Svullen packning

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag plockade isär en förgasare för ombestyckning idag, och upptäckte att den packning som sitter och tätar undre delen av förgasaren, förgasarkoppen(?) har blivit längre.

Det är en helt ny packning som sattes dit tidigare i vintras, det är en sån vanlig typ o-ringspackning som slingrar sig runt i ett spår. Den är flera mm för lång nu, och går absolut inte att passa in i spåret igen.

Jag kommer ju beställa en ny ( förmodligen ), men undrar om någon har tips tills vidare? La den i solen utan resultat, värmepicka? Törs man klippa av en bit och limma med superlim? Finns det någon med husmorsknep för detta? Tror inte jag hittar en över disk tyvärr utan måste beställa & vänta, vilket är surt när solen skiner och kick-benet rycker spasmiskt i sömnen.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag antar att det är packningen flottörhuskoppen, och jag har samma problem varje gång jag öppnar denna. jag upplever att det är bensinen som får packningen att svälla. Själv brukar jag torka av gummipackningen och låta den vila över natten, och för mig har den alltid återgått till ursprunglig storlek.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack för tipsen, att klippa av den trodde jag inte ens på själv:crash

Så jag kollar den imorgon igen när den torkat upp lite, lägger den i frysen vid behov. Hoppas det funkar. Sjukt irriterande att stå & fippla och inse att den aldrig kommer att passa spåret. Det här är väl baksidan med att köpa förgasarrenoveringssatser på eBay för en dagens lunch.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den stora fördelen med vanliga gummipackningar och mineralolja (och tydligen också bensin) är att gummi sväller vid kontakten med mineralolja / bensin.
Vilket innebär att det verkligen blir tätt !
Tyvärr stelnar gummit med tiden utsatt för mineralolja,
blir hårt efter några år.
Jag vet inte om det går att använda packningen flera gånger när den blivit gammal.
Även om jag har ett exempel: Plockade av kopplingkåpan på SV650S 2011 och det var inga problem återanvända den 11 år gamla gummipackningen, en rund lång slinga som låg i ett spår på kopplingskåpan.

Men vad jag vet när det gäller kylmaskiner så när man bytte till esterolja som har den egenskapen att gummit dra ihop sig i kylmaskiner som kanske jobbat 10 år.

Bytte från Mineralolja till Esterolja för man bytte från Freon köldmedium (som skadar Ozonskiktet) till HFC köldmedier som inte skadar Ozonskiktet men fodrar Esterolja.

Ja då var man tvungen byta alla gamla gummipackningar till nya gummipackningar för då var gummit så stelt
så när det gamla gummit i tex O-ringar drog ihop sig i kontakten med esterolja,
ja då började det läcka.

Tyvärr är alltså egenskapen att gummit sväller inte "ett fel" utan egenskap som gör att packningen verkligen tätar.

Men lyckas du få packningen att krympa genom torkning och lägga den i frysen, Grattis.
Annars blir det bara ny packning ! Som kommer och svälla och garantera det blir tätt.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Packningen krympte ihop efter några dagar på hyllan, nu sitter den där igen och tätar så fint:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tips på för lång eller kort oringspackning torka av dem försiktigt med förtunning. Med försiktigt menar jag töj inte ut oringen vid tvättning om den redan är för lång. Men en för kort oring kan man med fördel töja ut vid tinnertvätt. Om man töjer ut dem med tinner på dem så kan man skynda sig montera dem innan de torkar och drar ihop sig. Är de för långa lägger man dem i tinnerbad i typ 12-24 timmar då sväller de en aning. Häng sedan upp dem på tork i några timmar eller tills de återtagit original längd de kan ta mer än 12-24 tim. Det funkar i många fall att de blir kortare då. Andra tips om de är gamla hårda oringar som tätar dåligt smeta på packningsrekond. De funkar med alla sorters packningsrekond som är tänkt till att hällas i oljan på motorer hydralsystem automatlåder vatten kylsystem. De är grymt effektivt de blir minst sagt mjuka och fräscha men inte kortare de snarare sväller. Packningsrekond funkar även att smeta på gaffelbenen om packboxarna läcker. Ta bort dammskyddet först och pensla på koncentrerad packningsrekond på packboxen och gaffelröret. Jobba gaffeln upp o ner och låt den stå ett par timmar minst. De funkar otroligt bra, jag vet inte om Payback packningsrekond är bättre än andra märken men de är endast dem jag köper och har provat.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top