ZX10R 2004 varvar ej ur vid full gas?

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Hej,

Var ute igår och skulle starta upp hojen efter vinterns mek. Har lyft ur kammarna för att kolla att alla retainers var hela då de kan spricka på denna modell vad jag läst mig till. Allt såg bra ut. Skruvade ihop allt och startade upp. Gick på 3 cylindrar?
Plockade loss stift 3 som var blött men gav gnista och monterade ihop allt igen. Gick fortfarande på 3 cylindrar. Körde kanske 10 sek varje gång.
Plockade loss ventilkåpan för att säkerställa att den inte stod en kugge fel men nix allt såg rätt ut. Plockade ihop allt och värmde upp hojen en stund. Vips så gick den på alla 4? Nu fick den stå och varmköra sig på tomgång en bra stund och när jag skulle gasa upp den i varv så gick den bara upp till 7000 varv? Knepigt. Fick stå en stund till på tomgång men det hjälpte inte. Var upp i 70 grader kanske och då gav jag den halv gas och då varvade den upp till max helt plötsligt?!
Någon som kan ha några tips på vad detta beror på? Har monterat bort gasvajrarna när jag plockat med ventilkåpan annars är det bara kablar och slangar som jag plockat med. Tyckte jag fick ihop allt rätt bra. Speciellt efter andra gången.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Nu kanske du kolla ventilspel även efter du kollade över retainers, men det är inte ovanligt att shimsen hamnar fel under retainers, (Shimsen limmar) mot retainern hamnar och EJ i sin ficka och där med försvinner spelet på den ventilen. Det gör ju så att du inte har något komp på den cylindern sen, värt att dubbelkolla iallafall om du inte är säker på ventilspel efter återmonteringen.
:tummenupp
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Nu kanske du kolla ventilspel även efter du kollade över retainers, men det är inte ovanligt att shimsen hamnar fel under retainers, (Shimsen limmar) mot retainern hamnar och EJ i sin ficka och där med försvinner spelet på den ventilen. Det gör ju så att du inte har något komp på den cylindern sen, värt att dubbelkolla iallafall om du inte är säker på ventilspel efter återmonteringen.
:tummenupp

Damn. Yes blir kanske till att riva isär en gång till :banana

Men hojen sjunger ju ut vid halv gas? Borde inte felet vara konstant då oavsett hur mycket gas man ger den?
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Felkod 32 på hojen. Ok det är herr klåfingrig som ställt till det. Föra att komma åt att ta bort ventilkåpan så plockade jag bort en så kallad "subthrottle position sensor" stort misstag uppenbarligen då dessa inte ska tas bort. Vetifasen hur jag skulle kommit åt annars men shit the same. Givaren har uppenbarligen hamnat i fel läge någon kugge. Fråga är nu följande. Kan man justera in denna givare på något vis? Läst alla trådar jag kan hitta och de som har något vettigt svar har bytt ut hela insuget vad jag förstår då dessa ställs in tillsammans i fabrik. Läst i servicemanualen men den visar enbart på att hur man felsöker. Då jag är rätt säker på vad som är felet. Går det att mäta upp den och åtgärda detta själv? Verkstad? Måste man köpa allt nytt?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top