Superduke 990 el. Speed triple?

Fleppe

Fleppe
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Gislaved
Hoj
Superduke 990 el. Speed Triple snart!
Sugen på någon av dessa hojar, 2007-09 års modeller. Läst många trådar om resp. modell, men mina funderingar gäller bl a motorgången på låga varv typ 40-50km/h inne i stan! Har läst att båda går lite ryckigt, men är SD mycket värre? Kommer mest att köra slingrande landsväg där båda är bra, men mer samhälle än bana om man säger så.
Ni som har erfarenhet av båda- vad är era subjektiva bedömning av dessa hojar likheter/skillnader? Många äldre SD verkar haft många ägare- slump? Vibrationer i styret- värre hos SD? Den lilla komforten som finns sägs ju vara något bättre hos ST? Annars är ju sittställningen ganska lika!
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Har haft flera av båda och de är fantastiskt roliga och bra cyklar! Svårt att gå fel oavsett val.
SD har vassare chassie och kanske lite rappare motorkaraktät men hatar att gå i statiska hastigheter runt 40-60km/h. Speed triple har en fantastisk motorkaraktär och är lite "lättare" att leva med enligt mig.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Gick i samma tankar som dig för ca 5 år sen.
Jag köpte en SD -07 och visst den var inget skoj i lågfart men efter att ha drevat om den så går den riktigt fint ändå.
Vibrationer är inget större problem, inte som jag upplever det.

Enklast är väl att provköra båda och bilda dig en egen uppfattning, jag gick på hjärtat och köpte en SD på vinst eller förlust.
Skulle jag inte vara nöjd så är det ju bara att sälja vidare om inte annat men vi har vart tillsammans i snart 5år och hoppas på flera år ihop.

Lycka till vid köpet
 

Fleppe

Fleppe
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Gislaved
Hoj
Superduke 990 el. Speed Triple snart!
Lite så jag tolkar trådarna också: att ST är lite ”lättare” att leva med! Upplever du att man måste köra mer med kopplingen i stan med SD? Annars är väl körställning ganska samma- tänkte på att handleder inte lider så mycket på dessa hojar!
 

Fleppe

Fleppe
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Gislaved
Hoj
Superduke 990 el. Speed Triple snart!
Jo, tanken är förstås att provköra båda, men det finns knappt några äldre att tillgå ännu innan säsongen kommer igång och tänkte det vore bra med lite förhandsinformation bara... blev SD mindre ryckig med större bakdrev/mindre fram! En del säger är det också kan bero på mappning och olika avgassystem!
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Jag satte ett större bakdrev och jag tycker att den är mindre ryckig i låg hastighet.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jo, tanken är förstås att provköra båda, men det finns knappt några äldre att tillgå ännu innan säsongen kommer igång och tänkte det vore bra med lite förhandsinformation bara... blev SD mindre ryckig med större bakdrev/mindre fram! En del säger är det också kan bero på mappning och olika avgassystem!

Mindre fram / större bak brukar hjälpa då det innebär att man kommer upp lite i varv.
Det finns även en hel del andra enkla moddar man kan göra för att få den att gå lite mjukare. En enkel sak är att plocka bort SAS, om det inte redan är gjort. Går på någon timme och kostar småslantar för block-off plates.
Nästa steg är att ta bort luftburken och montera öppet filter, köpa OBD2-kabel och börja labba med olika mappar. :yoparty

Jag hade visserligen en SMR, men det är samma motor med samma problem och det var en enorm skillnad mellan hur den gick när jag köpte den jämfört när jag sålde den.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har en 990 -06 å känner inte igen beskrivningarna på att de skulle vara ryckig gång vid låga hastigheter.. Jag är 3:e ägaren så att de skulle vara många ägare är kanske mer myt då...
 

Fleppe

Fleppe
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Gislaved
Hoj
Superduke 990 el. Speed Triple snart!
06 har ju förgasare och ryckigheten uppstod mer i och med insprutningen som kom 07! Kan ju hoppas att bara de jag kollat haft många ägare, så att folk inte tröttnar! I SD tråden verkar ju de flesta älska hojen! Men Bonzo! Vad är SAS- undrar en mindre kunnig mekaniker? Kanske man skall börja med 3kugg mer bak....
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
06 har ju förgasare och ryckigheten uppstod mer i och med insprutningen som kom 07! Kan ju hoppas att bara de jag kollat haft många ägare, så att folk inte tröttnar! I SD tråden verkar ju de flesta älska hojen! Men Bonzo! Vad är SAS- undrar en mindre kunnig mekaniker? Kanske man skall börja med 3kugg mer bak....

Du färväxlar nog med 950 som har förgasare då...
 

Fleppe

Fleppe
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Gislaved
Hoj
Superduke 990 el. Speed Triple snart!
Ok, Lite luddig info i tidningen Bike! Hade den inspr. Redan 06? Står i beg.guiden att det kom 07...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ok, Lite luddig info i tidningen Bike! Hade den inspr. Redan 06? Står i beg.guiden att det kom 07...

Va jag vet så är alla modeller av 950 me förgasare å alla 990 är me insprutning...

För mig att första Super Duken kom -04 å de är 990, dvs med insprutning..

Förgasar modeller av Duke är Duke 1 från -94 till -98 å Duke II från -99 till -06... De är en cylindrig motorer..
 

Fleppe

Fleppe
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Gislaved
Hoj
Superduke 990 el. Speed Triple snart!
Några fler skillnader på dessa hojar- eller är det fler likheter än skillnader?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
06 har ju förgasare och ryckigheten uppstod mer i och med insprutningen som kom 07! Kan ju hoppas att bara de jag kollat haft många ägare, så att folk inte tröttnar! I SD tråden verkar ju de flesta älska hojen! Men Bonzo! Vad är SAS- undrar en mindre kunnig mekaniker? Kanske man skall börja med 3kugg mer bak....

SAS står för Secondary Air System (eller något liknande). Det har med avgasrening att göra och ställer till det lite vid avslag och på låga varv. Det handlar om några slangar som plockas bort och hål som pluggas igen. Det är som sagt en enkel operation och det enda som kostar några spänn är täckbrickor för anslutningarna där slangarna tidigare satt och en plugg som lurar O2-sensorn att prylarna fortfarande sitter kvar.

T.ex: http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eB...ategory=96382&pm=1&ds=0&t=1550229390000&ver=0
 

mr_hman

Köra bil är sista utvägen!!!
Gick med
13 May 2005
Ort
I Hembyn
Hoj
Trajja Scrambler
Jag skulle ha en superduke -06 men kompisen han köpa en först, då jag inte ville ha samma så blev det en speed triple -06. Jag är så nöjd med det. Trajjan var den bästa gatuhoj jag haft. Motorn var underbar, stark i hela registret. Chassit passade mig som en smäck, Åka bakhjul och framhjul och räserbana samt till korvkiosken gick hur bra som helst. Körde kompisens superduke en hel del men den passade mig inte lika bra. Trajjan blev ju ännu skönare med lite mer ljud ur avgasröret. Jag körde med Zardpipa.
 

Fleppe

Fleppe
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Gislaved
Hoj
Superduke 990 el. Speed Triple snart!
mr_hman hur upplevde du skillnaden till fördel för Speed triple- går det att beskriva?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jag har haft en Speed triple -05 och gillade den skarpt. Motorn är riktigt najs och härligt ljud. Den hade lite strul med frambromsen som var svampig, tror det var en barnsjukdom som fixades till nyare modeller. Det som jag inte riktigt kom överns med var känslan från famhjulet som var lite diffus, hade svårt att få en känsla för greppet osv. Den kändes kanske lite baktung vilket iof gjorde bakhjulandet väldigt kul och lätt.

Nu kör jag twin och det är ju rätt stor skillnad på twin och rad-3 i karaktär ändå. Bäst är nog att du provkör.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top