MotoGP - Argentina

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Frågan är hur mycket Lorre skada och uteblivna del av försäsongstest hämmar men just nu måste han känna att han gått ur askan i elden..

Är det så att olika hojmärken måste köras på ett bestämt sätt, tänker Ducati, Rossi vs Stoner?

Såg ett reportage där man förklarade att MM och Lorenzos hojar har så olika setup att ingen av dem skulle kunna köra den andres...
Olika setup... okej, eller är det så att Hondan är byggd på ett sätt som gynnar MMs körstil och allt annat är mindre lyckade modifieringar (Lorres hoj)?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det spelar väl ingen roll om han sparkar hojen framåt eller släpper kopplingen. Ska man stå still så står man still.
De andra klarade av att inte leka sparkcykel så han får väl acceptera att han är en klant.

Ponera att man tappar balansen lite grann och hojen rör sig lite utan att ens passera den vita linjen; ska man ta få 20-30 sekunders tidsförlust och låta en multimiljoninvestering den helgen (och eventuellt avgöra titeln om ett halvår) gå upp i rök? Är det verkligen ett rimligt straff? Framförallt; gynnar det sporten?

I min värld är det enormt stor skillnad om man håller in kopplingen helt eller försöker slira på dragläget för att få en så bra start som möjligt. I min värld är det enormt stor skillnad på om man passerar den vita linjen eller ej.

I BSB valde de att inte ge straff för den här tjuvstarten, baserat på att det inte fanns någon vinning för tjuvstarten.
https://twitter.com/i/status/1112441457653305348
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ponera att man tappar balansen lite grann och hojen rör sig lite utan att ens passera den vita linjen; ska man ta få 20-30 sekunders tidsförlust och låta en multimiljoninvestering den helgen (och eventuellt avgöra titeln om ett halvår) gå upp i rök? Är det verkligen ett rimligt straff? Framförallt; gynnar det sporten?

I min värld är det enormt stor skillnad om man håller in kopplingen helt eller försöker slira på dragläget för att få en så bra start som möjligt. I min värld är det enormt stor skillnad på om man passerar den vita linjen eller ej.

I BSB valde de att inte ge straff för den här tjuvstarten, baserat på att det inte fanns någon vinning för tjuvstarten.
https://twitter.com/i/status/1112441457653305348

Det är skillnad på att knuffa hojen framåt och inte avsluta rörelsen när man släpper kopplingen och att rulla den bakåt igen när man klantat sig.
Jag tror att det gynnar sporten att straffa de förare som bryter mot reglerna. De flesta kommer att stå still i nästa race. Hade han inte fått något straff och bilderna blivit uppmärksammade hade alla gett en liten knuff precis innan de släpper kopplingen.
De utdrag jag sett ur regelboken är tydliga. Man ska stå still. Som en polis en gång sa till mig vid en stoppskylt "Det är alltså då hjulen har samma hastighet som marken.".
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Frågan är hur mycket Lorre skada och uteblivna del av försäsongstest hämmar men just nu måste han känna att han gått ur askan i elden..

Är det så att olika hojmärken måste köras på ett bestämt sätt, tänker Ducati, Rossi vs Stoner?

Såg ett reportage där man förklarade att MM och Lorenzos hojar har så olika setup att ingen av dem skulle kunna köra den andres...
Olika setup... okej, eller är det så att Hondan är byggd på ett sätt som gynnar MMs körstil och allt annat är mindre lyckade modifieringar (Lorres hoj)?

Inte för killen är min favorit MEN...
Han kunde enligt utsago inte ens göra armhävningar innan denna helgen så att bromsa ner från 300+ är nog inte jättekul. Sen har flera antytt att han mkt väl vet att han kommer behöva en anpassningsperiod på den nya hojen även om den inte kommer bli lika lång som för duccen.

Rejset i övrigt var ju bra och underhållande men det blir aldrig det där riktiga pirret när segern inte står på spel. Att nästa rejs kommer bli likadant är väl tyvärr väldigt sannolikt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Måste ju ändå säga att Jorge ser ut att ta situationen med fattning, ungefär som att han vet varför det inte går bra.

Racet i övrigt: Blev såklart frustrerad av att se Rossi kämpa som fan i kurvorna bara för att bli omseglad på rakorna av Dovi, för att sedan återigen bli uppbromsad i kurvorna, blev lite för mycket " följa John" för mitt tycke.

Dock menade Rossi i eftersnacket att han inte hade så väldigt mycket mer att ge ändå.

En riktigt bra dag/bana för MM o Honda helt enkelt..
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Repsolhonda först o sist typ...
Undrar vad Lorre tänker, 27 sekunder är ju en del.

Lorre råkade ju aktivera pit lane speed limitern innan start och var sist in i första kurvan (blev nästan påkörd när han i princip stod stilla i starten) så han gjorde ändå en skaplig upphämtning på en bana som är svår att köra om på då det är så skitigt utanför racespåret.

Enligt kommentatorerna körde han under racets mitt ungefär samma varvtider som klungan bakom Marquez så då gick det ju skapligt iaf.

Får hoppas att han får bättre känsla sen på banor med bättre grepp och när hans kropp har läkt ytterligare :)
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Lorre kommer komma igen, var inte oroliga! :)

Ja riktigt tråkigt att se Rossi bli omkörd gång på gång på rakan.
Men just i det här racet hade det inte spelat någon roll, Marquez var ljusår före.

Tycker ändå det var ett spännande race om 2-6 plats.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lorre kommer komma igen, var inte oroliga! :)

Ja riktigt tråkigt att se Rossi bli omkörd gång på gång på rakan.
Men just i det här racet hade det inte spelat någon roll, Marquez var ljusår före.

Tycker ändå det var ett spännande race om 2-6 plats.

Det är ju tur att nästa race är på COTA, där MM inte är så överlägsen. :hihi
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Så länge han inte kraschar mer nu, varken på Cota eller hemma med crossen så tror jag vi får se honom köra riktigt bra på Jerez.

Topp fem, kanske till och med podium om vi har tur. :)

Är inget fan av Lorenzo men han har vunnit mycket respekt sista tiden, dels för hur hårt han jobbade med Ducatin utan att ge upp, och till slut fick skratta sist. Men även att han har kraschat rätt hårt sista halvåret men ändå kämpar på.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Gällande Cals tjuvstart. Nu när de introducerat ett långt varv (straffkurvan, eller vad man ska kalla det), varför inte använda det för såna här mindre tjuvstarter (alltså inte där de drar iväg som en avlöning innan ljusen slocknat)? En ride through känns väl lite oproportionerligt, kan man tycka. Speciellt om man tittar på det relativt till förra årets rejs där MM93 fick samma bestraffning för hans manövrar vid starten, vilket iaf jag tycker är ett större regelbrott än den typen av "tjuvstart" som CC35 gjorde.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Det är en stor fördel med rullande start om än från liten fart. För att undvika diskussion om hur stor fördel så använder man binära värden i all sport. Hade Calle varit löpare hade han fått gå till omklädningsrummet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har Vinales uttalat sig något om Mobidellis "touch"?

Vinales får nog ta och jobba sig mot en lite mer racebar hoj och inte bara sätta upp för kval, iaf. sålänge han stannar på yamaha, annars kommer han bara bli passerad utan att kunna ta tillbaka och det funkar ju inte nu när materialet och förarna är så jämna, snabbast runt varvet hjälper inte om man ligger bakom någon.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har Vinales uttalat sig något om Mobidellis "touch"?

Vinales får nog ta och jobba sig mot en lite mer racebar hoj och inte bara sätta upp för kval, iaf. sålänge han stannar på yamaha, annars kommer han bara bli passerad utan att kunna ta tillbaka och det funkar ju inte nu när materialet och förarna är så jämna, snabbast runt varvet hjälper inte om man ligger bakom någon.
Läste någonstans, tror det var crash.net, att Vinales sa det var en racing incident och sånt som händer, no hard feelings.
Att han mest troligt inte känner så innerst inne är ju något man kan diskutera :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har Vinales uttalat sig något om Mobidellis "touch"?

Vinales får nog ta och jobba sig mot en lite mer racebar hoj och inte bara sätta upp för kval, iaf. sålänge han stannar på yamaha, annars kommer han bara bli passerad utan att kunna ta tillbaka och det funkar ju inte nu när materialet och förarna är så jämna, snabbast runt varvet hjälper inte om man ligger bakom någon.

Efter Qatar kom han fram till själv att hans linjer inte funkade när det var hojar både framför och bakom utan bara nar han var solo. Arbetade vad jag förstår denna helgen för att just fixa det.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Har Vinales uttalat sig något om Mobidellis "touch"?

Vinales får nog ta och jobba sig mot en lite mer racebar hoj och inte bara sätta upp för kval, iaf. sålänge han stannar på yamaha, annars kommer han bara bli passerad utan att kunna ta tillbaka och det funkar ju inte nu när materialet och förarna är så jämna, snabbast runt varvet hjälper inte om man ligger bakom någon.
https://www.crash.net/motogp/news/917066/1/vinales-25-years-incredible-problem?amp

Står mycket intressant men en del:
"As I said, even if the circumstance in the race is bad, I try to give my best, I try to change everything to be fast. I tried everything today, everything! I could not try anything more.
"I tried to brake deep, to brake early, to open the gas smoother, aggressive, all the switches I had, all the maps. But the result was the same. I had a lot of problems on the rear tyre, and I could not be strong enough like the morning."


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Läste någonstans, tror det var crash.net, att Vinales sa det var en racing incident och sånt som händer, no hard feelings.
Att han mest troligt inte känner så innerst inne är ju något man kan diskutera :tummenupp

Hade det inte vart en yamma så kanske han sagt sin mening..:D

Efter Qatar kom han fram till själv att hans linjer inte funkade när det var hojar både framför och bakom utan bara nar han var solo. Arbetade vad jag förstår denna helgen för att just fixa det.

Nä, de funkar inte, frågan är om han inte behöver jobba lite själv med..
Hans setup hade nog funkat på en hoj med elektronik som tillåter effektuttag tidigt så den går lite fort rakt fram med, att det är elektroniken är jag rätt säker på för jag vägrar tro att det saknas effekt i någon av hojarna som kör GP utan den finns nog och blir över utan det är troligen hur den effekten levereras/regleras som är problemet.

Men det känns som yamaha har haft dessa problemen de senaste säsongerna så att det skulle ändra sig de närmaste racen är väl inte sannolikt, dock hade Rossi en setup på qatar som faktiskt fick hojen att gå lite fort men han förlorade ju lite varvtid på den, gick bra att raca med då. :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hade det inte vart en yamma så kanske han sagt sin mening..:D



Nä, de funkar inte, frågan är om han inte behöver jobba lite själv med..
Hans setup hade nog funkat på en hoj med elektronik som tillåter effektuttag tidigt så den går lite fort rakt fram med, att det är elektroniken är jag rätt säker på för jag vägrar tro att det saknas effekt i någon av hojarna som kör GP utan den finns nog och blir över utan det är troligen hur den effekten levereras/regleras som är problemet.

Men det känns som yamaha har haft dessa problemen de senaste säsongerna så att det skulle ändra sig de närmaste racen är väl inte sannolikt, dock hade Rossi en setup på qatar som faktiskt fick hojen att gå lite fort men han förlorade ju lite varvtid på den, gick bra att raca med då. :)

Håller verkligen med om att han behöver jobba ganska mkt med sig själv främst. Han är den mest ojämna av fabriksförarna där han ena stunden hittar världens fart för att sen helt gå bort sig i racet eller kvalar skräp och jobbar sig upp till topp 5. Hans starter måste ju vara bland dom sämsta i mästerskapet?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top