REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    55

    Kopplingsbekymmer Ducati!

    Ursäkta men här kommer en mekfråga till. Har monterat en ny slavkoppling nu från Oberon och har precis luftat systmet med den nya bromsoljan. Det kommer numera noll bubblor vilket är bra men kopplingsplattan rör sig inte en millimeter, handtaget har noll motstånd...

    Oberon kommer ju med en distans till kopplingar fram till 00. Min är en Hypermotard -09. Är jag inkompetent (mest troligt) eller har min hoj en kortare kopplingspinne från 00?

    För övrigt sitter det små distanser/brickor mellan de 6 kopplingsfjäderkopparna som håller fjädrarna och kopplingshubben, tas dessa bort kan kopplingen inte rubbas då fjädrarna blir helt stumma. (Se miniatyrbild)

    Hjälp!?

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	15535471225662905326925447673744.jpg
Visningar:	72
Storlek:	3,43 MB
Id:	448408
    Bifogad fil 448410
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	15535475235152585003311977186421.jpg
Visningar:	48
Storlek:	3,19 MB
Id:	448409  

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    55
    Problemet löst, luftade nippeln i handtaget. ????

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    55
    Nytt problem! Åkte premiären idag. När jag stannade och höll in kopplingen roterade kopplingstrycksplattan sakta, och hojen kröp sakta framåt. Vidare var det helt hopplöst att få i neutralen, behövde stänga av hojen och lirka in den.

    Är avsaknaden av distansen problemet?

  4. #4
    Medlem nick burns avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    norrköping
    Hoj
    ducati 916,999
    Inlägg
    160
    Ja det låter som det, lamellerna behöver några mm till för att släppa.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    55
    Testade att hissa upp på depåstöd, lägga i en växel och hålla in kopplingen, slog i kopplingspaketet när jag försökte rulla hjulet fram och tillbaka. Har justerat ut kopplingsgreppet från handtaget till max också.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    55
    Även luftat alla luftningsnipplarna 3 ggr, ingen luft i systemet.

  7. #7
    Medlem nick burns avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    norrköping
    Hoj
    ducati 916,999
    Inlägg
    160
    Har du jämfört med de gamla kopplingsdelarna som du bytte från?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    55
    Citat Ursprungligen postat av nick burn Visa inlägg
    Har du jämfört med de gamla kopplingsdelarna som du bytte från?
    Bytte kopplingspaket från EVR förra sommaren och funkade sedan utan större problem då, va lite småpilligt o få i neutralen då man fick dutta fram o tillbaka men hade inga tendenser som dessa.

    Har 2 saker jag ska testa idag, lufta mer, byta tillbaka till original kopplingsgrepp från mitt tvåfingergrepp för att få max slaglängd. Nästa tanke annars är att pinnen ändå är för kort och att distansen ändå måste pillas dit.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2008 Honda VFR 800
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Ducce83 Visa inlägg
    Bytte kopplingspaket från EVR förra sommaren och funkade sedan utan större problem då, va lite småpilligt o få i neutralen då man fick dutta fram o tillbaka men hade inga tendenser som dessa.

    Har 2 saker jag ska testa idag, lufta mer, byta tillbaka till original kopplingsgrepp från mitt tvåfingergrepp för att få max slaglängd. Nästa tanke annars är att pinnen ändå är för kort och att distansen ändå måste pillas dit.
    Tror definitivt på distansen här!


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    55
    Luftade, kom faktiskt någon enstaka bubbla men kopplingen känns fast o fin.

    Testade att byta ut sista stålplattan från EVR till en från den gamla kopplingen, synbar höjdskillnad. Nu snurrar fortfarande kopplingstryckplattan när jag lägger den i växel på depåstödet och håller in kopplingen, dock lättare nu...hm

    Nästa steg nu är distansen, det sista jag har kvar att testa.

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    55
    Har kört ett antal hundra mil nu och problemet kvarstår. Luftade nyss med resultatet av en liten luftbubbla. När jag sedan har igång hojen på depåstödet och petar i ettan roterar bakhjulet när kopplingen är helt indragen.

    Distansen är cirka 10 mm lång, tänker mig att den kanske är för lång då kopplingsfjädrarna nu kanske har 4 mm kvar att komprimeras. Förslag???

  12. #12
    Kraschmaestro Kimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    diket
    Hoj
    ducduc
    Inlägg
    711
    Vad har du för totalmått på lamellerna?
    Shoot first, ask questions later.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    55
    Inte mätt men är ett "nytt" från EVR från förra året. Det funkade ju med originalslavkopplingen.

  14. #14
    Kraschmaestro Kimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    diket
    Hoj
    ducduc
    Inlägg
    711
    Ok, att den inte frikopplar helt kan bero på att du har för många lameller i. Spelet blir helt enkelt för litet.

    En del lamellpaket levereras med ett set extra. Dvs en distans och en friktions.

    För att vara på den säkra sidan tycker jag du ska plocka ur alla och måtta dom med ett skjutmått.
    Senast redigerat av Kimbo den 2019-06-11 klockan 16:27.
    Shoot first, ask questions later.

  15. #15
    Kraschmaestro Kimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    diket
    Hoj
    ducduc
    Inlägg
    711
    Utvecklar svaret lite.

    Lamellerna till Ducati-kopplingarna finns i olika utföranden och skiljer sig troligen mellan olika tillverkare och kopplingstyper.

    I grund och botten handlar det _mestadels_ om att få rätt tjocklek/"stack height" på kopplingen. Då uppnår du bäst kopplingsfunktion. (Grepp och frikoppling). Med undantag för tex. EVR som har en 48 kuggs variant.
    Standardkopplingarna har väl hälften eller nåt sånt.

    Jag har sett varierande lamelltjocklekar. 1mm (vill jag minnas), 1,5mm och 2mm när jag har mekat. Sen finns även konkava och konvexa plattor, dessa är nog mer för vissa typer av slirkopplingar men _tror_ inte dessa egentligen är nödvändiga utan kanske bara är "bättre", gissar på att det har något med motstånd/vandrig av plattorna mellan att göra.(Förlåt)

    Rätt tjocklek på lamellpaketet för din koppling bör vara enkelt att hitta. Internet, verkstadsmanual eller kanske tom instruktionsboken.

    Med din Oberon slavcylinder borde det ha medföljt instruktioner om när distansen bör används. Vilka modeller som kräver det alternativt vilken längd du ska ha på din tryck-pinne (pushrod).

    Jag gissar (igen) på att du inte alls ska använda den på din. Reserverar mig för fel.

    Du skriver även att du bytte förra året och att det då var lite bråkigt att få i växlarna. Risken finns ju att du kan ha bränt dina lameller om du har kört med för litet spel vilket snabbar upp slitaget och du hamnar närmare inom det rätta intervallet för tjockleken. En viss tolerans finns.

    Min uppfattning är att du verkar ha gjort det du kunnat på cylindersidan. Inget läckage? Inga bubblor? Du får spel, om än ett litet. (Du vill ha större). Check.

    Så återigen, kolla upp vad du ska ha för tjocklek på paketet
    Shoot first, ask questions later.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Lårviken
    Hoj
    Ducati
    Inlägg
    55
    Jag var påväg att slänga in distansen men tappade turligt nog bort den och valde istället att gå tillbaka till mina gamla original kopplings/bromsgrepp istället för 2-fingervarianten från ebay och det gav 1 cm mer kopplingslängd pga vinkeln när man drog den i botten - å vips funkar allt *prace the lord* ????

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Lugn
Vill du annonsera ovan? Klicka här