Honda VT600 dör utan choke

filips

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VT600 Bobber
Hej!

Har en bobber-fierad Honda vt 600 som stått ett par år. De senaste månaderna har jag bytt tank samt bränsleslang på den. När jag nu ska starta den så går den bara på tomgång och med choken på maxläge. Det går varva lite försiktigt men inte mycket. Så fort man trycker in choken några mm dör motorn direkt.

Jag är långt ifrån kunnig på motorer, men låter väl onekligen som att den får för lite soppa? Pekar allt på att jag måste montera isär och rengöra förgasare, eller har ni några andra enklare potentiella problem jag kan utesluta före? Kan bränslefilter påverka detta? Ser även att det ser ut som att det kommit ut lite bränsle vid ena tändstiftet, kan dåliga tändstift påverka?


Vore så otroligt tacksam för hjälp!

Bifogar bild samt film:


https://youtu.be/B72xbPeMaM854518813_437605340310582_620286383843442688_n.jpg
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Har du modifierat luftrenaren på något sätt?
Annars är det nog en rengöring du ska satsa på. Väldigt noggrann.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
har du tankat :rofl
fungerar bensinkranen på den nya tanken ? ta av slangen o kolla om det kommer bensin.
det ser lite konstigt ut att det läckor vis stiftet, kanske tättringen saknas. bytt båda stift
någon gång har jag upplevt att sånt löst filter man sätter på slangen kan stoppa bensin flödet så kolla även det.
om det full flöde genom kran/filter återstår nock bara att tvätta o serva förgasarna
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är nog rengöring av förgasare som gäller och de lär va lågfartsmunstyckena som sitter igen mest då den inte går på tomg. Rengör dessa små munstycken mekaniskt med ståltråd från stålborste eller vecka en koppartråd och såga igenom munstyckena med den tråden. Om du rengör med ståltråd får den inte veckas för då avverkar den material i munstycket = inte bra. Flödet till förgasarna är nog ok då choken funkar. Om du bytt tank kolla att avluftningen funkar de gör du genom att bara öppna tanklocket och lyssna om de pyser in luft efter att den varit igång ett tag. Och om motorn går bättre med lock öppet är de något fel på avluftningen i tanklocket eller vart den nu tar in luft i tanken. Även högfartsmunstycken lär sitta igen då den inte svarar på gaspådrag.
 

filips

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VT600 Bobber
STORT tack för alla era svar! Trodde redan jag svarat här, men ser att mitt inlägg aldrig publicerats.

Har testat allt från att säkerställa bensin till förgasaren, bytt bränslefilter och bytt stift. Har även testat spruta in CRC Förgasarrengöring. Resultatet är att jag nu får igång hojen och den går att varva rejält på tomgång, även utan choke. Den går även att puttra fram med på ungefär 50-60% gaspådrag. Men så fort jag ger mer gas än så börjar den gå orent och dö. Är detta ett tecken på att högfartsmunstyckena är igensatta?

Letar för fullt efter någon mekaniker i Stockholm som kan hjälpa mig med förgasarrengöring, men det verkar inte vara det lättaste att hitta en som har tid i denna perioden... Tips mottages vänligen!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top