Actionkamera för långpendling. Finns det?

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Jag har varit med förr om man säger så, där idioter har klippt vägen för mig i rondeller mm. så att jag tvärnitat och käkat asfalt medan det utifrån ser ut som en singelolycka där står jag utan ens ett regnummer. Andra gånger har det varit folk som hotat eller försökt köra på en. Vägpsykopater och felinformerade låtsaspoliser som öppnar dörrar mm.
I fredags rann bägaren över när en gubbjävel körde om mig på insidan i en korsning med 1 körfält i en 30-zon framför en skola och en övergångsställe. Han strök mig längs högersidan så jag nästan for omkull och när jag körde ikapp för att få honom att stanna och undersöka skador osv så rammar han mig och smiter bara för att meja ner mig igen när jag väl fått stopp på honom och han smiter igen. :machinegu

I bilen har både jag och flugan kamera i vindrutan som redan fått snuten att rycka lappen av en idiot som tyckte att chicken-race är ett bra sätt att göra entré på huvudled på. Till hojen är det mycket svårare att hitta något som passar.

Eftersom det är svårt att få plats med spikmatta på hojen så behöver jag en kamera på kroppen för att filma incidenter men också ansiktet på föraren om jag som sist lyckas komma upp bredvid förardörren. Vad kör ni med ni som har kamera och var funkar det bäst att ha den någonstans. Bröstet, hjälmen?

Det är 2 problem som jag har med actionkameror: De har för kort batteritid för min pendling och de är stora och klumpiga med mycket luftmotstånd.
Jag har 1,5h pendlingstid enkel och skulle gärna ha minst den dubbla batteritiden för tillfällen som i fredags med 1h extra biljakt.

Hur gör djur? Kan man inte koppla in skiten på hojens elsystem?:va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns ju flera kameror som accepterar laddning under drift om man vill ha det.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Har en Panasonic HX-A500 nästan oanvänd som du kan få köpa hyfsat billigt, då jag upptäckt att jag inte kommer mig för med att filma... mycket liten kameradel, så luftmotståndet är inga bekymmer. Batteritid enligt tester 2 Tim 42 minuter, så det är kanske för litet?
Filmar i 4K om du vill ha bra kvalitet på dårarna :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Finns det ingen vattentålig dashcam?

Jag har precis beställt två olika på ebay till bilarna. Olika av den anledningen att jag ska testa hur bra dom är.

Har fundera länge men här för någon vecka sedan var det en gubbjävel som körde om mig på R4, tvåfiligt medans jag accelererade ut från en påfart. Trots att det var över 1km kvar av tvåfiligt började gubben byta tillbaka till min fil när han bara var halvvägs förbi mig så jag fick tvärnita för att vi inte skulle krocka. Tror att antagligen hade han missat att jag accelererade och han tyckte att nu var tiden inne att byta fil, eller så blev han sur just för att jag accelererade.

Det var i alla fall droppen som fick mig att beställa. Dom ska starta när dom känner av accelerationen och dom loggar löpande de senaste två timmarna. Har även någon slags kollisionssensor(accelerometer förstås) som håller igång kameran en tid efter att den känt av en krock.

Ska se till att alltid ha extra minne med så att jag kan byta minne ifall nåt händer som jag vill spara.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Snälla säg att du tog regnummer på den idioten? Går ju alltid att spåra upp en människa och bil i efterhand.... :gnissla:rolleyes:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Snälla säg att du tog regnummer på den idioten? Går ju alltid att spåra upp en människa och bil i efterhand.... :gnissla:rolleyes:

Vad skulle jag göra utan bildbevis? Dunka en kätting i taket?

Kunde ha stannat framför och blockerat honom i infarten till efterföljande rondell och tagit ett snack direkt men jag var nog inte på det humöret. Jag har dessutom kört bil utomlands hela vintern där det är rent kaos och anarki i trafiken så jag är kanske lite avtrubbad.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Vad skulle jag göra utan bildbevis? Dunka en kätting i taket?

Kunde ha stannat framför och blockerat honom i infarten till efterföljande rondell och tagit ett snack direkt men jag var nog inte på det humöret. Jag har dessutom kört bil utomlands hela vintern där det är rent kaos och anarki i trafiken så jag är kanske lite avtrubbad.

Hoppsan, skulle varit mer tydlig känner jag. Mitt inlägg var menat till TS angående hans incident idag.

Förstår att man lätt blir avtrubbad om man har att göra med idioter i trafiken ofta. Till slut lär man sig väl att bara skita i det helt och hållet.

Mitt värsta minne var när jag blev prejad av vägen av en 80 åring och la hojen. Han klev inte ur bilen ens för jag stod 5 cm från rutan och vrålade på honom... :4skrika
 

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Actionkamera med mycket lång driftstid


Jag håller på att testa en Drift Ghost X nu, i första han för jakt samt montering på hundväst. När det blir varmare kommer jag att testa den som MC-kamera.

Mat på Techmoan har gjort en grundligMC-kameratest här https://www.youtube.com/watch?v=RIJiS0vi398
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere

Det finns flera varianter av de produkter du nämner, fast montering och med kamera för både fram och bak. Men ska man lägga pengar på en fast kamera så bör den vara både diskret och sen vattentät i sin helhet (alltså också själva "centralenheten") samt ge 1080x1920 i upplösning. Då kan man läsa registreringskyltar.

Jag körde ett tag med kameror från Innovv på en av mina MC men även om de var nyskapande när de lanserades så verkar inte Rock på Innovv ha kraft för att ge en bra kundservice.
Dashcamtalk.com har bra information om just den typen av kameror och ibland så kommer det nyttigheter via deras MC-forumhttps://dashcamtalk.com/forum/forums/motorcycle-cameras.41/ . Kolla gärna där också.
En annan kamera som kan vara av intresse är TomTom Bandit (som inte tillverkas längre och därför borde kunna hittas till ett bra pris). Den har en batteritid på cirka två timmar med full HD men batteri och minneskort sitter i en "patron" som är väldigt lätt att byta. Bandit kan också drivas från cykelns 12V.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag har en Innovv C5 på min touringsläde.
Tanken är precis som i ditt fall: Fånga det oväntade om / när det händer.

Viktigt för mig var två saker:
-Fire and Forget.
Det ska alltså sköta sig självt. Inga batterier som ska laddas eller bytas.

-Kunna "filma" även längre turer.
Det ska finnas plats på minneskortet för dom långa körningar jag gör ibland, minst 16 timmars inspelningstid, gärna 24.


Varför jag valde Innovv:
C5 var den enda jag hittade (i min prisklass) som uppfyllde kraven. Haft monterat i ett år snart.
Själva kamera-delen är väldigt smidig och gick fint att montera på ett relativt dolt ställe.

Monterad.PNG
(lampan man ser på bilden är en vanlig W5W LED lampa, så du får en känsla för hur liten själva kameramodulen är.

Centraleheten är även den kompakt men du kan ju självklart montera den var du vill, finns inget som helst behov av att komma åt den varje dag, kameran blir ju på så sätt en "äkta" dashcam: Den finns där och gör sitt jobb, den dag (som vi alla hoppas inte kommer) när du behöver filmen, då plockar du antingen fram mobilen och laddar ur (WiFi) eller tar ur minneskortet.
Centralen.PNG

För min del är inte vattentåligheten något jag kommer ligga sömnlös över, dels för att det på en Pan European finns "handskfack" att montera i, dels för att jag är övertygad om att den som är lite händig hittar eller skapar sig en skyddad plats eller monterar i en egentillverkad kapsling.
Värdet av en fast monterad kamera, en som gör sitt jobb VARJE gång jag är ute och kör och det utan att jag har YTTERLIGARE en pryl som måste laddas, startas, uppdateras, konfigureras osv överväger i mitt fall.
Det jag eventuellt tappar i bildkvalitet...tja...må så vara.

Kameran funkar vettigt även i mörker kan jag tillägga.
Lite imponerad faktiskt, men vad vet jag, har inte någon större erfarenhet av andra lågpris-kameror av den här typen.


Vad gäller bildkvalitet, tja, duger så här långt för mina behov trots att jag kör med något "nerställd" bildkvalitet och tar typ 5 bilder i sekunden om jag minns rätt, alltså en form av "time-lapse".
Självklart kan man diskutera det här både länge och väl, 60 bilder per sekund säger vissa, jag resonerar som så att det är bättre att det finns något dokumenterat med möjligen något lägre kvalitet än att det inte finns något alls.
Med de inställningar jag kör just nu blir det ca 1GB per inspelad timma.
Med ett 32GB minneskort räcker det ett tag...
Men det är för att jag vill kunna plocka ut bitar ur filmen för att minnas just den där vägen som jag aldrig kört förut och troligen aldrig kommer köra igen...och det även efter ett par hundra mils körning.
Skulle jag endast vardagspendla, självklart gäller full frame-rate och full upplösning!

I ärlighetens namn har jag inte mer än ett par hundra mil med den här kameran men så här långt är jag så nöjd att jag seriöst överväger att köpa mig en Innov K2 (dubbla kameror) och montera i bilen...men först efter att den åkt med mig på en långresa på hoj...en rejäl långresa... :D

/B
 

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Jag har gjort en snabb test av den i mitt tycke intressantaste actionkameran just nu, Drift Ghost X.
Många fördelar till ett hyfsat pris, framförallt den längsta batteridriftstid av alla actionkameror jag någonsin har testat, upp till 8 timmar med ett större batteri (upp till 5 timmar med standardbatteriet)!

Som med alla aktionkameror jag testat så hör man vindljud från mikrofonen. Men det följer med en adapter för inkoppling av extern mikrofon, bra också för den som vill kommentera löpande under åkningen.

Displayen är ynkligt liten och texten på den kräver förstoringsglas för att kunna läsas. Men lyckligtvis så kan man sköta alla inställningar via appen.

Du kan se videoexempel från körning med MC här:

https://youtu.be/sDJB6wXbC3A
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kul med actionkamera/dashcam men kommer inte att åtgärda grundproblemet, dvs att du placerar dig för nära andra trafikanter/idioter som vill döda dig.

Lägg fokus på framförhållning och omvärldsbevakning istället eftersom du aldrig kommer att kunna uppnå någonting mer än att efter en massa jobb kanske kanske kunna säga till någon att "du hade fel!". Problemet är att för att nå nivån på "fel" så förutsätter det nästan att du som motorcyklist gått i backen...
 

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Jag lät kameran (Drift Ghost X) vara igång när besiktningsmannen vid dagens kontrollbesiktning drog iväg för att provköra min MC.
Så har du någonsin undrat över hur en sådan körning går till, här har du svaret:
https://youtu.be/CQK3MNJxgrc
 

roothless

Ny medlem
Gick med
17 May 2018
Ort
Spånga
Hoj
1982 Suzuki GSX 750 E
Jag lät kameran (Drift Ghost X) vara igång när besiktningsmannen vid dagens kontrollbesiktning drog iväg för att provköra min MC.
Så har du någonsin undrat över hur en sådan körning går till, här har du svaret:
https://youtu.be/CQK3MNJxgrc

Trevligt klipp och det syns att besiktningsmannen gillade hojen! En vild gissning är att den gick igenom utan anmärkning? :)

Vad tycker du om den medföljande appen till kameran? Enkel/Avancerad? Jag är egentligen bara ute efter enkel kontroll av kameran samt smidig överföring till datorn för redigering.
 

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Trevligt klipp och det syns att besiktningsmannen gillade hojen! En vild gissning är att den gick igenom utan anmärkning? :)

Vad tycker du om den medföljande appen till kameran? Enkel/Avancerad? Jag är egentligen bara ute efter enkel kontroll av kameran samt smidig överföring till datorn för redigering.

Har aldrig haft en endaste anmärkning på någon av min hojar (och det beror inte på att jag utbildade besiktningspersonalen under flera år :)!)

Appen var inte särskilt stabil till att börja med. Men nu fungerar den OK, kanske den uppdatering som gjordes ganska nyligen hjälpte till. Den gör annars precis det den jag vill att den ska göra, sköter inställningarna i kameran (för kamerans egen display är pytteliten och verkligt svår att se på) samt start och stopp.

Kameran och till min förvåning mobilen (En CAT S41 som visade videobilden hela tiden) fungerade oklanderligt under en tur på över fem timmar, båda hade sen batterikapacitet kvar. Då var det större batteriet installerat i kameran.
Efter att ha testat snart sagt alla actionkameror som funnits tillgänglig här i landet sen actionkameratekniken föddes (och några till :)) så är jag riktigt nöjd med Ghost X!

Främst för att:
Den har ett smidigt format.
Gängad för vanliga stativskruvar.
Vridbart objektiv, man kan ställa in den exakt så att horisonten inte lutar, oavsett hur man placerar kameran.
Uttag för extern mikrofon (som medföljer).
Valbar bildvinkel.
Stänkvattenskyddad utan att behöva UV-hus.
Klarar 128 GB minneskort.
Lång batteritid, mellan 5 till 8 timmar beroende på batteristorlek!!!
Dashcam läge (ett 64 GB-minneskort hade plats över efter fem timmar, inga äldre filer hade spelats över).
Hyfsat pris, under 1 500 kronor.

Full HD-upplösning räcker bra till, jag tycker bildkvaliteten är helt OK (dagtid, har inte testat den i mörkerkörning ännu).
 

Fzon

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2020
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki Versys 650 -16
Jag lät kameran (Drift Ghost X) vara igång när besiktningsmannen vid dagens kontrollbesiktning drog iväg för att provköra min MC.
Så har du någonsin undrat över hur en sådan körning går till, här har du svaret:
https://youtu.be/CQK3MNJxgrc

Hej Skribenten! Var ett tag sedan du la upp den filmen här men jag såg den först nu. Jag har precis köpt en Drift Ghost XL och funderar på vad jag ska använda för hållare när den nu ska sättas fast på hojen. Vad har du för lösning, det såg väldigt bra ut?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top