Kopplingsbekymmer Ducati!

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Ursäkta men här kommer en mekfråga till. Har monterat en ny slavkoppling nu från Oberon och har precis luftat systmet med den nya bromsoljan. Det kommer numera noll bubblor vilket är bra men kopplingsplattan rör sig inte en millimeter, handtaget har noll motstånd...

Oberon kommer ju med en distans till kopplingar fram till 00. Min är en Hypermotard -09. Är jag inkompetent (mest troligt) eller har min hoj en kortare kopplingspinne från 00?

För övrigt sitter det små distanser/brickor mellan de 6 kopplingsfjäderkopparna som håller fjädrarna och kopplingshubben, tas dessa bort kan kopplingen inte rubbas då fjädrarna blir helt stumma. (Se miniatyrbild)

Hjälp!?

15535471225662905326925447673744.jpg
View attachment 448410
 

Bifogat

  • 15535475235152585003311977186421.jpg
    15535475235152585003311977186421.jpg
    3.2 MB · Visningar: 58

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Nytt problem! Åkte premiären idag. När jag stannade och höll in kopplingen roterade kopplingstrycksplattan sakta, och hojen kröp sakta framåt. Vidare var det helt hopplöst att få i neutralen, behövde stänga av hojen och lirka in den.

Är avsaknaden av distansen problemet?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Ja det låter som det, lamellerna behöver några mm till för att släppa.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Testade att hissa upp på depåstöd, lägga i en växel och hålla in kopplingen, slog i kopplingspaketet när jag försökte rulla hjulet fram och tillbaka. Har justerat ut kopplingsgreppet från handtaget till max också.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Har du jämfört med de gamla kopplingsdelarna som du bytte från?
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Har du jämfört med de gamla kopplingsdelarna som du bytte från?

Bytte kopplingspaket från EVR förra sommaren och funkade sedan utan större problem då, va lite småpilligt o få i neutralen då man fick dutta fram o tillbaka men hade inga tendenser som dessa.

Har 2 saker jag ska testa idag, lufta mer, byta tillbaka till original kopplingsgrepp från mitt tvåfingergrepp för att få max slaglängd. Nästa tanke annars är att pinnen ändå är för kort och att distansen ändå måste pillas dit.
 

Lasseåmål1

Medlem
Gick med
2 Apr 2018
Ort
Göteborg
Hoj
2008 Honda VFR 800
Bytte kopplingspaket från EVR förra sommaren och funkade sedan utan större problem då, va lite småpilligt o få i neutralen då man fick dutta fram o tillbaka men hade inga tendenser som dessa.

Har 2 saker jag ska testa idag, lufta mer, byta tillbaka till original kopplingsgrepp från mitt tvåfingergrepp för att få max slaglängd. Nästa tanke annars är att pinnen ändå är för kort och att distansen ändå måste pillas dit.

Tror definitivt på distansen här!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Luftade, kom faktiskt någon enstaka bubbla men kopplingen känns fast o fin.

Testade att byta ut sista stålplattan från EVR till en från den gamla kopplingen, synbar höjdskillnad. Nu snurrar fortfarande kopplingstryckplattan när jag lägger den i växel på depåstödet och håller in kopplingen, dock lättare nu...hm

Nästa steg nu är distansen, det sista jag har kvar att testa.
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Har kört ett antal hundra mil nu och problemet kvarstår. Luftade nyss med resultatet av en liten luftbubbla. När jag sedan har igång hojen på depåstödet och petar i ettan roterar bakhjulet när kopplingen är helt indragen.

Distansen är cirka 10 mm lång, tänker mig att den kanske är för lång då kopplingsfjädrarna nu kanske har 4 mm kvar att komprimeras. Förslag???
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Inte mätt men är ett "nytt" från EVR från förra året. Det funkade ju med originalslavkopplingen.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Ok, att den inte frikopplar helt kan bero på att du har för många lameller i. Spelet blir helt enkelt för litet.

En del lamellpaket levereras med ett set extra. Dvs en distans och en friktions.

För att vara på den säkra sidan tycker jag du ska plocka ur alla och måtta dom med ett skjutmått. :)
 
Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Utvecklar svaret lite.

Lamellerna till Ducati-kopplingarna finns i olika utföranden och skiljer sig troligen mellan olika tillverkare och kopplingstyper.

I grund och botten handlar det _mestadels_ om att få rätt tjocklek/"stack height" på kopplingen. Då uppnår du bäst kopplingsfunktion. (Grepp och frikoppling). Med undantag för tex. EVR som har en 48 kuggs variant.
Standardkopplingarna har väl hälften eller nåt sånt.

Jag har sett varierande lamelltjocklekar. 1mm (vill jag minnas), 1,5mm och 2mm när jag har mekat. Sen finns även konkava och konvexa plattor, dessa är nog mer för vissa typer av slirkopplingar men _tror_ inte dessa egentligen är nödvändiga utan kanske bara är "bättre", gissar på att det har något med motstånd/vandrig av plattorna mellan att göra.(Förlåt)

Rätt tjocklek på lamellpaketet för din koppling bör vara enkelt att hitta. Internet, verkstadsmanual eller kanske tom instruktionsboken.

Med din Oberon slavcylinder borde det ha medföljt instruktioner om när distansen bör används. Vilka modeller som kräver det alternativt vilken längd du ska ha på din tryck-pinne (pushrod).

Jag gissar (igen) på att du inte alls ska använda den på din. Reserverar mig för fel. :tungan

Du skriver även att du bytte förra året och att det då var lite bråkigt att få i växlarna. Risken finns ju att du kan ha bränt dina lameller om du har kört med för litet spel vilket snabbar upp slitaget och du hamnar närmare inom det rätta intervallet för tjockleken. En viss tolerans finns.

Min uppfattning är att du verkar ha gjort det du kunnat på cylindersidan. Inget läckage? Inga bubblor? Du får spel, om än ett litet. (Du vill ha större). Check.

Så återigen, kolla upp vad du ska ha för tjocklek på paketet :tuttar
 

Ducce83

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Lårviken
Hoj
Ducati
Jag var påväg att slänga in distansen men tappade turligt nog bort den och valde istället att gå tillbaka till mina gamla original kopplings/bromsgrepp istället för 2-fingervarianten från ebay och det gav 1 cm mer kopplingslängd pga vinkeln när man drog den i botten - å vips funkar allt *prace the lord* ????
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top