

Har faktiskt två men 1098n ska bort och SSn är ingen hoj jag vill åka bana även om den skulle funka ok. Men visst du har en poäng, ska jag åka bana med det jag även pendlar på så är det ju en motard det blir.
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Äntligen har någon ställt rätt fråga!

Som jag skrev så är jag inte 100% beslutsmässig, det är mer ideer jag bollar. 1098n har jag en köpare på och SSn kanske också får ett nytt hem. Men behåller jag den är det inte för banåka, den har lite för många år på nacken.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Pendlar gör men bäst med en enklare brukshoj förstås. Kawasaki er-5 eller Honda CB500 är två bra val, man får ett fint exemplar för under 20000kr.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Well, antagligen inte riktigt din tekopp? men för inte så länge sedan letade jag själv en gasglad illbatting med väldigt låga ägarkostnader (helst så låga att jag nästan kunde glömma dem helt). Skulle väl främst gå som pendlarmoppe, men fick gärna vara en lite udda fågel utanför boxen. Komfort: Jo, men inte nödvändigt hög. På min kravlista fanns, då, förutom långa serviceintervaller, låga driftskostnader och kul:
- Max 170 kg, fulltankad
- Minst 40 hest på veven
- Nypris kring 50 loppor

Jag föll då för ett gäng nakenhojar kring 3-400 kubik. Alla med en lagoma toppfart kring just under 200 och ingen - förutom Hondan, som därför diskvalificerade sig själv - över 60 tussar...:

KTM 390 Duke
1 cyl, 373 cc
43,5 Hk (32 kW)
163 kg (fulltankad)
vikt/effektförhållande: 0,27 Hk/kg
54 900 SEK


Yamaha MT-03
2 cyl, 321 cc
42 Hk (30,9 kW)
168 kg (fulltankad)
vikt/effektförhållande: 0,25 Hk/kg
52 900 SEK


BMW G 310 R
1 cyl, 313 cc
34 Hk (25 kW)
158,5 kg (fulltankad)
vikt/effektförhållande: 0,21 Hk/kg
49 300 SEK


Honda CB300R
1 cyl, 286 cc
31,4 hk (23.1 kW)
143 kg (fulltankad)
vikt/effektforhållande: 0,22 hk/kg
62 900 SEK

...Och så här i efterhanden kan väl sedan listan även kompletteras med 2019 års:

Kawasaki Z400
2 cyl, 399 cc
45 Hk (33,4 kW)
168 kg (fulltankad)
vikt/effektförhållande: 0,27 Hk/kg
Pris ?


PS Första versionen av Kåtten kom 2013, tror jag? Yamman och BMWn 2016. Så någon av dem bör väl kunna klämmas in i budget..?

Mitt val blev tillslut MT-03. Cool skit, som trots budgetsnik in i minsta skruvhuvud, märkligt nog får mig att garva (nästan hela vägen till banken,,,)
 

Bifogat

  • IMG_0979.JPG
    IMG_0979.JPG
    406.3 KB · Visningar: 74

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vad det klankas ner på G650X moto! Nog en av de mest underskattade hojarna BMW gjort. Påkostad rakt igenom och näst sista generationen av Rotax-byggda motorn. Tro fan att BMW sålde få med prislappen den hade. Några få modellspecifika fel, men motorerna går långt.

Pimpas lätt. Här är min G650X moto "utility motard" komplett med rack och plåt, som jag sporadiskt pendlar på ca 5 mil enkel väg. Krävs väl kanske lite ballar av stål om det är längre sträckor motorväg. Men man är kung i köerna. Ruta och sadelsoffa kan man spara tills man är gubbe. Gör inte bort sig på mindre bana heller.

Kawasaki Verys är annars en underskattad pendlare.

XT660R/X är en utmärkt pendlare också. Körde 1000 mil med min gamla R. Bör drevas om ifall man vill köra längre sträckor motorväg.

Alla hojval som ska vara en grov kompromiss blir aldrig bra. Eller orealistiskt dyrt.
3827ffc835ddaa7bad9b6dfc6802add2.jpg
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag har en F650GS 2002 som ska avvecklas också. Förrförra årets pendlare. Finns i 08, inom din budget. Modernare än gamla förgasar-offroadare. Snart fit for fight, ska ut på Blocket när jag hunnit serva. Typ gratis att försäkra. Världens bekvämaste sadel.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Om man är helt okänslig vad det gäller det kosmetiska så kanske BMW F650CS vara något. Men då gäller det att vara trygg i sig själv :D ...

bmw-scarver-2002-1.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Har faktiskt två men 1098n ska bort och SSn är ingen hoj jag vill åka bana även om den skulle funka ok. Men visst du har en poäng, ska jag åka bana med det jag även pendlar på så är det ju en motard det blir.

SSen är ju milsvitt bättre på bana än alla offroadhojar iaf.
Jag gillar iofs att piska bana med udda hojar och har lagt säkert 100 dagar på bana med R1200GS och har tävlat i roadracing med en BMW F650 Scarver men man får ju vara medveten om vad man ger sig in på.

Ska du köra ens lite bana gäller det att välja en hoj som går att montera rimliga däck på. 17" runt om är helt klart att föredra men det går att hitta någorlunda framdäck i 19" också. Fjädring går oftast att leva med om man är villig att lägga lite jobb på injustering.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Om man är helt okänslig vad det gäller det kosmetiska så kanske BMW F650CS vara något. Men då gäller det att vara trygg i sig själv :D ...

View attachment 448438

Kalashoj med 17"-hjul. Lite trött men duger till 1,20 på Gelleråsens gamla bansträckning med minimala modifieringar så snabb grupp på bandag är inga problem.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vad det klankas ner på G650X moto! Nog en av de mest underskattade hojarna BMW gjort. Påkostad rakt igenom och näst sista generationen av Rotax-byggda motorn. Tro fan att BMW sålde få med prislappen den hade. Några få modellspecifika fel, men motorerna går långt.

Pimpas lätt. Här är min G650X moto "utility motard" komplett med rack och plåt, som jag sporadiskt pendlar på ca 5 mil enkel väg. Krävs väl kanske lite ballar av stål om det är längre sträckor motorväg. Men man är kung i köerna. Ruta och sadelsoffa kan man spara tills man är gubbe. Gör inte bort sig på mindre bana heller.

Kawasaki Verys är annars en underskattad pendlare.

XT660R/X är en utmärkt pendlare också. Körde 1000 mil med min gamla R. Bör drevas om ifall man vill köra längre sträckor motorväg.

Alla hojval som ska vara en grov kompromiss blir aldrig bra. Eller orealistiskt dyrt.
3827ffc835ddaa7bad9b6dfc6802add2.jpg

Tack för all input:tummenupp
Kvalificerar mig tveklöst som gubbe men eftersom det är ett state of mind mer än något annat så vill jag undvika ruta och soffa:D
Ska def kolla in BMWn.:tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
SSen är ju milsvitt bättre på bana än alla offroadhojar iaf.
Jag gillar iofs att piska bana med udda hojar och har lagt säkert 100 dagar på bana med R1200GS och har tävlat i roadracing med en BMW F650 Scarver men man får ju vara medveten om vad man ger sig in på.

Ska du köra ens lite bana gäller det att välja en hoj som går att montera rimliga däck på. 17" runt om är helt klart att föredra men det går att hitta någorlunda framdäck i 19" också. Fjädring går oftast att leva med om man är villig att lägga lite jobb på injustering.

Bättre än en motard? SSn skulle kunna vara skittrevlig på bana med lite moddar men jag är lite för rädd om den ärligt talat.:gnissla
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Du har alltså aldrig ens hört talas om KTM? :va


Buy quality, cry once

Jo självklart, har ägt en 640 LC4. :fakta

Jag svarade på första stycket "om man är helt okänslig vad det gäller det kosmetiska..." dvs jag köper inte apfula hojar även om de är praktiska och billiga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo självklart, har ägt en 640 LC4. :fakta

Jag svarade på första stycket "om man är helt okänslig vad det gäller det kosmetiska..." dvs jag köper inte apfula hojar även om de är praktiska och billiga.

KTM lyckas ju med konststycket att vara både apful, opraktisk och dyr... det var poängen. :)


Buy quality, cry once.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
KTM lyckas ju med konststycket att vara både apful, opraktisk och dyr... det var poängen. :)


Buy quality, cry once.

I see....hålller delvis med dig men när det gäller motarder så tenderar de ju att följa en viss mall, svårt att gå fel där (anknäbb och skorstensburkar på 690 utantaget då....:gnissla).

Däremot gillar jag KTMs resa ur gyttjehålen till gatan. Kräver mod och kreativitet för det.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
hmm rätt cool faktiskt. Gjorde inte Honda någon mjukismotard i samma veva?
Med annan framskärm och lykta så är den mer tilltalande. Den där annonsen har legat ute ett tag. Helt ok pris.

Honda har sin luftkylda FMX 650. Slö.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top