Bromsen går inte från skivan helt efter renovering

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har renoverat bromsarna på xr:en idag och tycker bakbromsen släpper från för lite dvs den ligger på lite mer än den borde ok och pumpar renoverat och slangar bytta , kolvarna går lätt och ingen luft kvar tror jag iallafall då jag inte får ur nån mer vid luftning.
Fram släpper den som den ska , bromsen är stum både fram o bak så det borde vara luftat som det ska
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Har du vänt alla tätningar åt rätt håll? Det är tätningarna som drar tillbaka kolvarna, så de måste vara rättvända och INTE ha nån smörja på.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Packningarna är åt rätt håll däremot så strök jag på lite bromscylinderfett på kolven både fram o bak .
Ska kolla för jag fyllde aningen högt bak så med lite tur så räcker det att ha ur lite bromsvätska:tummenupp
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu är bromsjäveln mot mig igen , kolven rör sig relativt lätt tycker jag men vriner/skriker så den går ju uppenbarligen inte från skivan nog .
Renovera ok med packningsbyte eller isär o rengör ? Är Piratdelar märkbart sämre än original ? Sist åkte pirattätningar i men mer än två år borde dom gå
Ny ebc-skiva och belägg men det ska väl inte spela nån roll
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är bromsjäveln mot mig igen , kolven rör sig relativt lätt tycker jag men vriner/skriker så den går ju uppenbarligen inte från skivan nog .
Renovera ok med packningsbyte eller isär o rengör ? Är Piratdelar märkbart sämre än original ? Sist åkte pirattätningar i men mer än två år borde dom gå
Ny ebc-skiva och belägg men det ska väl inte spela nån roll
Har läst en massa inlägg om att det är två hål i bromspumpen och båda måste var öppna (fria från skit).
Har läst en massa inlägg om att det kan bli stopp i bromslangen. Så har du inte relativt ny stålomspunnen slang....
Och det är väl inte för mycket bromsvätska i systemet. Nya belägg, ja då mindre bromsvätska än med de gamla.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har läst en massa inlägg om att det är två hål i bromspumpen och båda måste var öppna (fria från skit).
Har läst en massa inlägg om att det kan bli stopp i bromslangen. Så har du inte relativt ny stålomspunnen slang....
Och det är väl inte för mycket bromsvätska i systemet. Nya belägg, ja då mindre bromsvätska än med de gamla.
Slang byttes till ny stålomspunnen när ok och pump renoverades för två r sen så allt är bytt då , funkat klockrent i två år till nu när vinterfälgarna åkte av och sommarfälgarna fick ny skiva+belägg
Inbillar mig att roten till det onda är oken men kan ju ha fel för jag vet inte hur lätt kolvarna ska gå
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Bromsslangar kostar inte mycket att byta.
Två år gamla stålomspunna
Vätskan ser ut som ny också inte antydan till skitig
När man snurrar hjulet så är det 1/4 av varvet det skriker men inte kan väl skivan vara skev ? Rengjort riktigt mot fälgen så där finns ingen skit mellan men kanske ska prova den utslitna först så inte ebc släppt igenom nåt måndagsex
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är fyrkantsringar , som tätning och dom kan kantra i vissa lägen

1: Är att dom fått se vanlig olja och dom sväller dom med kanske 30%

2. Felmonterade som S

3.Skit i spårena som bygger på storlek

4.Skit i kolvcylindern som bygger upp aluxid och ger trög gång
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Två år gamla stålomspunna
Vätskan ser ut som ny också inte antydan till skitig
När man snurrar hjulet så är det 1/4 av varvet det skriker men inte kan väl skivan vara skev ? Rengjort riktigt mot fälgen så där finns ingen skit mellan men kanske ska prova den utslitna först så inte ebc släppt igenom nåt måndagsex
Visst kan skivan vara sned. Men "normalt" så ska kolven bara tryckas in och resulatatet är större "frispel" innan bromsen tar. Är det en bakbroms med enbart kolv / kolvar på ena sidan av bromsoket och hela bromsoket rör sig i sida glidande på två "stift" som går genom den delen av bromsen som sitter fast på baksvingen och bakaxeln.
Kolla att stiften är smorda, att bromsoket rör sig lätt i sida.
De nya bromsbeläggen är väl inte så tjocka så de går utanför rörligheten hos bromsoket på "stiften".
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är fyrkantsringar , som tätning och dom kan kantra i vissa lägen

1: Är att dom fått se vanlig olja och dom sväller dom med kanske 30%

2. Felmonterade som S

3.Skit i spårena som bygger på storlek

4.Skit i kolvcylindern som bygger upp aluxid och ger trög gång

tror jag har gjort fel nr 2 här, eftersom de går trögt som satan när man försöker pressa in dem manuellt. Hur vet man att de är rätt monterade, innan man monterar tillbaka kolvarna?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Visst kan skivan vara sned. Men "normalt" så ska kolven bara tryckas in och resulatatet är större "frispel" innan bromsen tar. Är det en bakbroms med enbart kolv / kolvar på ena sidan av bromsoket och hela bromsoket rör sig i sida glidande på två "stift" som går genom den delen av bromsen som sitter fast på baksvingen och bakaxeln.
Kolla att stiften är smorda, att bromsoket rör sig lätt i sida.
De nya bromsbeläggen är väl inte så tjocka så de går utanför rörligheten hos bromsoket på "stiften".
Stiften är smorda och går lätt , ebc-beläggen är ju betydligt tjockare men det finns ju spel kan ju visserligen prova med några tunnare belägg men jag mistänker att det är lika bra att riva oken igen för antingen borde det vara att dom kärvar för mycket eller att tätningarna är skit igen är ju inte ren miljö dom vistas i direkt :)2621D990-4441-45A0-9632-8A765FF9BB64.jpeg59C154D3-B1EB-420B-815C-9C855C4B2804.jpeg
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det sitter inte några sådanna där antiskrikplattor eller vad det nu heter på den?
Fick samma problem när jag bytte belägg på XTZ:n nyligen. Klurade ut att beläggen var lite tjockare än original och och plattorna var droppen.
Tog bort dem och det funkade fint och inte skriker bromsarna för det.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Plåtbiten uppåt fyller nån skrikfunktion så det ska provas , har det gått bara två år sen allt var bytt så borde det inte vara skit redan men prox delar har jag fått av varierande kvalite förr och det var deras renoveringssats som åkte i sist
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Hur kom du fram till att allt annat än skivan är problemet om du har anliggning på 1/4 varv?
Är skivan rak och har jämn tjocklek skulle det ta i varvet runt om oket kärvar.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hur kom du fram till att allt annat än skivan är problemet om du har anliggning på 1/4 varv?
Är skivan rak och har jämn tjocklek skulle det ta i varvet runt om oket kärvar.
Ja jag tog för givet att en skiva av bra kvalite är rak ny ur kartong ,kinaskit för 1/5 av priset av en av ebc:s dyrare har jag inte råkat ut för skeva än idag och kört på i 20 år drygt då dom ändå äts upp fort av lera/sand
Jag snurrade hjulet när jag fick upp grisen på mekpallen igårkväll , underhåller man grus o stigar sitter man inte o luktar på klöver o snurrar hjul i skogen :):tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Plåtbiten uppåt fyller nån skrikfunktion så det ska provas , har det gått bara två år sen allt var bytt så borde det inte vara skit redan men prox delar har jag fått av varierande kvalite förr och det var deras renoveringssats som åkte i sist
Nu beror det väl på hur mycket man kör men med ca 500 mil om året landsväg så gör jag ren bromsoken varje år från skit.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu beror det väl på hur mycket man kör men med ca 500 mil om året landsväg så gör jag ren bromsoken varje år från skit.
:)Delar du det i tio så får du nog vad den här rullar per år så Max 100 mil sen allt är bytt i ok/pump slang så det är lite skillnad mot innan hus/ungar när man snittade på 16-1700 mil per år :hihi jag ska prova en av dom andra kinesskivorna men jag är benägen att tro som ovan att ebc skivan är dret och då ser jag ingen vits att köpa märkes för nära tusenlappen igen när alibabaskivor för 200 till dörren funkat klockrent sen typ 2000 slits fort med gegga/grus men tre år /200 plus ett par belägg är billigt ändå
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top